Nieuw mobo, OS opnieuw installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb op dit moment een AOpen moederbord, te weten een AX6BC (zegt dat jullie wat?) met een Pentium III 500 processor erop.
Nu kan ik goedkoop aan een tweedehands AMD moederbord komen en daarbij een AMD Duron 1200 processor... specs weet ik niet precies.

Ik wil het, als ik het binnenkrijg, wel inbouwen en dan uitproberen of mijn pc weer gewoon opstart en vrolijk doorwerkt, maar mijn vriend (Papa Eend) zegt dat het nog maar te betwijfelen is of dat zo in een keer werkt.
Hij had het nml. over ACPI, uitgebreide functies voor op mobo voor het aanzetten en uitzetten. Dat heb ik met dit mobo niet; ik heb mogelijkheid tot slaapstand, maar niet bijv. dat hij bij het indrukken van de powerknop naar slaapstand gaat.

Mn vriend zei dus, dat ik het beste na het inbouwen van dit nieuwe mobo met proc, heel Windows opnieuw kan installeren. Ik heb er een gloeiende hekel aan, ik heb net twee weken geleden nog Windows er overnieuw op gezet, omdat ik nog in een oude netwerkconfig zat die Windows maar niet wilde vergeten.

Kunnen jullie me zeggen hoe groot de kans is dat ik de hele boel moet reinstallen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

die is bijna 100%. vooral de ide controller en de chipset gaan voor problemen zorgen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 14:22:
die is bijna 100%. vooral de ide controller en de chipset gaan voor problemen zorgen
yep helemaal mee eens

Verwijderd

Waarschijnlijk moet je gewoon de hele boel opnieuw installeren.. Als je Windows 2000 hebt kun je nog de repair functie proberen. Ik heb geen idee of dat wat wordt :)

Maar als je (gedeeltelijk) een nieuw systeem hebt is het toch ook wel lekker om een frisse windows installatie erop te hebben :) Dan loopt ie nog veel sneller ;)

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

als je win2k of xp gebruikt dan kan je bij microsoft het programma sysprep downloaden.
dit progje zorgt ervoor dat alle hardware gedeinstalleerd word en dat het opnieuw geinstalleerd kan worden.

Verwijderd

connected schreef op 22 February 2003 @ 14:33:
als je win2k of xp gebruikt dan kan je bij microsoft het programma sysprep downloaden.
dit progje zorgt ervoor dat alle hardware gedeinstalleerd word en dat het opnieuw geinstalleerd kan worden.
kewl, wist ik niet... werkt dat echt?

• Tonnes746
  • Laatst online: 06-01-2022
Het toeval wil dat ik onlangs van een 440LX-bord met PII naar een AX6BC met PIII ben gegaan en met dezelfde vraag zat (zie ook hier). Aangezien 98se, W2k en Linux op de schijf staan zag ik ook tegen opnieuw installeren op, maar in het verleden heb ik er geen problemen mee gehad en nu ook niet.

Win98 past zich keurig aan, met dien verstande dat ACPI hier wel nieuw was (dit wordt wel degelijk door de AX6BC ondersteund) en dus 'eigenlijk' een nieuwe install het handigst zou zijn, maar als je in zo'n geval, of eigenlijk altijd, in safe mode alle devices weggooit en eventueel je registry ontdoet van alle enum-sleutels komt dat prima voor elkaar. Daarna nog even regcleanen.

W2k slikt dat niet i.v.m. de HAL maar past zich wel enigszins aan, zij het niet optimaal. Het beste kan je na het overzetten van de hd, vanaf de cd winnt32.exe draaien om a.h.w. een soort ´overheen-install´ te doen die de hardware opnieuw en correct detecteert. Daarbij bestaat dacht ik wel de kans dat bepaalde drivers opnieuw moeten worden geinstalleerd maar je settings blijven behouden. Met XP heb ik geen ervaring maar vermoedelijk werkt dat precies zo.

Linux gaf hier geen problemen en (Kudzu) herkende alles wat nieuw was, het kostte zelfs minder moeite dan bij beide Windows-OS'en.

Ik zou de schijf gewoon overzetten en durf te wedden dat alles gewoon loopt. ACPI gaat dus in jouw geval denk ik niet op, verder loopt er waarschijnlijk niks vast en alles is goed te krijgen zonder een nieuwe installatie. Antwoord op je vraag hoe groot de kans is dat opnieuw installeren moet is dus: 0%.

[ Voor 13% gewijzigd door Tonnes746 op 22-02-2003 16:49 . Reden: duidelijkheid en typo's ]

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42

-ET-

Phone Home

Toevallig vandaag nog gedaan. Mijn oude server AMD K6-2 500mhz op een aopen mx59pro bord, schijf uit gehaald. En in een AMD TB 1200mhz op een MSI K7T turbo bord geplaatst. Booten. win2k bootte uitstekend. Nieuwe videokaart, scsi kaart, chipset enzo allemaal herkend. nog een keer rebooten. Draait nu hier als een trein.

Verwijderd

Reinstall is STERK aanbevolen :X
ivm alle oude drivers die rond blijven slingeren op de schijf. lijkt me ruimte verspilling zowieso

en een verse install is niet zo veel werk hoor :)

Verwijderd

dat word een reinstal. ik heb de ervaring als je twee 100 % identieke pc`s hebt en alleen de soundcard omplugt in pci slot dan dan de ghost file er instabiel is. laat staan als de hele pc veranderd.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
connected schreef op 22 February 2003 @ 14:33:
Ik heb inderdaad Windows 2000... ik zal zo eens gaan kijken naar dat programma.

Natuurlijk, ik weet, dat alle hardware overnieuw herkend zal worden, en die moet ik dan ook overnieuw installeren. Dat is mijn probleem niet, drivers vindt ie wel. Maar het installeren van software, dat allemaal weer opnieuw configureren etc. , cdrom erin, cdrom eruit, blegh.
Er blijven wel oude drivers slingeren ook. Ik hou niet zo van rommel, ook al zie je het niet, het hangt wel 'ergens', en je weet maar nooit of het ooit gaat storen.

Maar een soort 'image' ? van alles hoe k het softwarematig geinstalleerd heb, op dit moment, is niet mogelijk, zo zegt mn vriend... want dat had ik moeten doen vóór het installeren, en na het installeren van alles. Iets van 2 snapshots, en dan onthoudt ie de verandering tussen die twee, en dan installeert ie dat opnieuw. Ook niet erg fris, maar het had me tijd gescheeld.

Als ik nu alle hardware uit de lijst weggooi, computer afsluit, mobo en proc verwissel, en dan weer opstart: dan heeft hij dus oké, de oude drivers nog, maar hij zal alles weer overnieuw willen herkennen. En hoe werkt dat met je winnt32 een keer opnieuw runnen, vanaf de CD; moet dat in veilige modus? Het lijkt me een beetje 'laat' als je eerst Win2k weer start, draaiende hebt, en dan nog eens winnt32.exe draait! Vanuit dos (bootdisk) dan?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Tonnes746
Je software blijft met bovengenoemde methode gewoon geinstalleerd, daar hoef je niet bang voor te zijn. Van oude drivers heb je geen last, het kan soms zelfs handig zijn als je ze nog hebt staan ;). Aan niet gebruikte drivers wordt immers niet gerefereerd, dll's zijn een ander verhaal maar die hebben weer niks met drivers te maken en blijven gewoon nodig.

Een image is ook niet nuttig; dat gebruik je enkel bij 1 systeem en dus nooit bij wat jij wilt, zelfs niet bij een identiek systeem wat de kaart in een ander slot heeft zitten.

Winnt32.exe kan je starten vanuit een lopende 2000 als ik me niet vergis en hoeft niet in veilige modus. Alles gaat vanzelf en er volgen toch nog wat reboots.

Als je echter niet van 'rommel' houdt of er geen vertrouwen in hebt neem je het zekere voor het onzekere en hoef je zowiezo niet te denken aan deze werkwijze. Proberen kan trouwens geen kwaad aangezien je later altijd nog opnieuw kan installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Tonnes746 op 22-02-2003 17:07 ]

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Tonnes schreef op 22 February 2003 @ 14:58:
Het toeval wil dat ik onlangs van een 440LX-bord met PII naar een AX6BC met PIII ben gegaan en met dezelfde vraag zat (zie ook hier). Aangezien 98se, W2k en Linux op de schijf staan zag ik ook tegen opnieuw installeren op, maar in het verleden heb ik er geen problemen mee gehad en nu ook niet.

Win98 past zich keurig aan, met dien verstande dat ACPI hier wel nieuw was (dit wordt wel degelijk door de AX6BC ondersteund) en dus 'eigenlijk' een nieuwe install het handigst zou zijn, maar als je in zo'n geval, of eigenlijk altijd, in safe mode alle devices weggooit en eventueel je registry ontdoet van alle enum-sleutels komt dat prima voor elkaar. Daarna nog even regcleanen.

W2k slikt dat niet i.v.m. de HAL maar past zich wel enigszins aan, zij het niet optimaal. Het beste kan je na het overzetten van de hd, vanaf de cd winnt32.exe draaien om a.h.w. een soort ´overheen-install´ te doen die de hardware opnieuw en correct detecteert. Daarbij bestaat dacht ik wel de kans dat bepaalde drivers opnieuw moeten worden geinstalleerd maar je settings blijven behouden. Met XP heb ik geen ervaring maar vermoedelijk werkt dat precies zo.

Linux gaf hier geen problemen en (Kudzu) herkende alles wat nieuw was, het kostte zelfs minder moeite dan bij beide Windows-OS'en.

Ik zou de schijf gewoon overzetten en durf te wedden dat alles gewoon loopt. ACPI gaat dus in jouw geval denk ik niet op, verder loopt er waarschijnlijk niks vast en alles is goed te krijgen zonder een nieuwe installatie. Antwoord op je vraag hoe groot de kans is dat opnieuw installeren moet is dus: 0%.
In jouw geval ga je van een Intel processor met een moederbord met waarschijnlijk een Intel chipset naar weer een Intel processor met Intel chipset. In zijn geval ga je van Intel/Intel naar AMD/VIA of iets in die buurt. Niet alleen de chipsets verschillen, ook de instructie sets van de processoren (SSE op de Intel, 3DNow op de AMD en dat soort extra's verschillen per processormerk). Toen ik van AMD/Via naar Intel/Sis ging werkte windows ook niet meer. Leuk bedacht, maar toch misgeschoten.

MechWarrior || Monsters Game

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-ET- schreef op 22 February 2003 @ 15:57:
Toevallig vandaag nog gedaan. Mijn oude server AMD K6-2 500mhz op een aopen mx59pro bord, schijf uit gehaald. En in een AMD TB 1200mhz op een MSI K7T turbo bord geplaatst. Booten. win2k bootte uitstekend. Nieuwe videokaart, scsi kaart, chipset enzo allemaal herkend. nog een keer rebooten. Draait nu hier als een trein.

Da's niet zo raar- de MX59Pro heeft een Via MVP4 chipset, dus met dezelfde 4-in-1 drivers als de K7T turbo met z'n KT133A, dus de overbelangrijke IDE controllers zijn compatible.

In die zin is dit een veel kleinere stap dan pakweg van een BX nar een willekeurig SoA plank.

Sowieso zou ik altijd aanraden opnieuw te installeren na een upgrade- werkend krijgen is vaak mogelijk (zeker bij Win98- ik heb een enkele install een keer door omstandigheden van een Via MVP3 naar een i440BX naar een SiS735 en uiteindelijk op een ALi Aladdin IV overgezet en hij deed het nog), maar je wil niet weten hoe je registry eruit ziet met alle overbodige zut er nog op. Ook is de kans op vage compatibiliteitsissues en brakke performance zeer aanwezig.

Een clean install is kleine moeite vergeleken met de gedonder die je zou kunnen krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• Tonnes746
GambitRS schreef op 22 February 2003 @ 17:06:
[...]
In jouw geval ga je van een Intel processor met een moederbord met waarschijnlijk een Intel chipset naar weer een Intel processor met Intel chipset. In zijn geval ga je van Intel/Intel naar AMD/VIA of iets in die buurt. Niet alleen de chipsets verschillen, ook de instructie sets van de processoren (SSE op de Intel, 3DNow op de AMD en dat soort extra's verschillen per processormerk). Toen ik van AMD/Via naar Intel/Sis ging werkte windows ook niet meer. Leuk bedacht, maar toch misgeschoten.
Klopt, had er bij moeten zetten dat de AX6BC een 440BX chipset heeft. Maar toch, ook al heb ik dat alleen nog meegemaakt met de overstap van een 486- naar een P1-bord en W98 (die 2 1/2 jaar gewerkt heeft en nu nog draait!), blijf ik van mening dat de methode werkt, aangezien het alleen een verhaal is van een juiste herkenning van alle onderdelen. Zolang je ervoor zorgt dat je OS zich niet kan vergissen door bijvoorbeeld nog een APM-bios in je OS te hebben staan terwijl het een ACPI-bios is, en je zorg draagt voor een 100% correcte detectie van alle onderdelen op een manier zoals dat ook gebeurt bij een nieuwe installatie is er niets aan de hand. Je moet dus echt iets fout hebben gedaan, maar ik kan me wel voorstellen dat een dergelijke methode, zeker als het gaat om heel veel verschillen in hardware, wat tijdrovend kan worden doordat er misschien extra 'cleanup-handelingen' nodig zijn, waardoor je uiteindelijk sneller klaar bent met een nieuwe installatie.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Je kunt ook gewoon een nieuw hardware profiel maken.

Rechtermuisknop op My Computer, Properties, Hardware, Hardware profiles :)

Je kunt de oude daarna weg gooien ;)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
thijz schreef op 22 February 2003 @ 17:18:
Je kunt ook gewoon een nieuw hardware profiel maken.

Rechtermuisknop op My Computer, Properties, Hardware, Hardware profiles :)

Je kunt de oude daarna weg gooien ;)
Oh? Maar wanneer moet ik dat dan doen, nu eerst mijn hardwareprofiel opslaan (of als dat al is gebeurd, het zo laten) en dan bij de nieuwe configuratie een nieuw profiel aanmaken? of moet ik dat al vooraf hebben gedaan?
Ik ken hardwareprofielen wel, ik heb het alleen nog nooit bekeken, maar het lijkt me wel iets handigs. Maar maakt hij een profiel van de huidige samenstelling, en kun je die later ook weer wijzigen?

Het mobo wat ik nu heb heeft een VIA chipset, en daar heb ik al heel wat geklooi mee gehad. Ik heb de VIA 4in1 drivers, maar hij blijft mn USB er telkens weer uitgooien, heel irritant.
Op dat nieuwe mobo zit ook weer een VIA chipset, het is een MSI K7T Turbo Raid.

btw. ik ben een dame ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 22-02-2003 18:22 ]

• Tonnes746
2 dingetjes:

- Een nieuw hardwareprofiel zegt geloof ik alleen iets over hardware die je wel of niet mee wilt laten doen in een bepaalde configuratie, en ik betwijfel het ten zeerste of zoiets gaat werken bij het overzetten van een werkende HD naar een totaal ander systeem.

- Een AX6BC heeft geen VIA-chipset. :?

[ Voor 7% gewijzigd door Tonnes746 op 22-02-2003 19:30 ]

Verwijderd

ik zou zeggen, probeer het gewoon, je hebt niks te verliezen

werkt het niet/niet goed, dan kun je nog altijd windows er opnieuw op gooien

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:00
Ben een paar weken geleden met mijn servertje van een PIII-733 op een MSI-6309 met Via Apollo 133A chipset naar een Cellie-Tulatin 1.2 GHz op een Asus-CUSL2-C met Intel 815EP chipset gegaan.

Omdat ik geen zin had om Windows 2000 Advanced Server met Active Directory en Exchange 2000 helemaal opnieuw te installeren heb ik het gewoon geprobeerd. Windows 2000 deed er wel een tijdje over (had +/- 10-15 minuten geen toetsenbord/muis respons), maar kwam netjes door z'n boot heen. De meeste hardware werd opnieuw gevonden. Video-drivers en chipset-drivers moest ik effe handmatig installeren. Tot nu toe geen stabiliteitsproblemen gehad (server dient ook als CD- en DVD-brandmachine).

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Ik heb laatst upgrade gedaan naar p4 2,4ghz, asus p4pe, 512mb ddr 2700.
Tijdens het starten van windows xp kreeg ik al heel snel een hardware error die dus werd veroorzaakt door die upgrade. Heb windows er dus eff opnieuw opgezet en nu loopt me pc perfect. niks geen problemen.

Het kan natuurlijk dat bij iemand anders 'z'n OS wel gewoon boot maar ik zou windows of ander OS er wel opnieuw op te zetten, zoveel moeite is het niet en je pc zal dan wel stabieler lopen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Toet3r op 22-02-2003 23:59 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het zal waarschijnlijk wel werken, maar toch is het beter om na elke upgrade Windows opnieuw te installeren. Het kost soms wel even wat tijd, maar je kan het beter meteen doen, dan dat je het later moet doen uit frustratie omdat alles net niet werkt zoals je het wilt hebben. :X

[ Voor 1% gewijzigd door Vincentio op 23-02-2003 00:10 . Reden: :x --> :X ]

• gatlarf
  • Laatst online: 20:51

gatlarf

So say we all...

sysprep op xp kan je instellen dat hij de hardwarecontrole zoals bij setup terug doet. Werkt soms. Ik zou het wel niet ideaal durven noemen...

May the lords of Kobol guide you...

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Dark Blue schreef op 22 February 2003 @ 18:20:
[...]

Oh? Maar wanneer moet ik dat dan doen, nu eerst mijn hardwareprofiel opslaan (of als dat al is gebeurd, het zo laten) en dan bij de nieuwe configuratie een nieuw profiel aanmaken? of moet ik dat al vooraf hebben gedaan?
Ik ken hardwareprofielen wel, ik heb het alleen nog nooit bekeken, maar het lijkt me wel iets handigs. Maar maakt hij een profiel van de huidige samenstelling, en kun je die later ook weer wijzigen?

Het mobo wat ik nu heb heeft een VIA chipset, en daar heb ik al heel wat geklooi mee gehad. Ik heb de VIA 4in1 drivers, maar hij blijft mn USB er telkens weer uitgooien, heel irritant.
Op dat nieuwe mobo zit ook weer een VIA chipset, het is een MSI K7T Turbo Raid.

btw. ik ben een dame ;)
Je moet eerst een profiel kopieeren. Dan sluit je af, monteer je het nieuwe mobo ed. Als je dan weer opstart kun je kiezen uit Profiel 1 en Profiel 2 (Die laatste heb je zonet aangemaakt). Dus kies je voor profiel 2. Als het goed is start de computer dan netjes op en gaat deze alle apperaten vinden.

Volgens mij moet dit zo werken. Als dit niet goed is, kan iemand dit dan verbeteren? Ik heb er zelf namelijk nooit gebruik van gemaakt :p

En ja, ik wist dat Dark Blue een dame was :*)
Pagina: 1