Waar mensen die metafysica bestrijden om de door jou gegeven reden vanuit gaan is dat alle werking van buitenaf komt. Maar waarom komt die niet van binnenuit? Waarom moet die uberhaupt ergens vandaan komen. Klinkt dit niet logisch? Zoek dan het EPR experiment eens op van Einstein en verklaar dat volgens wat je zegt. Ik geloof dat daar net zo goed sprake is van krachten die niet lijken te bestaan, maar toch een werking op deeltjes uitoefenen.
Nee, alle werking komt niet van 'buitenaf/binnen" wij zijn die werking. Een boom, auto, mens, niet zoveel verschil. Hooguit van wat verschillende stofjes.
http://www.esat.kuleuven.ac.be/~nuland/pjw9900/e2.htmHet experiment gaat als volgt: Een bron zendt twee lichtdeeltjes uit (fotonen) in tegenovergestelde richting, een naar Mars en een ander naar Venus. De polarisatie van de twee fotonen is niet gekend maar er is wel geweten dat ze bij beide gelijk zijn (b.v. beide horizontaal gepolariseerd of beide vertikaal...). Er zijn effectief bronnen die zoiets doen. Deze polarisatie wordt dan op Mars en op Venus gemeten door de fotonen door een polarisator te leiden en te kijken of ze al dan niet passeren. Als op de twee plaatsen de polarisatoren evenwijdig staan (b.v. elk horizontaal of elk vertikaal) dan zullen de fotonen van elk paar ofwel passeren ofwel niet passeren. Staan daarentegen de polarisatoren onderling loodrecht dan zal b.v. het foton op Mars niet passeren en dat op Venus wel. Anders gezegd: er is een correlatie tussen het al dan niet passeren op Mars en dat op Venus, en deze correlatie hangt af van de onderlinge orientatie van de polarisatoren. De clou van dit verhaal is dat de afstand tussen Mars en Venus blijkbaar geen rol speelt. Zodra er ergens aan een polarisator gedraaid wordt verandert de correlatie ogenblikkelijk, in gruwelijke tegenspraak met Einsteins theorie…
Tot voor enkele decennia was dit een puur gedachtenexperiment, maar begin jaren tachtig is het experiment werkelijk uitgevoerd (op laboschaal, niet op interplanetaire schaal). Het bleek dat QM wel degelijk de juiste voorspellingen geeft: de boven aangehaalde correlaties bestaan echt. Dit wil helaas niet zeggen dat superluminale communicatie nu mogelijk is, want ondertussen heeft men de interpretatie van QM en van het EPR-experiment wat beter onder de knie. Men heeft namelijk bewezen dat men met EPR geen informatie kan doorsturen. Wel is het zo dat er in het EPR-experiment een fenomeen aan het werk is dat puur QM is en niet klassiek kan verklaard worden. Dit fenomeen heeft de naam ‘entanglement’ gekregen, (in het nederlands: verstrikking) en is bovendien een basistechniek bij de zogeheten quantumcomputers.
Wat is nu het probleem?
Een bewijslast zoals jij die voorsteld bestaat niet.
Dat je iets niet kunt bewijzen is geen argument om dan maar de bewijslast opzij te schuiven.
Wetenschappers beseffen dat wat zij zien van de realiteit heel goed slechts een deel kan zijn.
Als wij een fenomeen nog niet hebben opgemerkt maar in de toekomst wel kunnen meten / registreren / etc. hoort het gewoon tot de fysische werkelijkheid en heeft het niets met metafysica te maken. Iets wat metafysisch is, kunnen wij per definitie niet waarnemen.
Laat me het figuurlijk uitleggen:
Zie de gehele realiteit voor je als een grote cirkel. Alleen iemand die buiten die realiteit kan komen (God?) kent de gehele realiteit. Onze middelen, voornamelijk de wetenschap, bestrijkt een voor ons onbekend deel van deze cirkel. Misschien wel 99%, maar misschien minder dan 1%. Jij doet een metafysische uitspraak door te zeggen dat het bestreken gebied 100% is. De wetenschap kan nooit zelf aangeven hoeveel van de gehele objectiviteit het bestrijkt. Aangezien het door jou geaccepteerde bewijs alleen hiervan afkomstig is, beperk je dus (volgens mij) mogelijke uitspraken.
Er is geen 'buiten de realiteit'. Bovendien: dat de wetenschap niet alles kan verklaren of er een goede theorie voor heeft maakt nog steeds niet aannemelijk dat er metafysica in het spel is.
Zelfs daar kom je niet uit. Volgens jouw gevoel is jouw premise logischer, volgens de mijne die van mij. Daar doe je niets aan.
Toch zie ik dat jij met gevoel schermt en dat ik mij liever bedien van logica, poging tot bewijs. Wel zo praktisch.
God, en alle andere metafysische zaken, vallen buiten het kader van de wetenschap. Jij gaat ervanuit dat er buiten dit kader niets is - maar ik ga ervan uit dat er daarbuiten wel degelijk meer is.
Waarom zou je daar vanuit gaan? Gevoel dan misschien? Voor de gevoelens die jij hebt zijn zoveel meer 'down to earth' verklaringen voor. Pak eens een van je Psychologieboeken. Er moet vast iets over in staan.
Toch kan een concept wel invloed uitoefenen op wat we doen. Hoe gebeurt dat dan? Wat jij zegt blijft alleen staan als de wetenschap, dat wat wij kunnen kennen via deze methode, de gehele objectieve realiteit bestrijkt. Maar ik geloof dus dat er meer is, en dat er dus wel degelijk interactie kan zijn - alleen kunnen wij die dmv de wetenschap niet vinden. En misschien ook wel (ik refereer alweer naar het ESP draadje dat je, zeker omdat we daar toen over gediscussieerd hebben, over gesproken heb).
Het probleem is dat we geen ESP meten. We meten helemaal niets. Wat we zien is dat we een experiment doen en dat de verwachtinswaarde niet overeenkomt met de testresultaten. Het experiment levert ook geen herhaalbare resultaten op en er is ook geen hypothese die mogelijkerwijze een verklaring/voorspelling doet die we kunnen testen. Maar we wachten af, misschien is ESP ook wel een fysisch fenomeen, alleen acht ik de kans buitengewoon onwaarschijnlijk.
Ok. En dit is dan eigenlijk 1 van de weinige zaken waar discussie over mogelijk is. Als we het God-concept even los kunnen laten, is het misschien waardevol om juist naar het levensbeschouwelijke deel te kijken. Wat voor waarde biedt het geloof?
Daar hebben we het al over gehad: het geloof bied niets extra wat we eigenlijk zelf niet zouden kunnen 'verzinnen' (op basis van logisch nadenken). Puur praktisch gezien blijken er nog wat risico-teksten te staan in de Bijbel/koran/etc. Daarom kun je beter blanco beginnen, naar mijn inzicht. Maar okee, zolang je tot inzichten komt als' moorden mag niet', 'stelen mag niet', dan maakt het inderdaad niet uit of je gelooft of niet. Alleen beweer ik dus dat je daarvoor eigenlijk geen geloof nodig hebt. Niet dat het erg is, maar je snapt wel wat ik bedoel.
Wat ik bedoelde was een inconsistentie van een logische beredenatie. Naja, je snapt wel wat ik bedoel. Het feit dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn betekent niet dat ze nooit begrepen worden, alleen dat ze heel vaak op andere manieren gaan dan verwacht.
Nou eigenlijk snap ik het niet. Een logische redenatie kan niet inconsistent zijn. Als Gods wegen ondoorgrondelijk zijn betekend dat per defintie dat we ze niet kunnen doorgronden = kennen/begrijpen.
God heeft geen behoeften lijkt me, maar dat betekent niet dat hij geen verlangens heeft. In het boek EOGMG wordt het zo uitgelegd; 'ik verlang ernaar mezelf te kennen door jullie ogen, en dat kan alleen als jullie jezelf ervaren en kennen'. Ik weet dat dit heel vaag klinkt, en ik weet niet hoe ik het beter moet uitleggen zonder het halve boek over te typen .
Waarom zou God verlangens hebben? Is dat niet gewoon een projectie van onze eigen eigenschappen als mens? Want wat zou God dan verlangen? Dat wij Goed doen? Maar hey! dat kon m nou juist niets schelen?! Wat wil hij dan?
Hmm. Goede vraag . Om een cliche in de strijd te gooien: "I was about to say something really...profound....though i forgot what it was exactly". Feitelijk bedoelde ik dat als mensen geloven uit angst, ze daar ook niet gelukkig van worden.

Ik denk dat dan een zeer groot deel van de wereld niet zo gelukkig is. Zelf denk ik dat veel mensen toch met veel vragen zitten waar ze geen antwoord op hebben, de wereld lijkt een chaos. Geloof geeft ordening en stelt mensen gerust. Geloof als een soort pijnstiller. Juist daarom voelen mensen zich goed bij geloof.
Ik ben totaal niet bang voor de dood. Zelfs niet voor het proces om te sterven.
Ik denk dat we beiden alleen bang zijn voor ongemak/pijn. Je hoopt toch op een pijnloos einde. Maar waar praten we over. Wij in-de-twintigers

Ik wil niet ontkennen dat geloof een grote steun is. Dat is het zeker, alleen moet je dan niet zeggen dat het allemaal een soort make-belief is waardoor ze zichzelf beter gaan voelen. Dat *kan*, maar dat weten we dus niet. Ik ervaar er zelf zeker ook steun aan, maar niet omdat God mij helpt. Uiteindelijk help ik mezelf, maar ik geloof dat ik soms stiekem een stemmetje hoor dat me de juiste beslissing doet nemen. Iets wat ik doodseng vind, doe ik toch omdat dat stemmetje zegt dat het beter is het te doen, ook al zijn de consequenties niet automatisch goed. En dat gevoel probeer ik te koesteren omdat het me nog *nooit* in een slechte situatie heeft gebracht. Het heeft me tot noch toe altijd zo gigantisch veel over mezelf doen leren, dat ik daar zelf ook bewijs voor God in zie.
Zoals je schrijft: ik help mezelf. Ben jij dat stemmetje niet stiekem ook gewoon zelf? Ik bedoel het niet in de trant van een 'gespleten persoonlijkheid' (

) maar juist positief: eigenlijk wil je iets niet maar het stemmetje zegt jou dat als je het niet doet dat dit consequenties heeft op de wat langere termijn. Zomaar een gokje, en het is wat persoonlijk, maar sprak het stemmetje ook toen je je vriendin leerde kennen? Je durft eerst niet, maar dat stemmetje dat zegt: nu of nooit, anders krijg je spijt? Zo'n soort stemmetje of zit dat toch anders?
Hmm. Geloof werkt niet als steun als het slechts als pijnstiller wordt gezien, het moet een hogere waarde hebben. Maar ik zie bij jou toch de behoefte aan het idee om door te leven. Ook al is je lichaam dood, je vind het een pretige gedachte dat je bewustzijn doorgaat. Logisch, want mensen en dieren streven om te blijven leven.
Maar zou je vrede kunnen hebben met het idee dat de status van 'dood' zijn eenzelfde is als een computer die uit wordt gezet? Een status als voordat je geboren bent?
Ik denk ook dat je graag wilt zien dat je niet, laten we gokken, 85 jaar voor niets het vuur uit de sloffen hebt gerend, pijn hebt geleden, vreugde hebt gekekend, dat al het goede wat je hebt gedaan uiteindelijk betekenisloos is. Mijn idee: als het voor jezelf betekenis heeft gehad, dan is dat voldoende.
Maar ik voel geen behoefte God te bewijzen. Het doet er voor mij niet toe. Waarom wil jij zo krachtig God ont-bewijzen? Het is toch voor jou niet relevant, want hij bestaat toch al niet.
In principe probeer ik God niet te ont-bewijzen. Ik probeer foute redenaties, verkeerde conclusies, etc. aan te kaarten. Dat daar misschien de conclusie uit rold dat God miscshien niet bestaat, is eigenlijk plan 2.
Q:
at vind ik een stellige uitspraak. Zeg nooit nooit. We kunnen het alleen niet eens worden zonder dat iemand zijn eigen standpunt daarvoor opofferd. Dat klopt, omdat ze redelijk haaks op elkaar staan.
CW:
Waarom eigenlijk?
Hoe bedoel je?
Ik heb eigenlijk nooit gezegd dat goed en kwaad objectief bestaan hoor. Kun je me aangeven waar ik dat dan gezegd heb?
Je hebt wel eens aan mij gevraagd of ik in Goed en Kwaad geloofde, maar die quote kan ik nooit meer terug vinden, dus never mind.
De essentie van de bijbel, van het ongewone gesprek met God, is dat de mens zichzelf moet verwezenlijken ZONDER dat God dat voor hem doet
Wat dat 'verwezenlijken' ook moge zijn, blijkbaar kunnen wij dat dus af zonder God, waarom hem er dan nog bij betrekken? Om het zin te geven?
Als ik een boek als de bijbel lees, of een boek als een ongewoon gesprek met God, dan zie ik heel veel boodschappen voorbij komen die voor ieder mens, ook al is hij/zij niet gelovig, heel veel aan kan hebben. Ontken je dat?
In een boek kunnen teksten staan die voor mensen bruikbaar kunnen zijn, in de ruimste zin des woords. Tuurlijk ontken ik dat niet. Ik stel alleen dat ze niet van God hoeven te komen, maar gewoon uit het denken van een mens afkomen. Om het een wat cynisch toontje te geven: een mens die inzicht heeft in de behoefte van de mede mens en daar op handige wijze op inspeelt. Zo zijn er talloze van dit soort boeken.
Ik zou met een dooddoener kunnen komen dat je dat niet God gevoeld hebt, maar dat laat ik maar achterwege. Het is in ieder een gevoel alsof je hele lichaam brandt. Verliefdheid, maar dan door je hele lichaam en op een manier alsof je straalt. Maar dat gevoel van je - waar zou dat vandaan komen?
Geen idee. maar misschien zou ik even langs de dokter gaan

flauw, Ik maak er een grapje van, maar om aan te geven dat het ook een andere oorzaak kan hebben. Je kunt aan het gevoel niet meteen een God koppelen.
Christiaan tegen Matthijn99:
jij doet hetzelfde. Jij gaat ervan uit dat er niets meer is, waar je geen bewijs voor hebt, en beredeneert van daaruit dat God dus niet kan bestaan.
Er is per defnitie niets totdat ik aannemelijk gemaakt heb dat het er wel is. Er is geen misdaad gepleegd totdat er een Crime-scene is gevonden. Een verdachte is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. Matthijn99 / Q moeten niet aantonen dat er niets is buiten de realiteit, de gelovige moet aantonen dat er wél iets is. Waarom? Omdat iemand dan ook kan beweren dat er een Roze Olifant bestaat. Alleen we hebben hem nog nooit gevonden want hij verstopt zich telkens heel snel.
En ook al heeft de mens God geschapen, is God dan feitelijk niet net zo echt? God is gewoon de mens en andersom. Ik vind dat niet zo'n rare gedachte.
Als de mens God heeft geschapen dan bestaat God als idee of concept. In dat geval is God onderdeel van de fysische werkelijkheid en kan het idee van God invloed uitoeffenen op mensen. Maar het kan geen heelal scheppen oid. Maar besef wel dat een idee van een sprookjesbos ook invloed kan uitoeffenen op mensen.
Wat is bewijs?
redenering, feit, voorwerp of document waaruit iets blijkt (VAN, VOOR, TEGEN iets). Volgens het woordenboek. Bewijs is ook voor geloven belangrijk omdat ze hun geloof baseren op de dingen die zij (denken) te zien en voelen. Niemand beweert zomaar in Roze Olifanten te geloven. Daar zit iets achter. Anders zou het zinloos zijn om dat te geloven.