Windows XP boot niet meer na installatie Mandrake 9

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:17
Ik heb best wel een vervelend probleem:

allereerst mijn situatie:
2 harddisks met op HD1 een aantal NTFS partities, inclusief de Windows XP systeem partitie. Op HD2 een NTFS partitie, een FAT32 partitie (met Windows 98 erop) en 5 GB vrije ruimte.

Ik besloot Mandrake Linux 9 te installeren in die vrije ruimte. Ik koos voor een normale setup (dus geen expert) en liet hem de Free Space gebruiken. Alles leek goed te gaan alleen kon ik na de installatie niet meer naar Windows XP booten. Als ik in LILO kies voor 'NT' dan reboot ie gelijk het systeem.

Naar Windows 98 booten gaat nog wel goed.

Jullie eerste reactie is waarschijnlijk dat ik even de MBR moet gaan herstellen, maar dat zal niet genoeg zijn denk ik: Partition Magic geeft aan dat de hele eerste harddisk een corrupte filetable heeft...

Ook vanuit Linux kan ik alle partities die op de eerste schijf staan niet zien. Hij heeft ze gemount, maar ze zijn 'leeg'. De NTFS partitie die op HD2 staat kan ik wél gewoon bekijken, alsmede de FAT32 partitie.

Heeft iemand enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe ik weer bij mijn data op de eerste schijf kom? Er staat voor ongeveer 60gb aan MP3's op waar ik *heel* lang voor aan het sparen ben geweest en een flinke hoeveelheid films. Dit wil ik dus niet kwijt zijn...

Ik hoop dat een handige tweaker mij kan helpen.

Oh, en voordat deze op slot wordt gegooid: ik héb de search gebruikt en ben gevallen tegengekomen die hierop leken, maar een voor mij geschikte oplossing zat er niet tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door posttoast op 17-02-2003 14:21 ]

omniscale.nl

Verwijderd

hoe staat lilo dan precies ingesteld?

• posttoast
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 14:26:
hoe staat lilo dan precies ingesteld?
Hoe bedoel je dat?

omniscale.nl

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Vincent Bovelander schreef op 17 February 2003 @ 14:20:
Jullie eerste reactie is waarschijnlijk dat ik even de MBR moet gaan herstellen, maar dat zal niet genoeg zijn denk ik: Partition Magic geeft aan dat de hele eerste harddisk een corrupte filetable heeft...
Ik begrijp hieruit dat je dat nog niet geprobeerd hebt ook? Misschien slim om toch even te doen, neem aan dat je wel weet hoe, anders staat het genoemd in de WOS-FAQ onder het kopje Dualboot :P.
Oh, en voordat deze op slot wordt gegooid: ik héb de search gebruikt en ben gevallen tegengekomen die hierop leken, maar een voor mij geschikte oplossing zat er niet tussen.
Vervolgvraag natuurlijk: Welke keywords en welke resultaten ;). Als ik een aantal topics tegenkom die jij nog niet hebt gevonden waar wellicht wel de juiste oplossing in staat ben jij ook weer blij, maar ik heb geen zin om met dezelfde resultaten aan te komen als jij ;).

Ik weet dat ik het ook ooit heb gehad, werkte uiteindelijk perfect, maar ik weet zo niet meer hoe ik dat gedaan heb. Zou kunnen dat ik helemaal het mbr heb leeggehaald (fdisk/mbr) en vervolgens een opstartdiskette heb gemaakt voor SuSE. Zodra ik die diskette erin deed, bootte hij SuSE :).

Verwijderd

post even de inhoud van je /etc/lilo.conf

• posttoast
Compubiter schreef op 17 February 2003 @ 14:31:
[...]
Ik begrijp hieruit dat je dat nog niet geprobeerd hebt ook? Misschien slim om toch even te doen, neem aan dat je wel weet hoe, anders staat het genoemd in de WOS-FAQ onder het kopje Dualboot :P.
[...]
Vervolgvraag natuurlijk: Welke keywords en welke resultaten ;). Als ik een aantal topics tegenkom die jij nog niet hebt gevonden waar wellicht wel de juiste oplossing in staat ben jij ook weer blij, maar ik heb geen zin om met dezelfde resultaten aan te komen als jij ;).

Ik weet dat ik het ook ooit heb gehad, werkte uiteindelijk perfect, maar ik weet zo niet meer hoe ik dat gedaan heb. Zou kunnen dat ik helemaal het mbr heb leeggehaald (fdisk/mbr) en vervolgens een opstartdiskette heb gemaakt voor SuSE. Zodra ik die diskette erin deed, bootte hij SuSE :).
Dit en dit topic voldoen aardig wat betreft mijn probleem.

Ik vind het eng om fixmbr te doen, omdat hij dan dit zegt:
This computer appears to have a non-standard or invalid master boot record.

FIXMBR may damage your partition tables if you proceed.

This could cause all the partitions on the current hard disk to become inaccessible.
Als ik Yes antwoord op "are you sure", in hoeverre kan ik het dan verergeren?

Bovendien lijkt alles erop dat dit probleem breder is dan alleen mijn MBR, Partition Magic kan tenslotte helemaal geen kaas meer maken van mijn eerste harddisk...

In LILO stond trouwens eerst dat Windows XP op hda0 te vinden was, daar heb ik hda van gemaakt (werd aangeraden in een ander topique). Het enige verschil is dat ie nu niet reboot als ik voor NT kies maar dat ie gelijk weer terug naar LILO spingt.

Ik heb trouwens ook met Smart Boot Manager geprobeerd te booten, maar ook die kan Windows XP niet meer vinden...

[ Voor 11% gewijzigd door posttoast op 17-02-2003 14:44 ]

omniscale.nl

• posttoast
Partition Magic geeft overigens bij het opstarten het volgende aan:
PowerQuest PartitionMagic has detected an error 116 on the partition starting at sector 0 on disk 1.

The starting LBA value is 0 and the CHS value is 8118521.
The LBA and CHS values must be equal.
PowerQuest PartitionMagic has verified that the LBA value is correct and can fix the CHS value.

Would you like PowerQuest PartitionMagic to fix this error?
Wat denken jullie? Zal ik op Yes klikken, of loop ik dan het risico het erger te maken?

Toevoeging: ik dacht: "wat maakt het ook uit" en heb op Yes geklikt. Hielp geen zier, probleem is er nog steeds... :(

[ Voor 11% gewijzigd door posttoast op 17-02-2003 14:51 ]

omniscale.nl

• posttoast
Okay, ik heb alle moed verzameld en fixmbr gedaan. Resultaat:

na het booten zegt ie: Invalid Partition Table. En daarna niets meer.

omniscale.nl

Verwijderd

maar weet je nog wat er in /etc/lilo.conf stond? wat kun je nog met een bootdisk / knoppix cd?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Solution: Error 116 Partition table Begin and Start inconsistent
Powerquest heeft niet echt een snelle dag vandaag, dus kan ff duren. Daarom maar een quote:
Solution: Error 116 Partition table Begin and Start inconsistent

Cause: The hard disk partition table contains two inconsistent descriptions of the partition's starting sector. This error can occur if the operating system reports a hard disk geometry that is different from the geometry in use when the partition table was written.

The following are possible causes for the changes in the hard disk geometry:

- Different operating systems (for example, DOS and OS/2) report different hard disk geometries.
- You boot from a diskette that loads a different driver than is loaded when you boot from the hard disk.
- Upgrading the operating system (for example, from OS/2 2.x to OS/2 Warp) causes a different driver to be used.
- The hard disk or controller has been changed.
- The BIOS has been upgraded.
- The BIOS LBA setting has been changed.
- There is a partition table virus present on the hard disk.
Solution: In most instances, you must backup the partition, and then delete and re-create it.

You can also use a virus scanning program to remove any partition table viruses that may be present.

If the error is caused by a translation change, restoring the original translation should get rid of the error. Data loss is possible if the number of heads or sectors per track has changed since you first created your partitions. A PARTINFO will reveal which partitions are having the problem. (See "Running a PartitionInfo.")
Dus ik ben bang dat zelfs voordat je fixmbr deed er weinig aan te doen was ;).

• posttoast
Okay, dit ga ik doen:

HD1 laat ik met rust, op HD2 maak ik ruimte voor een extra Windows XP installatie. Vervolgens ga ik proberen om met Ontrack Easy Recovery de partities op HD1 te benaderen en zoveel mogelijk data recoveren.

Ik heb weinig hoop, want de laatste keer dat ik Easy Recovery gebruikte lukte het eigenlijk alleen maar om gegevens van de primaire partitie te trekken, en niet de logische. En om die logische gaat het nu juist!

In ieder geval bedankt voor jullie hulp allemaal, ik laat zo horen of het gelukt is.

omniscale.nl

Pagina: 1