[2kAS] ad + exchange nodig?

Pagina: 1
Acties:

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:45
Hier thuis had ik een leuk plan om (voornamelijk voor de lol) een windows 2000 Advanced Server op te zetten. Helaas loopt het allemaal niet zo makkelijk als ik gedacht / gehoopt had.

Situatie is als volgt. Ik ga een dedicated bak neerzetten die de volgende taken moet verrichten:

- POP mailboxen van provider leeghalen, en op een IMAP achtige manier aanbieden
- 1 adressenboek per gebruiker, te gebruken over het hele netwerk
- agenda centraal op server (wordt gesynchroniseerd met Palmpjes :P)

Liefst wil ik dit alles zonder dat er computer in een domein moeten hangen, MAAR:

Tot nu toe heb ik ontdekt dat je je Win2k AS als DNS server moet inrichten. Vervolgens de AD aanzetten, en dan Exchange installeren.
Gevolg zal wel zijn dat alle PC's ook verplicht het domain in moeten.

Is hier nog wat aan te doen? Zijn er nog andere oplossingen?
'k Weet dat mijn oplossing een beetje overkill is, maar het ging ook deels om het kunnen spelen met een Exchange server / Windows 2000 Server.

You can't have everything. Where would you put it?

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-04 21:08
Als je dit alles wilt doen zonder machines in een domein te hangen waarom begin je dan met MS spullen......

Voor het opzetten van Exchange 2000 is een AD nodig; sterker nog EX2k wordt een onderdeel van je AD en kan niet zonder draaien. Voor een AD is DNS een must; hoeft niet perse een MS DNS te zijn..... wil je bv BIND gebruiken moet dat minstens versie ?? 7 ofzo zijn.
(Overigens is exchange native niet in staat pop mailboxen leeg te trekken; dat zul je via een omweg moeten doen.......)

De clients hoeven niet perse in het domein te hangen maar het is gewoon lastig met authenticeren \ doorloggen als je het niet doet.

Waarom gebruik je advanced server (niet dat het niet kan ofzo maar waarom specifiek Advanced ?)

/edit BTW andere mogelijkheden ?? http://gathering.tweakers...list_messages/638813/last

[ Voor 9% gewijzigd door rfoppen op 18-02-2003 22:14 ]

Appels zijn geen peren

• tweakerbee
Hehe. De Advanced versie had ik *toevallig* liggen. Ik dacht dat die toch wel alle benodigde tools zou hebben. Verder geen speciale reden. Het is maar een testbak.

Dat de computers in het domein komen te hangen moet dan maar. Helaas heb ik nogal wat problemen met het configureren van de AD / DNS (voornamelijk DNS, snap ik ook niet) maar ik ga wel eerst wat meer proberen / lezen voordat ik jullie ermee lastig val ;)

Hmm... en een verwijzing naar een topic met een slotje is ook niet echt bijster handig ;). Overigens draai ik nu voornamelijk linux spul, maar wil ik juist -> MS software omdat ik bijv. die agenda centraal wil hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakerbee op 18-02-2003 23:04 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

• tweakerbee
w00t, thanks!

Overigens nog een snel klein vraagje (als daar een 'slecht' antwoord op komt kan ik namelijk gelijk kappen met het hele gebeuren):

Er hangt ook een laptop (wireless) die op de AD zou moeten. Wat als hij buiten bereik van het AP komt, en dus niet meer op de DC kan komen? Kun je dan nog inloggen, en zo ja: Heb je dan nog je mail (lokaal gecached)?

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

d8 zelf dat de exchange alle mail zelf opslaat en locaal versprijd asl dat nodig is.
dus ik zou het gewoon een keer testen en met je notebook te vergaan staan zodat je je connectie verliest en dan kijken of je dan je mail weer kan ophalen als je weer binnen berijk bent.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
tweakerbee schreef op 18 februari 2003 @ 23:36:
w00t, thanks!

Overigens nog een snel klein vraagje (als daar een 'slecht' antwoord op komt kan ik namelijk gelijk kappen met het hele gebeuren):

Er hangt ook een laptop (wireless) die op de AD zou moeten. Wat als hij buiten bereik van het AP komt, en dus niet meer op de DC kan komen? Kun je dan nog inloggen, en zo ja: Heb je dan nog je mail (lokaal gecached)?
logons worden gecached, dus zonder DC kan je ook nog wel inloggen,

de mail lokaal? exchange bewaart 'in principe' de mail lokaal (tenzij je de mail in personal folder opslaat OF je gebruik gaat maken van 'offline folders' dan neemt ie de mail lokaal mee, en synchroniseerd ie weer als je een verbinding met het lan hebt)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

volgens mij hoef je voor exchange niet perse member te zijn van het AD domein.

Als je een outlook client in wil stellen moet je username-password-domain opgeven.

Volgens mij hoef je hiervoor geen domain member te zijn.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
Als je gewoon DCPROMO draait op je server dan vraagt hij zelf of hij DNS voor je moet installeren en configureren. Daar hoef je zelf dus geen ene fluit voor te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 09:14:
volgens mij hoef je voor exchange niet perse member te zijn van het AD domein.

Als je een outlook client in wil stellen moet je username-password-domain opgeven.

Volgens mij hoef je hiervoor geen domain member te zijn.
Klopt, je moet dus alleen elke keer dan username/pass/domain opgeven bij het opstarten van Outlook...

Verwijderd

je kan ook mdaemon draaien ofzo, net zo makkelijk voor wat jij wilt.
Exchange en mpop werkt niet echt.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 15:23:
[...]

Klopt, je moet dus alleen elke keer dan username/pass/domain opgeven bij het opstarten van Outlook...
Nee hoor. Heb hier ook een W2KAS server met E2K. M'n client (Windows XP) is geen lid van het domein en ik log ook niet op het domein in.

Ik heb wel de user waar ik lokaal op XP mee aanlog dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord gegeven als de gebruiker in het domein waar m'n mailbox aanhangt.

M'n Outlook XP staat ingesteld op "wachtwoordverificatie" (jaja, Nederlandse Outlook :)) en dat werkt gewoon zonder extra inlogprocedure.

• tweakerbee
In dat geval probeert hij dus waarschijnlijk zelf z'n lokale account te gebruiken als inloggegevens? :?

NEway, ben alweer een stuk verder. Ben weer opnieuw bezig op de testbak :).

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-04 21:08
pass-through authentication heet dat.

Appels zijn geen peren

Pagina: 1