Toon posts:

Wat kan er aan pc allemaal kapot zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Slimmeriken,

Gister was mijn pc doorgebrand, het begon ineens heel erg te stinken. Ik dacht dat het mijn voeding was, dus schroefde hem open en idd er zat een klein zwart vlekje op de printplaat. Ik dus vandaag een nieuwe gekocht (350W heb een Athlon TB 1200 FSB 266) en ingebouwd, maar nu wilt mijn pc nog niet opstarten! Je hoort de voeding lopen en ook de cooler van de proccessor loopt. Lampje dat hij aanstaat en en het laad lampje branden ook. Kan het zijn dat ook mijn cpu of moederboord kapot zijn? ik kan er toch vanuit gaan dat sowieso mijn voeding kapot was? Neem aan dat mijn HD, spelers en kaarten niet kapot zijn. Hopelijk kan iemand mij helpen :( Want zit krap bij kas en weet niet hoe zoiets met garantie zit enzo. Ik heb sowieso bij een #@$ zaak gekocht (niet omdat ik dom ben, maar omdat ze daar aan inruil deden, ze waren overigens nog heel duur ook). Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen :)
Overigens er zat wel nog een snoertje uit mijn nieuwe voeding die bij de oude voeding niet aanwezig was, volgens mij is die voor oudere moederboarden ofzo er staat P9 op, het ligt toch niet hieraan ;) zou niet weten waar die op moet namelijk

Alvast bedankt

Groeten Valk

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:37
Als je voeding doorgebrand is, kan er echt heel veel mis zijn. Als je gelukt hebt is er verder niets stuk, maar als ik het hier zo hoor kan de voeding je moederbord en wie weet wat nog meer wel hebben meegenomen. Het is wat lastig zelf te testen, tenzij je nog een PC hebt waarmee je je eigen onderdelen kan testen :)

edit: Trouwens, als je die PC niet zelf hebt gebouwd, kun je hem gewoon onder garantie helemaal terugbrengen (er van uit gaande dat er nog garantie op zit ;))

[ Voor 21% gewijzigd door Marcj op 27-02-2003 18:37 ]

Verwijderd

Dat snoertje is voor een P4, wat ik denk is dat het je mobo is.

Maar ff wat meer specs, zoals je Mobo en je CPU.

Verwijderd

Ik zou even kijken of je alle kabels goed hebt aangesloten, evenals die grote connector voor op het mobo. Heb je er wel rekening mee gehouden dat je niet alle stekkers hoeft te gebruiken? En is je voeding wel eens geschikt voor je systeem? Als je een P4 voeding hebt, zal je AMD / Socket A mobo inderdaad niet draaien.
Anders vrees ik dat je mobo en proc het ook op hebben gegeven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 18:37:
Dat snoertje is voor een P4, wat ik denk is dat het je mobo is.

Maar ff wat meer specs, zoals je Mobo en je CPU.
Lees :) "350W heb een Athlon TB 1200 FSB 266"
Het is dus een socket A met AMD Thunderbird...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Welkom bij GoT. Wij groeten elkaar voortdurend, dus dat hoef je iig niet meer te doen ;)

Tja, wat kan er kapot zijn? Als je voeding het begeven heeft zou ie wellicht kortstondig een fout voltage afgegeven hebben. Dan zou je mobo of cpu of andere onderdelen ook gefrituurd kunnen zijn. Kan je een andere cpu proberen?
Als je een AT type moederbord hebt moet je zowel P8 als P9 aansluiten. Als je er eentje vergeet zal de boel inderdaad niet werken. Weet je zeker dat je beide aangesloten hebt? Of heb je een ATX aansluiting? (1 grote witte stekker, 2x10 pinnetjes)?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Marcj
Microkid schreef op 27 February 2003 @ 18:41:
Welkom bij GoT. Wij groeten elkaar voortdurend, dus dat hoef je iig niet meer te doen ;)

Tja, wat kan er kapot zijn? Als je voeding het begeven heeft zou ie wellicht kortstondig een fout voltage afgegeven hebben. Dan zou je mobo of cpu of andere onderdelen ook gefrituurd kunnen zijn. Kan je een andere cpu proberen?
Als je een AT type moederbord hebt moet je zowel P8 als P9 aansluiten. Als je er eentje vergeet zal de boel inderdaad niet werken. Weet je zeker dat je beide aangesloten hebt? Of heb je een ATX aansluiting? (1 grote witte stekker, 2x10 pinnetjes)?
Socket A zal wel ATX zijn niet? ;)
En die P9 aansluiten is niet nodig. Wordt misschien nog op serverbordjes gebruikt voor extra stroom??

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem idd zelf gebouwd. Heb je dan helemaal geen garantie meer? op je cpu/geheugen/mobo wel toch?

• Marcj
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 18:46:
Ik heb hem idd zelf gebouwd. Heb je dan helemaal geen garantie meer? op je cpu/geheugen/mobo wel toch?
Fabrieksgarantie wel ja. Maar nu moet je wel zelf uitvinden wat er stuk is.
Wat voor merken heb je eigenlijk? OEM-geheugen zit bijvoorbeeld vaak maar 3 maanden garantie op, terwijl je op sommige merken wel levenslang garantie krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
half jaar op mijn geheugen. Maar ja dat is toch niet zo duur. Als ik maar nieuwe mbo+cpu krijg, kan me bijna niet voorstellen dat er nog meer kapot is

Verwijderd

Heb je mijn raad nou al opgevolgd?
Het komt wel vaker voor dat voedingen het begeven en bijna nooit dat dan de hele pc naar de klote is. Vaak hebben ze wel een of andere beveiliging.
Ik zou eerst eens kijken of je wel goed zit met de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer die grote stekker nog wel verder er in te duwen, maar hij maakt al contact dus dat heeft toch geen zin?

Verwijderd

Misschien kun je kijken of er niet ergens stof zit ofzo? Heb je de voeding al doorgemeten?

• Marcj
Als je zelf een werkende PC in elkaar hebt gezet, zul je toch ook wel de voeding even kunnen vervangen? Die ene extra aansluiting is overbodig voor jouw moederbord.

En ik repareer ook zelf PC's in een bedrijf en het komt maar veel te vaak voor dat een no-name voeding het hele moederbord, en in het ergste geval de harde schijf, CD-ROM etc.., meeneemt. Met merk-voedingen heb je daar wel een stuk minder last van, die zijn vaak wel goed beveiligd. Daarom zou ik gewoon even al je onderdelen stuk voor stuk testen in een andere PC.

[ Voor 2% gewijzigd door Marcj op 27-02-2003 19:00 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog 2 pcs (ook zelf gebouwd), alles stuk voor stuk testen :S niet echt zin in, maar moet maar denk ik, gaan die zaak nog wat terug geven als er dingen kapot zijn?

Verwijderd

Moet je vragen. Kunnen wij vanaf hier niet ruiken :)

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

probeer eerst met alleen de noodzakelijke onderdelen te draaien, dus alleen cpu (met cooler)+mobo+mem+vid kaart en voeding. Als het werkt is het dus 1 van de andere onderdelen.
Werkt het niet haal dan 1 voor 1 de kern-onderdelen eruit en kijk hoe het moederboard erop reageerd. Als het goed is moet het moederboard piepjes geven (voor ieder geval andere code) als er geen mem/cpu/vid kaart in zit. Geeft ie geen piepjes dan weet je bijna zeker dat het mobo dood is. (kijk wel ff of je pc speaker goed zit aangesloten)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!! alles is dus kapot :(

Verwijderd

Alsof wij daar wat aan kunnen doen 8)7 Ik snap dat je ff je agressie ergens kwijt moet, maar doe dat dan ff op je kapotte pc onderdelen (mobo doormidden breken ofzo ;)).
Jah, jammer voor je. Vaak heeft dat inderdaad te maken met het feit of je een merk voeding hebt of niet. Daarom ben ik ook altijd voor een merk voeding.

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 18:53
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 22:18:
Bedankt!! alles is dus kapot :(
Die pech kun je hebben,
Vorige week ging de sloegen de vonken en de rook uit de voeding bij de computer van mijn pa; voeding kapot (duhh), mobo kapot en 2 harde schijven kaduk.
Proc, geheugen, videokaart, cd-rom, geluidskaart en 2 netwerk kaarten doen het nog wel

Net geluk (of pech) mee hebben

• SEQREEL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 14:36

SEQREEL

Tracing the untraceable

Ik heb ook een probleem mijn voeding is heel maar als ik mijn pc aanzet piept alleen het kleine speakertje verder start hij niet op. er is verder ook nix mis met de pc goedgekoelt en dergelijke maar waarom piept hij en start hij niet door. wie kan mij helpen?? en hoe warm mag een amd athlon worden???

Nec timide, nec tumide

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03
Same here, voeding stond op'n gegeven moment echt in de fik van binnen (spontaan overigens, de pc stond uit en ik was niet thuis), verkoolde voeding eruit gehaald, nieuwe ingezet en alles werkte nog! En dat voor een noname voeding :D

Ik neem trouwens aan dat je alles 1 voor 1 in een andere pc getest hebt? Met een beetje geluk kun je de meeste onderdelen nog onder garantie terugsturen. Niet helemaal netjes, maar met een beetje geluk doet de winkel er niet moeilijk over :)
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 18:38:
... Als je een P4 voeding hebt, zal je AMD / Socket A mobo inderdaad niet draaien.
...
Onzin, P4 voeding houd niet meer in dan dat er een extra stekkertje op zit. Elk AMD systeem kan met een P4-gecertificeerde voeding werken, simpel omdat de ATX stekker en molex'en mobo-onafhankelijk zijn :)

//oftopic
Casemod17, dit is niet de juiste plaats om dit te vragen. Open een nieuw topic, maar niet voordat je de faq en search gebruikt hebt uiteraard :Y)

[ Voor 43% gewijzigd door FragFrog op 27-02-2003 22:45 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 13:17

bloasfist

Slot-A Crew

FragFrog schreef op 27 February 2003 @ 22:40:
Same here, voeding stond op'n gegeven moment echt in de fik van binnen (spontaan overigens, de pc stond uit en ik was niet thuis), verkoolde voeding eruit gehaald, nieuwe ingezet en alles werkte nog! En dat voor een noname voeding :D
Mazzelaar, op die manier heb ik een maxtor 30gb 7200 rpm verkoold. En dat was in de tijd dat die dingen nog DUUR waren. :(

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Pagina: 1