[Mandrake+XP] Geen xp bij boot

Pagina: 1
Acties:

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb dus mijn 40gb harde schijf met Partition Magic op gedeeld in 3 partities:

750mb Linux swap partitie
10gb Linux data
en de 29,25gb voor windows.

Nou heb ik Mandrake geinstalleerd, helaas NIET op de expert manier |:( , wat ik gisteravond pas las...
Ik weet wel hoe ik bij lilo kan komen, en hoe ik die in de root kan editen, alleen nou weet ik niet wat je daar allemaal neer moet zetten. Ik weet namelijk niet of windows nou op hda1/hda2/hda3/hda4/hda5 zit...

Ik heb de search gebruikt, maar ik kon daar niet vinden wat ik zoek. Wel een paar topics specifiek over XP en Mandrake, waaronder deze: [topic=307103/1/25] , maar daar is niet verteld hoe.

Als iemand had zou willen vertellen graag, alvast bedankt.

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 22:33
Ik weet dat bij RedHat fdisk zit, waarschijnlijk bij Mandrake ook wel. Desnoods moet je ff zoeken waar die staat (locate fdisk), dan start je die met "fdisk /dev/hda" en dan krijg je met 'p' de partition table. Daar moet het een en ander wel uit af te leiden zijn.

• hereweare67893
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 08:25 schreef bigben04 het volgende:
Ik weet dat bij RedHat fdisk zit, waarschijnlijk bij Mandrake ook wel. Desnoods moet je ff zoeken waar die staat (locate fdisk), dan start je die met "fdisk /dev/hda" en dan krijg je met 'p' de partition table. Daar moet het een en ander wel uit af te leiden zijn.
Perfect, heb hem even gezocht en hij zit op hda1. FF lilo aanpassen en rebooten, en kijken wat hij doet.

• hereweare67893
  • Niet online
Hmmmz, nu heb ik dus bij het Mandrake Control Center bij opstarten via de wizard windows_xp erbij gezet (/dev/hda1 met als tabel /dev/hda), en gereboot, alleen als ik heb hem opstart komt er nu alleen maar "LIL-"te staan. :?

Dit is trouwens een andere computer vanwaar ik dit doe.

• bigben04
Heb je als default nog steeds ingesteld staan dat 'ie naar Linux moet booten? Zo nee, dan is de bootsector van je XP partitie vernaggeld (dat is bij mij ook gebeurd toen ik Mandrake installeerde (die installatie was toen wel mislukt, ik zit nu weer bij Red Hat))

Verder zal je nu in ieder geval je bootdisk moeten gaan gebruiken wil je nog kunnen opstarten (althans, ik begrijp eruit dat 'ie nu helemaal nergens naartoe boot) en dan moet je je lilo.conf nog maar eens goed bekijken?

• hereweare67893
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 08:45 schreef bigben04 het volgende:
Heb je als default nog steeds ingesteld staan dat 'ie naar Linux moet booten?
Hij heeft niet als default dat hij naar Linux moet booten, wel dat hij LILO moet gebruiken. Voordat ik deze wijziging doorvoerde
Zo nee, dan is de bootsector van je XP partitie vernaggeld (dat is bij mij ook gebeurd toen ik Mandrake installeerde (die installatie was toen wel mislukt, ik zit nu weer bij Red Hat))
Zowel XP als Linux booten nu niet meer.
Verder zal je nu in ieder geval je bootdisk moeten gaan gebruiken wil je nog kunnen opstarten (althans, ik begrijp eruit dat 'ie nu helemaal nergens naartoe boot) en dan moet je je lilo.conf nog maar eens goed bekijken?
Tja, die heb ik dus niet |:( :|( Bij de installatie was de mogelijkheid er ook niet. Maar ja, dat zou ook best kunnen zijn omdat ik geen diskettestation heb...
Als ik in Bios instel dat hij via de CD-ROM moet booten (die van Mandrake dus), gaat het eerst wel goed, maar voordat hij gaat starten, staat dat "LIL-" er al weer... :'(

/edit
Moet nu naar school :r , maar ik check vanavond wel even of iemand een oplossing heeft.

• bigben04
Op vrijdag 01 maart 2002 08:56 schreef JvH het volgende:

Hij heeft niet als default dat hij naar Linux moet booten, wel dat hij LILO moet gebruiken. Voordat ik deze wijziging doorvoerde
[..]

Zowel XP als Linux booten nu niet meer.
[..]

Tja, die heb ik dus niet |:( :|( Bij de installatie was de mogelijkheid er ook niet. Maar ja, dat zou ook best kunnen zijn omdat ik geen diskettestation heb...
Als ik in Bios instel dat hij via de CD-ROM moet booten (die van Mandrake dus), gaat het eerst wel goed, maar voordat hij gaat starten, staat dat "LIL-" er al weer... :'(
Volgens mij zou je bij opstarten vanaf CD-ROM naar de setup worden gestuurd, maar blijkbaar boot 'ie niet via CD maar van de harddisk. Met de setup zou je de installatie wel moeten kunnen repareren neem ik aan, maar dan moet 'ie dus wel van CD booten.

• hereweare67893
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 09:33 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Volgens mij zou je bij opstarten vanaf CD-ROM naar de setup worden gestuurd, maar blijkbaar boot 'ie niet via CD maar van de harddisk. Met de setup zou je de installatie wel moeten kunnen repareren neem ik aan, maar dan moet 'ie dus wel van CD booten.
Precies, dat vond ik dus al zo raar. Bij bios gewoon als eerste CDROM opstarten, en de rest van de dingen op disabled. En dan staat er ook: booting from cd-rom... en dan komt dat stomme LIL- weer, waar je, voor zover ik weet niks kan invullen.
HD-voedingstekker eruit halen en nadat hij de cd heeft gepakt er weer indoen is ook niet zo goed plan. :)

• bigben04
Op vrijdag 01 maart 2002 13:39 schreef JvH het volgende:

[..]

Precies, dat vond ik dus al zo raar. Bij bios gewoon als eerste CDROM opstarten, en de rest van de dingen op disabled. En dan staat er ook: booting from cd-rom... en dan komt dat stomme LIL- weer, waar je, voor zover ik weet niks kan invullen.
HD-voedingstekker eruit halen en nadat hij de cd heeft gepakt er weer indoen is ook niet zo goed plan. :)
Heeft Mandrake niet meerdere CD's ofzo, zodat je misschien van cd2 probeert te booten terwijl die niet bootable is?

• hereweare67893
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 15:47 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Heeft Mandrake niet meerdere CD's ofzo, zodat je misschien van cd2 probeert te booten terwijl die niet bootable is?
DOH!! |:( :|(
Ik had CD3 erin zitten... :o

Maar goed, ben nu bezig met Mandrake opnieuw te installeren in de expert mode, dus ik verwacht geen problemen meer.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp. (en als het nog niet lukt laat ik het natuurlijk weten)

• hereweare67893
  • Niet online
Ik heb nu als root /dev/hda1, en als tabel /dev/hda.
Volgens mij klopt die, maar windows boot niet als ik dat selectuur bij LILO tijdens het opstarten...

• bigben04
Kan je je lilo.conf posten?

• hereweare67893
  • Niet online
Op zaterdag 02 maart 2002 12:41 schreef bigben04 het volgende:
Kan je je lilo.conf posten?
Dit is mijn lilo.conf:

boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
vga=normal
default=linux
keytable=/boot/us-latin1.klt
lba32
prompt
timeout=50
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
label=linux
root=/dev/hda2
append=" devfs=mount quiet"
vga=788
read-only
image=/boot/vmlinuz
label=linux-nonfb
root=/dev/hda2
append=" devfs=mount"
read-only
image=/boot/vmlinuz
label=failsafe
root=/dev/hda2
append=" devfs=mount failsafe"
read-only
other=/dev/hda1
label=windows
table=/dev/hda

• bigben04
Die van jou is flink wat uitgebreider dan die van mij. Dit is die van mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
prompt
timeout=50
default=Linux
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
lba32

image=/boot/vmlinuz-2.4.7-10
    label=Linux
    read-only
    root=/dev/hda3

other=/dev/hda1
    optional
    label=Windows

De laatste 3 regels heb ik er handmatig bij gezet en toen deed 'ie het. Misschien moet je die regel met 'table' weghalen?

• hereweare67893
  • Niet online
Op zaterdag 02 maart 2002 18:58 schreef bigben04 het volgende:
Die van jou is flink wat uitgebreider dan die van mij. Dit is die van mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
prompt
timeout=50
default=Linux
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
lba32

image=/boot/vmlinuz-2.4.7-10
 label=Linux
 read-only
 root=/dev/hda3

other=/dev/hda1
 optional
 label=Windows

De laatste 3 regels heb ik er handmatig bij gezet en toen deed 'ie het. Misschien moet je die regel met 'table' weghalen?
Draai jij ook Mandrake 8.1?

• bigben04
Op zaterdag 02 maart 2002 18:59 schreef JvH het volgende:

[..]

Draai jij ook Mandrake 8.1?
Nee, Red Hat 7.2 , maar volgens mij maakt dat voor Lilo niet uit, want dat staat los van de distributie.

• hereweare67893
  • Niet online
Op zaterdag 02 maart 2002 19:01 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Nee, Red Hat 7.2 , maar volgens mij maakt dat voor Lilo niet uit, want dat staat los van de distributie.
Ik haal dat label regeltje wel even weg, en reboot dan.
Op hoop van zegen dan maar...

• hereweare67893
  • Niet online
Ik heb dus net gereboot, koos windows en toen gebeurde dit:

- scherm ging op zwart
- er verscheen Loading windows
- er verscheen LI
- en dat was het...

Verder deed hij dus niks. :'(

• bigben04
Tja, dan zijn de meeste opties die ik kan bedenken wel zo'n beetje op...

Wat ik wel weet is het volgende: toen ik Mandrake probeerde te installeren, liep die vast bij het installeren van de packages. Vervolgens kon ik ook helemaal niet meer booten, ik kreeg bij het opstarten ook Li te zien en verder een reeks 0-en en 1-en. Na installeren van RedHat kon ik ook weer gewoon XP booten. Misschien dat er dan bij jou, net als bij mij, iets tijdens de installatie is misgegaan waardoor de bootsector van je XP partitie verragd is? Een optie zou dan zijn om de XP install te reparen, met bootdisk of de XP cd misschien, zodat ie alleen nog maar naar XP boot, en vervolgens met de Mandrake CD naar Linux te booten om lilo opnieuw te installeren (door het commando lilo te draaien).

• hereweare67893
  • Niet online
Op zaterdag 02 maart 2002 19:17 schreef bigben04 het volgende:
Tja, dan zijn de meeste opties die ik kan bedenken wel zo'n beetje op...

Wat ik wel weet is het volgende: toen ik Mandrake probeerde te installeren, liep die vast bij het installeren van de packages. Vervolgens kon ik ook helemaal niet meer booten, ik kreeg bij het opstarten ook Li te zien en verder een reeks 0-en en 1-en. Na installeren van RedHat kon ik ook weer gewoon XP booten. Misschien dat er dan bij jou, net als bij mij, iets tijdens de installatie is misgegaan waardoor de bootsector van je XP partitie verragd is? Een optie zou dan zijn om de XP install te reparen, met bootdisk of de XP cd misschien, zodat ie alleen nog maar naar XP boot, en vervolgens met de Mandrake CD naar Linux te booten om lilo opnieuw te installeren (door het commando lilo te draaien).
Goed idee. Dat probeer ik vanavond laat wel even. Er is idd een goede kans dat hij het zo doet, aangezien de installatie niet vlekkeloos ging (hij pakte CD2 niet). Nu maar hopen dat de theorie ook praktijk wordt *D

• bigben04
Op zaterdag 02 maart 2002 19:21 schreef JvH het volgende:

[..]

Goed idee. Dat probeer ik vanavond laat wel even. Er is idd een goede kans dat hij het zo doet, aangezien de installatie niet vlekkeloos ging (hij pakte CD2 niet). Nu maar hopen dat de theorie ook praktijk wordt *D
Oke, veel succes :)

• hereweare67893
  • Niet online
Op zaterdag 02 maart 2002 19:22 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Oke, veel succes :)
Nou, dat is ook wel eens beter gegaan :( Ik dus die XP cd erin stoppen, en met dat recovery console de mbr fixen, net als de bootsector die corrupt blijkt te zijn, voor de zekerheid de hd nog ff met chkdsk gecontroleerd --> alles ok.

Dus ik reboot: error loading operating system of zo. :(
Ik heb nog een paar keer met die console geprobeerd, maar het was hulpeloos.

Aangezien ik vanaf Linux niet bij mijn niet-gedeelde NTFS windowspartities kan komen (met veel divx/mp3's erop), denk ik maar dat ik de hele hd ga formateren en xp er weer opzet. En dan heeeeel voorzichtig Mandrake weer ga proberen, na verder onderzoek.

Tja, niet echt een positieve eerste ervaring met Linux, maar ja, de aanhouder wint. :)

Btw, in ieder geval bedankt voor je hulp bigben04. :7

• bigben04
Op zaterdag 02 maart 2002 19:46 schreef JvH het volgende:

[..]

Aangezien ik vanaf Linux niet bij mijn niet-gedeelde NTFS windowspartities kan komen (met veel divx/mp3's erop), denk ik maar dat ik de hele hd ga formateren en xp er weer opzet. En dan heeeeel voorzichtig Mandrake weer ga proberen, na verder onderzoek.
Als je XP gewoon helemaal opnieuw installeert over de oude heen kan je er toch voor kiezen om de HD niet te formatteren? Dan zou je iig je films enzo kunnen redden.

• hereweare67893
  • Niet online
Op zaterdag 02 maart 2002 20:01 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Als je XP gewoon helemaal opnieuw installeert over de oude heen kan je er toch voor kiezen om de HD niet te formatteren? Dan zou je iig je films enzo kunnen redden.
De movies en mp3's staan wel op dezelfde partitie. Maar het is wel een interessant idee ja. Dom dat ik er niet zelf op gekomen ben |:( Maar goed, das iets voor morgen ochtend, want ik moet nu echt gaan leren, hoe verleidelijk het ook is om het te proberen *D

Verwijderd

Kun je met Fdisk je boot sector niet formateren?
Volgens mij was het fdisk /mbr en dan weer m.b.v. fdisk de partitie met winXp weer actief zetten dan heb je teminste weer 1 os in de lucht.

• hereweare67893
  • Niet online
Op zaterdag 02 maart 2002 20:26 schreef bvdw het volgende:
Kun je met Fdisk je boot sector niet formateren?
Volgens mij was het fdisk /mbr en dan weer m.b.v. fdisk de partitie met winXp weer actief zetten dan heb je teminste weer 1 os in de lucht.
Dat lukte dus ook niet... Dus ik heb XP er maar hard weer opgezet (windows partitie geformateerd), dus ben nu al mijn data kwijt... Maar ja, nu wil ik het in ieder goed krijgen >:)
Pagina: 1