Toon posts:

[MD] schijfje schoonmaken...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kheb hier een Sony MR-700 MD speler liggen en heb al een tal aantal schijfjes en werkt allemaal perfect totdat er vorige week van 1 van de schijfjes dat "schuifdeurtje" eraf viel, dat deel wat open gaat als je em in de MD speler doet...
nu is het het zo dat mijn jaszak niet echt helemaal schoon is en de koekkruimels er altijd nog te vinden zijn en dus ook mijn MD speler helemaal onder de kruimels zit ( ook van binnen maargoed) .
nu heb ik dus met me stomme hoofd die kapotte MD disk in m'n jaszak gedaan, wel met beschermhoes, en nu is dus die schijf helemaal bevuilt met allerlij haren en kruimels :(
nou kan je het wel al raden, ja mijn MD speler is dus niet meer in staat dat schijfje correct af te spelen zonder vage tikken en blobjes te geven terwijl die het bij andere MD schijfjes nog goed doet...

nu mijn vraag dus hoe kan ik het beste mijn MD schijfje schoonmaken?? want er staan nogal goeie CD's op (thyrfinf, finntroll en nog paar) en die wil ik graag behouden. zou het erug klote vinden als k dat schijfje niet meer kan gebruiken...

mij lijkt het op het eerst gezicht dat een MD schijfje zeer gevoelig is en dus niet ff met een gewoon doekje schoon kan woorden gemaakt maar kan het ook mis hebben dus alle tips welkom hoe ik mijn lievelings MD schijfje schoon kan maken en weer kan luisteren op m'n gemak :)

alvast bedankt

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 11:59

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ehmm zet er de stofzuiger op? of heb je het schijfje zelf al uit z'n cartridge gehaald?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Ener-G schreef op 12 december 2002 @ 15:54:
ehmm zet er de stofzuiger op? of heb je het schijfje zelf al uit z'n cartridge gehaald?
hehe stofzuiger, ja kan k proberen..
en nee heb dat schijfje zelf nog niet uit de cartridge gehaald, denk niet dat dat zo;n heel goed idee is of wel??

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 02:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Een mdtje is vrijwel hetzelfde als een cd hoor. Kun je gewoon voorzichtig met een doekje schoonmaken. Zou idd eerst effe proberen het ergste weg te zuigen maar je disk in de behuizing te laten, of je moet hem daarna weer in elkaar willen lijmen...... ;)

Verwijderd

Een md'tje is nog altijd meer een cassette dan een CD, werkt nog altijd magnetisch, dus ik zou er heel voorzichtig mee om gaan. En zeker NIET zoals met een CD. Er zit een goedje op dat verhit wordt, waarna er een magneet overheen gaat om op te nemen. daarna "stolt" het goedje weer en blijft de data dus behouden zonder kwaliteitsverlies. Het aflezen gaat wel gewoon "optisch", maar ik denk dat alje op dat ding gaat vegen er complicaties ontstaan :P

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 02:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 17:30:
Een md'tje is nog altijd meer een cassette dan een CD, werkt nog altijd magnetisch, dus ik zou er heel voorzichtig mee om gaan.
Ha Ha Ha, bang om je muziek weg te vegen? :P

Tuurlijk moet je het voorzichtig doen maar je hoeft echt niet bang te zijn dat je je muziek 'wegveegt'. Is bij mij ook nog nooit gebeurt dus.....

Verwijderd

Topicstarter
hmm kheb ff de stofzuiger erover gehaald maar toen zat al dat vuil er nog steeds op :( ziten cker stroopwafel kruimels op :+
maargoed heb dus daarna maar heel voorzichtig met een doekje alles eraf gehaald maar nu doet ie het nog steeds niet :? tja er zitten nu wel een paar heeele klijne krasjes op, zouden die misschien ervoor zorgen dat ie het niet meer doet???

zo ja dan flikker ik em maar gelijk weg... ;(

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
gewoon nieuw mdtje pakken en muziek er opnieuw opzetten, mensen worden zo enorm lui tegenwoordig ;)

• i_like_scotland
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2025
Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 17:30:
Een md'tje is nog altijd meer een cassette dan een CD, werkt nog altijd magnetisch, dus ik zou er heel voorzichtig mee om gaan. En zeker NIET zoals met een CD. Er zit een goedje op dat verhit wordt, waarna er een magneet overheen gaat om op te nemen. daarna "stolt" het goedje weer en blijft de data dus behouden zonder kwaliteitsverlies. Het aflezen gaat wel gewoon "optisch", maar ik denk dat alje op dat ding gaat vegen er complicaties ontstaan :P
Dit is echt onzin een MD is digitaal (PCM en dan gecomprimeerd) en het schijfje wordt eerst hoog verhit met de laser en een magneet die aan de anderekant zit (bovenkant) trekt de sporen er in, een stuk beter systeem dan de cd-rw. Een MD is dus niet gevoelig voor magnetische invloeden als die niet verhit wordt met een laser, je kunt MD´s trouwens beter bewaren in een auto dan een cd-r/rw.

Verwijderd

Topicstarter
MR_WAZOO schreef op 12 december 2002 @ 19:06:
gewoon nieuw mdtje pakken en muziek er opnieuw opzetten, mensen worden zo enorm lui tegenwoordig ;)
ja zou ik ook hebben gedaan als ik die CD's had die erop staan... jammergenoeg heb ik die CD's niet zelf, had ze van een ouwe vriend van me geleend maar dies naar andere kant van de aardbol berhuisd :( en op het inet zijn die bands oowk als niet echt goed te vinden :x

maarja kheb inmiddels maar alle nummers die het niet goed meer doen eraf gehaald, heb nu dus nog maar de helft van me nummers over maargoed, beter iets dan niets...
Pagina: 1