op zoek naar vervanging MS meuk

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-04 21:08
draai nu:

Active Dir
Exchange 2000
webmail
IMAP
POP
DNS
IIS 5
Certificate server (SSL)

Tijdje over gedaan om alles stabiel aan de praat te krijgen en het loopt nu semi-vlekkeloos (pls geen flames op "M$"; als je weet waar je mee bezig bent gaat dat wel goed).
Alles loopt nu dus en tsja dan slaat de verveling toe en wil je weer eens wat anders. Zit te denken om eens een kijkje in de linux wereld. Heb hierin nog nul komma nul ervaring en wil daar dus eens wat aan gaan doen. Wat ik zoek is een versie die mij in principe hetzelfde biedt als bovenstaande; vooral mail is belangrijk (HTTP en SSL maakt me wat minder uit)
De clients achter deze server (2 in totaal :)) zullen beide XP blijven draaien en zullen dus hun mail van die server moeten trekken mbv Outlook.... (wellicht als ik strax echt overtuigt ben wordt dat nog eens aangepast)
Connecten naar internet gaat via hardwarematige router en is dus ook iets minder van belang.

Wat kunnen jullie aanraden aan "distro" die van de ene kant niet al te moeilijk is en toch eea te bieden heeft.........

Appels zijn geen peren

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

kzou zeggen lees de faq ;)

• rfoppen
ummm ja daar staat idd in hoe te installeren en de basic commando's maar niet echt (in een notedop) wat nou de verschillen \ mogelijkheden zijn tussen de verschillende versies.
Vandaar mijn vraag wat voor de beschreven situatie een geschikte versie zou zijn

Appels zijn geen peren

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:17

bloasfist

Slot-A Crew

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
pls geen flames op "M$";
moet je ook vooral M$ wegzetten jah; de eerste flame komt van jezelf... :{

maargoed, Exchange 2000 kan je vergeten, dus daar zal je een andere oplossing voor moeten zoeken, en verder is active directory in linux voor een gedeelte door samba te vervangen, maar windows is daar veel uitgebreider mee....weet niet wat je allemaal precies ermee doet onder windows, maar ben bang dat samba het niet allemaal kan... :)

• albiez
  • Laatst online: 28-12-2025
Suse heeft een speciale distro voor vervanging van exchange

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:15

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Veldmuis: hij gebruikt niet voor niets aanhalingstekens...het is zijn bedoeling niet om te flamen.

Over het probleem: kijk eens in het welke-distro topic, daar hoort je vraag eigenlijk thuis. Als je er echt tijd in wilt steken, dan is een distributie als Debian een aanrader. Duidelijke configuratiebestanden en installatie, maar wel grotendeels via de console. Wil je het meer grafisch doen, dan is in dit geval Red Hat een goede keuze denk ik (al ben ik normaal niet echt kapot van hun distributies, voor zover ik ze ken). Je enige probleem gaat zitten in active directories en misschien in Outlook (was daar laatst niet een of ander programma voor gereleased dat met Outlook kon samenwerken?). Wat doe je precies met active directories? Veel dingen zijn waarschijnlijk met wat knutselwerk op te vangen, sommige functies waarschijnlijk niet (ik ken die dingen nauwelijks, heb nooit veel aan Windows-Linux interactie hoeven doen).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• rfoppen
Veldmuis

Vandaar ook die " " om die afkorting heen..........

Samba had ik idd al eens eerder gehoort maar is dat niet iets wat weer over een unix versie heen gedraait wordt ??

bloasfist

Had ik idd gekeken maar er komt daar niet echt naar voren wat de produkten te bieden hebben. Woord "mail" komt bv wel 2 keer voor in dat draadje (waarvan 1 keer in iemand zijn sig......) Beetje lastig om dan na te gaan welke versie de beste mailserver biedt

[ Voor 0% gewijzigd door rfoppen op 03-11-2002 21:11 . Reden: odysseus was net ff sneller ]

Appels zijn geen peren

Verwijderd

de 'beste' mailserver...iedere distro heeft de beschikking over dezelfde mailservers: sendmail, postfix, exim etc. Je kiest er gewoon eentje die je zelf wil, die je het fijnst vindt werken, of die een bepaalde distro voor je maakt. Debian heeft standaard exim geloof ik.

Active Dir --> NIS, LDAP, Samba
Exchange 2000 --> mjah :)
webmail --> squirrelmail, neomail, imp en nog veel meer, search eens webmail in NOS
IMAP --> courier-imap, cyrys-imap
POP --> courier-pop3, qpopper
DNS --> Bind, djbdns, MyDNS
IIS 5 --> Apache
Certificate server (SSL) --> Apache met mod-ssl

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2002 21:21 . Reden: blaat ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:15

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

rfoppen schreef op 03 november 2002 @ 21:10:
Samba had ik idd al eens eerder gehoort maar is dat niet iets wat weer over een unix versie heen gedraait wordt ??
Samba wordt ontwikkeld onder GNU/Linux en draait er dan ook prima mee (daarnaast vast ook wel op een stel andere Unix-achtigen, maar dat doet minder ter zake).
Had ik idd gekeken maar er komt daar niet echt naar voren wat de produkten te bieden hebben. Woord "mail" komt bv wel 2 keer voor in dat draadje (waarvan 1 keer in iemand zijn sig......) Beetje lastig om dan na te gaan welke versie de beste mailserver biedt

Met elke distributie kun je evenveel doen, er zit alleen een verschil in de manier van installatie, de locatie van de bestanden en de configuratieprogramma's die er eventueel zijn. Veel gevorderde gebruikers gebruiken liever geen GUI-tools in verband met het gevoel dat ze controle verliezen, beginnende gebruikers zouden vaak niet zonder die tools willen leven :). Kijk eens naar de installatiereviews die we hier in NOS hebben geschreven en kijk naar een distributie die bij je lijkt te passen...vervolgens ga je het gewoon proberen, dat is de beste manier :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• rfoppen
vervolgens ga je het gewoon proberen, dat is de beste manier
Das idd een waarheid als een koe.
Wellicht het handigst om maar niet meteen in het diepe te springen en eens te beginnen met een wat meer GUI georienteerde distro. Dat houdt het geheel toch wat "herkenbaarder"
De active dir is leuk; bv frutten met group-policies kan je uren bezig houden maar het is allemaal voor de fun en als dat niet of in wat mindere mate kan so be it.
Voorlopig zetten we bij mijn registrar wel een catch-all adres naar me'n provider vanwaar ik dan de mail voorlopig maar ff moet poppen.
Waarschijnlijk kom ik nog wel terug met een vraagje of twee.

Appels zijn geen peren

• Infern0
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik vraag me af of je deze opstelling in een productie omgeving gebruikt of dat je het "gewoon" om te testen draait. Dit omdat je met deze software zo voor 4000 euro software hebt draaien...

Als dit voor een productie omgeving is, dan zou ik mee eerst goed orienteren voordat je jezelf in het diepe gooit.

TIP van te voren: lees iig het begin van de handleiding, duw daarna pas het cd'tje van redhat in je pc.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2
En wat betreft die software: probeer eens wat ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.