2 verschillende woofer in een kast.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.234 views sinds 30-01-2008

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Hallo!

Ik heb hier nu 2 zelfbouw speakerboxen staan, en heb voor elke speakerbox een verschillende woofer, wat gebeurt er als ik deze woofers allebei inbouw?
En wat moet ik dan doen om het aantal ohm toch goed te krijgen?

• Biosphere
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-03-2021
Bij gebruik van twee verschillende woofers zit je met het probleem dat ze beide een verschillend frequentie bereik hebben, dit is eventueel nog wel op te vangen met een goed filter waarbij dan de woofer met het hoogste bereik gevlakt moet worden. Als ze allebei ook nog een verschillende ingangs impendantie hebben dus eentje 4 ohm en de andere 8 ohm zul je bij de 4 ohm woofer een condensator moeten plaatsen waarbij je wel rekening moet houden dat deze dan de helft van je vermogen gaat gebruiken.

Dus een goede tip koop twee gelijke woofers en alles wordt veel simpeler.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Tja, koop ff twee dezelfde woofers... Ik ben maar een arme 16-jarige scholier.
Mijn eisen aan geluid zijn:
- zuiver.
- een bas die je kunt voelen.

Dat eerste lukt me, alleen het laatste niet

Het zijn allebei 8-ohms woofers (30 cm)

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Heb je nou 2 aparte behuizingen met elk een aparte woofer, of wil je echt 2 woofers in 1 behuizing bouwen (zoals de topic zegt)? Naja, maakt niet uit, ik zal proberen wat ideetjes aan de hand te doen.

Je wil dus een bas die je kunt voelen. Ten eerste, de bas die je echt in je maag voelt, is vaak "PA-bas" - niet echt diep, maar gewoon zo lomp veel dB dat je ze letterlijk voelt (Jag kan hierover meepraten :)). Echt goede, diepe, krachtige bas voel je meer als een soort luchtstroom langs je broekspijpen, als je echt goeie luidsprekers hebt. Je moet sowieso een grote kast (meer dan 50 liter) bouwen, wil je de lage tonen er echt makkelijk uit laten komen. Het volgende klinkt redelijk technisch, maar is toch echt noodzakelijk: de woofer(s) moeten een lage resonantiefrequentie hebben, en een lage Qts. Deze gegevens krijg je bij de aanschaf van de speaker.

Over het bouwen van een goede baskast zijn al vaker topics geweest - het is gewoon moeilijk om echt goede, diepe bas te krijgen (en dan bedoel ik ook mooie bas, niet dat monotone gedreun wat je uit veel auto-subwoofers hoort). Post eens wat meer info over die speakers en wat je er nu precies mee wil (inhoud kasten, e.d.)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dit is wel interessant.

Maar wat als ik het nou allebij wil? ik ben namelijk bezig met zelfbouw speakers (60 liter geloof ik). ik wil dus een zuivere bas, dus die mooie diepe lage tanen (40hz?) maar als ik de boel open draai wil ik wel graag dat m'n boekspijpen gaan wapperen en dat de ruiten er bijna uit trillen.
kan dat?
edit:

splellinks vauden eruidt

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Gewoon aan de slag gaan met goede luidsprekerchassis, waarvan de gegevens bekend zijn en veel simuleren op de PC....

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

TB, ik heb zelf ook 2 verschillende woofers gehad.. 2 Beyma's dus het merk was wel hetzelfde.
ze waren natuurlijk allebij 8 ohm. Ophanging was helemaal hetzelfde, konus verschilde wel wat, maar om nou te zeggen dat ik het verschil kon horen! nee hoor.. echt niet.
Het zal heus werken, alleen kan het zijn dat het verschil in bijde wel te merken is. De 1 kan iets klopperiger overkomen dan de andere. Gewoon even proberen!, je zal het waarschijnlijk wel prima vinden klinken.

The first strike,
Zelf heb ik wel me broek vielen trillen met niet al te grote speakers met enkel een 8" woofer en een tweeter.
Hoe erg het graat trillen hangt natuurlijk ook van de grote van je kamer af. Hoe kleiner hoe meer compressie er ontstaat.
met iets van 60x40x35 moet dat wel lukken
Als je dan 20mm MDF neemt zit je op dik 60 liter inhoud. Wil je nou echt je hele huis laten trillen moet het wel iets groter :)

• nare man
Precies Brut@lyst. Ik heb zelf als subwoofer een 50 liter kast van 22mm MDF, zelfgemaakt, met erin een 8" driver van Visaton. Die unit op zich is gewoon zwaar uitgevoerd; kevlar conus, dubbele spreekspoel 50mm in doorsnee, magneet van tweeënhalve kilo, etc. Het hangt ook al hoeveel "grip" je woofer op de lucht heeft. Die ene 20cm driver geeft en bas alsof je er live bij bent, zo indrukwekkend. De ramen trillen er inderdaad van (kamerdeur trouwens ook) als je het volume goed opendraait.

En over hoe laag een goede speaker moet gaan: mijn baskast is een reflex met 70mm poort. De poortresonantie is 30.7 Hz, de onderste grensfrequentie van de kast is 33 Hz. Dat wil zeggen, dat onder 33Hz de driver geen tegendruk meer ondervind van het luchtkussen in de kast. Op 33Hz ligt het zgn. -3dB punt, waar de geluidsdruk met 3dB onder het gemiddelde is gedaald. Geloof me, een continu bastoon van 50Hz goed weergegeven klinkt al alsof je je stoel uit trilt.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Nare man, hoe weet jij zo goed je resonatiefrequenties endergelijke..
Wat heb je daar voor nodig om daar achter te komen.
Wil nu eigenlijk ook wel eens weten hoe laag mijn speakers komen.
de enige test die ik doe is dan puur op gehoor door bijvoorbeeld een cd te draaien die een geluidsgolf afspeelt die in een aantal seconden van 200Hz naar 20Hz daalt.
Of door met bijvoorbeeld CoolEdit op me pc wat geluidsgolven te draaien.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Pak je kastgegevens, je woofergegevens en haal bij http://www.speakerbuilding.com/software/ware/lspcad_l.zip dit programma en ga simuleren. Het is wat simpel benaderd, maar geeft wel een aardig idee, wat je woofer allemaal doet in de gegeven behuizing. Dat dit niet de werkelijkheid benadert, mag duidelijk zijn, maar een goede indicatie is het wel. Ik haal met een 13 cm Tonsil of Visaton woofer al 40 Hz -3db in een 30 liter kast, behoorlijk heftig, al is de punch er niet op dit soort frequenties.

Overigens kan ik het gebruik van twee verschillende woofers in een kast alleen maar afraden, tenzij je het niet zo nauw neemt met je hi-fi aspiraties...8-) Proberen kan nooit kwaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Op donderdag 16 november 2000 22:54 schreef Wekkel het volgende:
Overigens kan ik het gebruik van twee verschillende woofers in een kast alleen maar afraden
Dat heb je natuurlijk helemaal gelijk in... ik vind het nog net toegestaan om verschillende woofers te gebruiken over 2 kasten.. maar 2 in 1 kast, waar ze misschien zelfs zamen het werk doen kan dit nooit geschikt zijn, of 1 moet passief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 22:36
Aha, ik zie dat er mensen zijn die zelf al eens speakers hebben gebouwd.

Hebben jullie daar ook boeken voor gekocht? Zo ja welke?

En welke software gebruiken jullie om speakers/kasten te simuleren. Ik ben de hel dag een beetje bezig geweest om software te bekijken, maar ik wordt er niet veel wijzer van (welke software goed is en wat je er nu precies mee doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Wekkel, ik kwam er achter dat ik dat proggie zelf ook nog had. Gelukkig staat mijn Woofer er ook bij de beyma 15g300. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn kast niet echt goed in te vullen is, maar jah je krijgt wel een indicatie.
Mijn kast is namelijk niet geheel 1 vierkante kast, maar onder de woofer zit een bodem die schuin omhoog loopt. Heel vaag :) heb het ook zelf gemaakt.
Ben daarom ff met Cooledit aan de gang gegaan, en vanaf 40Hz klinkt het echt goed. onder 35Hz is het geluid veel minder hard als je dicht bij de speakers staat. als ik op me bank ga zitten aan de andere kant van me kamer (kamer is 4x4 meter) dan hoor is 30hz met gemak!, hoe komt dit eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
OK, ik zal ff uitleggen wat mijn bedoeling is:
Eerst had ik twee mooie zelbouw speakerboxen. (Cat serie van Conrad), heb er een andere tweeter bijgekocht en het klonk geweldig, beter dan de Kef's van mijn pa, en dat voor dat geld. Wat ik vooral het mooist was dat ik de basedrum voelde, in mijn maag en mijn broekspijp, echt geweldig. Ook de hoge tonen sprankelden erg mooi. Hier zat dus een 20cm woofer van de Cat-series in.

Toen wou ik eigenlijk wat meer geluidsdruk, gewoon lekker hard alles, maar omdat ik dus niet zoveel geld heb begon ik weer met zelfbouw, heb voor zo'n 1000 piek het volgende gekocht:
2 x 30 cm SLG-series woofers(Conrad)
2 x 13 cm SLG series midrange
2 x Tonsil hoorns.
2 x scheidingsfilter.
2 x baspijp
dempingsmateriaal
vergulde aansluitingen
enz.

De afmetingen van de kast heb ik met een proggie berekend, ik geloof dat de buitenmaten iets van 1,24 x 0,36 x 0,46 M zijn. De midrange heeft een aparte ruimte bovenin.
De tweeters waren veels te agressief, daar heb ik toen andere voor gekocht.
De bas gaat geweldig diep, alleen ik voel em niet, niet die geweldige diepe dreun van de basedrum, ik dacht dat het aan de woofer lag en heb toen weer een Cat-serie woofer gekocht. Maar nee hoor, weer geen dreun.
Nu heb ik dus alletwee de woofers hier liggen.
Ik heb trouwens de bass-air-port nog niet afgesteld, zou dit uitmaken?

bvhd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Over resonantiefrequenties en dergelijke: die gegevens zijn wel meetbaar, maar dat is erg moeilijk, uit mijn hoofd zou ik dat niet weten. Het makkelijkste is gewoon het gegevensblad erbij te pakken wat je bij aankoop van de speaker kreeg. Daar staan allerlei waarden op. Als je nu het volume van je kast en de diameter van je poort weet, kun je allerlei dingen berekenen (oa frequentiegrafiek e.d.) Kijk op www.speakermania.com.

Er zijn regelmatig mensen die een bas met een "punch" willen, zodat je het echt voelt. Ten eerste: echt voelen (zoals op Mysteryland bij Eclipse :)) is bijna niet mogelijk in een gewone kamer, je zou je ramen eruit laten trillen. Ik lees hier regelmatig van mensen die bv. Tonsil speakers van Conrad hebben gekocht. Ik wil niet hard overkomen, maar 119 gulden voor een 30cm woofer is belachelijk laag. Één enkele goede basluidspreker mag op zijn minst 300-350 gulden kosten (voor een 20cm model). Het écht laag gaan van de luidspreker is meer een kwestie van "grip" wat de conus op de lucht heeft. Ook dingen als je paneelmateriaal, gebruikte demping, gebruikte baspijp e.d. spelen allemaal mee. Ik was zelf voor mijn subwoofer in totaal een guldentje of 500 kwijt, daarvoor had ik het volgende:

Visaton WSP 21 DV 8" woofer (dubbele spoel)
Vergulde bi-wire aansluitterminal (Visaton)
1 meter Translator White Connection
2 Visaton audiospoelen, 10.0 mH
2 MDF-platen 22mm, 112x56
Een flinke zak dempingswatten.

Het is bijna onmogelijk om vantevoren te bepalen hoe een luidspreker gaat klinken. Ikzelf hou me voor de algemene regels altijd aan Das Lautsprecher-baubuch, van H.H. Klinger. De "weetjes" heb ik gewoon zelf opgedaan met trial-and-error methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik geloof dat ik ook bezig ben met trial-and-error.
Maar de vorige 20 cm woofer had echt een basedrum die je machtig mooi voelde in je maag, dat heeft deze 30 cm niet. Zou het dan aan de andere kast liggen?

Kijk, op zich stel ik hoge eisen, maar aangezien ik slechts een 16-jarige scholier ben heb ik lang zoveel geld niet (en ook nog niet zoveel ervaring met zelfbouw).
Ik vind het in ieder geval wel mooi, zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb de SLG 380 P van Conrad, gekocht in de wilde jaren, en daar is nou dus geen enkele zinnige kast voor te maken. Voor 119 pieken mag ik ook niet meer verwachten, maar door de eigenschappen van deze woofer is het onmogelijk met basreflex te werken en in een gesloten behuizing blijft de dikke rimpel in het basbereik (3 dB). Met basreflex was het (gesimuleerd) 6 dB, een regelrechte (ramp)boomkist. Door het volume van mijn kassies te vergroten en het gesloten te maken, heb ik deze rimpel enigszins kunnen verwijderen, maar blijven doet ie... De keer daarna dus goed gekeken en gesimuleerd, voor ik iets kocht. 125 liter, 15" is wel rammen, maar erg traag en zompig, daar kan je veel beter een goede 10" voor gebruiken. Hoorns bij een gewone huiskamerset is wat te veel van het goede met tweeters. Kies je chassis bij elkaar qua rendement, de tweeter mag iets hoger rendement hebben als de woofer. Als je wat verder bent in deze hobby, kom je er achter hoe je ze met weerstanden kan verzwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptile
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

aantal Ohm goed krijgen???

U=IXR dat houd in U=voltage I=Ampere R=weerstand

dan is r=U:i dus bijv 220v:10a=22Ohm

nou als je die serieel aansluit dan is het 22+22 is 44 Ohm

maar als je ze parralel aansluit dan is het net iets anders

1:22 + 1:22 = 1:22 = 11 Ohm dus het is net wat je wil
serieel of parallel

Spelfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Wekkel: de wilde jaren? LOL :)

Heb ik ook gehad, die tijd dat je gewoon een zo groot/lomp mogelijke woofer wilde hebben om maar zoveel mogelijk bas te horen... het klinkt hard, maar eigenlijk zijn die grote (meer dan 12") woofers van mindere kwaliteit niet echt bruikbaar. Het zijn vaak zwakke magneetsystemen, niet geschikt om zo'n zwaar trillend systeem aan te drijven. Uit de formules kun je dat zien, er komt dan bijvoorbeeld een 390 liter kast uit o.i.d. Het beste is gewoon die dingen in een grote, gesloten kast te monteren, dan zit je iig niet met tunen van reflexpoorten e.d.

Eigenlijk is het beste (en ook het meest gangbare :)) om gewoon vóórdat je je kast gaat bouwen, te kijken welke speaker je wil gebruiken. Dan pas kun je echt luidspreker en behuizing goed op elkaar aanpassen, en dan pas kun je een écht goede, diepe bas verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Traag en zompig... hmzz
Ik heb nu 2 Beyma 15G300's en vraag me af hoe die zijn (heb er 150,- totaal 2e hands voor betaald).
Dit wil ik wel graag te horen krijgen van een kenner van deze woofers, en niet iemand die conclussies gaat trekken uit de prijs ofzow.
Van dit soort negatieve argumenten over 15"s krijg ik het altijd benouwd en moet ik gelijk wat anders hebben. Ik wil dus ff weten hoe de "TIW 400 DS" van Visaton is, want dan moet ik die misschien maar gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Over de TIW400 van Visaton niks dan lof. Mijn oom heeft de Atlas DSM-MK II gebouwd, die heeft die TIW als woofer. Het is een goede, degelijke luidspreker met een ongelooflijke kracht in het (diep)laag. Vooral wanneer je hem aansluit op een goede, krachtige versterker (bv. een stevige Denon of een vergelijkbare amp met toch wel minstens 150 watt continu aan 8ohm per kanaal) komt er echt een ontzettend mooi, diep, strak, krachtig laag uit. Misschien draaf ik een beetje door nu, maar het is gewoon een hardstikke goede bas-unit, en zeker een van de beste 15" drivers die ik ken. Hij kost geloof ik 650 gulden (kijk anders www.visaton.de)

En owjah, als je erover denkt om de TIW400DS aan te schaffen, houd er wel rekening mee dat het een chassis is met dubbele spreekspoel, beide spoelen zijn 4ohm. Dus dan zou je ze al in serie moeten schakelen om een 8ohm chassis te krijgen, anders (parallel) daalt de impedantie naar 2ohm en voor een chassis van deze grootte kan dat erg gevaarlijk zijn (overbelasten versterker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptile

raptile

Op vrijdag 17 november 2000 19:19 schreef nare man het volgende:
Wekkel: de wilde jaren? LOL :)

Heb ik ook gehad, die tijd dat je gewoon een zo groot/lomp mogelijke woofer wilde hebben om maar zoveel mogelijk bas te horen... het klinkt hard, maar eigenlijk zijn die grote (meer dan 12") woofers van mindere kwaliteit niet echt bruikbaar. Het zijn vaak zwakke magneetsystemen, niet geschikt om zo'n zwaar trillend systeem aan te drijven. Uit de formules kun je dat zien, er komt dan bijvoorbeeld een 390 liter kast uit o.i.d. Het beste is gewoon die dingen in een grote, gesloten kast te monteren, dan zit je iig niet met tunen van reflexpoorten e.d.

Eigenlijk is het beste (en ook het meest gangbare :)) om gewoon vóórdat je je kast gaat bouwen, te kijken welke speaker je wil gebruiken. Dan pas kun je echt luidspreker en behuizing goed op elkaar aanpassen, en dan pas kun je een écht goede, diepe bas verwachten.
tja je moet ook geen speakrs van 200 piek halen als je grote speakers koopt :)

25 is groot zat en is zeer goed

Spelfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Nare man, dat van die dubbele spreekspoel wist ik wel. Bedankt voor de informatie in elk geval.
Ik zou nog wel even moeten sparen, maar met geluk kan ik voor 700,- aan 2 TIW400's komen.
Versterker is zelfbouw 2x170 8ohm dus dat is in elk geval voldoende voor een lekkere lage diepe bas als ik jou moet geloven.
Ik ben benieuwd :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptile

raptile

Op zaterdag 18 november 2000 15:33 schreef nare man het volgende:
Ik ook! :)
:?:?:?:?:?:?

jij weet dat dan toch al of moet ik nu gewoon ff mn kop houden?

:D

Spelfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7500

Op donderdag 16 november 2000 15:40 schreef Biosphere het volgende:
Bij gebruik van twee verschillende woofers zit je met het probleem dat ze beide een verschillend frequentie bereik hebben, dit is eventueel nog wel op te vangen met een goed filter waarbij dan de woofer met het hoogste bereik gevlakt moet worden. Als ze allebei ook nog een verschillende ingangs impendantie hebben dus eentje 4 ohm en de andere 8 ohm zul je bij de 4 ohm woofer een condensator moeten plaatsen waarbij je wel rekening moet houden dat deze dan de helft van je vermogen gaat gebruiken.

Dus een goede tip koop twee gelijke woofers en alles wordt veel simpeler.
Een condenstaor voor het laag, lijkt me niet echt slim, of wil je ze in serie schakelen ?
Half vermogen ?
Het probleem is niet enkel eventuele overlappingen van beide woofres, probleem zit hem o.a. in het feit dat een woofer die in dezelfde kast als een andere zit, afhankelijk van
-resonantie
-rendement
-b*l produkt
etc. een hoop gaat beinvloeden op de andere woofer. Hiervoor is geen simpele berekening mogelijk, laat staan dat te zeggen of verwachten is hoe dit klankmatig, en fysiek gaat werken ( een 30 cm woofer ziet een eventuele 16 cm woofer niet echt als woofer, eerder als baspoort / passieve woofer, hierdoor werkt die kleine jongen buiten zijn grenzen.
Nou ja, dus gewoon: 1 kast per speaker, een spoel in serie met die woofer. Deste groter de woofer, meestal geld dan ook: des te groter de spoel in serie met die jongen. Vaak kun je ze parallel aansluiten, enkel eigen risico......

Ik vlieg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7500

Nare man; leuke reacties en je hebt er ook wat aan !
Ik draai zelf met een setje JBL s2600-units errug mooi met een goede buizen versterker ( 94 DB/W/M ) wil dus ook hard met 20 watt !
Het zijn 12 inch woofers, heb ze via via ( De Groef- audio in Groningen ) goedkoop gekregen :300 per stuk voor de woofers. Zitten in een 75-liter kast(je) en geven droog en snel laag. Voordeel van deze units is dat ze geen boom-laag produceren, ze geven laag wanneer dat op de cd staat.bijna broekspijp-laag, zeker " het hele pand-laag erg prettig.. Volgens mij zijn die visatons ook goed, doe geen water bij de wijn door een goedkopere speaker te kopen, dan wil je over een jaar namelijk weer wat anders.
Groeten en succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nee Raptile, ik bedoel dat ik benieuwd ben naar het resultaat wat Brut@lyst's zelfbouwkasten gaan geven. Ik vind het altijd ontzettend leuk om te zien wat mensen ervan maken, jammer genoeg heb ik zelf geen digitale camera, anders had ik ook ff wat foto's gepost. Kunnen we mekaars luidsprekers bekijken, dat zou cool zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 01-06 12:11
Ik heb ook een tijd lang de plannen gehad om zelf nieuwe frontspeakers en subwoofer(s) te bouwen. In m'n frontspeakers moest komen een tweeter en midtoner gesloopt uit een wat oudere Jamo studio monitor (die klonken op hoog en mid extreem goed!) Daar aan toegevoegd een 20 cm mid/woofer uit de Cat serie van Conrad en ook nog eens een 30 cm woofer uit dezelfde serie. Het filter, ook zelfbouw, was een 4-weg filter. De sbuwoofers waren 2 kasten van elk 125 liter (50x50x50 cm) met daar in de grootste woofer uit de Cat serie van Conrad, namelijk een van 48 cm. Alle kasten elk 1 basport. Frontspeakers 1,40 m hoog, subwoofer op spikes, ca 60 cm hoog). Alles 22 mm MDF. Totale kosten ca 1200,- Valt best mee dus.

Dit alles heeft mij 1,5 jaar denken en een paar weken echt berekenen gekost. De bedoeling was full-range fronts te bouwen en 2 subs (passief, met losse versterker erbij actief) voor de bass die je kan voelen. En met full-range bedoel ik ook echt full-range en niet boekenplank full-range.

Echter kwam ik in de loop der tijd op steeds meer problemen. Zo kwam ik bij het berekenen uit op een bassport van 2 cm lang (is wel heel erg kort :) ), de benodigde spoelen voor de laagdoorlaatfilters van de subs waren nergens te koop (-24 dB/oktaaf @ 80 Hz), de beste wel mogelijke oplossing was een laagdoorlaatfilter van -18 dB/oktaaf @ 120 Hz. De afwerking van de frontspeakers zag ik niet zitten. De kans dat het resultaat brak zou worden was zeker aanwezig (je kunt van tevoren niet even luisteren en aan leuke berekeningen en andere gegevens heb je weinig). Daar bovenop kwam nog eens dat ik het Cat-chassis van m'n oude sub had opgeblazen! :( (dit chassis was ter vervanging van een eerdere die ik wegens een domme fout had gesloopt) Mijn vertrouwen in Cat was al vrij laag, maar toen dus helemaal verdwenen. Per direct dus de Conrad opgebeld en mijn bestelling van zo'n 1200,- gulden geannuleerd.

Wat heb ik toen gedaan? Ik ben toch maar eens gaan kijken in de winkels voor speakers. Geen zelfbouw, maar gewoon kopen. Wel veel duurder maar je weet gewoon dat het dan ook echt goed zit.
Ik kwam uit bij radio Roelandschap, een kleine maar uiterst professionele zaak in Amersfoort (20km ten oosten van Utrecht). Hier viel mijn oog op een JBL LX 1000 MKII luidsprekerset. Twee frontspeakerzuilen, ca 1,20m hoog, 2 woofers, 1 mid en 1 tweeter. En jongelui, het geluid dat hier uit kwam was echt geweldig. Zo ongeveer precies wat ik zocht. De bassen waren mooi laag waarbij de broekspijpen begonnen te wapperen. Maar ook het welbekende harde PA geluid dat in de maag te voelen is was met bepaalde muziek duidelijk hoorbaar. Voor 1500,- kon ik ze meenemen en voor 1800,- kreeg ik er ook nog eens een passende JBL midspeaker (t.w.v. 550,-), 8 high end spikes en 12 meter dikke luidsprekeerkabel bij.

Nu staan hier nog twee lege 125 liter MDF basskast-restanten en nog een zooi MDF planken die ooit een toekomst hadden als frontspeakers. Een subwoofer heb ik nu echter nog niet. Wil ik wel nog een keer. Mijn verstand zegt koop gewoon een goeie sub, een REL ofzo. Echter zegt mijn bankrekening, maak die twee subs nog ff af. Een goeie sub kopen kost me ca 2000,- en die zelfbouw sub afmaken kost me 250,- per stuk.
Waarschijnlijk zal het toch wel een 'gewone' sub worden, gezien die troep van Cat een gemiddelde levensduur hebben van 3 jaar, en dat is bij mij dus 3 weken :)

Ik weet dat er mensen zijn die net zo zijn als ik vroeger was. Met een Conrad gids naast je bed, 's avonds nog ff bladeren. Op de opleiding nog even je speakers tekenen. Ze groot mogelijke speakers is een must. Nadenkend over hoe de kwaliteit van dat Cat e.d. zal zijn. Nou, ik kan jullie vertellen, het is troep en het gaat niet lang mee (bij redelijk intensief gebruik). Ik heb de beslissing genomen gewone goeie speakers te kopen in een normale audiozaak en dat was de beste beslissing ooit. Kost wel ff wat meer maar dan heb je ook wat goeds in huis. (let op! Ik doel hier niet op professionele zelfbouwers, da's namelijk heel andere koek)

Ik heb hier nu voor fl. 3000,- gulden een volledige geluidsset staan. Twee grote fronts, een goeie mid, rearspeakers die andere mensen als frontspeakers gebruiken en goeie bekabeling en ophanging. Het geluid is overdonderend en mooi. Kost wel even een paar centen (voor de gewone man) maar uiteindelijk is het veel goedkoper dan die Conrad zelfbouw, waar je om de twee jaar weer alle onderdelen kan gaan vervangen.

Tot zover mijn verhaal, ik hoop dat er iemand iets van heeft opgestoken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
Proberen kan nooit kwaad..
soms wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellfire
  • Niet online
hee BruT@LysT, waar kan je een zo'n versterker op de kop tikken om zelf actieve sub ofzo te maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik kan aan al dat soort dingen komen bij mij op school. Tuurlijk is dan alles wel zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6071

Brutalyst: Watvoor opleiding doe je dan???

Lijkt me wel tof, krijg je een speakersfinds ipv een boekenfonds :P.

Digifiel: maybe een opleiding voor jou, jij zocht er toch eentje???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15938

ga toch weg met jullie conrad shit
koop en bouw is wat leukers zo iets als ik aan het doen ben 5 weg 1,5kW RMS dus +/- 3KW piek
en over die beveiligingen
dc bevijl.. : zorgt er voor dat als er iets mis gaat niet je hele voedingspanning op je uitgang komt
clip indicator zorg er voor dat je speakers niet over stuurd

en om je diepe bass te hebben heb je als eeste een beer van ringkern trafo nodig met veel vermogen en een leuke voedings spanning
pak hem beet -60V tot+60V en dan een paar hufters van Condsators die elkeer snel op laden voor je volgende die bass
o ja plaats wel een inschakel vertraging voor je ringk anders kan je meteen de remu bellen mogen ze je hoofd smelt veiligheid vervangen *D

have fun >:) :) :( :'( :P :o :D :r :9~ :9 ;) :7 :+ O+ :* }:O |:( 8-) :? (8> :Y) :Z ;( B-) *D :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Conrad shit levert prima resultaten voor de krappe beurs. Dat sommige tweakers hier nu in Ferrari's rijden en speakers van 5000 pieken kunnen betalen....ach ach:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Netdigger2K, het was een serieuze discussie. Als je geen fatsoenlijke argumenten kunt aanvoeren (en niet normaal kunt typen), reageer dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 07:37

JT

VETAK y0

Nare man, humor is een deel van ons leven... moeilijk te begrijpen voor blijkbaar....

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellfire
  • Niet online
Even voor de mensen die ook met speaker box lite werken om afmetingen van een box te bepalen.

Als ik dit ga doen, dan kom ik heel snel, vooral bij lage tonen (20hz), boven de Xmax (cone excursion dus).
Wat moet er ingevuld worden bij 'Watts into 8 ohm'? gewoon input op de speaker? ik was namelijk van plan om een 100watt rms versterker te gebruiken op 8 ohm.

Als ik nu een WSP21S8 speaker pak dan kom ik op een Xmax van ongeveer 38mm, dat is wel een beetje teveel voor de lieve speaker :)

houd dit in dat deze speaker/versterker combi niet gaat, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 23:30

Jag

PA geluid is erg cool, maar helaas is het frequentiebereik altijd erg beperkt. Tenminste is dat zo bij hoorns en die worden dus veel gebruikt bij PA. Maar hoorns zijn erg lastig om te bouwen, niet in de laatste plaats omdat ze zo t*r*ng groot worden. Mijn PA hoorns hebben een inhoudt van zo'n 450 liter, en hebben een -3 dB punt van 55Hz als je er één hebt staan (48Hz als je er vier hebt staan, maar twee is al behoorlijk groot :P). Maar een redelijke versterker erbij, en je kan je eigen Pinkpop organiseren :).

Jag

Anoniem: 4390

Ik gebruik hier 2 B&W woofers, die dingen komen uit 2 wat oudere luidsprekers, ze klinken nog goed. Maargoed, probeer eens je luidsprekers een beetje in de hoek te plaatsen, niet te ver in de hoek, maar ook niet te ver er vanaf, kan al heel wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 779471

Hallo allemaal,

Als ex DJ denk ik verstand van geluid te hebben ;) maarrrr...

Ook als boxenbouwer weet je niet alles.

Ik heb 'helaas' 2 st. 20cm 16 ohm basspeakers en wil die gaan gebruiken in een leuk boxje voor de garage/werkplaats.

Nu kan ik 4 st. 13 cm 16 Ohm bas/midden speakers kopen voor weinig. Als ik de zaak parallel zet kom ik op 5,6 ohm. Als ik dan een luchtspoel in serie zet met de twee "kleintjes" zou ik die dan laten funktioneren vanaf zeg 100 Hz en de big one vanaf wat ie kan...

Werkt dit? (en dan natuurlijk met een extra midden en een tweetert :)

Met de groeten uit de Eifel where the Music galmt over de "Mountains"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus 1 Bas en 2 Basjes alle drie parallel met voor de 2 kleintjes een spoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 07:37

JT

VETAK y0

Denk dat het wel werkt maar of het mooi gaat klinken is wat anders...
Anoniem: 779471 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:22:
Hallo allemaal,

Als ex DJ denk ik verstand van geluid te hebben ;) maarrrr...

Ook als boxenbouwer weet je niet alles.

Ik heb 'helaas' 2 st. 20cm 16 ohm basspeakers en wil die gaan gebruiken in een leuk boxje voor de garage/werkplaats.

Nu kan ik 4 st. 13 cm 16 Ohm bas/midden speakers kopen voor weinig. Als ik de zaak parallel zet kom ik op 5,6 ohm. Als ik dan een luchtspoel in serie zet met de twee "kleintjes" zou ik die dan laten funktioneren vanaf zeg 100 Hz en de big one vanaf wat ie kan...

Werkt dit? (en dan natuurlijk met een extra midden en een tweetert :)

Met de groeten uit de Eifel where the Music galmt over de "Mountains"
Top dat je zoekt of er al iets is wat jouw vraag beantwoord d:)b Je kunt alleen beter volgende keer een nieuw topic maken ipv een 16 jaar oude kicken :P

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 08-06-2016 15:51 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt helemaal gelijk, hahaha ik had die hele datum niet gezien.. oei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Gezien de leeftijd van het topic op slot. Hier verder gaan is niet zinnig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.