decoder apart kopen???

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
vraagje:

ik heb een SEN-R5420 Dolby Surround set van Sony,
deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/sen-r5420.jpg

is echt een hele fijne set, mooi geluid lekker groot en hij kan vet hard...
maar....

nou heb ik op de pc een Creative DTT2200 5.1 set je met dito geluidskaart en nou staan der op die driver cd een stuk of 5 muziekfiletjes in een of ander vaag geluidsformaat ( ben naam ff kwijt) en da klinkt echt wel vet!

maar als je gewoon mp3'tjes of wat dan ook hebt klinkt dat natuurlijk niet hetzelfde omdat het niet in da formaat staat...
maar ik zag laatst in een reclame krantje van de micro electro (of iets in die richting) een dolby pro logic setje staan waar bij stond dat er zo'n decoder ingebouwd zat en dat je dan ook gewone muziek kon coderen naar da formaat..

lijkt me echt wel vet want klinkt gewoon veel beter dus mijn vraag is eigelijk kun je ook zo'n decoder los kopen voor die sony set (of eventueel voor de pc) ????

en dan nog een vraagje--> maakt het veel uit of je een digitale of een analoge ingang gebruikt??? want die zit er bij die sony niet op.... maar wordt het geluid daar nou zoveel beter van of is het alleen makkelijker omdat je dan maar 1 stekkertje hebt????

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
[Modbreak]

Heb eens even wat geduld.. Het is niet gewenst om topics binnen 24 uur omhoog te trappen!

[ Voor 92% gewijzigd door Twynn op 27-02-2003 15:50 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

Ik snap je probleem niet helemaal, volgens mij kun je met Game audio player (GAP) die bestanden wel omzetten naar wav, en dan op cd fikken. Lijkt mij veel handiger. Dolby Pro Logic is toch gewoon over stereo dus...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je nu eerst eens begint met te vertellen over wat voor formaten je het überhaupt hebt, dat scheelt al een heel stuk.

Aannames zijn fataal.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
zorry voor late reply maar ivm ruzietje met planet kan ik alleen bij kennisen i-netten...
heb het ff opgezocht en da formaat heet AC3.
staan een stuk of 5 muziek filetjes op de driver cd die ik bij m'n soundblaster kreeg en icm met DTT2200 klinkt da echt geweldig, je hoort dan de instrumenten uit verschillende speakers komen.

je hoort bijvoorbeeld een gitaar rechts en een drumstel links enz.
en vroeg me dus af of er een programma'tje was om gewone muziek file'tjes hier in om te zetten of dat je er een decoder voor kunt kopen.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
AC3 files zijn dolby digital geluidsbestanden. Deze kan je afspelen als je een geschikte decoder hebt, zoals aanwezig in jouw geluidskaart of in een DD AV versterker.

Het is wel mogelijk om AC3 files om te zetten naar stereo .wavs maar dan ben je het surround effect kwijt. AC3 files bevatten 6 aparte geluidssporen, i.t.t. stereo dat er maar 2 heeft.

Jouw set is een Dolby Prologic set. Deze maakt een surrogaat surround effect van een gewoon stereosignaal, en die set is dus niet compatibel met AC3 files.

De enige manier om die AC3 files af te spelen op jou set is een dolby digital decoder te kopen. Deze zijn tegenwoordig zeldzaam vanwege de gedaalde prijzen van AV receiver.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ok maar als ik dan zo decoder heb (stel dat :) ) betekend dat dan dat ik aleen ac3 filetjes af kan spelen op m'n stereo of kan ik dan ook gewone stereo muziek omzetten naar AC3??

en m'n geluidskaart ondersteund AC3 wel maar is er ook een manier om op de pc van stereo AC3 formaat te maken??? ((software matige decoder ofzo??? ))

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Dat gaat niet lukken, althans, je krijgt niet het effect zoals met die AC3 bestanden. Dat je dus uit iedere speaker een ander instrument hoort. Het bron bestand bestaat uit 2 kanalen (stereo), en die kun je moeilijk uit elkaar halen naar bijv 4 of 5 kanalen (het is als een pot paarse verf verdelen naar rood en blauw).

Mijn Home Cinema in aanbouw

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
:) ok das duidelijk maar waar haal je dan die AC3 filetjes vandaan??? want wat heb je er dan aan??? krijg je dus een hele vette functie waar je eigelijk nie zo veel mee kan???

want ik heb nog geen cd gezien die da ondersteund of is het dan alleen voor dvd's????

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Dolby Digital tracks op DVDs zijn AC3 geluidsfiles.

Er is ook wel wat DD muziek, maar da's zeldzaam, ik zou eigenlijk niet weten waar je het kan vinden op internet (afgezien van het feit dat het dan waarschijnlijk warez zouden zijn).

Verwijderd

AC3 ...... denk denk, kijk kijk:

mediamarkt krantje of weet ik veel wat voor reklame krantjes bij jouw in de bus belanden, word wat over gezegt over de DVD spelers MET AC3 of DD of DTS ondersteuning.

Ik heb vroeger wat zitten kloten met (S)VCD's te maken en het ultieme doel was voor mij een SVCD met 5.1 geluid ( is me gelukt, alleen mijn DVD speler weigerde het te spelen :( )
Daarvoor heb ik natuurlijk het 1 en ander van encoders moeten uitvogelen, mooie encoder pagina voor A/V is nog steeds:

http://www.dvdrhelp.com/tools

Dan hetgeen waar jij naar zocht (een AC3 encoder) kan je vinden onder
"Audio encoders/Converters"

Proggie heet "BeSweet", op het begin is het een onduidelijk proggie om mee te werken maar na flink wat klungelen kan je er toch wat moois uit trekken.

Nu wat anders, jij download een mooie MP3 of OGG van internet en jij gaat vrolijk converteren naar AC3, denk je dan ECHT dat het geluid mooier wordt? Zowel aan de kwaliteit (tenzij je er filters overheen smijt) als aan de kanaalverdeling (tenzij je gaat mixen) veranderd er NIETS!

allemaal leuk en aardig, kwens je veel sterkte met je kruistocht naar AC3, maar ik zou ook maar eens een 6 kanaals OGG bestand luisteren en dan weer kiezen ;)

als afsluiter nog een andere link: http://www.doom9.org/index.html?/software2.htm

waar nog veel meer codecs te vinden zijn, maar waarvan 90% bijna offtopic is :)

ciao

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ja das mooi k**te ...had eigelijk wel gehoopt dat je het kon decoden... beetje jammer van die functie want die is dan alleen nuttig voor mp3...en ik heb nog nooit muziek op dvd in AC3 formaat gezien...

naja...in ieder geval tnx voor de info.

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 19:36
ehm vob files zijn bij mijn weten video en geluid. De meeste dvd's bevatten 5.1 geluid. SuiperAudio cd's zijn bij mijn weten ook 5.1 trouwens

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Net als DVD-A, maar beide formats zijn vooralsnog niet te kraken (ze worden b.v. door spelers ook alleen maar analoog uitgegeven).

Pagina: 1