Toon posts:

[OC] XP - FSB DDR Prob?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een tijdje gesearched en kon echt totaal niets vinden.. op google uberhaupt niets nuttigs.

Ik heb even een vraag: Ik heb hier mijn 1800+ vaak geclocked maar kon toen niet hoger dan 11,5 x 145 en toen is zelf na een tijdje mn geheugen kapot gegaan (dom)
Nu heb ik al 2maand nieuw geheugen, en dit werkt perfect.
Nu zit ik er aan te denken om mijn 1800+ flink te oc'n maar nu wil ik niet weer mn geheugen verkloten.

Ik heb een MSI K7T Pro 2 A VIA 266 (geflashed tot de laatste versie)
AMD 1800+ Palomino (is geunlocked geweest, niet meer helaas, komt nog wel weer)
Elixer 256MB PC2100 geheugen, ik heb geen idee tot hoever deze het houd, maar ik ben niet van plan het te verkloten.

Nu is dus mijn vraag is het niet mogelijk dat ik mijn geheugen op 100mhz zet zodat ik dan als ik de FSB op 166 zet het geheugen als nog weer op 133 staat zoals als standaard is en de cpu op 1909mhz (11.5 x 166)

Kan dit uberhaupt? want ik mn BIOS kon ik zogauw niets vinden. Of moet ik gewoon PC2700 (of 3200) geheugen kopen en die op mijn 266 bordje stoppen?
Of gaat dan mn geheugen als nog kapot?

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geheugen en FSB onafhankelijk instellen kan niet op ieder mobo. Bij mij kan het toevallig wel, maar als je wil weten of jouw MSI het ook kan --> ff in je BIOS kijken. Als daar ergens staat 'set DRAM Frequency' of iets dergelijks, dan zit je goed :)

Overigens, als dit niet kan, dan kan je ook altijd nog je mem voltage een beetje ophogen, zodat het geheugen waarschijnlijk verder geklokt kan worden. Zorg in ieder geval voor een goede flow in je kast als je voltages van CPU of mem gaat ophogen!

Edit: Juiste volgorde met zoeken is denk ik: FAQ's --> Search --> Google
Met de Technische PMG FAQ en de DOC FAQ kom je vast een eind verder :)

[ Voor 31% gewijzigd door Tweeke op 19-02-2003 18:00 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Topicstarter
Goed flow heb ik wel :)
Mn case: http://qadn.student.utwente.nl/~silent/dooske.html

Maar, als ik dus mijn Voltage van mn DDR verhoog, dan word het geheugen volgens mij alleen maar warmer en gaat ie nog eerder dood?
Of zie ik nu iets verkeerd?

• Tweeke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 17:23:
Goed flow heb ik wel :)
Mn case: http://qadn.student.utwente.nl/~silent/dooske.html

Maar, als ik dus mijn Voltage van mn DDR verhoog, dan word het geheugen volgens mij alleen maar warmer en gaat ie nog eerder dood?
Of zie ik nu iets verkeerd?
Geheugen wordt idd warmer, maar de electronische signalen worden er tevens door versterkt, waardoor een hogere Mem- coresnelheid haalbaar is. Zolang de temperatuur in je kast niet te hoog is, is warmte geen probleem. Mocht het wat te warm zijn, dan zou je mem-heatsinks kunnen gebruiken....

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff mn BIOS gechecked: SDRAM Frequency kan ik instellen standaard staat er: SPD en ik ken er nog CHLK en CHLK-33 van maken...

Wat ik nu dus *denk* dat CHLK = 100mhz? CHLK-33 = 133mhz?
Als dat dus klopt kan ik hem dus op CHLK (100mhz) zetten en dan mn FSB van 133 naar 166 dan draaid mn geheugen weer standaard en heb ik 1909 Mhz?

En dat dan als je er van uitgaat zonder temp problemen etc. Of kan ik beter PC2700 halen en dan als nog de FSB verhogen?
Want PC2700 gaat in een 266 bordje op PC2100 werken toch? en dan als ik hem overclock is dat voor het geheugen geen probleem?

Right?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 20:26
Volgens mij kan je bij die MSI Niet je geheugen synchroon draaien met je FSB. Anyway als je vast zit bij de 145 fsb, dan moet je je cpu unlocken. Alleen vrees ik dat je dan niet veel hoger komt, als je cpu al daar moeilijk gaat doen, kom je niet echt hoger aangezien je de fsb moet verhogen, en dan de mp verlagen, schiet je nog nie veel mee op, behalve misschien iets meer bandbreedte.
De meeste XP's die "minder" goed klokken eindigen zo tussen de 145-155 oid. ik zelf zit zo rond de 155. Wat voor stepping heb je btw ?
Btw, een beetje airflow over je geheugen is al genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Mn stepping weet ik niet meer, lange tijd geleden dat ik daar naar had gekeken :)
Maar als ik mn cpu unlock kan ik toch ook wel de MP omhoog gooien... hoeft niet perse naar beneden... ?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Waarom zou je 'm omhoog gooien? De kunst van het OCen is een hoge FSB halen (= geheugenbandbreedte = snelheid). Daarbij verlaag je normaal gezien je multiplier, zodat je CPU niet tegenwerkt. Van alleen een snellere CPU merk je erg weinig.

• Tweeke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 17:40:
Ik heb net ff mn BIOS gechecked: SDRAM Frequency kan ik instellen standaard staat er: SPD en ik ken er nog CHLK en CHLK-33 van maken...

Wat ik nu dus *denk* dat CHLK = 100mhz? CHLK-33 = 133mhz?
Als dat dus klopt kan ik hem dus op CHLK (100mhz) zetten en dan mn FSB van 133 naar 166 dan draaid mn geheugen weer standaard en heb ik 1909 Mhz?

En dat dan als je er van uitgaat zonder temp problemen etc. Of kan ik beter PC2700 halen en dan als nog de FSB verhogen?
Want PC2700 gaat in een 266 bordje op PC2100 werken toch? en dan als ik hem overclock is dat voor het geheugen geen probleem?

Right?
CHLK :? Geen idee wat het is: kijk daarvoor ff in de handleiding van je bordje, daar staat vast ook of je de geheugensnelheid zelf kan instellen en wáár je dat kan doen......

PC2700 erin zetten en vervolgens overklokken zal niet beter werken (behalve als het beter geheugen is) omdat het geheugen nog steeds omhoog gaat als je de FSB verhoogt.

Maar ik denk dat je CPU de bottleneck zal worden (post even een stepping a.u.b.).
Palomino's gaan niet vreselijk ver (mijn AGOIA gaat tot 11,5 X 148= 1702 mhz) en worden ook nog eens lekker warm.....dus koop een t-bred B :+

[ Voor 5% gewijzigd door Tweeke op 19-02-2003 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
AGOIA staat mij ook iets van bij, ik kan het denk ik hier op dit forum nog wel terug zoeken welke stepping ik heb want dat heeft hier 1jaar geleden wel een keer ergens gestaan :)

Maar als ik PC2700 koop en die in mijn alleen maar PC2100 ondersteunende bordje stop gaat dat PC2700 geheugen toch op PC2100 draaien?
En als hem dan overclock, gaat ie door de overclock richting de PC2700 weer draaien? of niet?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ja, het gaat op 133 MHz lopen, maar dat maakt geen kont uit voor de prestatie. Het voordeel is uiteraard dat je geheugen niet zal tegenwerken tot minstens 166 MHz.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik zat er aan te denken PC2700 te halen,
Dan mn FSB zo hoog mogelijk pompen en cputje unlocken..
En dan ben ik er wel redelijk zeker van dat mn geheugen niet door de FSB kapot zal gaan,

Of hebben jullie betere ideen?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik zou PC3200 kopen - kost niet superveel meer en je kan een stuk hoger (ook beter als je naar de toekomst kijkt).

[ Voor 23% gewijzigd door Steve op 19-02-2003 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
PC3200 is me te duur momenteel aangezien ik het maar voor 3/4maand nodig heb daan haal ik een compleet nieuw systeem...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Nou net daarom, je kan het PC3200 geheugen toch meenemen in dat nieuw systeem :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan, maar ik ga nu niet voor 272 euro 512MB Corsair TwinkX halen :)

Verwijderd

Vrijwel al deze vrage4n zijn of basiskennis, of PMG/DOC-FAQ werk, of je had het kunnen vinden in het boekje van je meoderbord.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.