Toon posts:

video camera op pc aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een sony videocamera (die niet digitaal is) en die wil ik aansluiten op de pc. Hoe kan ik dit het best doen. En ik wil geen pinaclle studio want ik vind 500 euro toch een beetje veel 8)7
Gr. Hans

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je zal toch een kaart moeten hebben met video in.

Een andere videokaart kan daarbij een oplossing zijn. Redelijk wat Asus-kaartjes hebben dat bijvoorbeeld. Wel eerst navragen/checken uiteraard

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

of je koopt een TV kaartje, en een berg geduld om het te capturen.
wat betreft het kaartje zal het niet veel zijn, maar de meeste kaartjes hebben geen hardwarematige capture mogelijkheid, met als gevolg dat je cpu het mag doen, en je heel snel krijgt dat het geluid niet meer synchroon loopt.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kort gezegd: OF je hebt een zwaar systeem nodig met een wat goedkoper kaartje (kan best; ik denk dat je met een 2 GHz een aardig eind komt; 1 GHz is te traag in ieder geval). OF je koopt toch een dure capturekaart die hardwarematig kan encoden (bijvoorbeeld een Hauppauge WinTV PVR). Mja, die zijn ook niet goedkoop. Wel goedkoper dan die Pinnacle die jij noemt overigens.

Of helemaal mooi uiteraard: zwaar systeem met goede capturekaart :+ Maar dat hoef ik je vast niet te vertellen

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 15:55
Uit de nog te komen nieuwe av faq :)

FAQ voor A/V over TV/capture kaarten

1. Wat voor TV/capture kaart moet ik kopen?

"Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden." En deze vraag is dus niet zo simpel als hij lijkt. Het hangt er echt vanaf wat je wilt doen. Wil je een kaartje om puur en alleen TV te kijken en desnoods af en toe een videootje te capturen van je TV, of wil je je volledige collectie aan VHS banden digitaliseren? Of misschien wil je zelfs professioneel met video-editing aan de slag. Elke doelgroep heeft zijn eigen range aan goede kaarten.

Voor de eerste groep, het TV kijken en af en toe een screenshotje of videootje grabben, is een simpele TV kaart genoeg. Wil je een echt compacte oplossing, dan kun je de TV in optie van ATI's of NVIDIA's videokaarten gebruiken. De kwaliteit van deze TV-in is vaak echter slecht. Ben je niet veeleisend, dan is dit een interessante optie. Kijk je graag af en toe wat TV, dan zul je liever een iets hogere kwaliteit TV kaart kopen, die niet op je videokaart zit geintegreerd. Dan is een TV kaart gebaseerd op de Brooktree (bt878/bt848), Philips (saa7134) of Connexant (cx23880) chipsets (note: voor Linux zijn nog geen Connexant drivers beschikbaar).

De meeste oudere TV kaarten zijn gebaseerd op de Brooktree chipset. De kwaliteit hiervan is middelmatig. TV kaarten die je momenteel in de winkel koopt zijn gebaseerd op de Connexant (bijvoorbeeld Hauppauge WinTV en Pinnacle PCTV) of de Philips (bijvoorbeeld FlyVideo of Terratec Cinergy) chipset. Deze geeft een betere kwaliteit. Voor 'gewoon' TV kijken zijn deze kaarten vaak een goede optie, en de bijgeleverde software geeft vaak ook mogelijkheden voor timeshifting en video opnemen. Hiervoor is ook software van derden te krijgen (zie onder).

Voor het wat serieuzere capturewerk zijn deze kaarten vaak geen goede optie. Met name slomere computers hebben moeite om de constante datastroom te encoden (processor niet snel genoeg), en daarnaast voer je een volledig ongecomprimeerde datastroom over je PCI bus, soms kan de computer dit niet aan (te hoge PCI bus latency, of simpelweg een moederbord of PCI controller die de data stream niet aankan) of geeft het problemen bij het schrijven naar (met name) IDE harde schijven (PCI/IDE interference/latency), met als resultaat lost frames, oftewel, de video wordt niet perfect opgenomen. Daarnaast geven softwarematige codecs vaak niet de beste kwaliteit, hardwarematige codecs kunnen simpelweg betere kwaliteit leveren. Let wel, dit betekent niet dat recorden met een simpel TV kaartje onmogelijk is, integendeel, het betekent slechts dat je voor het serieuze capture werk kunt overwegen om een wat duurdere hardware-capture-kaart kan overwegen.

De bekendste hardware capture kaart is de Pinnacle DC10+. Deze capturet naar MJPEG zonder je processor te belasten, en omdat er gecomprimeerde frames naar het geheugen worden geschreven, gaat er minder data over de PCI bus. Bovendien wordt je processor minder belast. De kwaliteit is vaak merkbaar hoger dan bij softwarematig gecaptured filmpjes. Deze kaart wordt dan ook erg vaak gebruikt voor het serieuze capture-werk, bijvoorbeeld het overzetten van een collectie aan VHS banden naar video-CDs (VCD), SVCD of DVD.

Voor het echt professionele circuit zijn zelfs deze kaartjes niet goed genoeg, daarvoor gebruik je vaak een (digitale) firewire kaart (zoals de Pinnacle Studio DV), waar ook vaak professionele software, zoals Adobe Premiere, wordt geleverd. Je hebt ook kaarten die zowel analoog als digitaal signaal aankunnen (bijvoorbeeld de Pinnacle DV500).

---

2. Waarom is mijn beeld zo slecht?

Dit ligt in 99% van de gevallen aan de source, dus waarschijnlijk aan je TV kabel. Als je een TV en je computer met een splitter op de kabel aansluit, dan heb je vaak al een versterker nodig, zelfs al is het signaal op je TV wel goed. Je TV is namelijk veel beter in TV signaal decoding dan een goedkoop TV kaartje.

Als je input signaal slecht is, dan kan er nog steeds een minieme hoeveelheid ruis in het beeld zitten. Dit is normaal, en heeft te maken met de combinatie van TV decoder chipset (vooral de Brooktree chipset geeft veel ruis) en je videokaart (YUV-scaling levert vaak extra ruis op). De oplossing is om je TV kijker een denoise filter te laten gebruiken. Een TV applicatie als dscaler kan dit heel goed doen (onder Linux is tvtime een goed alternatief voor dscaler).
Daarnaast kan interlacing (je TV beeld is opgebouwd uit 2 velden, die om-en-om door elkaar heen worden affebeeld, dus de even lijnen op je scherm komen van een ander beeld dan de oneven lijnen) ook enige vertekening in je beeld veroorzaken. De oplossing hiervoor heet deinterlacing, en ook dat kunnen dscaler en tvtime doen.

Je kan ook na het capturen denoise/deinterlace filters toepassen. Virtualdub biedt hiervoor bijvoorbeeld veel opties.

---

3. Welk programma moet ik gebruiken om TV te kijken/video op te nemen?

Vaak wordt bij je TV/capture kaart al goede software geleverd. Als dit niet voldoet, dan kun je als TV applicatie dscaler eens proberen. Als capture applicatie is virtualdub een goede optie. Voor de wat duurdere kaarten, zoals de DC10+, zal een applicatie als virtualdub niet werken, omdat deze een deels private capture interface gebruikt. Hier zit je dus een Studio DC10plus (de bijgeleverde software) vast. Voor de digitale firewire kaarten geldt eigenlijk hetzelfde.

Bij het kiezen van een goede applicatie geldt voornamelijk: doe zelf voldoende onderzoek! Elk persoon heeft eigen voorkeuren, en dus zal de ene persoon andere applicaties prefereren dan de andere persoon. Probeer dus voor jezelf enkele applicaties uit, om te kijken welke het beste bevalt.

Hier een linkje naar prijzen en hier nog een site voor vergelijkingen. (eventueel kun je nog reviews opzoeken)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Dit topic is gesloten.