Toon posts:

Composiet/S-video

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is deze aansluiting beter dan een volledige S-Video aansluiting?
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/sectie/faq/pc2tv/configuratie.gif
En moet in dit geval de TV S-Video ondersteunen?

Bedankt.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

nee

nee

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee. S-VHS is beter. (Behoorlijk wat beter zelfs.)

Aannames zijn fataal.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op 22 February 2003 @ 23:06:
Nee. S-VHS is beter. (Behoorlijk wat beter zelfs.)
Waar heb jij het over? Zijn er videokaarten met s-vhs uitgangen? Er zijn toch zowizo geen s-vhs kabels? Please correct me if i'm wrong.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Duh? Een beetje videokaart van de laatste 4 jaren heeft een S-VHS (AKA S-Video) uitgang? :?

Mijn Geforce 1 DDR had al een S-VHS, sterker nog, ik had volgens mij nog een oudere met S-VHS. (TNT2 ofzo.)

S-VHS kabels zijn er al sinds S-VHS bestaat. (En dat is al minimaal sinds 92-93 ofzo.)

S-VHS is dat ronde plugje, soort PS-2 plug.

edit:

Ben je misschien in de war met het geflopte D-VHS? (Digitale Tape, soort DAT, maar dan voor Video.)

[ Voor 17% gewijzigd door GaMeOvEr op 22-02-2003 23:30 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Okey bedankt voor de info, heb alleen een vraag over de kosten van een S-VHS kabel. Wat is de prijs ong. per meter?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 12:47:
Okey bedankt voor de info, heb alleen een vraag over de kosten van een S-VHS kabel. Wat is de prijs ong. per meter?
Hangt ervanaf of je met de hand gevlochten goude kern wilt hebben of gewoon koper.

• Cubix
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op 22 February 2003 @ 23:26:
Duh? Een beetje videokaart van de laatste 4 jaren heeft een S-VHS (AKA S-Video) uitgang? :?

Mijn Geforce 1 DDR had al een S-VHS, sterker nog, ik had volgens mij nog een oudere met S-VHS. (TNT2 ofzo.)

S-VHS kabels zijn er al sinds S-VHS bestaat. (En dat is al minimaal sinds 92-93 ofzo.)

S-VHS is dat ronde plugje, soort PS-2 plug.

edit:

Ben je misschien in de war met het geflopte D-VHS? (Digitale Tape, soort DAT, maar dan voor Video.)

Ah, vandaar s-vhs kabel is gewoon een s-video kabel; dat wist ik niet. Mede doordat die term in videokaartenland nooit wordt genoemd.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 15:55
De term S-VHS wordt ook verkeerd gebruikt (geeft niet, gebeurt wel vaker ;) ). Even simpel uitgelegd: S-VHS is het systeem om s-video mee op te nemen, dit levert een hogere kwaliteit op dan gewoon VHS omdat S-VHS gebruik maakt van 400 beeldlijnen ipv de 240 van VHS. S-VHS is dus vrijwel altijd gebonden aan de videorecorder.
S-video is meer het transport systeem, of signaal soort om het maar ff zo te noemen, evenals composite, component RGB, component YUV, enz dat is. Op een videokaart spreek je dan ook eigenlijk van een s-video uitgang of ingang, evenals een s-video kabel. Maar als je S-VHS uitgang of kabel zegt weet ook (bijna ;)) iedereen wel waar je het over hebt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zit dat plaatje te kijken, en die scart converter, wat kost zoiets?
want ik zie daar n S-Video aansluiting opzitten, precies wat ik nodig heb aangezien de tv die ik wil gaan kopen (sony kv21 fx30) geen s-video in heeft en ik wel al n lange svideo kabel heb :)

Als ik dan geluid nog wil op me stereo (zowieso, dus ook als ik "gewoon" tv kijk), moet ik dan de line-out naar me stereo laten lopen, en ook nog vanaf me TV zelf tulp stekkers aan die kabel knopen zodat ik altijd t geluid over me stereo heb (dan koop ik n kastje zodat ik kan switchen tussen stereo en pc speakers) ?? of kan dit ook simpeler ?

even een pic voor de duidelijkheid ;) :

http://home.hccnet.nl/g.slootjes/opstelling.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 23-02-2003 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoelang is die S-Video kabel van je en wat kostte die ongeveer?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Wat je het makkelijkst kan doen is een goeie audiokabell kopen, van jackplug naar tulp, en die direct achterin je versterker proppen vanaf je line-out.

Voor video is het het mooist als je een dikke s-video kabel direct aangesloten op je scart stekker. Probeer zo min mogelijk verloopstukjes enzo te ontwijken als je voor maximale kwaliteitswinst gaat.
Soldeer anders desnoods zelf even een fatsoenlijke kabel aan je scart connector, heb ik ook gedaan en is maar een koud kunstje.
Op internet staan genoeg pinouts van de stekkers :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
Maar even voor de duidelijkheid mocht je tv geen s-video aansluiting hebben, dan kan je tochwel een s-video kabel gebruiken dmv een scart converter.

Verwijderd

Topicstarter
jadjong schreef op 23 February 2003 @ 12:50:
[...]

Hangt ervanaf of je met de hand gevlochten goude kern wilt hebben of gewoon koper.
Is er dan een groot prijsverschil tussen die 2?

• blue eyes
  • Laatst online: 21:43
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 13:25:
Maar even voor de duidelijkheid mocht je tv geen s-video aansluiting hebben, dan kan je tochwel een s-video kabel gebruiken dmv een scart converter.
als je tv s-video signaal via scart ondersteund wel. Even de handleiding lezen welke signalen je tv ondersteund.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Cartman!
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 13:23:
Hoelang is die S-Video kabel van je en wat kostte die ongeveer?
die kabel koste me zon 39 gulden geloof ik 2 jaar terug, weet niet helemaal zeker, hij gaf me keuze tussen 2 kabels, deze was 2 keer zo duur, maar stuk dikkere kabel. En hij zei dat t beter was, ik koop vaker bij em (elektronica winkeltje) en hij bevalt goed :)

edit : 10 meter, of 20, ik weet t echt niet meer
kheb hem niet hier liggen dus kan niet meten

[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 23-02-2003 13:34 ]

• Cartman!
  • Niet online
Blue Eyes schreef op 23 February 2003 @ 13:32:
[...]

als je tv s-video signaal via scart ondersteund wel. Even de handleiding lezen welke signalen je tv ondersteund.
en de meeste nieuwe TV's kunnen dat wel of niet :?

• T.T.
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Ik ben ook wel benieuwd naar de prijzen van s-video kabel en zo'n scart-convertor. Waar zijn die dingen een beetje goedkoop te krijgen? Heeft er iemand ook nog voorbeelden van het verschil tussen s-video en composite?

edit: goofy te snel met het antwoord :)

[ Voor 11% gewijzigd door T.T. op 23-02-2003 13:42 ]

• ShittyOldMan
g00fy
Een scart adapter is te halen bij iedere gemiddelde electronicaboer, of anders bij Conrad (zoek op nummer: 350060-89 voor een gewone van 10,40 en nummer 350218-89 voor een vergulde van 15,95)
Overigens moet je TV wel s-video ondersteunen, anders krijg je enkel zwart/wit beeld.

Divius
Prijzen van s-video kabels varieren van enkele euro's per meter tot enkele honderden euro's per meter. Gewoon een goeie kabel zal prima volstaan, voor 10 meter zal het neerkomen op 15,- tot 30,- euro (ongeveer). Te vinden bij Conrad of een electra zaak.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je bij de lokale audio/video speciaal zaak wel zo'n kabel kan kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.lextec.com/images/dxmon108.jpg

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldman je bent me net voor ;)

• Cartman!
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op 23 February 2003 @ 13:45:
g00fy
Een scart adapter is te halen bij iedere gemiddelde electronicaboer, of anders bij Conrad (zoek op nummer: 350060-89 voor een gewone van 10,40 en nummer 350218-89 voor een vergulde van 15,95)
Overigens moet je TV wel s-video ondersteunen, anders krijg je enkel zwart/wit beeld.
enig idee of de Sony KV 21 FX30 dat kan :? want dit is wel een van de dingen die ik erg graag wil kunnen namelijk :{

Verwijderd

Topicstarter
Conrad

S-VHS VERLENGING 10 M
productomschrijving:

Busstekker 4-pol. / buskoppeling 4-pol.
12,95 EUR
Artikelnr.: 350357 - 89

Of deze

ADAPTER 10M S-VHS / S-VHS VERB
Busstekker 4-pol. / buskoppeling 4-pol.
15,30 EUR
Artikelnr.: 350005 - 89

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 13:56 ]

• Cartman!
  • Niet online
verlenging... kan echt als verlengkabel zijn, dan heb je 1 man en 1 vrouw, ipv 2 keer man

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik ook al aan, dus ik ga deze ADAPTER 10M S-VHS / S-VHS VERB
maar aanschaffen en de scart adapter.

• ShittyOldMan
g00fy schreef op 23 February 2003 @ 13:52:

enig idee of de Sony KV 21 FX30 dat kan :? want dit is wel een van de dingen die ik erg graag wil kunnen namelijk :{

Nu ben ik speciaal voor jou zelfs naar zolder gelopen om m'n sony style boekjes erbij te pakken :), maar je hebt geluk, er zitten 2 scart aansluitingen op. De eerste heeft een composite en RGB ingang (RGB is fijn voor een losse dvd speler), de tweede heeft een composite en s-video ingang. Dus je hebt inderdaad eerdergenoemd scart adapter nodig plus kabel.
er wordt gesproken over de KV21FX30 B, maar die B zal voor de kleur staan vermoedelijk

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik had hier een Diamond SiS A70 speedstar met s-video uitgang. Er zijn wel nieuwe kaarten met composiet uitgang. Geen scherp beeld met composiet, maar volstaat wel bij dvd'tjes kijken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Cartman!
  • Niet online
Sony site :
IN/OUT: Scart 1 1x (AV-In/Out; RGB In)
1x (AV-In/Out; RGB In)

IN/OUT: Scart 2 1x (AV-In/Out; S-Video In)
1x (AV-In/Out; S-Video In)
dus Scart 2 ondersteund het :>

hehe ShittyOldMan ;)

had ik t net zelf gevonden ;(

bedankt iig. En met de adapter, bedoel je dus s-video naar scart...?

[ Voor 26% gewijzigd door Cartman! op 23-02-2003 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heben vrij oude tv heb 2 scart aansluitingen, 1 wordt er door de dvd gebruikt en de ander doorde video. Betekent dit dat ik S-Video in heb?

• Cartman!
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 14:09:
Heben vrij oude tv heb 2 scart aansluitingen, 1 wordt er door de dvd gebruikt en de ander doorde video. Betekent dit dat ik S-Video in heb?
dat betekent niet perse dat je s-video in hebt, kan dus dat t gewoon composite is. moet je even zoeken op internet naar je typenummer en de handleiding ervan (technische specificaties).

Verwijderd

Topicstarter
Okey bedankt ben even aan het kijken. Kan zo 1 twee drie niet het boekje vinden maar als ik aan de achter kant kijk bij de scart aansluiting van de tv is er wel een vierkantje met een S aanwezig + een tweerichtingspijltje. Dit lijkt naar mijn inzien erg op een svideo aansluiting

• ShittyOldMan
g00fy schreef op 23 February 2003 @ 14:05:
Sony site :

dus Scart 2 ondersteund het :>

hehe ShittyOldMan ;)

had ik t net zelf gevonden ;(

bedankt iig. En met de adapter, bedoel je dus s-video naar scart...?

Yup, die scart adapter, dus dat blokje met aan één kant scart en de andere 3xtulp en s-video.

Die geluids opstelling deugt trouwens niet ;), die switch moet daar weg en vervangen worden door een simpele splitter:
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/B3/B3715E3C563E84FEE10000000A010251.JPG
Conrad art.nr. 309893-89 voor 3,95 (ook bij elec. zaak)
Hierop sluit je een kabel naar de pc speakers aan en een kabel naar dat knooppunt. Bij dat knooppunt zet je vervolgens die switch neer (ik ga er van uit dat je stereo maar 1 ingang heeft?), zodat je op je stereo kunt switchen tussen tv geluid en pc geluid.

Verwijderd

mijn S-video kabel koste 18 euro voor 5meter :D

• Cartman!
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op 23 February 2003 @ 14:17:

[...]

Yup, die scart adapter, dus dat blokje met aan één kant scart en de andere 3xtulp en s-video.

Die geluids opstelling deugt trouwens niet ;), die switch moet daar weg en vervangen worden door een simpele splitter:
[afbeelding]
Conrad art.nr. 309893-89 voor 3,95 (ook bij elec. zaak)
Hierop sluit je een kabel naar de pc speakers aan en een kabel naar dat knooppunt. Bij dat knooppunt zet je vervolgens die switch neer (ik ga er van uit dat je stereo maar 1 ingang heeft?), zodat je op je stereo kunt switchen tussen tv geluid en pc geluid.
dat scheelt in de kosten, en idd, ik maakte een denkfout :) dankje ;)

stereo heeft idd 1 keer input.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Hangt ook van je TV af, bij een stateoftheart TV kan een S-VHS kabel de moeite zijn, maar bij mijn Philips 55cm ding van 10 jaar oud zie ik echt geen verschil.

In veel gevallen is het psychologisch, what you think is what you see zullen we maar zeggen

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Cartman!
  • Niet online
bestaan er wel tulp switchen :? en bij die Scart adapter van s-video naar scart zie ik alleen een profi model van 25euro, wat ik vrij duur vind :{

Verwijderd

Topicstarter
Check dit product nr is 10,40 350060-89

Verwijderd

Topicstarter
en ja die tulpswitcher's bestaan, ik heb ze laatst bij media markt gezien.

• Cartman!
  • Niet online
klopt het dat de conrad geen tulp switches heeft :?

• Cartman!
  • Niet online
zit ik net even te denken nog...maar als je een video en audio signaal bij SCART1 bij me tv naar binnen laat gaan, hoor ik het geluid op me tv, en zie ik het beeld op me tv. Maar als ik dan op SCART2 dan meteen weer het geluid eruithaal naar me stereo, dan krijg ik toch gewoon het geluid op me stereo? dat scheelt me dan een splitter namelijk :) :)

maar ik vraag me dus af of je een scart signaal wat je er bij aansluiting 1 instopt, dus meteen bij aansluiting 2 weer kan uithalen.. :?

edit : ik woon in enschede, dus kan ik t net zo goed bij conrad zelf kopen natuurlijk :) scheelt weer verzendkosten :>

[ Voor 12% gewijzigd door Cartman! op 25-02-2003 16:28 ]

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

In principe, als de 2e Scart ook een volledige (Als in : in & output) is, dan kan dat ja. :)

Aannames zijn fataal.

• Cartman!
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op 25 February 2003 @ 18:16:
In principe, als de 2e Scart ook een volledige (Als in : in & output) is, dan kan dat ja. :)
dat ondersteund hij :)
mooi mooi, scheelt weer wat overbodige zut.

Maar ik moet de In er bij Scart 2 in doen, en de Out bij Scart 1, is hetzelfde, maar voor de zekerheid wil ik t toch weten dat het niet uitmaakt ;) :>

• ShittyOldMan
g00fy schreef op 25 February 2003 @ 16:26:
zit ik net even te denken nog...maar als je een video en audio signaal bij SCART1 bij me tv naar binnen laat gaan, hoor ik het geluid op me tv, en zie ik het beeld op me tv. Maar als ik dan op SCART2 dan meteen weer het geluid eruithaal naar me stereo, dan krijg ik toch gewoon het geluid op me stereo? dat scheelt me dan een splitter namelijk :) :)

maar ik vraag me dus af of je een scart signaal wat je er bij aansluiting 1 instopt, dus meteen bij aansluiting 2 weer kan uithalen.. :?

edit : ik woon in enschede, dus kan ik t net zo goed bij conrad zelf kopen natuurlijk :) scheelt weer verzendkosten :>

Dat heeft voor die splitter weinig nut, die moet je toch al kopen omdat je van je pc het geluid naar zowel je pc speakers wilt als je stereo. Of je dit laatste nu wel of niet via de tv doet maakt niet uit.
Wat je bedoeldt denk ik is die switch welke op het knooppunt moet. Als je het geluid laat lopen op de door jou voorgestelde manier, dan heb je dus altijd tv geluid of je dvd geluid (via de tv) rechtstreeks naar je stereo lopen. Dan heb je die switch inderdaad niet meer nodig. Maarrrrrr, stel nu dat je ff een mp3'tje op je stereo wilt luisteren (en dus niet op je pc speakers), dan moet je dus je tv op het videokanaal (scart) zetten wil je dat geluid hebben op je stereo :). Dus, als je ook mp3/muziek op je stereo wilt horen (naast dvd/tv) dan kun je alsnog beter zo'n switch kopen (kost 10,95 in die nieuwe conrad gids (art nr 311510-44) of hier eentje online voor 14,95)

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je een goedkoop SCART blok zoekt met Audio L+R, S-Video en Composiet zoals hieronder staat:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/scartblok_voor.jpg

5,95 euro bij de Karwei, niet verguld. Is toch weer anders dan die 10,40 van de conrad ;)

• Cartman!
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op 25 februari 2003 @ 20:44:

[...]

Dat heeft voor die splitter weinig nut, die moet je toch al kopen omdat je van je pc het geluid naar zowel je pc speakers wilt als je stereo. Of je dit laatste nu wel of niet via de tv doet maakt niet uit.
Wat je bedoeldt denk ik is die switch welke op het knooppunt moet. Als je het geluid laat lopen op de door jou voorgestelde manier, dan heb je dus altijd tv geluid of je dvd geluid (via de tv) rechtstreeks naar je stereo lopen. Dan heb je die switch inderdaad niet meer nodig. Maarrrrrr, stel nu dat je ff een mp3'tje op je stereo wilt luisteren (en dus niet op je pc speakers), dan moet je dus je tv op het videokanaal (scart) zetten wil je dat geluid hebben op je stereo :). Dus, als je ook mp3/muziek op je stereo wilt horen (naast dvd/tv) dan kun je alsnog beter zo'n switch kopen (kost 10,95 in die nieuwe conrad gids (art nr 311510-44) of hier eentje online voor 14,95)
je had gelijk, ik bedoelde idd. de switch die ik niet nodig heb. Ik luister geen muziek van de pc op de stereo, simpelweg omdat ik denk dat me speakers beter zijn :p (me stereo is redelijk oud en niet echt krachtig ofzo, maar beter dan tv geluid). Maar toch bedankt voor deze tip.

edit : alhoewel, beetje meer power is nooit weg ook eigenlijk :P toch nog even : kan het eigenlijk geen kwaad om het geluid wat direct uit me geluidskaart komt in de stereo en tv te gooien? het is dan toch al versterkt of niet :? :? :?

reactie op Tommel :

is die echt hetzelfde dan als van de Conrad, of zal die van Conrad toch beter zijn? anders fiets ik morgen ff langs de karwei hier in de buurt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cartman! op 25-02-2003 23:41 ]

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
g00fy schreef op 25 February 2003 @ 23:37:
[...]
reactie op Tommel :

is die echt hetzelfde dan als van de Conrad, of zal die van Conrad toch beter zijn? anders fiets ik morgen ff langs de karwei hier in de buurt :)
Ik ken dat ding van Conrad niet maar lijkt me dat daar weinig verschil in kan zitten en verder bij mij doet ie het perfect.

• Fire69
  • Laatst online: 23:15
Wat ik me nou afvraag is waarom ze bij de foto uit de eerste post een overloopstekker van s-video naar composite gebruiken als ze op het scart-blokje gewoon een s-video zitten hebben!? :?

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

Die scart-convertor heb ik bij de hema gehaald :) voor 5,95 euro.
En dat kabel 10 meter bij een (dure) electronica zaak voor 12,50 euro.
Dikke kabel heb je alleen nodig als je lange kabel nodig hebt, anders is het verlies minimaal.

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op 26 February 2003 @ 08:40:
Wat ik me nou afvraag is waarom ze bij de foto uit de eerste post een overloopstekker van s-video naar composite gebruiken als ze op het scart-blokje gewoon een s-video zitten hebben!? :?
Dat vroeg ik me ook inderdaad af.
De enige rede die ik zo snel kan bedenken is het feit dat een composite kabel goedkoper is dan s-video. Plaatje komt btw van deze site http://users.pandora.be/sectie/faq/pc2tv/pc2tv.htm Hier wordt vrij duidelijk uitgelegd hoe je pc op je tv aan te sluiten.

Verwijderd

Fire69 schreef op 26 February 2003 @ 08:40:
Omdat Coaxkabel goedkoper is en makkelijker te leggen/trekken door je hele huis en op lange afstanden iets makkelijker werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat Coaxkabel goedkoper is en makkelijker te leggen/trekken door je hele huis en op lange afstanden iets makkelijker werkt.
het is btw geen coax kabel, het is een composiet kabel, dit is wel degelijk een ander soort kabel.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Maar daarom is het wel een soort van coax, alleen dunner. In één zo'n kabeltje (bijv. linker kanaal audio) zit een + (plus) en een - (min).

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 26-02-2003 12:10 . Reden: soort van :p ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Schijnt ook dat niet iedere TV S-Video op hun Scarts ondersteunt. (Voornamelijk oudere, goedkopere TV's)

Dan krijg je als je S-Video gebruikt dus zwart/wit, dus zit er voor de rest weinig anders op dan de composiet aansluiting te gebruiken.

De manier die ze dus in het plaatje laten zien is een "foolproof" aansluiting, die _werkt_ altijd goed.

Dat het niet voor iedereen het best haalbare resultaat is, is een tweede. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Das duidelijk alleen ik zit te twijfelen of ik een s-video-in heb op mijn tv. Ik heb 2 scart aansluitingen waarvan er bij 1 een vierkantje met in het midden een s en een pijl naar binnen aanwezig is. Is dit de scart aansluiting die S-video ondersteunt? kan btw het tv handleiding boekje niet vinden

• -Klimaks-
  • Laatst online: 15:39
Een kennis van mij heeft zwart/wit beeld met een S-video aansluiting. Dus waarschijnlijk ondersteunt de TV dit niet. De situatie nu is

computer > svideo-out > svideo-kabel > svideo-in op scart blokje > scart ingang.

nu vraag ik me af waar ik juist een omloopstukje zou moeten zetten:
- een omvormer tussen de composite-out op computer naar de svideo kabel
- een omvormer tussen svideokabel naar de composite in op scart blokje
- alletwee
- ... ?

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• ShittyOldMan
-Klimaks- schreef op 26 februari 2003 @ 13:52:
Een kennis van mij heeft zwart/wit beeld met een S-video aansluiting. Dus waarschijnlijk ondersteunt de TV dit niet. De situatie nu is

computer > svideo-out > svideo-kabel > svideo-in op scart blokje > scart ingang.

nu vraag ik me af waar ik juist een omloopstukje zou moeten zetten:
- een omvormer tussen de composite-out op computer naar de svideo kabel
- een omvormer tussen svideokabel naar de composite in op scart blokje
- alletwee
- ... ?

Je videokaart moet een composite signaal kunnen uitsturen. Je hebt dus geen omvormer of iets dergelijks nodig, die aansluiting moet op je videokaart zitten. Nu is het echter zo dat er maar in enkele gevallen de composite aansluiting los van de svideo aansluiting zit, dus een losse cinch aansluiting zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/uitgangen.jpg

In veel andere gevallen zit deze composite aansluiting ingebakken met de svideo aansluiting (om ruimte/componenten te besparen of whatever). De svideo aansluiting heeft dan simpelweg twee pinnen extra, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/video/abit-siluro-t400-64/tv-out.jpg

Met een bijgeleverd kabeltje (zie plaatje) kun je vervolgens die 4 svideo pinnen scheiden van de 2 composite pinnen, in een svideo aansluiting en een cinch (tulp) aansluiting.

Indien je tv dus geen svideo ondersteunt, heb je direct op de videokaart dat kabeltje nodig en vervolgens een lange cinch (tulp) kabel naar je tv.

• -Klimaks-
  • Laatst online: 15:39
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/uitgangen.jpg

Het gaat dus om bovenstaande situatie, maar die kennis heeft al een beste dure svideo kabel gekocht en ik wou even weten of ik die nog kon gebruiken, door gewoon een tussenstukje te zoeken dat past op de composite out van de computer en langs de andere kant op die svideo kabel. Of moet er dan ook nog een tussenstukje tussen de andere kant van svideo kabel en de composite ingang van het scart blokje. Of ben ik nu compleet aan het raaskallen :z

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03 15:35
het verschil tussen composiet en svideo :

Afbeeldingslocatie: http://tvtool.info/jpgs/rgb_chrontel/sshot_svideo.jpg
Svideo
Afbeeldingslocatie: http://tvtool.info/jpgs/rgb_chrontel/sshot_comp.jpg
Composiet

komt uit dit artikel: http://tvtool.info/english/rgb_chrontel3_e.htm

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn mening werkelijk minimaal, maar alleen vraag ik me af wat de lengte is van de hier gebruikte kabel.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03 15:35
ik heb zelfs eerst composiet gehad
ben toen naar svideo overgestapt
maar merk dat ik heel gemakkelijk stoorsignalen krijg (golven over het beeld)
ben zelf nog op zoek naar de oorzaak
dus ik zou voor composiet gaan

• Cartman!
  • Niet online
Geeft het nou om het geluid wat uit me geluidskaart komt meteen bij me TV/Stereo in de SCART/Line In te stoppen aangezien het al voorversterkt is ? Ik heb nog een oude (jaar of 6 denk ik Sony KTV waarbij het geluid gigantisch hard en t veel kraak was zodra ik zoiets deed). maar is dit nu nog zo? of zijn er andere mogelijkheden ?

• Cartman!
  • Niet online
-Klimaks- schreef op 26 February 2003 @ 15:42:
[...]

[afbeelding]

Het gaat dus om bovenstaande situatie, maar die kennis heeft al een beste dure svideo kabel gekocht en ik wou even weten of ik die nog kon gebruiken, door gewoon een tussenstukje te zoeken dat past op de composite out van de computer en langs de andere kant op die svideo kabel. Of moet er dan ook nog een tussenstukje tussen de andere kant van svideo kabel en de composite ingang van het scart blokje. Of ben ik nu compleet aan het raaskallen :z
Uhm, je hebt een SVideo kabel en die wil je toch op de Composite uitgang zetten terwijl er ook n Svideo uitgang op zit :? das niet echt slim natuurlijk. Die zet je natuurlijk direct op de Svideo uitgang en dan op je TV (met eventueel een SCART adapter ervoor).

voor de duidelijkheid : Svideo is beter dan composite ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cartman! op 27-02-2003 09:46 ]

• ShittyOldMan
g00fy schreef op 27 February 2003 @ 09:41:
Geeft het nou om het geluid wat uit me geluidskaart komt meteen bij me TV/Stereo in de SCART/Line In te stoppen aangezien het al voorversterkt is ? Ik heb nog een oude (jaar of 6 denk ik Sony KTV waarbij het geluid gigantisch hard en t veel kraak was zodra ik zoiets deed). maar is dit nu nog zo? of zijn er andere mogelijkheden ?
Wat er uit je geluidskaart komt is in principe op line-niveau en geschikt om op je versterker of tv aan te sluiten. Mocht het dus gaan kraken, dan kun je altijd het volume op de pc lager zetten, maar het zou gewoon goed moeten gaan.
Uhm, je hebt een SVideo kabel en die wil je toch op de Composite uitgang zetten terwijl er ook n Svideo uitgang op zit :? das niet echt slim natuurlijk. Die zet je natuurlijk direct op de Svideo uitgang en dan op je TV (met eventueel een SCART adapter ervoor).
Alleen heeft die TV waarschijnlijk geen svideo ingang, dus dan gaat het verhaal niet op :)
-Klimaks- schreef op 26 February 2003 @ 15:42:
[afbeelding]

Je hebt dan inderdaad aan beide kanten zo'n kabel nodig, maar ik vraag me af of zulke kabels wel bestaan. Wat je dan eigenlijk doet is enkel 2 aders uit de svideo kabel pakken om daar vervolgens composite op aan te sluiten. Dan kun je net zo goed gewoon een fatsoenlijke composite kabel kopen. Is misschien zonde van die svideo kabel, maar ik betwijfel of die adapter-kabeltjes bestaan...

• Cartman!
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op 27 februari 2003 @ 12:24:
[...]

Wat er uit je geluidskaart komt is in principe op line-niveau en geschikt om op je versterker of tv aan te sluiten. Mocht het dus gaan kraken, dan kun je altijd het volume op de pc lager zetten, maar het zou gewoon goed moeten gaan.

[...]

Alleen heeft die TV waarschijnlijk geen svideo ingang, dus dan gaat het verhaal niet op :)

[...]

Je hebt dan inderdaad aan beide kanten zo'n kabel nodig, maar ik vraag me af of zulke kabels wel bestaan. Wat je dan eigenlijk doet is enkel 2 aders uit de svideo kabel pakken om daar vervolgens composite op aan te sluiten. Dan kun je net zo goed gewoon een fatsoenlijke composite kabel kopen. Is misschien zonde van die svideo kabel, maar ik betwijfel of die adapter-kabeltjes bestaan...
wederom erg bedankt _/-\o_ morgen eens naar de Karwei/Conrad toe voor wat stuff....hmm....eerst die tv is ook handig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bij Media markt is alles te koop, heb zelf scart aansluiting voor tv met 10 meter audio kabel en composiet kabel gekocht voor maar 15 euro's. En het werkt werkelijk geweldig.
Pagina: 1