[DOS]Bootable CD met NTFS

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb een zwaar probleem. Een kennis van me is belastingsadviseur. Hij gebruikt allerlei oude troep (msdos troep dus) om z'n zaakjes te regelen. Nou kreeg ie een nieuwe pc, met nieuwe software. Dus die oude pc wordt nu gebruikt door z'n vrouw.

Nou wilde die natuurlijk ook op internet kunnen. Dus ik fysiek een netwerk in elkaar gezet met cross-cable. Maar ik heb een hekel aan Win95 en Win98 based systemen, altijd maar vastlopen, zo ook hier. Dus ik een Win2k upgrade eroverheen gegooit en de partie laten converteren naar NTFS.

Wat blijkt nou, en je raad het waarschijnlijk al, al die oude msdos troep werkt nu dus niet meer |:(

De door mijn bedachte oplossing is een bootable cd te maken met dos erop, gezien die oude troep toch allemaal dos zooi is. Maar die schijf is nog steeds NTFS en dos werkt daar dus niet mee. Terugconverteren met Partition Magic is wel een optie, maar op het moment niet, want ik zit lekker op m'n eigen systeem.

Mijn vraag is dus: hoe maak ik een bootable cd met MS-Dos erop, en die ook NTFS kan lezen?

Oja, nog iets, als ik een doorsnee msdos programma start, zegt ie

C:\windows\system\himem.sys

en daar blijft ie hangen een paar seconden, en dan krijg je nog een standaard melding dat ie het bestand niet kan vinden of de opdracht is onjuist. Is het ook een optie om gewoon Himem.sys naar c:\windows\system te kopieren, of loopt dat Win2k helemaal in de soep? en waar vindt ik die dan :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:51
zoek eens het proggie NTFSdos, dit kan NTFS laten zien in dos

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
En hoe combineer ik dat met een bootable cd, want het programma zelf had ik via de search al gevonden

Oja, en $299 is geen optie :+
als het goed is moet je met win2k en winxp een opstart diskette kunnen maken,
waarmee je op ntfs partieties onder dos kan komen.
alleen ik weet niet meer precies waar het staat.
anyone?
link

Weet iemand hoe dit zit?

[ Voor 76% gewijzigd door Glashelder op 27-02-2003 18:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Maak een boot cd met de met de hulp discette van Power Quest Image Drive versie 2002.
Die herkent wel de NTFS

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-03 19:39
Je zegt dat je die 2 PCs aan elkaar gekoppeld hebt met een cross cable, waarom kopieer je de belangrijke bestanden naar de ene PC en zet opnieuw Win98 op de PC die je een Win2k upgrade hebt gegeven.
En daarna kan je je dos proggies weer installeren en de data bestanden weer terugzetten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mardan schreef op 27 februari 2003 @ 18:52:
Je zegt dat je die 2 PCs aan elkaar gekoppeld hebt met een cross cable, waarom kopieer je de belangrijke bestanden naar de ene PC en zet opnieuw Win98 op de PC die je een Win2k upgrade hebt gegeven.
En daarna kan je je dos proggies weer installeren en de data bestanden weer terugzetten.
_/-\o_

het is toch mijn pc niet, laat ze dan idd maar lekker 98 draaien :D

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 27-02-2003 20:36 ]

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:22
Misschien een idee: Partition magic (of vergelijkbaar proggie) je "hoofd" partitie een 300 MB kleiner maken, een nieuwe fat partitie (fat of fat32) erop en dan nog eens proberen, hoef je niet te kloten met cd's, want je zult altijd zien dat ze iet in de lokale dir weg willen schrijven. Misschien dat je de himem.sys (en overige instellingen, net zoals files etc) in de shortcut kunt zetten

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Je kunt Windows 2000 en XP ook met FAT32 draaien, en in principe is dat net zo stabiel. (Met NTFS heb je minder kans op fouten op je filesysteem zoals "lost clusters" etc maar de OS stabiliteit is hetzelfde)

Het voordeel van FAT32 is dat je met een Windows 98 bootdisk kan starten. Je kunt vrij gemakkelijk een boot-CD en/of disk maken met een Windows 98 COMMAND.COM erop en wat drivers etc. Je kunt dan de oude DOS programma's nog gewoon draaien door opnieuw te booten.

De simpelste oplossing is die van mardan, dan hoef je namelijk ook niet meer te rebooten. Laat die belastingadviseur eerst maar eens gaan kijken naar een Windows versie van dat programma.

Je loopt alleen steeds meer de kans dat binnen nu en een paar jaar er geen drivers meer worden ontwikkeld voor Windows 98..... wij hebben dit probleem al een keer gezien bij een laptop waar persee Windows 98 op moest inplaats van het meegeleverde Windows XP - ook in verband met een oud programma. Mooi dat er een aantal hardware componenten (onboard NIC en onboard VGA) niet meer fatsoenlijk werkten.... de onboard VGA uiteindelijk aan de praat gekregen met een alternatieve driver en omdat we nog een oud Xircom PCMCIA kaartje hadden liggen kon ik ook het netwerk aan de praat krijgen.

Uiteindelijk zal hij toch die DOS programma's in de steek moeten laten.....

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Even goed zoeken naar de "Windows XP Preinstallation Environment"
http://msdn.microsoft.com.../dnxpesp1/html/winpeo.asp

http://www.hroling.nl

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
dual-zip schreef op 27 February 2003 @ 22:58:
[...]

Hij werkt inmiddels met windows programma's maar al die gegevens moeten nog handmatig :X (zal ik wel weer moeten doen, maarja, 450 klanten, 5 minuten/klant, en E 4/uur >:)), worden overgezet
bolke schreef op 27 February 2003 @ 21:53:
Even goed zoeken naar de "Windows XP Preinstallation Environment"
http://msdn.microsoft.com.../dnxpesp1/html/winpeo.asp
Hoe kom je bij windows XP?

die "goede" pc moet zo blijven :)

Oja, ik zal eerst terugconverteren naar FAT(32?) met partition magic. Dan een bootdisk maken (met NTFSDOS) en runnen dat proggie.
>>met dank aan Teddybier via MSN _/-\o_

[ Voor 58% gewijzigd door Glashelder op 27-02-2003 23:02 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
arghhh :X >>>>>>> Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 214% gewijzigd door Glashelder op 04-03-2003 17:14 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Je opent een nieuw topic voor een vervolg op dezelfde vraag :P

Maar goed, omdat het toch een andere vraag is doe ik - voordat hetzelfde in twee topics besdproken wordt - deze wel op slot en gaan we daar verder: [rml][ Win2k]Dosprogramma[/rml] :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.