Ik heb ook een tijd lang de plannen gehad om zelf nieuwe frontspeakers en subwoofer(s) te bouwen. In m'n frontspeakers moest komen een tweeter en midtoner gesloopt uit een wat oudere Jamo studio monitor (die klonken op hoog en mid extreem goed!) Daar aan toegevoegd een 20 cm mid/woofer uit de Cat serie van Conrad en ook nog eens een 30 cm woofer uit dezelfde serie. Het filter, ook zelfbouw, was een 4-weg filter. De sbuwoofers waren 2 kasten van elk 125 liter (50x50x50 cm) met daar in de grootste woofer uit de Cat serie van Conrad, namelijk een van 48 cm. Alle kasten elk 1 basport. Frontspeakers 1,40 m hoog, subwoofer op spikes, ca 60 cm hoog). Alles 22 mm MDF. Totale kosten ca 1200,- Valt best mee dus.
Dit alles heeft mij 1,5 jaar denken en een paar weken echt berekenen gekost. De bedoeling was full-range fronts te bouwen en 2 subs (passief, met losse versterker erbij actief) voor de bass die je kan voelen. En met full-range bedoel ik ook echt full-range en niet boekenplank full-range.
Echter kwam ik in de loop der tijd op steeds meer problemen. Zo kwam ik bij het berekenen uit op een bassport van 2 cm lang (is wel heel erg kort

), de benodigde spoelen voor de laagdoorlaatfilters van de subs waren nergens te koop (-24 dB/oktaaf @ 80 Hz), de beste wel mogelijke oplossing was een laagdoorlaatfilter van -18 dB/oktaaf @ 120 Hz. De afwerking van de frontspeakers zag ik niet zitten. De kans dat het resultaat brak zou worden was zeker aanwezig (je kunt van tevoren niet even luisteren en aan leuke berekeningen en andere gegevens heb je weinig). Daar bovenop kwam nog eens dat ik het Cat-chassis van m'n oude sub had opgeblazen!

(dit chassis was ter vervanging van een eerdere die ik wegens een domme fout had gesloopt) Mijn vertrouwen in Cat was al vrij laag, maar toen dus helemaal verdwenen. Per direct dus de Conrad opgebeld en mijn bestelling van zo'n 1200,- gulden geannuleerd.
Wat heb ik toen gedaan? Ik ben toch maar eens gaan kijken in de winkels voor speakers. Geen zelfbouw, maar gewoon kopen. Wel veel duurder maar je weet gewoon dat het dan ook echt goed zit.
Ik kwam uit bij
radio Roelandschap, een kleine maar uiterst professionele zaak in Amersfoort (20km ten oosten van Utrecht). Hier viel mijn oog op een JBL LX 1000 MKII luidsprekerset. Twee frontspeakerzuilen, ca 1,20m hoog, 2 woofers, 1 mid en 1 tweeter. En jongelui, het geluid dat hier uit kwam was echt geweldig. Zo ongeveer precies wat ik zocht. De bassen waren mooi laag waarbij de broekspijpen begonnen te wapperen. Maar ook het welbekende harde PA geluid dat in de maag te voelen is was met bepaalde muziek duidelijk hoorbaar. Voor 1500,- kon ik ze meenemen en voor 1800,- kreeg ik er ook nog eens een passende JBL midspeaker (t.w.v. 550,-), 8 high end spikes en 12 meter dikke luidsprekeerkabel bij.
Nu staan hier nog twee lege 125 liter MDF basskast-restanten en nog een zooi MDF planken die ooit een toekomst hadden als frontspeakers. Een subwoofer heb ik nu echter nog niet. Wil ik wel nog een keer. Mijn verstand zegt koop gewoon een goeie sub, een REL ofzo. Echter zegt mijn bankrekening, maak die twee subs nog ff af. Een goeie sub kopen kost me ca 2000,- en die zelfbouw sub afmaken kost me 250,- per stuk.
Waarschijnlijk zal het toch wel een 'gewone' sub worden, gezien die troep van Cat een gemiddelde levensduur hebben van 3 jaar, en dat is bij mij dus 3 weken
Ik weet dat er mensen zijn die net zo zijn als ik vroeger was. Met een Conrad gids naast je bed, 's avonds nog ff bladeren. Op de opleiding nog even je speakers tekenen. Ze groot mogelijke speakers is een must. Nadenkend over hoe de kwaliteit van dat Cat e.d. zal zijn. Nou, ik kan jullie vertellen, het is troep en het gaat niet lang mee (bij redelijk intensief gebruik). Ik heb de beslissing genomen gewone goeie speakers te kopen in een normale audiozaak en dat was de beste beslissing ooit. Kost wel ff wat meer maar dan heb je ook wat goeds in huis. (let op! Ik doel hier niet op professionele zelfbouwers, da's namelijk heel andere koek)
Ik heb hier nu voor fl. 3000,- gulden een volledige geluidsset staan. Twee grote fronts, een goeie mid, rearspeakers die andere mensen als frontspeakers gebruiken en goeie bekabeling en ophanging. Het geluid is overdonderend en mooi. Kost wel even een paar centen (voor de gewone man) maar uiteindelijk is het veel goedkoper dan die Conrad zelfbouw, waar je om de twee jaar weer alle onderdelen kan gaan vervangen.
Tot zover mijn verhaal, ik hoop dat er iemand iets van heeft opgestoken.