oud bios in nieuw bord?

Pagina: 1
Acties:

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Topicstarter
Ik heb een socket 7 bord met een IBM 6x86 266mhz. Hiervan is de BIOS chip kapot (niet de software, maar de chip). kan ik hier een oudere chip uit een 486dx4 inzetten en deze dan naar een nieuwe versie flashen?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Nee die is ws. een andere capaciteit. Neem liever een uit een andere Socket7 bord :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Lijkt me niet, het is een hele andere Bios. En verder moet het fysiek ook nog maar eens passen.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
de chip past wel. ik heb nog een socket7 bord liggen maar dat is een normaal socket 7 bord (geen supersocket) waar nog een werkende p100 opzit.
die ga ik dus niet trashen...

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

Dat wekt wel hoor als je de cpu gewoon op 100mhz zet dan herkent de bios het moBo wel

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
De 486 bios chip is voorzien van een Award bios, uit een So3 mobo. De SuperSo7 is ook een award bios (586) uit 1998. De chips zijn even groot.

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met een oude pentium 90 erop. Als het misgaat is het jammer dan, wat kost een superso7 bord ongeveer?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Je kan beter ff op internet opzoeken welke capaciteit beide chips hebben. Als de capaciteit hetzelfde is én het voltage (12 of 5v) dan kan je hem zonder problemen gebruiken. Alleen betwijfel ik of de boel wil opstarten met dat bios uit een heel ander moederbord. Zo ja, gelijk flashen naar de bios die bij het moederbord hoort.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
tweak_freak schreef op 01 March 2003 @ 10:37:
Dat wekt wel hoor als je de cpu gewoon op 100mhz zet dan herkent de bios het moBo wel
Maar hoe moet ik dat bord op 100mhz zetten? dat p100 bord heeft een maximale bus van 66mhz, terwijl de IBM cpu een 83mhz bus wilt hebben. Het bord met het kapotte bios wil alleen starten met en bootblock. hierin mislukte het flashen doordat de eerste sectoren corrupt waren.

op het p100 bord kun je ook geen multiplier instellen. het enige wat er staan is een tabelletje met 2 jumpers:
_______
|:| 75m |
-----------
|:| 90m |
-----------
|:|100m|
-----------

die getallen geven dus de cpu snelheid aan, niet de bus. het moederbord is een SOYO waarover nix te vinden valt.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op 01 maart 2003 @ 10:44:
Je kan beter ff op internet opzoeken welke capaciteit beide chips hebben. Als de capaciteit hetzelfde is én het voltage (12 of 5v) dan kan je hem zonder problemen gebruiken. Alleen betwijfel ik of de boel wil opstarten met dat bios uit een heel ander moederbord. Zo ja, gelijk flashen naar de bios die bij het moederbord hoort.
cool, dat was ik al van plan.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Ik heb dat 486 bord nu vast. het is een SiS 496. op de bioschip van de 486 staat: AWARD C0125474 (c) award software inc. Op de kapotte 586 chip staat: AWARD (c) 1998 pci/pnp 586 2488332322.

ik kan nix vinden over de voltages, maar volgens mij is het allebei 12volt (of weet iemand dit zeker???)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Hm... dat wordt tricky. Je kan natuurlijk ook die chip meenemen naar de electronicaboer en vragen of ze een vervanger hebben, en die gelijk daar laten flashen met het goeie bios (op flopje meenemen dus). Dan weet je tenminste zeker dat het gaat lukken.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
mentalmadnizz schreef op 01 March 2003 @ 10:48:
[...]

Maar hoe moet ik dat bord op 100mhz zetten? dat p100 bord heeft een maximale bus van 66mhz, terwijl de IBM cpu een 83mhz bus wilt hebben. Het bord met het kapotte bios wil alleen starten met en bootblock. hierin mislukte het flashen doordat de eerste sectoren corrupt waren.

op het p100 bord kun je ook geen multiplier instellen. het enige wat er staan is een tabelletje met 2 jumpers:
_______
|:| 75m |
-----------
|:| 90m |
-----------
|:|100m|
-----------

die getallen geven dus de cpu snelheid aan, niet de bus. het moederbord is een SOYO waarover nix te vinden valt.
Dit tabelletje geeft dus de bus aan.. Kennelijk heb je een socket5 mobo waar alleen de multiplier 1,5 op zit; dit tabelletje geeft dus de 1,5xFSB aan.. Van boven naar beneden moet je dus lezen als 50, 60, 66 MHz.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
Er bestaat iets waaruit je uit het serienummer kunt opmaken wat de specs van de bios zijn :X (correct me if i'm wrong)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 19:29
Dit gaat volgens mij helemaal niet werken. Je computer zal nieteens opstarten met die andere chip erin. Het is allebei wel een Award BIOS, maar de BIOSsen zijn gemaakt voor totaal verschillende moederborden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mentalmadnizz schreef op 01 maart 2003 @ 10:48:
[...]

Niets over een Soyo te vinden :?

Soyo is een van de weinige merken waarover wel altijd eea te vinden is, ook uit de duistere vroege So5 periode. Probeer eens hier te kijken:
http://th99.too.it/

Verder heb ik hier stapels oude EEPROMs liggen van defecte mobo's. Als je precies vertele welke So7 bord je hebt (liefst fabrikant+modelnr, maar chipset+form factor (AT/ATX) zouden ook genoeg moeten zijn) kan ik nagaan of ik kan helpen :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op 01 maart 2003 @ 11:03:
Ik heb dat 486 bord nu vast. het is een SiS 496. op de bioschip van de 486 staat: AWARD C0125474 (c) award software inc. Op de kapotte 586 chip staat: AWARD (c) 1998 pci/pnp 586 2488332322.

ik kan nix vinden over de voltages, maar volgens mij is het allebei 12volt (of weet iemand dit zeker???)
Award is de maker van de software, niet van de chip zelf. Onder de stickers kan je het typenummer aflezen, hopelijk zijn de eigenschappen met google te vinden. Wat je wil weten zijn het voltage, de grootte (1Mbit of 2Mbit, niet de fysieke grootte) en de pinout.
Komen ze overeen dan kan je het het socket 7 bios op het 486 bord flashen, natuurlijk inclusief bootblock. Daarna pas de chip overzetten op het socket 7 bord en het zou weer moeten werken.

Natuurlijk is het aanbod van dion_b de makkelijkste oplossing, het juiste bios staat er dan al op. Mocht hij geen chip uit eenzelfde moederbord hebben dan kan een chip van hetzelfde type helpen, die zal dan wel gethotflashed moeten worden.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Ik heb die 486 bios net geprobeerd met 4mb simm, een trident9440 en een floppydrive, maar hij begint te piepen: piiieeep-piiieeep-piiieeep enzovoorts. En ik weet nog steeds niet wat voor en bord dat is. hij lijkt op deze: http://th99.piloti.dyndns.org/m/S-T/32675.htm, maar die van mij gat maar tot 100mhz. ik zal nog eens kijken. dat andere bord met het kapotte bios is een bravobaby agp-ali. bravobaby is overgenomen door een bedrijf genaamd "red fox technologies. ben nog ff aan het zoeken voor de site van de fabrikant...
Ik heb de fabrikant gevonden. het bord is destijds gefabriceerd door bravobaby. dit bedrijf heet nu dus redfox technologies. het bord is een "AGP-ALI revisie F (of E, ik ga dalijk ff kijken). de handleiding staat op http://www.elhvb.com/mboards/fordlian/Garner.html.
dan onderaan bij manuals en dan op AGP-ALI klikken.

-----BIOS IMAGE STAAT HIER OOK!!!!! _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door mentalmadnizz op 01-03-2003 19:04 . Reden: TYPE GEVONDEN!!! ]

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 13:45:
[...]

Award is de maker van de software, niet van de chip zelf. Onder de stickers kan je het typenummer aflezen, hopelijk zijn de eigenschappen met google te vinden. Wat je wil weten zijn het voltage, de grootte (1Mbit of 2Mbit, niet de fysieke grootte) en de pinout.
Komen ze overeen dan kan je het het socket 7 bios op het 486 bord flashen, natuurlijk inclusief bootblock. Daarna pas de chip overzetten op het socket 7 bord en het zou weer moeten werken.

Natuurlijk is het aanbod van dion_b de makkelijkste oplossing, het juiste bios staat er dan al op. Mocht hij geen chip uit eenzelfde moederbord hebben dan kan een chip van hetzelfde type helpen, die zal dan wel gethotflashed moeten worden.
Dat 486 bord is kapot. hij was immens onstabiel (na +/- 1 minuut hing die om onverklaarbare redenen). hier ga ik dus niet op flashen....

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
dion_b schreef op 01 March 2003 @ 13:02:

[...]
Verder heb ik hier stapels oude EEPROMs liggen van defecte mobo's. Als je precies vertele welke So7 bord je hebt (liefst fabrikant+modelnr, maar chipset+form factor (AT/ATX) zouden ook genoeg moeten zijn) kan ik nagaan of ik kan helpen :)
Duss: bravobaby AGP-ALI revisie E of F, met als chipset ALI ALLADIN 15xx (weet ik niet, heb bord nu bij iemand liggen die een AT kast en ram had liggen...) vanavond of morgenvroeg weet ik meer... O-) formfactor=AT

voor meer info: http://www.redfox-online.com/

[ Voor 5% gewijzigd door mentalmadnizz op 01-03-2003 19:05 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

mentalmadnizz zou je aub de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop willen gebruiken en niet iederekeer een extra post er bij willen gooien

mare het is heel simpel je MOET een EXACT de zelfde bios chip met een EXACT de zelfde bios versie hebben anders gaat dit gewoon niet lukken ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
de revisie maakt dus nix uit. e en f zijn gelijk. ik heb nu een bios image en de flash utility. ik ga maandag maar eens langs bij de computerboer...

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Chemist schreef op 01 March 2003 @ 12:35:
[...]

Dit tabelletje geeft dus de bus aan.. Kennelijk heb je een socket5 mobo waar alleen de multiplier 1,5 op zit; dit tabelletje geeft dus de 1,5xFSB aan.. Van boven naar beneden moet je dus lezen als 50, 60, 66 MHz.
het is echt een socket 7 bord, en het tebelletje geeft toch echt de processorsnelheid aan. ik heb het al eens geprobeerd...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

mentalmadnizz schreef op 01 March 2003 @ 19:11:
[...]

het is echt een socket 7 bord, en het tebelletje geeft toch echt de processorsnelheid aan. ik heb het al eens geprobeerd...
erm zou je aub de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif (edit knop willen gebruiken) mod's kunnen dit zien als voorbarig schoppen van je draadje en kunnen hier voor je draadje sluiten

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Wat je gewoon moet doen is een chip vijnden die fysiek overeen komt, en dan een bios erin flashen met uniflash, uniflash controleert GEEN bios string zooi, hij kijkt alleen naar het fysiek chip type en chipset (bijv winbond) en flashed deze 9 v/d 10 keer.
een AWARD bios kan dezelfde chip gebruiiken als een PHOENIX bios b.w.v.s

**UPDATE
Waarschijnlijk hebben jullie het al tezamen al opgelost, en is deze post een beetje te laat :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 19:28 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

mentalmadnizz schreef op 01 March 2003 @ 19:11:
[...]

Ja, het geeft ook de processorsnelheid aan, maar je kan er alleen de bus mee regelen (op 50, 60 of 66 zetten).

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
hier staat een afbeelding van de bioschips: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=65802

sorry voor de slechte kwaliteit maar ik heb een slechte scanner...

[ Voor 26% gewijzigd door mentalmadnizz op 03-03-2003 14:49 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, ben er eindelijk uit wat voor mobo het is...
Ja het staat in de posts hierboven, maar allerminst duidelijk :/

Bravobaby/Redfox AGP-ALi (ja, dat is het modelnaam)
Afbeeldingslocatie: http://www.redfox-online.com/images/AGP-ALI-motherboard-BIG.jpg
Aladdin V chipet en:
2Mb Flash EPROM with AWARD Firmware
Kijk, daar ziiten we al wat dichter in de buurt.

Ik heb een Jamicon bord met hetzelfde chipset (en een sterk erop lijkend layout), dus als ik ook een toepasselijke EEPROM heb, kan ik lekker gaan hot-swappen.

Kun je misschien die Award sticker van de (vermoedelijk brakke) BIOS peuteren om de chipgegeven te kunnen lezen?

Oslik blyat! Oslik!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
hier staat een betere scan van de 2mb flashrom:
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=66408

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

offtopic:

Je kunt zelf je pics hier neerzetten ipv irritante links door de volgende tags om je link te zetten:
[code]
[img]<zethierjelinknaarjepic>[/img][/code]
Staat overigens ook in de FAQ

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=66408
Bingo:
The BIOS is an SST 39SF020-90-4C-NH, a common 2Mbit EEPROM chip
Ik zit nu op m'n werk, maar als ik donderdagavond thuis ben ga ik kijken of ik een compatible EEPROM heb liggen...

Oslik blyat! Oslik!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
ik ga dalijk ff met een bios-image op cdrw naar de lokale pc-boer. ff checken of hij me kan helpen. het is gewoon jammer om die IBM-266mz te trashen. prima server of mp3-speler

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Even een enorme kick, want het is al een tijd geleden en het probleem is nog steeds niet opgelost.

De PC boer zei dat hij niet de apparatuur had om eeproms te programmeren, en hotswappen vond hij te riskant.

Een andere grotere winkel zei dat ze dit alleen deden als het bord bij hun was gekocht

De levenrancier was niet thuis. dit is nl. een particulier bedrijfje.

Het oude Bios uit de 486 werkte niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt dus iemand nodig met een 2Mb EEPROM die het kan programmeren of bereid is het te hot-swappen. Er is vaak genoeg verwezen naar een of andere vent met een EEPROM programmer die dat eerste voor je wil doen en er zijn zat tweakers die het laatste kunnen. Ik heb al aangeboden, maar dan moet je wel richting Nijmegen afzakken :P

Oslik blyat! Oslik!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Nijmegen is me wat te ver (ben ook maar iemand uit havo4). Ik zal ens wat rond bellen of in de gouden gids kijken. in ieder geval bedankt voor jullie hulp!
wat mij bertreft kan dr een slotje op.

Pagina: 1