Schadelijk? >> Minidisks naast HiFi-luidspreker bewaren

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 17:18
Is het schadelijk voor de muziek op mijn Minidisks als ik deze naast een HiFI-luidspreker bewaar?

Ik heb net een prachtig MD-bewaarsysteem in elkaar gespijkerd >:)
Qua inrichting komt het mij het beste uit als ik deze naast de linker luidspreker zet. De vraag: zijn minidisks gevoelig voor het magnetisme van de luidspreker? Oftewel, zijn MD's nou optisch of magnetisch? In geval van het laatste, zijn ze dergelijk gevoelig dat een magnetisch veld van een luidspreker ze na jaren blootstelling negatief kan beïnvloeden?

't lijkt een stomme nutteloze vraag, maar anders heb ik op de betreffend plank die dingen met ruimte er tussen staan:
Speaker...............MDbox.............Speaker

Verwijderd

Nee, verdiep je maar eens in de MD-techniek.

Tis namelijk optisch. ;)

• pmeter
Ik vond net het onderstaande. Het schijfje is dan: Magneto-optisch. Een combinatie van beide.

Uit een andere discussie
Een md'tje is nog altijd meer een cassette dan een CD, werkt nog altijd magnetisch, dus ik zou er heel voorzichtig mee om gaan. En zeker NIET zoals met een CD. Er zit een goedje op dat verhit wordt, waarna er een magneet overheen gaat om op te nemen. daarna "stolt" het goedje weer en blijft de data dus behouden zonder kwaliteitsverlies. Het aflezen gaat wel gewoon "optisch", maar ik denk dat alje op dat ding gaat vegen er complicaties ontstaan

En verder:

Dit is echt onzin een MD is digitaal (PCM en dan gecomprimeerd) en het schijfje wordt eerst hoog verhit met de laser en een magneet die aan de anderekant zit (bovenkant) trekt de sporen er in, een stuk beter systeem dan de cd-rw. Een MD is dus niet gevoelig voor magnetische invloeden als die niet verhit wordt met een laser, je kunt MD?s trouwens beter bewaren in een auto dan een cd-r/rw.
Mijn antwoord lijkt gegeven ;) Of... iemand die het tegendeel beweerd? Het lijkt wel onlogisch dat pas na verhitting magnetische velden invloed hebben. Iemand die een linkje heeft naar de techniek? :?

[ Voor 115% gewijzigd door pmeter op 27-02-2003 23:00 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De minidisc is alleen gevoelig voor magnetisme tijdens opname op de verhitte spot. Voor de rest gedraagt het media zich als een cd-achtig media.

• pmeter
SatCP schreef op 27 February 2003 @ 22:59:
De minidisc is alleen gevoelig voor magnetisme tijdens opname op de verhitte spot. Voor de rest gedraagt het media zich als een cd-achtig media.
Aha. Hoe werkt dat natuurkundig gezien? Lijkt me erg interessant.

Enorm slim medium!!! Ik gebruik het al jaren.

Mijn plank:
Speaker.MDbox................................Speaker
Thnx!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:49

DarkSide

theres no place like ::1

Yep. De MD wordt verhit. En mbv een magneet wordt het spoor er in 'gebrand' daarna koelt hij weer af. En zo ontstaan de putjes.
Heb er ooit een stage verslag over geschreven. Heel wat jaartjes terug. MD was toen nog redelijk nieuw.
Gewoon Sony een brief gestuurd. En een week later kreeg ik een berg aan folders en informatie achter de techniek van de MD.
De behuizing beschermt erg goed en er is weinig wat een MD kan beschadigen.
Je kan ze laten stuiteren, in een stoffige plek opbergen. Naast een magneet halen.
Zelf in de zon laten liggen. Zonder problemen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
DarkSide schreef op 27 februari 2003 @ 23:06:
Je kan ze laten stuiteren, in een stoffige plek opbergen. Naast een magneet halen.
Zelf in de zon laten liggen. Zonder problemen.
Maar niet tegelijk... Als zo'n donker discje in de zon ligt kan ie toch wel heel erg warm worden... En met een magneet erbij zou het wel eens fout kunnen gaan... Maar zelfs een CDR in de zon wordt slecht...

MD is zo slecht nog niet... In ieder geval beter dan DCC waar philips toen mee kwam... Jammer dat het toch niet helemaal aangeslagen is...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Banzi schreef op 27 February 2003 @ 23:15:
[...]
Jammer dat het toch niet helemaal aangeslagen is...
Ik kan daar niet mee zitten. Lege MD's zijn op veel plaatsen te koop. Voorbespeelde MD's zou ik toch niet kopen.
Voor portable audio is het een perfect medium, en het grote voordeel is dat ze goedkoop en compact zijn en bijna oneindig meegaan zonder kwaliteitsverlies. Bij mij slingeren ze door mijn tas, wel in de hoesjes, maar dat zou ik met cd's niet zomaar doen. En ik vind de Sony Color MD's er gewoon mooi uitzien.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• satcp
  • Niet online
Even een toelichting voor wie meer over de technische werking van magneto-optische media wil weten. Komt uit een scriptie die ik ooit eens heb moeten maken:

Opto-magnetische systemen waren de eerste systemen die in staat waren om gegevens te verwijderen en terug te schrijven op een optische uitgelezen schijf. Magneto-optische systemen gebruiken de invloed van een magnetisch veld op de polarisatie van een elektromagnetische golf. Licht is een vorm van elektromagnetische straling. Gewoon licht is niet gepolariseerd; het elektrische veld kan daardoor elke willekeurige richting aannemen, loodrecht op de richting van de straal.

In het geval van gepolariseerd licht, anders gezegd: lineair gepolariseerd licht, wijst het elektrische veld van de golf telkens in één richting, die haaks staat op de voortplanting van de golf. Ook het magnetische veld van de golf wijst steeds in slechts één richting, de polarisatierichting, die loodrecht staat op de richting van het elektrische veld. Het licht van een laser is in één richting gepolariseerd. Een polarisatiefilter laat enkel gepolariseerde golven met een bepaalde polarisatierichting door. Licht dat haaks daarop is gepolariseerd wordt niet doorgelaten. Polarisatiefilters kunnen dus gebruikt worden om de polariteit te bepalen: registreert de detector achter het filter nog licht, dan is de is de polariteit gelijk. Laat het filter geen licht door, dan staat het licht loodrecht op het polarisatiefilter.

Wanneer het licht door een voorwerp gaat, dat zich in een magnetisch veld bevindt, beïnvloedt het buitenste magnetisch veld het elektromagnetisch veld van de golf en geeft een draaiing aan beide velden van de golf, dus aan de polarisatierichting van het licht. Dit verschijnsel staat bekend als het Kerr-effect. Hetzelfde geldt ook voor de reflectie op het oppervlak van een gemagnetiseerde substantie. Het door de gemagnetiseerde substantie voortgebrachte magnetisch veld draait ook hier de polarisatierichting van de gereflecteerde golf ten opzichte van de ontvangen lichtstraal. De richting van de polarisatiedraaiing is afhankelijk van de magnetiseringsrichting van de substantie.

Magneto-optische loopwerken maken gebruik van de Kerr-lichtdraaiing om gegevens op te slaan. De werkwijze is als volgt: een magneto-optische schijf heeft een uniform gemagnetiseerde laag die bestaat uit een legering van kobalt, ijzer en terbium, een lanthanide. Zodra de gepolariseerde laserstraal het oppervlak raakt, wordt de polarisatierichting van de gereflecteerde straal gedraaid overeenkomstig de magnetisering van het oppervlak. Een polarisatiefilter fungeert als analysator van de polarisatierichting van de gereflecteerde straal en de sensor achter het filter registreert de door het filter doorgelaten intensiteit.

Wanneer een bit naar de schijf wordt geschreven, wordt het oppervlak door een korte maar krachtige schrijfimpuls van de laser op de desbetreffende plaats verwarmd tot boven het Curie-punt. Bij de Curie-temperatuur verliest het ferro-magnetische materiaal zijn magnetisering volledig. Tegelijkertijd genereert een elektromagneet een magnetisch veld waarvan de richting afhangt van de waarde van het te schrijven bit. Voor een "0" is het veld tegengesteld aan dat voor een "1". De richting van dat magnetisch veld bepaalt de richting van de magnetisering van het ferro-magnetisch materiaal op de verhitte plaats bij het afkoelen tot onder het Curie-punt, en bepaalt daarmee de waarde van het geschreven bit. Door het afkoelen blijft de richting van de magnetisering bewaard in het materiaal.

Bij het lezen van het bit tast de leeslaserstraal het oppervlak van de schijf af en het polarisatiesysteem detecteert de draairichting van de draairichting van de gereflecteerde straal. De draairichting is zoals eerder gezien afhankelijk van de magnetiseringsrichting en dus kan het systeem de opgeslagen "0" of "1" lezen. De verdraaiing tussen een "0" en een "1" is typisch minder dan 1° wat hoge eisen stelt aan het filter voor de detectie.

Door de plaats van het geschreven bit nogmaals te verhitten en het magneetveld om te polen kan het bit weer gewist worden. Daarna kan het weer herschreven worden op dezelfde manier als eerder uitgelegd.

Dat betekent dat er twee rotaties van de schijf nodig zijn om een bit te overschrijven. Bij de eerste rotatie wordt het bit gewist en bij de tweede wordt het geschreven. Bij de nieuwere LIMDOW-technologie (Light Intensity Modulation Direct OverWrite, onmiddellijk overschrijven door lichtintensiteitsmodulatie) wordt dit verholpen. Door de intensiteit van het laserlicht te moduleren is LIMDOW in staat om een bit in één enkele rotatie van het schijfje te overschrijven wat de snelheid met 50% verhoogt. Ook bij CD-RW wordt dit toegepast.

Bij de magneto-optische media wordt de informatie eigenlijk magnetisch geschreven en optisch uitgelezen. Hoewel dit soort media tot vele miljoenen malen overschrijfbaar is, haalt het niet het herschrijfaantal van de magnetische opslagmedia.

Hoewel er een CD-MO standaard is in het ?Orange Book?, is deze niet compatibel met de Compact Disc doordat het laserlicht niet op dezelfde manier wordt beïnvloedt als door putjes en dammen. Helaas wordt zelf de CD-MO standaard weinig toegepast en heeft iedere fabrikant een eigen systeem. De best bekende magneto-optische gegevensdrager op dit moment is de Sony Mini Disc, gelanceerd in 1992.

[ Voor 1% gewijzigd door satcp op 27-02-2003 23:26 . Reden: typo ]

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
haas schreef op 27 februari 2003 @ 23:25:
[...]

Ik kan daar niet mee zitten. Lege MD's zijn op veel plaatsen te koop. Voorbespeelde MD's zou ik toch niet kopen.
Voor portable audio is het een perfect medium, en het grote voordeel is dat ze goedkoop en compact zijn en bijna oneindig meegaan zonder kwaliteitsverlies. Bij mij slingeren ze door mijn tas, wel in de hoesjes, maar dat zou ik met cd's niet zomaar doen. En ik vind de Sony Color MD's er gewoon mooi uitzien.
Exactly my thougths...

Ik gebruik ook zeker minidisc... Heel handig om mee te nemen... Zo'n portable cd-ding stop ik echt niet makkelijk in mijn jaszak (moet ik mijn jaszak weer gaan casemodden). En vele malen herschrijfbaar... Maar het had groter kunnen zijn dan dat het nu is...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• pmeter
Nou da's de reden dat ik deze vraag op Tweakers post :9

Het ideale antwoord :9~

NU weet ik hoe md's principieel werken. Ik ben ook vertrouwd dat mijn md-doos veilig staat naast mijn luidspreker.

Verwijderd

Als iemand nog speciale proefjes met MD's uitgevoerd wilt zien...

Heb wel een paar MDtjes die ik grondig wil testen voor jullie >:)

Dus roep maar ;)

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 07:48
SatCP schreef op 27 February 2003 @ 22:59:
MD is gevoelig voor magnetischevelden, ook wanneer het niet verhit is. Dat er voor het opnemen een temperatuur verschil gebruikt wordt, houd niet in dat het bestand is tegen magnetischevelden. Het medium blijft magnetisch, het wordt alleen optisch gelezen (zoals in jouw scriptie stond :}).

• satcp
  • Niet online
Abom schreef op 28 februari 2003 @ 08:30:MD is gevoelig voor magnetischevelden, ook wanneer het niet verhit is. Dat er voor het opnemen een temperatuur verschil gebruikt wordt, houd niet in dat het bestand is tegen magnetischevelden. Het medium blijft magnetisch, het wordt alleen optisch gelezen (zoals in jouw scriptie stond :}).
Het Kerr-effect doet zich enkel voor bij reflectie op een magnetisch media. Niet bij doorstraling. Dat is het Faraday-effect. Maar in lucht (de ruimte tussen media en de laseroptiek) heeft het Faraday-effect een nauwelijks meetbare invloed zodat het de werking van de Minidisc-speler totaal niet beïndvloedt.

Zolang het media niet tot boven het Curie-punt verwarmd wordt, zal de magnetische lading opgeslagen blijven en slechts zéér traag neutraliseren (net zoals bij CD-RW waar de beschreven polykristalijne structuur na verloop van tijd ook traag migreert naar de originele amorfe toestand). Met een magneet over een Minidisc-schijfje gaan heeft dus geen enkele (of alleszins geen direct nadelige) invloed voor de data op het medium.

[ Voor 24% gewijzigd door satcp op 28-02-2003 11:59 . Reden: aanvulling ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 07:48
I guess you're right...theoretisch.

Mijn ervaring uit de praktijk is iig dat mijn MD's (verschillende merken en verschillend van kwaliteit) erg snel slecht beginnen te worden en al snel worden MD's niet meer afspeelbaar (like, binnen een jaar).

• satcp
  • Niet online
Mjah, dat is die neutralisatie waarover ik sprak. Een jaar is misschien wel snel, maar als je kijkt naar CD-RW media daar durft dit effect zich soms reeds in enkele maanden voltrekken. CD-RW is dan ook een volkomen waardeloos backupmedia en dient enkel gebruikt te worden als tijdelijke flexibel opslagmedia.

Minidisc zou in principe minder gevoelig hiervoor moeten zijn. Maar als je data gedurende lange tijd wil opslaan dan kun je je handen beter weghouden van dit soort media. CD-R is dan een uitstekende keuze. Indien goed behandeld en van goede kwaliteit, is de kans op dataverlies bij CD-R vrijwel onbestaande binnen een redelijke termijn (we spreken nu over vele tientallen jaren).

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:49

DarkSide

theres no place like ::1

Abom schreef op 28 februari 2003 @ 12:18:
I guess you're right...theoretisch.

Mijn ervaring uit de praktijk is iig dat mijn MD's (verschillende merken en verschillend van kwaliteit) erg snel slecht beginnen te worden en al snel worden MD's niet meer afspeelbaar (like, binnen een jaar).
Gelukkig heb ik daar geen last van.
Heb hier MD's liggen waar al 4 jaar hetzelfde opstaat.
En nog steeds spelen ze vlekkeloos af.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1