Wow! ik heb een woordvoerder!

(Ik voel me gevleid)
Beste Q , God is zonder begin en zonder einde. Hij is niet geschapen, maar was er altijd al.
Ja, dat is onbegrijpelijk. Wij, mensen, kunnen nou eenmaal niet alles begrijpen.
Dan kunnen we net zo goed stellen dat het Heelal er altijd al was, zonder begin zonder einde. Heb ik God weggestreept en blijf je met het zelfde over.
Cristiaan Verwijs:
Laat me je een grote waarheid geven die volgens mij linea recta van God afkomt
Dat is in mijn idee onmogelijk omdat die 'waarheid' (ik wil erg oppassen met dat soort woorden) toch via een mens ons ter ore komt en dan is de vraag, en ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel, of dit dan nog wel van God komt of uit iemands creativiteit. Het is niet verifieerbaar. Hoe weet ik dat wat jij zegt echt van God afkomstig is of dat het gewoon jouw eigen idee is?
In 1993 schreef een auteur een drietal boeken over zijn gesprekken met God. Die werden bestsellers. Hierin beschrijft de auteur hoe God over zichzelf en over de wereld spreekt. Je kunt twijfelen over de oorsprong van deze gedachte. Ik ben gelovig en ik weet dat de bijbel bolstaat van mensen die God horen, dus waarom zou het nou niet meer gebeuren
Je maakt een aantal indirecte aannamen in dit stukje tekst.
- Wat goed verkoopt is waar -> "Die werden bestsellers" is een totaal irrelevante opmerking in een discussie omdat dit niets zegt over de correctheid van de inhoud
- Wat in een boek staat is waar -> Het is mijn visie maar ik heb het idee dat hier wordt aangenomen dat als het in een boek staat dat het dan waar is. Pas daar mee op.
Er is een hoop 'onzin' geschreven.
Mijn 'woordvoerder'

merkt in mijn ogen iets op wat hier al meespeelt, je neemt aan dat mensen met God rechtstreeks kunnen praten en dat wat in de Bijbel staat rechtstreeks van God komt. Ik sta zelf echter achter het standpunt dat het Bijbel in technische zin een boek is als alle anderen, alleen hecht een grote groep mensen er een bepaalde (grote) waarde aan.
=======================
Dan even over 'dat-wat-is' en 'dat-wat-niet-is'. Ik vond ook deze quote van de zelfde auteur.
Ik houd niet meer van ’goed’ dan van ’kwaad’. Hitler ging naar de hemel. Wanneer je dit kunt begrijpen, dan begrijp je God.
Currieus. Om deze zin is een rel geweest.
16 december 1998. In Alphen aan de Rijn zou een thema-avond gewijd worden aan Een ongewoon gesprek met God van Neale Donald Walsch, 'in verfrissende bewoordingen een duidelijk concept wat de mens kan doen om een beetje meer harmonie in het dagelijks leven te scheppen.' New Age wartaal dus. Staat al maanden in de toptien van Onkruid. Er is ook een vervolg en een werkboek. Het boek bevat ook een forse dosis neonazistische propaganda. God deelde de auteur mee dat goed en kwaad voor hem geen verschil maakt en dat Hitler de mensheid vooruit hielp en dus in de hemel zit. Een actief SIMPOS-sympathisant lichtte de organisatie in. De avond ging niet door. (Rijn en Gouwe.)
Maar er is toch iets interessants. Ik houdt niet meer van goed dan van kwaad lees ik als: goed en kwaad zijn gelijkwaardig. Goed en kwaad bestaat eigenlijk niet. Het zijn concepten die wij ergens op projecteren. Het zijn afspraken die wij maken: moord is kwaad, iemand helpen is goed. In die zin is wat Hitler heeft gedaan net zo betekenisloos als wat Ghandi heeft gedaan. In the end, nothing matters. Een visie die ik om praktische redenen toch niet deel. Omdat we anders maar meteen beter collectief zelfmoord kunnen plegen.
=======
In de tekst over wat is en niet is, zit al het concept van God verweven en daarom kun je er verder niets meer mee. Zoals mijn 'woordvoerder'

al zei: wat je aan wil tonen toon je aan met wat je wilt aantonen. Dat geldt eigenlijk ook met de datwatis en dat wat niet is redenatie. Die redenatie is eigenlijk niets anders dan een variant op: er bestaat slecht omdat er anders geen goed bestaat. Er bestaat koude omdat er anders geen warmte bestaat. Er bestaat zwaar omdat er anders geen licht bestaat. Er bestaat 'niets' omdat er anders geen iets bestaat. Dat is een naar mijn idee onjuiste wijze van redeneren/ ons bestaan proberen te verklaren. Bovendien is bij deze redenering geen God nodig.
Voor de bigbang is ook geen God nodig, het is een opeeenstapeling van reacties. Bovendien heb je dan weer het probleem dat een metafysische entiteit geen invloed kan uitoeffenen op de fysische realiteit.
In middels heb ik verder gelezen en begrijp ik dat je God meer voelt en dat je dus niet 'letterlijk' met God praat. Ik vraag me dan af hoe de 'datwatnietis' tekst dan 'rechtstreeks van God' kan komen. Het is zoveel waarschijnlijker, gezien de praktijk, om aan te nemen dat de schrijver gewoon ook een centje wilde verdienen en daarom met dergelijke (leuk gevonden!) retoriek komt aanzetten? De ervaring leert ons dat dit, met de klem op 'helaas', schering en inslag is in de New-Age wereld.
Maar het verlangde juist ernaar zichzelf te ervaren, want het wenste te weten hoe het voelt om zo schitterend te zijn. Niettemin was dit onmogelijk, omdat het begrip 'schitterend' een relatief begrip is.
Sterker nog, 'schitterend' is een subjectief begrip wat subjectief is. Schitterend als-in "een ster die schittert" is wat anders natuurlijk

maar Schitterend bestaat niet. Het is wat wij op de dingen plakken.
Maar laten wij nog eens verder naar het stukje tekst kijken:
Maar het verlangde juist ernaar zichzelf te ervaren, want het wenste te weten hoe het voelt om zo schitterend te zijn. Niettemin was dit onmogelijk, omdat het begrip 'schitterend' een relatief begrip is. Alles-dat-is kon niet weten hoe het voelde om schitterend te zijn, tenzij 'dat-wat-is' ten tonele zou verschijnen. Bij afwezigheid van 'dat-wat-niet-is' bestaat dat-wat-is niet.
Als je goed leest zie je hier gewoon de redenatie van een mens: met termen als 'schitterend' en 'voelen'. Een mens die zijn eigen emoties op God projecteerd. Ik begrijp dat jij dat precies andersom ziet.
============================================
Je kunt niet over God praten met je verstand. Daar gaat hij boven. Je moet praten met je gevoel. Daarom heeft bewijs geen zin - dat bestaat toch niet. God kan niet bewezen worden.
De vraag is hoe je kunt weten dat je niet over God kunt praten met je verstand. Het is helaas naar mijn idee meer een redenering om een discussie onmogelijk te maken. Het gaat om emotie/gevoel dus rationaliteit (verstand) moet opzij worden geschoven.
God heeft geen reden om te verdoemen, heeft geen reden om te beoordelen en straft niet. Hij vergeeft niet en kent geen zonde toe. Maar de gedachte dat God altijd en onvoorwaardelijk liefde geeft is voor mensen een beeld dat te fantastisch is
Als God onvoorwaardelijk, zonder onderscheid tussen Goed en Kwaad altijd liefde geeft dan is die liefde betekenisloos. Die liefde leidt dan tot niets. Het had er net zo goed niet kunnen zijn.
Maar het voelt voor mij zo waar aan dat ik er niet meer omheen kan. Het is gebazel voor een niet-gelovige - ik weet het.
Nee geen gebasel. Dat heeft een denigrerende toon die ik niet meen. Ik verwerp je filosofie/redenatie op basis van tegenargumenten (lees "tegen-filosofie/redenaties die inconsistentie lijken aan te geven". ik denk toch dat er wat anders voor jou meespeelt: zingeving, normen en waarden, houvast. We willen allemaal betekenis geven aan 'het leven'. Het waarde toekennen. Dat is niet iets 'zwak's want ik, en ieder mens, heeft met deze gevoelens te maken. Deze gevoelens zijn misschien irrationeel, maar ze zijn er wel. Naar mijn idee om evolutionaire redenen overigens maar dat even terzijde. Ik denk alleen dat het concept van God een aantal tegenstrijdigheden met zich meebrengt en dat het misschien niet zo praktisch is. Maar zolang het niet tot immoraliteit leidt is er wat mij betreft niets aan de hand. Dat is voor mij uiteindelijk het aller belangrijkste.
Daarnaast zie ik gewoon veel inconsistenties en inconsequenten redenaties omtrend God. Het gaat mij niet om het aantonen dat God niet bestaat, het gaat mij om het aantonen dat er niet correct wordt geredeneerd. Als vervolgens rationaliteit wordt afgewezen en dat je je gevoel moet volgen dan heb ik daar een probleem mee omdat God wel degelijk in verband wordt gebracht met onze rationele en fysische werkelijkheid.
Hoe kun je nu van een niet-gelovige verwachten zich voor te stellen dat God bestaat en ook met hem praat. Dat ook hij deel is van God. Dit is net zo onmogelijk om een ware gelovige van het tegendeel te overtuigen. Je moet het voelen. Als de leerling klaar is om te leren, komt de meester.
Pas op met die laatste zin: iet wat dubieus omdat je daarmee toch indirect suggereerd dat niet-gelovigen blind zijn en hun ogen sluiten voor 'wat er nog meer is'. Daar kan een gelijke redenatie tegenover worden gesteld: dat gelovigen meer willen zien, om begrijpelijke redenen overigens, dan dat er werkelijk is.
God wordt niet begrepen. Niet door mij en niet door andere gelovigen. Net als dat niet-gelovigen hem niet begrijpen begrijpen wij Hem ook niet. Waarom? Omdat zijn wegen, zoals de bijbel ook al zegt, ondoorgrondelijk zijn. We kunnen Hem niet bevatten. Bovendien willen de meesten het niet eens proberen.
Eerst lees ik dat je schrijft dat God niet oordeelt over goed en kwaad en nu lees ik dit. Beetje inconsequent? Als we God's wegen toch niet kunnen kennen kunnen we maar beter God "over boord gooien" en ons op zaken richten waarvan we misschien wel wat meer te weten kunnen komen.

Geloof jij enkel in wat bewezen is? Dan kun je ook niet in de subjectieve ervaring van verliefdheid geloven, want dat is ook niet te bewijzen
Oh, jawel. Verliefdheid is wel te bewijzen en is evolutionair trouwens ook een "logische" emotie, maar waarom wij verliefdheid als zodanig ervaren: dus dat wij het zo voelen en niet anders, dat kunnen we niet bewijzen.
Ik "leef" op basis van wat aannemelijk is gemaakt of redelijk stevig is voorzien van bewijs.
over geen aanleiding om in God te geloven:
Je gevoel misschien? Bovendien zijn er ook wel concretere bewijzen om te geloven. Je zou de bijbel bijvoorbeeld kunnen nemen. Dat is net een wetboek, alleen gedicteerd door een andere autoriteit. Als jij gelooft in wat je ziet, moet je dan terstond in God geloven. Maar dat doe je ook niet - want volgens jou bestaat God niet. Toch staat er in dat boek dat God bestaat, want de auteurs waren 'vervuld' van God toen ze het schreven.
Eerst schrijf je dat Geloof vanuit Gevoel komt en dat wij rationaliteit daaromtrend niet meer kunnen hanteren en dat je dus feitelijk zonder bewijs God kunt aannemen, maar plotseling wordt hier toch weer de bijbel als 'bewijs voor god' genomen. Ik denk dat hier een soort 'ontwijkende' cirkelredenatie wordt gevolgt.
God bestaat want dat staat in de Bijbel
Wat in de Bijbel staat is het woord van God
================================
Het is jammer dat je jezelf het vermogen ontzegt om boven jezelf en bewijslasten uit te stijgen. In deze vorm beperk je je eigen denken. Een heleboel atheisten in dit draadje hebben al aangegeven dat zij die bewijslast ook terzijde leggen als niet terzake doent (je kunt God toch nooit bewijzen, maar je kunt ook niet bewijzen dat hij niet bestaat)
En daar komen wij weer langs 'start'. Het is ->altijd<- aan de gene die de claim maakt, om bewijs te leveren. Pas als het aannemelijk gemaakt is dat God bestaat, mag je van de tegenpartij verlangen dat gepoogd wordt om dit te falsificeren. Dat is denk ik de kern.
Daarnaast behoort God tot de metafysica. Metafysica kan geen invloed uitoefenen op fysicia, omdat het dan per definitie tot de fysica zou behoren. Als je God toch tot deze fysische wereld zou rekenen, dan zouden wij 'hem/haar/het' moeten kunnen aantonen, of aannemelijk maken. Dat is 'nog' niet gelukt.
Het leven IS zeker, en het doel is dat OOK.
Een stukje determinisme en een stukje subjectiviteit. Doel is afgeleid van "zin" en zin bestaat niet, alleen als concept in ons hoofd. Dat determinisme is weer in strijdt met het idee dat wij een vrije wil hebben.
Onze levens staan vast. Niet in dat zij voorgeschreven is, want God heeft ons geschapen met een vrije wil, maar de uitkomst van het leven staat vast.
Nogmaals, dit is gewoon een en al tegenstrijdigheid. Het idee van de vrije wil sluit uit dat de uitkomst van het leven (wat dat ook mag zijn, de dood?) vast staat.
Ja, Satan is door onszelf geschapen. Als handige constructie waarmee we ons eigen falen kunnen verklaren.
Christiaan, nu redeneer je echt precies gelijk aan mijn redenatie waarom ik zelf denk waarom mensen denken dat God bestaat. Misschien zijn we het toch meer eens dan we denken

God lost de problemen van mensen niet op; ze moeten de problemen zelf oplossen.
Daarom kun je net zo goed dan God "terzijde schuiven" en gewoon je op deze problemen richten.
[
Voor 3% gewijzigd door
Q op 20-02-2003 23:30
]