Voltagemod op Gigabyte 7VRXP gemaakt

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 23:34
Ik heb net de voltagemod waar ik het in dit topic over had uitgevoerd, en met succes :). Met dank aan Dr.Nix die me daarbij heeft geholpen :).

De Theorie:
Op de Gigabyte 7VRXP zit een voltagecontroller van Fairchild, waarvan ik de datasheet heb bekeken.
De controller zelf zit tussen de socket en de parallelle poort in, en het is een verrekte klein chipje :(
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/plaatsvoltagecontroller.jpg

Pin 24 is de pin waarmee de chip het geproduceerde voltage controlleert. De naam is VFB (staat ook wel bekend als Vsense). Volgens de datasheet zit die pin direct met de Vcore verbonden, en van daaraf een weerstand direct naar de ground werkt dus ook niet. Sterker nog: Daarbij riskeer je dat je het baantje van de Vcore naar de VFB opblaast, en dat kost je 130 euro voor een nieuw mobo ;).
De truuk is dus om die pin los te maken en tussen de VFB en de Vsense een weerstand te plaatsen. Daarbij hebben we het volgende schema bedacht:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/schemavoltmod.gif

Hiermee kan je het oorspronkelijke voltage behouden (handig bij de 7VRXP want daarbij kan je alleen +5%, +7,5% of +10% instellen), of je kan de potmeter de andere kant op draaien en het voltage verhogen.
Zo gezegd zo gedaan.

Waarschuwing: gebruik een hele fijne soldeerbout en heb voldoende soldeerskillz ;)

-Eerst een heel dun koperdraadje onder het pinnetje gedaan, en vervolgens met de soldeerbout de tin gesmolten. Toen kon ik door aan het draadje te trekken het pinnetje omhoog krijgen.
-Vervolgens 2 draadjes uit een UTP kabel gehaald en die om de metalen pinnetjes van de parallelle poortaansluiting gewikkeld, zodat ze stevig op 1 plaats zitten.
-Toen de draadjes vertint.
-Draadje 1 heb ik aan het omhoog stekende VFB pinnetje gesoldeert.
-Draadje 2 heb ik aan naast het chipje tussen 2 SMD dingetjes vastgesoldeert. Daar zit plek voor een onderdeeltje, maar dat zit er niet. De aansluiting het dichtst bij de voltagechip zit direct met de VFB verbonden. Zie ook mijn pics onderaan.
-Vervolgens heb ik een potmetertje en een weerstandje op de goede manier op een stukje printplaat gesoldeert en daar draadjes aan gesoldeert. Het printplaatje heb ik met Mecano© vastgemaakt boven de parallelle poort.
-1 Draadje van het printplaatje heb ik aan de ground vastgesoldeert. Daarvoor heb ik een aansluiting voor een condensator die niet op het moederbord zat gebruikt.
-De andere draadjes heb ik vervolgens aan de 2 al aangelegde draadjes gesoldeert.
-Als laatste heb ik me ervan verzekert dat de potmeter helemaal de goede kant op gedraaid zat, zodat mijn PC met normaal voltage zou booten.

Gedurende het hele proces heb ik alles doorgemeten op kortsluiting enzo.

Voila :)

Toen het moment der waarheid: De PC aangezet en hij bootte :).
Pics:

Close ups van de voltage mod
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/closeupvoltmod.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/closeupvoltmod2.jpg

Het bios met daarin het voltage op 2 volt:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/bios-hardwaremonitor.jpg

Dr.Nix nogmaals bedankt :). Als iemand dit wil nadoen: Het is een vrij leipe mod, moeilijker dan de meeste andere voltage mods omdat het pinnetje los moet en omdat alles zo klein is. Zorg voor een degelijke voorbereiding en een goede werkomgeving (veel licht, goed gereedschap).

Succes :)

Update: 2k potmeter (heel nauwkeurige, 10 slagen bereik ipv 3/4) en 20k weerstand ipv 22k en 120k.

[ Voor 7% gewijzigd door Krankenstein op 17-02-2003 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
Damn, heb ik net een Epox 8RDA+ gekocht, omdat ik meer Vcore nodig had :D
Maar ja, ik zit toch niet op solderen en pinnetjes losmaken hou ik ook niet zo van :+
Ik geloof trouwens dat je de eerste bent met zo'n mod voor de 7VRXP, want met zoeken met google leverde niets op. Goed werk _/-\o_

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
Cool!

Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een voltmod, voor mijn ECS mobo. Zou dat op zo'n manier ook mogelijk zijn? :)

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Ok! zwaar 1337 dat het werkt >:) Alleen lijken mij de volgende waarden voor de componentjes beter: potmeter 2k2, weerstand 33k ohm. (Echter deze hadden wij niet voorhanden toen we hieraan begonnen, dus het zal nog veranderd worden.)
Cool!
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een voltmod, voor mijn ECS mobo. Zou dat op zo'n manier ook mogelijk zijn?
Ja, ik denk het wel, je moet alleen even op zoek gaan naar je voltage controller, en er wat datasheets van zoeken.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
ShotGun schreef op 16 February 2003 @ 18:36:
Cool!

Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een voltmod, voor mijn ECS mobo. Zou dat op zo'n manier ook mogelijk zijn? :)
Wat ik hierbij gedaan heb, is kijken naar alle chipjes die erop zaten die in aanmerking kwamen als voltage chip, en vervolgens bij google zoeken op het nummer van die chip. Kijk eens welke nummers er op die chipjes bij je parallelle poort staan. Dan wil ik daarbij wel helpen uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Netjes! :9

Zou je thumbnails kunnen maken van de pics? Ze zijn nogal groot en verneuken de layout. Een thumbnail maak je zo:
code:
1
[url=http://plaatje.jpg][img=400,300]http://plaatje.jpg[/img][/url]

Tnx ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 16-02-2003 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Is gefixt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik heb ff naar de chippies gekeken rond de socket/bij de parralelle poort :).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/chippies.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Rood:
1BC7Y6K
GD75232

Blauw:
1BC7Y5K
GD75232

Groen (2):
3055.
   2A

Geel (4):
f S0203
FQB
60N03L

Verder nog eentje boven de socket:
LD1117
  Y0145

Sommige lettertjes water trouwens wel erg vaag. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of de B in 1BC7Y6K nu een B is of een H.

Hopelijk kunnen jullie er wat mee :).

[ Voor 184% gewijzigd door iets op 16-02-2003 22:46 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72959

voor shotgun voltage mods voor ecs kun je vinden op www,ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5aguide/index.htm heb hem hier ook vandaan en werkt uitstekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Emh ja maar dat is een k7s5a, ik heb een p6vxat voor socket 370. Werkt dat niet allemaal een beetje anders?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Volgens mij zit 'ie er niet tussen. Zit die LD1117 die je noemde direct naast de socket?
Wat voor IC's zitten er verder in de buurt van die 4 MOSFET's (die dingen die je in het geel hebt aangegeven)? Die maken namelijk wel deel uit van de stroomvoorziening van je CPU.

Ik heb mn mod wat veranderd. In plaats van een 22k potmeter en een 120k weerstand heb ik nu een 2k potmeter en een 20k weerstand. Die 2k potmeter is zeer nauwkeurig (in 10 rondes in te stellen ipv in 3/4). Mn voltage zit nu rond de 2,18 volt. Dat was meer dan mn bios aangaf, en ik heb het gemeten met mn eigen multimeter.
De temperatuur is 51 graden stressed, overclock tot 1702 MHz (11,5x149) ipv 1656 (11,5x144). Heb het verder nog niet heel intensief getest.

Sandra zegt dat mn CPU ongeveer 96 Watt produceert >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-04 16:50
Hm.. Heel netjes gedaan heb zelf ook een Gigabyte mobo en heb daar ook prob's mee :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Krankenstein schreef op 17 February 2003 @ 19:55:
Volgens mij zit 'ie er niet tussen. Zit die LD1117 die je noemde direct naast de socket?
:'( !
Die LD1117 zit bijna direct boven de socket. Maar de ATX connector zit linksonder de socket dus ik denk niet dat hij er veel mee te maken heeft.
Wat voor IC's zitten er verder in de buurt van die 4 MOSFET's (die dingen die je in het geel hebt aangegeven)? Die maken namelijk wel deel uit van de stroomvoorziening van je CPU.
Sorry, maar wat is een IC? Er zit wel een hele rij elco's omheen, en een adapter (?) (een cirkel met koperdraad eromheen gedraait). Verer nog een paar superkleine platte chippies met maar 2 aansluitingen (zoiets: -==-) bijna tegen de socket.
Ik heb mn mod wat veranderd. In plaats van een 22k potmeter en een 120k weerstand heb ik nu een 2k potmeter en een 20k weerstand. Die 2k potmeter is zeer nauwkeurig (in 10 rondes in te stellen ipv in 3/4). Mn voltage zit nu rond de 2,18 volt. Dat was meer dan mn bios aangaf, en ik heb het gemeten met mn eigen multimeter.
De temperatuur is 51 graden stressed, overclock tot 1702 MHz (11,5x149) ipv 1656 (11,5x144). Heb het verder nog niet heel intensief getest.

Sandra zegt dat mn CPU ongeveer 96 Watt produceert >:).
Martelaar :D volgens mij gaat jou CPU geen jaar meer mee >:). En owja, mijn CPU (is nu) 28C stressed met 52Watt 8)

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Een IC is een Integrated Circuit. Dat kan vanalles zijn. Een processor is ook een IC. Meestal is een IC een rechthoekig zwart ding met veel pootjes ;).
Dat ding met dat draad eromheen is een spoel. Die dient om hoogfrequente storingen uit de processorvoeding te filteren. Die spoelen zitten direct met de Vcore verbonden. Die kleine dingetjes met 2 pootjes zijn meestal weerstandjes of condensatortjes.

De voltageregelaar is op mijn mobo een IC met 24 pinnetjes. Ik verwacht dat het bij jou ook zoiets is.

De plek van de ATX connector heeft er trouwens niet zoveel mee te maken want bij mij zit 'ie helemaal aan de andere kant. Maar hoeveel pootjes heeft die LD1117? Dat is namelijk wel een voltageregelaar maar ik dacht dat die maximaal 1 ampère was, dus dat lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die het is. Een beetje processor trekt toch al gauw 40 ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Die LD1117 heeft 3 kleine pinnetjes aan één kant en 1 grote aan de andere kant.
Verder ben ik nog een IC vergeten die linksboven de socket zit:
code:
1
2
3
SC1189SW
0150
G27564-2

Deze is 24 pinnig, maar ook lomp groot daarom dacht ik dat dat hem wel niet zou zijn...
Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/bloos.gif :P

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

ShotGun schreef op 16 February 2003 @ 22:10:
Ik heb ff naar de chippies gekeken rond de socket/bij de parralelle poort :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Rood:
1BC7Y6K
GD75232

Blauw:
1BC7Y5K
GD75232

Groen (2):
3055.
   2A

Geel (4):
f S0203
FQB
60N03L

Verder nog eentje boven de socket:
LD1117
  Y0145

Sommige lettertjes water trouwens wel erg vaag. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of de B in 1BC7Y6K nu een B is of een H.

Hopelijk kunnen jullie er wat mee :).
toon volledige bericht
De rode en blauwe zijn rs232 line drivers, dus voor de seriele poorten.
De gele zijn dikke FET's, transistoren die het voltage regelen. Deze krijgen echter een signaal aangereikt van een component dat de output controleert en regelt.
De LD1117 is zo'n voltage regulator. Die is dus interessant.
Die groene zouden ook best regelbare voltage controllers kunnen zijn.
Ze hebben er dus wel iets mee te maken.

De LD1117:
http://www.unisonic.com.tw/products/icpdf2/LD1117.pdf
Kun je zeggen welke versie je hebt? (model)

Kun je er (duidelijke) foto's van maken? dan zien we wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik heb een SOT-223. Hier de foto:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/1117.jpg

Sorry meer kon ik er niet van maken met mijn brakke cam :(. De 1117 is dus die IC rechts van die grote elco en links van die twee kleine.

Maar ik snap het nog niet helemaal, als deze maar 1Amp aankan, en mijn proc trrkt er 30 ofzo, dan kan hij er toch niet veel mee te maken hebben lijkt me :?.

tvw

• Krankenstein
En die grote bij de hoek van je proc. dan? Die lijkt me qua grootte meer in aanmerking komen. Ik dacht ook eigenlijk dat je die bedoelde.

• iets
Dat is dus die
ShotGun schreef op 18 February 2003 @ 13:37:
code:
1
2
3
SC1189SW
0150
G27564-2
IC :). Alleen met google kan ik daar niks over vinden.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Dit is hem in ieder geval. Bij google had ik 3 hits, in 1 daarvan stond de naam van de fabrikant: semtech ( www.semtech.com ).

Daar gezocht op de site, en alleen bij sc118 kreeg ik resultaten. De sc1182 en sc1185 zijn ook voltage controllers dus waarschijnlijk is dit gewoon een iets andere versie daarvan.
Nu ga ik snowboarden voor een weekje, maar kijk ondertussen eens op die sites en download de datasheets van die (en andere) IC's eens. Dan snap je ook gelijk hoe zo'n ding werkt en aangestuurd wordt.

edit: Misschien kan je semtech wel bellen of mailen of ze je de datasheet van de 1189 willen mailen. Dat zou wel het beste zijn omdat er natuurlijk altijd de kans is dat de 1185 ietsje anders is, en je je mobo opblaast ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Krankenstein op 21-02-2003 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Aha ik moet weer eens iets gaan doen aan mijn google skillz :P.

Ik heb ook zo'n datasheet bekeken, maar ik snap er echt geen hol van. Ik ben niet slecht in natuurkunde ofzo, maar dit gaat mijn hoofdje toch iets teboven :P :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/Allemaalrareweerstandjesenzo.png

Verder heb ik net een mailtje gestuurd naar semtech, hopelijk mailen ze terug :).

Tot over een weekje :>.

[ Voor 4% gewijzigd door iets op 21-02-2003 22:42 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Die gasten bij semtech zijn echt 1337. Ik krijg vandaag al een mailtje terug :D.

Ik heb de datasheet ff op mijn webspace gezet :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Cool B-)

Ik heb naar de datasheet gekeken en volgens mij gaat het allemaal wel lukken :)

In principe zou het op dezelfde manier moeten werken als ik mijn eigen mobo heb gemod, ik zal alleen nog ff verder kijken of het makkelijker kan (bij mijn mod moest het pootje losgesoldeerd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Das erg liev van je :>

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
*kick*

heb je al gekeken? :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ja volgens mij is het het veiligste om het pinnetje los te solderen en er dan een weerstandje en een potmetertje tussen te zetten, op dezelfde manier als ik heb gedaan. De alternatieve methode die ik in gedachten had (direct een variabele weerstand naar de ground) is een beetje riskant aangezien de weerstand tussen de vcore en de vsense erg weinig is.

Heb je een goede soldeerbout en goede soldeerskillz in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik heb geen soldeerbout en ook geen soldeerskillz (* iets =soldeern00b), maar als het echt helemaal niet gaat lukken heb ik evt nog iemand die mij zou kunnen helpen :). Morgen ga ik even naar de enorm om een soldeerboot te halen (gewoon de kleinste meenemen? :? ) ,wat tindraad en van dat soldeervetspul. Of vergeet ik nu iets?

Kan ik het pinnetje trouwens niet beter gewoon afknippen? Ik heb wel van de precieze tangetjes voor modelbouw.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Afknippen raad ik je af, aangezien je het dan niet meer ongedaan kan maken als het niet lukt of je wilt je mobo nog eens verkopen ofzo.

Waar woon je eigenlijk? Ik wil anders ook wel langskomen als dat in de buurt is :).

Je moet een soldeerbout met zeer fijne punt hebben. 10 of 15 watt is meestal wel goed. Verder een klosje soldeertin met harskern, geen soldeervet. Dat gebruik je alleen als je waterleidingen gaat solderen. Ik raad je aan om dat solderen door iemand anders te laten doen, aangezien het makkelijk te verneuken is ( == nieuw mobo kopen ;) ).

Wat onderdeeltjes betreft moet je het volgende hebben: Instelpotmetertje 2k, liefst een hele nauwkeurige (een langwerpige met een schroefje erin ipv een gewone) en een weerstandje van 20k. Eventueel nog een stukje printplaat om die dingen op te solderen. Je kan ze misschien ook op een houten plankje met daarin spijkertjes solderen. Dan moet je aan die 2 onderdeeltjes 3 draadjes solderen. Vervolgens maak je het ding vast aan je mobo (misschien bovenop je parallelle poort lijmen) en soldeer je de draadjes vast op de goede plaats. Meer uitleg volgt nog. Ik moet nu naar school... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Verkopen hoeft niet, ik heb het bordje destijds gekocht voor 80 gulden. Nu zal hij wel helemaal niks meer waard zijn :P.

Ik woon in Vlijmen (verrot hol naast denbosch) dus dat ligt nou net ff te ver weg van zutphen.

Ik zal morgen ff naar de enorm en de dispay om de spullen te kopen. Daarna zie ik wel of ik in mijn mobo durf te solderen :). Maarre hoe wordt mijn voltage dan verhoogt? Met x,x % of x,x Volt?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Bij mij is het zo dat ik aan een potmetertje kan draaien. Ik zet mn moederbord dan op +10%, in jouw geval gewoon het maximale voltage dat ingesteld kan worden. Vervolgens draaide ik aan het potmetertje totdat mn voltage op 2.15v stond. Nu kan ik dat voltage eventueel terug bregen in mn bios tot 1,95v ofzow en is er ook geen gevaar dat ik 'em in mn bios te hoog kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Vandaag inkopen gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/Soldeerbout.jpg
15W soldeerbout, altijd handig :P. Hij heeft niet zo'n fijne punt, ik schat de punt op zo'n 3mm. Kan ik dat gewoon bijvijlen of hoeft dat niet :?.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/Soldeertin.jpg
1,5 mm soldeertin met harskern

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/Potmeter1.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/Potmeter2.jpg
De potmeter. Het is een 2,5k potmeter geworden want bij de display hadden ze geen 2k potmeter :(. Ook langwerpig schroefje snapte de man niet dus heb ik nu een gewone ofzo :?.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/Weerstandje.jpg
Het weerstandje. Ze hadden ook geen 20k weerstandje :(. Dus heb ik nu een 22k weerstandje.

* iets wil solderen :Y) >:).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ok daarmee moet het denk ik wel lukken. Het beste kan je beginnen de punt van je soldeerbout wat bij te vijlen totdat het een mooi, rond, scherp puntje is. Daarna wel weer helemaal vertinnen natuurlijk.

Ik zal thuis (zit nu op school) de rest uitleggen met tekeningetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik heb er nu een mooi puntje van gemaakt. :) Moet ik er dan tin overheen laten lopen? Is dat vertinnen?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03-2023
een weller mag je nooit bijveilen of bekrassen .... dit omwille van de speciale punt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Petzl schreef op 06 March 2003 @ 21:43:
een weller mag je nooit bijveilen of bekrassen .... dit omwille van de speciale punt ...
Ow shit :( :X. Moet ik nu een nieuwe punt kopen ;(.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Krankenstein schreef op 06 March 2003 @ 13:29:
Ik zal thuis (zit nu op school) de rest uitleggen met tekeningetjes.
Eeh duurt jou school 48 uur achter elkaar 8)7.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

In ieder geval (al dan niet gesloopt...) moet je de punt vertinnen. Dit doe je idd door er tin overheen te laten lopen. De tin moet echter wel hechten, anders heb je niets aan je bout. De bolletjes moeten er dus niet afrollen. Na een tijdje en met veel tin lukt het meestal wel.
Je kunt eventueel ontvetten van te voren, met terpentine ofzo. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Sorry, was gister en daarvoor druk enzow.
Maar is dat vertinnen al gelukt?
Tekeningetjes in de maak...

edit: Mijn soldeerbout is precies dezelfde en die doet het ook nog na bijvijlen. Niet alle weller's hebben een speciale punt :)

[ Voor 39% gewijzigd door Krankenstein op 08-03-2003 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/voltagemod%20shotgun%20potmeter%20en%20weerstand.gif

Eerst moet je de potmeter en de weerstand op een of andere manier aan elkaar stevig ergens op maken. Bijvoorbeeld een klein houten plankje (zie mijn Paint(tm) skillz ;) ). Beter is trouwens op een stukje printplaat maar dat heb je misschien niet.

Eniewee, daar moeten dan 3 draadjes op aangesloten worden en dat ding zelf moet je op je mobo vastmaken, bijvoorbeeld met lijm op de parallelle poort. Suc6 alvast. Andere plaatjes volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/voltagemod%20shotgun%20pin%20losmaken.gif

En gelijk maar het volgende deel: pin 17 losmaken. Dat kan je het beste doen door een stukje koperdraad te pakken (heel dun, bijvoorbeeld uit een stuk elektriciteitskabel) en dat onder de betreffende pin te krijgen. Vervolgens moet je dat er als een lusje omheen krijgen, waardoor je eraan kan trekken. Dan moet je de pin verwarmen en aan het draadje trekken.
Dat alles natuurlijk wel heel voorzichtig want als ie afbreekt ben je verder van huis. Zorg dat je voldoende licht hebt (zet er een burealamp recht op). Zorg ook dat je het pinnetje niet langer dan zo'n 5 seconden achter elkaar verhit want dat vinden IC's meestal niet leuk.

Als je nog niet eerder hebt gesoldeerd dan is het trouwens misschien ook wel verstandig om iemand te zoeken met ervaring op dat gebied, tenzij je een hele vaste hand hebt en groot autodidactisch vermogen hebt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Woet _/-\o_ _/-\o_. Ik ga er morgen meteen aan beginnen :). Dank u wel voor de handige uitleg :>.

Ik zal ook wat picjes maken, zodat je straks kunt zien hoe ik mijn mobo gesloopt heb. :+

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik heb nu (eindelijk na drie uur :P ) de pin losgewipt met een naald.
Nu heb ik twee drie vraagjes:
Wat is de Vsense? En welke pinnetjes van de potmeter horen waar op de tekening?

En nu die pin losgewipt is, heb ik het idee dat die pin nogal snel eraf kan knakken. Kan ik er gewoon een homp lijm over kwakken? Zodat de pin niet kan afbreken, contact maken met andere pinnen?

[ Voor 9% gewijzigd door iets op 09-03-2003 18:11 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Elke pin van dat ding heeft een aanduiding. De pin die je moet hebben heeft de aanduiding Vsense. Dat is allemaal te zien op die datasheet. Weet je nu trouwens zeker dat je de goede pin hebt? (Dat wil zeggen: dat je niet die aan de andere kant van het IC moest hebben ;) )

Stel dat dat zo is, dan kun je verder gaan :)

Die potmeter heeft 3 aansluitingen.

code:
1
2
3
4
5
6
     |
    ___
   /   \
  |  0  |
  |_____|
   |   |

Die onderste twee zijn de weerstand die erin zit, de bovenste is het "wijzertje" dat over de weerstand heen schuift. De rechter moet met het weerstandje verbonden worden, de linker en de bovenste daar moet een draadje aan. Aan de andere kant van het weerstandje moet ook een draadje. Snape je?

Probeer het anders maar en maak dan ff een foto ervan. Leg dat moederbord zolang maar ff weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Krankenstein op 09-03-2003 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
* iets Zichzelf rotschrikt :o

Als de IC goed gesoldeerd is en 'topview' volgens de datasheet de bovenkant is zou het goede pinnetje nu los moeten zitten...

Ik ga straks beginnen met de potmeter en de weerstand op een stukje hout te solderen. Alleen het draadje naar de ground kan ik toch gewoon aan de kast vastmaken? En waarmoet dat draadje naar mobo nou aanvast?

Ik hoop dat het straks nog allemaal werkt 8)7 ;(

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Dat draadje naar de ground kan inderdaad aan de kast. Anders zijn er ook genoeg punten te vinden op het mobo om het draadje aan vast te maken. Bijvoorbeeld een aansluiting voor een CPU fan. Bij mij zaten er een aantal aansluitingen op voor condensators. De meesten daarvan waren met de ground verbonden (dus 1 daarvan). Dat werkt ook prima.

Nu moet je ook draadjes aan je mobo en aan het IC gaan solderen. Je kan het beste 2 stukjes draad nemen van zo'n 5cm, en die beide een kort eindje (3mm) strippen. Het pinnetje moet je dan helemaal naar boven buigen, zodat je ook goed bij het andere aansluitpunt kan. Wat veel beter is (dat heb ik ook gedaan) is als je een punt op je mobo weet te vinden dat ook met die aansluiting verbonden was. Ikzelf kon gewoon door goed kijken zo'n punt vinden (gewoon het koperbaantje volgen). Dat is een stuk makkelijker dan een draadje onder dat pinnetje solderen.

Daar, en aan het pinnetje moet je de draadjes solderen. Wel eerst de draadjes vertinnen btw. Misschien dat je daar dan smeltlijm overheen kan doen zodat het niet meer kan losgaan/afbreken. Als je dan dat plankje met die potmetertjes hebt dan moet je dat bovenop je parallelle poort lijmen. De draadjes soldeer je als laatste aan elkaar.

Heb je trouwens een multimeter? Je moet namelijk wel alles eers 10x doormeten voordat je het ding aansluit en je pc aanzet. Anders is de kans te groot dat je kortsluiting hebt en dat dus misschien je processor opgeblazen wordt, tezamen met je mobo.
Maak zowiezo ff pics enzo en post die ff voordat je alles gaat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Argh :(. Ik heb per ongeluk pin 5 van het mobo afgehaald ipv pin 17 :(. Maar misschien werkt het ook zo :P }). Ik ga wel weer proberen pin 5 vast te maken en pin 17 los te maken.
Krankenstein schreef op 09 March 2003 @ 23:26:Nu moet je ook draadjes aan je mobo en aan het IC gaan solderen. Je kan het beste 2 stukjes draad nemen van zo'n 5cm, en die beide een kort eindje (3mm) strippen. Het pinnetje moet je dan helemaal naar boven buigen, zodat je ook goed bij het andere aansluitpunt kan. Wat veel beter is (dat heb ik ook gedaan) is als je een punt op je mobo weet te vinden dat ook met die aansluiting verbonden was. Ikzelf kon gewoon door goed kijken zo'n punt vinden (gewoon het koperbaantje volgen). Dat is een stuk makkelijker dan een draadje onder dat pinnetje solderen.
De aansluitpunten van mijn IC kun je niet zien aan de onderkant :(. De pinnetjes gaan er niet doorheen.
Heb je trouwens een multimeter? Je moet namelijk wel alles eers 10x doormeten voordat je het ding aansluit en je pc aanzet. Anders is de kans te groot dat je kortsluiting hebt en dat dus misschien je processor opgeblazen wordt, tezamen met je mobo.
Maak zowiezo ff pics enzo en post die ff voordat je alles gaat testen.
Ik heb helaas geen multimeter :(. Maar die kan ik denk ik wel ergens leasen :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Doe dat! Multimeter is onmisbaar. In ieder geval moet je weerstand kunnen meten.

Dat aansluitpunt op je mobo dat ik bedoel zit gewoon aan de bovenkant, onder de pin die je losgemaakt hebt. Dus je moet kijken waar het baantje op je mobo naartoe gaat. Waarschijnlijk naar 2 SMD (surface mounted device) weerstandjes. Dat zijn van die kleine rechthoekige dingetjes op je mobo.

Pin 5 is trouwens de voeding van het IC. Best belangrijk dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ow ok ik zal even kijken waar die lijn naartoe gaat B).
offtopic:
Hoe kan het eigenlijk dat er door zo'n klein chippie 50Watt loopt en dat ding helemaal niet heet wordt :?

[ Voor 3% gewijzigd door iets op 10-03-2003 17:53 . Reden: Toetsenbordvan mijn pa is brak :( ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Dat van die lijm is heel slim. Zodra je zeker weet dat je het juiste pinnetje hebt losgesoldeerd, kan je er een wat groter draadje aan vastsolderen, en er dan een flinke klodder lijm overheenleggen. Of siliconen kit, dat gaat ook heel goed.
Zie ook: http://home.hccnet.nl/h.hupkens/112-1296_IMG.jpg

Ik neem aan dat alles over solderen al is uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Update:
Ik heb het pinnetje weer vastgedrukt, maar ik weet niet zeker of dit wel contact maakt. Is het dodelijk voor CPU/mobo als de voltagecontroller geen stroom heeft? En pin 17 had ik nu binnen 5 min los :). Dit is denk ik een betere oplossing dan jou draadje-erachteroplossing:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Chippz.gif
* iets geen paintskillz heeft :P

Je moet er dus een naaldje achter zetten en die naar achteren duwen. Dit gaat (bij mij) een stuk makkelijker :).

Ik heb ook nog gekeken waar het stroomdraadje naartoe loopt, maar die loopt naar een heel klein weerstandje (uberklein, plat, rechthoekig ding) een halve cm verderop. Daar heb ik dus niet veel aan :(.

Enne Dr Nix, je plaatje doet het niet ;).

[ Voor 6% gewijzigd door iets op 10-03-2003 20:24 . Reden: 486 niet handig is ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Owkee dan :)

Als je voltagecontroller het niet doet dan geeft 'ie ook geen "power good" signaal af waardoor je hele PC niet opstart. Wel vervelend maar niet dodelijk als het goed is.

Je moet nu dus 2 draadjes vastmaken aan het pinnetje en aan het moederbord (het contactoppervlak onder het pinnetje of bij dat weerstandje). Als je die 2 draadjes vast hebt dan kan je die verbinden met dat potmetertje en dat weerstandje. Succes :)

edit: DrNix smelt die lijm op die mosfet niet? >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Krankenstein op 10-03-2003 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Krankenstein schreef op 10 maart 2003 @ 20:29:Wel vervelend maar niet dodelijk als het goed is.
Weet je het zeker? Ik wil nl wel dat mijn nieuwe celly 1200 straks nog leeft :P.
Je moet nu dus 2 draadjes vastmaken aan het pinnetje en aan het moederbord (het contactoppervlak onder het pinnetje of bij dat weerstandje). Als je die 2 draadjes vast hebt dan kan je die verbinden met dat potmetertje en dat weerstandje. Succes :)
Eehm ik ben nogal bang dat ik het weerstandje dat eraanvast zit (echt zo'n ding van 2mm lang, 1mm breed) kapot soldeer.

Maar ik kan er vandaag helaas niet meer verder aan werken (ouders doen moeilijk :(, moet aan huiswerk :P ).

edit: site werkt nu wel weer ineens :?

[ Voor 15% gewijzigd door iets op 10-03-2003 21:02 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Laat dat als het goed is maar weg. Je PC kan gewoon niet opstarten zonder voltage controller dus er gebeurt niets. Zwart scherm.

Wat dat weerstandje betreft: je moet dat 2e draadje ergens aan vast maken. Of onder het pootje op het mobo als je dat lukt of aan dat weerstandje. Volgens mij zijn dat de enige mogelijkheden. In beide gevallen: probeer alles zo kort mogelijk te verhitten. Waarschijnlijk kan het draadje wel bij dat weerstandje als je het maar 1 sec. verhit ofzo. Dan niet er tegenaan duwen met je soldeerbout, want dan gaat 'ie misschien los. En eerst het contactje ff extra vertinnen. Die tin die op het mobo zit wil nog wel eens moeilijk plakken in het begin.

Meer kan ik er denk ik ook niet over zeggen.

Suc6 in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Shit :(. Pin 17 is afgebroken :'(. Ik had hem al vast gesoldeerd, maar door het met het mobo is hij er dus afgebroken. Er zit nog een klein puntje in, misschien kan ik er een naald insteken? Iemand uit de klas begon ook over een soort geleidende lijm wat misschien handig zou zijn. :?.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

ShotGun schreef op 12 maart 2003 @ 15:24:
Shit :(. Pin 17 is afgebroken :'(. Ik had hem al vast gesoldeerd, maar door het met het mobo is hij er dus afgebroken. Er zit nog een klein puntje in, misschien kan ik er een naald insteken? Iemand uit de klas begon ook over een soort geleidende lijm wat misschien handig zou zijn. :?.
SMD lijm? Of bedoel je Bison Electro wat Michiel zij? :? Btw, waarom niet gewoon een andere pin ertegen aan (van een andere IC afbreken ofzo :P) en dan vastsolderen? Veel suc6 ermee! :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
tnx ND :).
Maar ik heb ondertussen al lijm gekocht (duur spul BTW, 20 euro :( ). En van die lijm tegen het overblijfsel aangesmeerd :P, en meteen er een kwak bizon tweecomponenten tegenaan gegooit. De speld zit nu mooi vast, maar ik weet niet helemaal zeker of die wel contact maakt :X. Maar ik zie nog wel.
offtopic:
Epox, Epox!! 8)7

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
OMG >:) minder :(

Hoe brak 'ie dan af? Toen je het draadje eraan vastgesoldeerd had? Misschien kan je een draadje aan dat uiteinde vastmaken. Dan moet je dat draadje eerst goed fixeren. Vervolgens moet je dat uiteindje vertinnen en dan kan dat draadje er misschien aan vast. Of je moet een nieuwe SC1189 bestellen. Ga naar www.semtech.com en ga naar Order Parts -> Request Samples. Daar kan je gratis zo'n ding bestellen. Dan moet je je misschien wel voordoen als een bedrijf dat daar mogelijk 1000 van gaat bestellen. Anders willen ze dat misschien niet opsturen.

En dan moet je natuurlijk ff flink oefenen met solderen want zo'n heel IC vervangen is niet simpel ;). En als je een nieuw mobo moet aanschaffen: kies er 1tje die wat makkelijker te modden is (dus niet met pootje losmaken enzo). Daarvoor zou je ff moeten kijken bij voltage mod sites. Maar ik zou het wel heel cool vinden als je een nieuw IC erop zou kunnen doen.

Nu je PC trouwens niet aanzetten, want dan frituurt je CPU ;).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Als het vsense pinnetje los is, maar de rest van de voltage-control chip gewoon aangesloten is, dan kan hij vanalles aan storing ontvangen, waardoor het output signaal vanalles kan worden en je cpu wel degelijk gefried kan worden. Niet aanzetten voordat de mod volledig klaar is dus!!!

Je moet er dus wel zorg voor dragen dat het pinnetje goed verbonden is, nu je het hebt afgebroken. En dat hij geen contact maak met andere pinnetjes!! Graag een foto van de chip met mod en lijm en zonder pinnetje >:)

Krakenstein: Die siliconenkit smelt niet hoor :) En het wordt btw toch niet zo warm.
Shotgun: plaatje werkt toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ja :'(
Hoe brak 'ie dan af? Toen je het draadje eraan vastgesoldeerd had? Misschien kan je een draadje aan dat uiteinde vastmaken.
Wordt moeilijk, het afgebrooksel is zeer klein :(. Daarom heb ik er nu ook een speld aanvast gezet.
Dan moet je dat draadje eerst goed fixeren. Vervolgens moet je dat uiteindje vertinnen en dan kan dat draadje er misschien aan vast. Of je moet een nieuwe SC1189 bestellen. Ga naar www.semtech.com en ga naar Order Parts -> Request Samples. Daar kan je gratis zo'n ding bestellen. Dan moet je je misschien wel voordoen als een bedrijf dat daar mogelijk 1000 van gaat bestellen. Anders willen ze dat misschien niet opsturen.
Das een goed idee >:).
En dan moet je natuurlijk ff flink oefenen met solderen want zo'n heel IC vervangen is niet simpel ;).
Nope, maar ik denk dat ik het dan ook door een meer ervaren iemand laat doen :). (* iets fucked alles up :X)
En als je een nieuw mobo moet aanschaffen: kies er 1tje die wat makkelijker te modden is (dus niet met pootje losmaken enzo). Daarvoor zou je ff moeten kijken bij voltage mod sites. Maar ik zou het wel heel cool vinden als je een nieuw IC erop zou kunnen doen.
Nah als ik dit sloop, dan ga ik waarschijnlijk meteen verder sparen voor een AMD 2x00+ met een mooi Epox mobo :P
Nu je PC trouwens niet aanzetten, want dan frituurt je CPU ;).

Succes!
Misschien een leuke afsluiter >:)
Dr Nix schreef op 12 maart 2003 @ 18:37:
Als het vsense pinnetje los is, maar de rest van de voltage-control chip gewoon aangesloten is, dan kan hij vanalles aan storing ontvangen, waardoor het output signaal vanalles kan worden en je cpu wel degelijk gefried kan worden. Niet aanzetten voordat de mod volledig klaar is dus!!!
Had ik al begrepen :P.
Je moet er dus wel zorg voor dragen dat het pinnetje goed verbonden is, nu je het hebt afgebroken. En dat hij geen contact maak met andere pinnetjes!! Graag een foto van de chip met mod en lijm en zonder pinnetje >:)
Ik denk niet dat je veel kunt zien. Ik heb niet zo'n goede camera :(.
Krakenstein: Die siliconenkit smelt niet hoor :) En het wordt btw toch niet zo warm.
Shotgun: plaatje werkt toch gewoon?
Nu werkt het plaatje ook gewoon. Alleen toennet niet. (Ik ben @ home slachtoffer).

Hier nog twee plaatjes van de mod:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/haxxor_0017.jpg
Hier zie je mooi de kleinte van die IC :P.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/haxxor_0063.jpg
En dit is de potmeter + weerstand. Beetje kromme foto, maar ook niet door mij genomen :).

En nog iets: Als ik mijn voltage regulator niet goed krijg, kan ik dan geen molex pakken, een beetje modden en dircect op de Socket aansluiten? Dus via 2 van die 370 pinntjes aan de onderkant van mijn mobo. Of is dit onmogelijk?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Shotgun hou nou ens op met je Epox! :'( (*snif*)

Btw, wie doet er nou op een stukje lego :D Btw, je soldeerbout is veeeeeeeeeeeeeeeeels te groot man! :P (de punt is wel klein zat :)) Maar jammer dat die niet gelukt is. Meet met een multimeterof vsense is aangesloten (vereist skillzzz :P)
Je molex geeft 5 en 12V af..............das wel een erge grote volt mod meteen heh :P van 1,7 ofzo naar 5V >:) WOEI! 8)

[ Voor 21% gewijzigd door ND863 op 12-03-2003 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Goed kijken!!1 :P

Die soldeerbout loopt in een punt af. Hij is nog hardstikke scherp ook.

En natuurlijk moet is dat voltage uit mijn molex dan ook modden :P (Doh).

[ Voor 30% gewijzigd door iets op 12-03-2003 19:51 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

ShotGun schreef op 12 March 2003 @ 19:50:
Goed kijken!!1 :P

Die soldeerbout loopt in een punt af. Hij is nog hardstikke scherp ook.

En natuurlijk moet is dat voltage uit mijn molex dan ook modden :P (Doh).
Ja dat puntje zag ik ook, maar de grootte van je soldeerbout man, om em beetje stabiel vast te houden moet je em met 2 handen vastgrijpen :D Zo'n mini ding van 25cm was beter denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ze hadden geen kleinere :(.

offtopic:
Enne, ik hoef jou mobo trouwens niet :P. Ik las er net iets over en dat ding blijkt niet erg goed OCen te zijn B).

[ Voor 73% gewijzigd door iets op 12-03-2003 22:28 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

D'r zit niet voor niets een hele spanningsregeling op je mobo... Het is van groot belang dat het voltage stabiel is (zonder kleine storinkjes). Met een lompe molex wordt et niets.

Een heel smd chipje desolderen, en er een andere voor in de plaats zetten is extreem moeilijk. Je enige hoop ligt (denk ik) in het verbinden, alsnog, van het vsense pinnetje. Lukt dat niet, dan wordt het toch een ander mobo >:)

BTW die soldeerbout is goed genoeg, ik heb alles gemod met een lompe 25 watter. :) Hoewel ik ook maar een kleintje ga aanschaffen.

Dat stukje lego is wel heeeel erg evil >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Laatst online: 31-05 16:23

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ik snap niet dat mensen zo maar gaan solderen aan hun mobo als ze eigenlijk van hun zelf wel weten dat het niet goed gaat :) gewoon voortaan eerst een vet oud bagger kaartje pakken en ga daar eens op proberen te solderen :)

is het trouwens al gelukt met je volt mod of is dat pootje echt kapot en kan je je mobo nu wel weg gooien? dat zou zonde zijn man... ik zou gewoon een pootje er tegen aan solderen of een klein stukje koperdraad uit een telefoon draad... maybe dat het helpt :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik kon er gewoon niet tegen dat mijn celly maar tot 1488Mhz kwam :(. Maar ik wacht af, misschien lukt het straks ook nog :P. Ik laat nu even de lijm drogen.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik ben klaar met de voltmod. Ik heb het potmetertje en de weerstand doorgemeten (de weerstand was trouwens maar 19k volgens de meter :( ). Maar hoe moet ik nou de hele voltmod meten? Dus dat ik zeker weet dat de pinnetjes goed vastzitten? :?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ten eerste moet je meten of de potmeter goed staat. Tussen de vcore (kan je meten bij 1 van de spoeltjes op je mobo; zijn van die ronde dingen met allemaal draad eromheen gewikkeld) en de vsense (dus die afgebroken pin). Daartussen moet in principe geen of vrijwel geen weerstand zijn. Dat dat weerstandje 19k is maakt trouwens niet zoveel uit. Verder kan je nog meten tussen dingetjes naast waar je gesoldeerd hebt, om te kijken of je geen kortsluiting hebt gemaakt. En dan moet je maar hopen dat je alles goed gedaan hebt.

Vervolgens moet je je PC aanzetten, en als 'ie opstart dan naar het bios gaan. Kan je daar het vcore voltage zien? Dan moet je heel voorzichtig aan dat potmetertje draaien en dan zou het voltage moeten oplopen. Ik weet niet tot hoever je kunt gaan, maar ik schat dat je dr maximaal 10% bij kunt doen. Misschien 15% maar dat kan je misschien ff opzoeken op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
hmm volgens mij is zijn mobo dood >:) hij geeft geen antwoord meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik heb de weerstand gemeten tussen zo'n spoel en de speld, maar ze staan niet in contact ;(. Ik heb toen toch maar gewoon proc en alles erin gestopt >:). Alleen er gebeurde niks.

* iets door gaat sparen voor Epox :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Wat ga je dan allemaal nieuw kopen? Ik wil je mobo met proc. en geheugen wel overkopen anders (voor een zacht prijsje). Dan ga ik zelf proberen er een nieuwe voltage controller op te solderen >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Lol >:).

Je mag mijn mobo wel voor 5 euro kopen hoor als je wilt. Er zit alleen wel nog een klont(je) zachte lijm op. De lijm kun je er aftrekken, ik heb de helft er al af gehaald, maar toen had ik er geen zin meer in.
Het geheugen heb ik ondertussen in de PC van mijn pa gestopt (3x128mb) en dat wou ik daar wel laten eigenlijk :). De 64MB PC100 die er al inzat heb ik eruit gehaalt en die kun je er weel bij kopen (spectek, trekt zeker 124Mhz, 133 weet ik niet maar 136 trok het iig net niet (vastlopers na een paar minuten volle belasting in SOF2)).
Wat ik met de celly wil weet ik nog niet, ff vragen hoe veel hij nu waard is. De celly is nog vrij nieuw (3 maanden ofzo). Dus als hij niks meer waard is verkoop ik hem liever niet maar zet ik hem op een Slot1 mobo met een Slotket :).

Edit: als je nog plaatjes wil post ik ze wel ff :).

[ Voor 4% gewijzigd door iets op 21-03-2003 13:22 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Hmm geheugen heb ik anders nog wel. In ieder geval voor het testen. Maar die CPU heb ik er wel bij nodig om het zooitje te testen met nieuwe voltage controller erop :P

Wat zeg je van 50 euro voor dat mobo, cpu en 64mb geheugen? En nog 5 euro voor de porto.

Mail me maar ff terug want ik geloof niet dat men het op prijs stelt dat dit forum wordt gebruikt als verkoop-chat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Check je mail ;).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Update: ik heb het moederbord ff onder handen genomen en dit is het resultaat van wat late uurtjes met soldeerbout ;).

Zoals je ziet geen beun-legoplankje, maar een net stukje printplaat (met ducktape, dat wel ;) ). En het geheel werkt :)

Overzicht: (alle plaatjes zijn klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/celliemod%20overzicht.jpg

Het voltage was eerst 1.32v en ik heb het ff opgeschroefd tot 1,44v. Moet de max. nog ff opzoeken ergens. (of weet iem. het hier toevallig?)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/celliemod%20biosscherm.jpg

Hier nog wat close-ups van het soldeerwerk:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/celliemod%20closeup%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/celliemod%20closeup%202.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/celliemod%20bovenaanzicht.jpg

Trouwens waarom heb je de jumpers die erop zaten niet gebruikt? Die gaan volgens het boekje tot 1,8v of zoiets ;). Of werkten die niet? Nouja nu kan je leuk traploos instellen terwijl 'ie draait. Da's ook wat waard :P.

[ Voor 21% gewijzigd door Krankenstein op 15-04-2003 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Daar is ie, mijn mooie ecs ;( :P.

De celly is standaart al 1,5V, dus met die 1,4v heb je hem geundervolt 8)7.

Ik heb het boekje van het mobo erbij gestuurt en daar staat op de laatste pagina hoe de jumpers moeten staan :). Je kunt alle voltages handmatig instellen tussen 1V en 1,825V in stapjes van 0,025V :P. Ik ben alleen de jumpers vergeten mee te sturen sorry.

Cool dat je hem weer aan de praat gekregen hebt, het was mij niet gelukt :). Hopelijk krijg je hem op 1,6Ghz, alleen weet ik niet zeker of het geheugen dan nog wel stabiel is.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ik vind wel ergens een reepje PC133. Ik heb eigenlijk niet zo'n ervaring met moderne Pentiums. De multiplier is gelockt toch? Dat zou dan FSB overklokken worden. Ik moet er alleen wel eerst een harddisk aan hangen en een OS installeren. Doe ik nog wel eens en dan laat ik het wel weten :).

Ja idd handig dat voltage. Hij werd ook maar 21 graden in de 5 min. dat 'ie aan stond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Krankenstein schreef op 16 april 2003 @ 00:27:
Ik vind wel ergens een reepje PC133. Ik heb eigenlijk niet zo'n ervaring met moderne Pentiums. De multiplier is gelockt toch? Dat zou dan FSB overklokken worden. Ik moet er alleen wel eerst een harddisk aan hangen en een OS installeren. Doe ik nog wel eens en dan laat ik het wel weten :).

Ja idd handig dat voltage. Hij werd ook maar 21 graden in de 5 min. dat 'ie aan stond :+
Jep alle pentiums vanaf de wat snellere P2's zijn gelocked. Je kunt de mp dan nog wel veranderen in het bios maar dan gebeurt er gewoon niks :o.
Je moet de FSB eerst forceren naar 133Mhz met 'force a 100Mhz cpu to run at 133Mhz' ofzo, die jumpers staan ongeveer rechtsboven op het mobo. In de handleiding kun je daar meer over lezen. Als je ze niet forceert zal de agp/pci bus te hoog worden en kapt je netwerkkaart/vidkaart/hd ermee.
Bij mij bootte hij alleen @ 133 met het voltage op 1,825V. Daarna kon ik in het bios de fsb weer terug schroeven naar 124 en dan was ie wel stabiel :). Hij werd bij mij trouwens 30C na 2 uur full load @ 1,825V :+. Volgens sandra verbruikte ie wel 52W, maar ik zit nu met een amd systeem die 62W verbruikt volgens sandra, alleen de cpu wordt nu wel ineens 25C warmer 8)7.
Ik hoop dat je hem nu wel @ 1,825 krijgt, ik zit nu te denken dat de northbridge het misschien niet trok. Maar dat lijkt me niet aangezien de celly wel op absurt hoge voltages op 1,6Ghz wou bootten.

Ga je trouwens nog wat doen met dat andere misbaksel dat ik je gestuurd heb? :+

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Dat ander misbaksel daar kan ik denk ik niet zoveel mee, aangezien die waarschijnlijk kapot is door een intern breukje of zoiets. Hij draait nu op 1,90v op 1,6GHz. En hij wordt 35C. Ik heb er alleen nog geen Windows of zoiets op staan dus ik kan 'em nog niet "echt" testen. Ik heb hier trouwens wel een oude diepvriezer staan. Ik denk dat ik 'em daar wel eens in ga schuiven :P maar dat zal wel het weekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Krankenstein schreef op 16 April 2003 @ 13:46:
Dat ander misbaksel daar kan ik denk ik niet zoveel mee, aangezien die waarschijnlijk kapot is door een intern breukje of zoiets. Hij draait nu op 1,90v op 1,6GHz. En hij wordt 35C. Ik heb er alleen nog geen Windows of zoiets op staan dus ik kan 'em nog niet "echt" testen. Ik heb hier trouwens wel een oude diepvriezer staan. Ik denk dat ik 'em daar wel eens in ga schuiven :P maar dat zal wel het weekend worden.
1,9V? ROFL :D :+ Daar zou ik hem niet te lang op houden want het is maar een 1,5V CPUtje :P. Bij mij liep hij ongeveer na 5 min vast in windows op 1,6Ghz op 1,825V (het gemeten voltage was wel maar 1,78V :( ).

In een diepvriezer? Ik zou maar uitkijken, die dingen zijn bedoeld om dingen koel te houden, niet warmte weg te werken :P. Met wat geluk wilt het ding misschien nog wel @ 1680Mhz ook 8)7.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Mooi werk! Ik kom hem nog wel eens bezichtigen. (en volgens mij draait ie op mijn koeler :)) Ik denk dat ie best op 2.0-2.1 volt kan. Gewoon proberen! Wel eerst een echt goede koeler erop! Athlons gaan tot 2.20 B) 8)7

PS. Damn! Het is heet deze week! nu is mijn proc 47 graden ipv 40 een week geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
2,1 volt ?!? :X

Ja een Athlon kan dat ook aan maar die doet standaard al 1,7. Die kan trouwens wel op 2,2v draaien als het moet. Da's dan een increase van bijna 30%. Bij een standaard voltage van 1,5 volt zou dat dus 1,94v moeten kunnen worden, maar da's wel de limit. En NEE ik ga 'em niet willens en wetens frituren >:).

Uitkomst van het mini-diepvriesexperiment:

Eerst draaide 'ie op 1 graad Celcius bij een system temp van -5C. Na wat langer koelen kreeg ik 'em op -9C met een system temp van -15. Dat was trouwens maar tijdelijk. Wat erg vreemd was, was dat 'ie niet wilde starten als 'ie kouder was. Dan gingen de fans wel draaien maar kreeg ik geen beeld/piep. Hij wilde op -9C trouwens ook booten op 1,68GHz. Bij 1,8 liep 'ie vast na het geheugen checken (en dat was met Dane-Elec PC133 erin @-15C).
Ik heb er nog geen OS op geïnstalleerd dus ik weet niet of die 1,68 stabiel was. Die 1,6 waarschijnlijk wel in ieder geval.

Wat ik ook nog wil proberen is om het moederbord in een bak vloeistof te leggen, en dat in de vriezer te schuiven. Moet nog ff een geschikte vloeistof vinden die tegen kou kan en niet geleidt.

[ Voor 17% gewijzigd door Krankenstein op 18-04-2003 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Dat is nou DOC _/-\o_ >:).

Raar dat hij niet wil booten onder -9C :?. Prommy cooled systeem booten een stuk koeler.

Maar die 2,1 volt lijkt me niet gezond voor je celly nee, aangezien het abs. max core voltage al op 1,75V ligt >:).

Enne een geschikte vloeistof? Demiwater? })

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Laatst online: 31-05 16:23

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ShotGun schreef op 18 April 2003 @ 03:08:
Dat is nou DOC _/-\o_ >:).

Raar dat hij niet wil booten onder -9C :?. Prommy cooled systeem booten een stuk koeler.

Maar die 2,1 volt lijkt me niet gezond voor je celly nee, aangezien het abs. max core voltage al op 1,75V ligt >:).

Enne een geschikte vloeistof? Demiwater? })
Demi water geleid ook... maar niet heel erg... geschikte vloeistof zou zijn euhhhm... van die olie wat was dat ook al weer sla olie ofzo? naja iig :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ik heb diverse oliën getest: Motorolie en slaolie. Lampolie komt nog :). In ieder geval geleiden de eerste twee niet. Het nadeel van slaolie is dat het ranzig wordt na een tijdje (en misschien dat het dan wel gaat geleiden). Nadeel van motorolie is dat het stroperig is. Ik denk niet dat het ranzig wordt ;). Lampolie is niet erg brandbaar maar wel erg vloeibaar en goedkoop. Dat is dus misschien wel aantrekkelijk.
Pagina: 1