Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 23:16:
Waren al die enge oude zak hackers a la Alan Cox en John Hall niet ook langharige ongeschoren weirdos?.
/me ziet enge gelijkenissen..
.
.
En vergeet RMS ook niet
Verwijderd
Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 23:16:
Waren al die enge oude zak hackers a la Alan Cox en John Hall niet ook langharige ongeschoren weirdos?.
/me ziet enge gelijkenissen..
.
.
[ Voor 7% gewijzigd door wzzrd op 18-02-2003 19:17 ]
Verwijderd
Ik denk dat de TCPA het in europa nog moeilijk gaat krijgen. Duitsland, Denemarken, Frankrijk, England etc... zetten al Linux/Open source in bij de overheden. Ook Nederland gaat die kant op, Staatsecretaris Wijn heeft dit al toegezegd de boel voor 2006 te regelen.Solarsparc schreef op 15 februari 2003 @ 13:51:
...
Ik hoop toch dat Europa ergens in dit proces inziet dat de VS hier een stap te ver gaat, en zich onafhankelijker gaat opstellen (ik voorzie een Europees verband van vrije computer-fabrikanten).
...
Die revolutie komt er deze eeuw, en dan meer vanuit het Oosten. Vooral vanuit China, 3,5 miljard mensen leven daar, het land wordt steeds vrijer en er zullen straks veel nieuwe ontwikkelingen komen, hardware en software.Of Europa loopt gewoon weer achter de VS aan... dan wordt het toch echt tijd voor revolutie vind ik
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 20:05 ]
Verwijderd
We hebben zeker te maken met een designprobleem op x86. Men heeft het altijd backwards compatible willen houden zodat men het bleef gebruiken (MS deed hetzelfde met Windows). Zo haal je niet het uiterste uit de hardware. Bijv non-executable stack kan niet eens op een x86/ppc.Verwijderd schreef op 15 februari 2003 @ 14:41:
HTML preview broken? Designprobleem. Heeft KDE ook. Gtk+ niet. Waarom? Omdat je teveel toelaat. Gtk+ heeft aparte lib voor applicatie (email e.d.) HTML renderen en gebruikt mozilla voor webpage renderen. Dat moet ook gescheiden zijn omdat het verschillend is! Al die veiligheidsfouten in MS en Linux bewijzen gebreken aan programmeurs, niet in de ontwerpen op zich. Dus ontwerp omgooien? Onzin. Dezelfde fouten zullen terugkeren.
Verwijderd
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 01:59 ]
Hmm.wzzrd schreef op 18 February 2003 @ 19:16:
Zou het mogelijk zijn - ik heb hier geen verstand van hoor - om je Fritz-chip uit te zetten, en een daemontje te draaien dat alle TCPA-calls afvangt en antwoord met 'yeah, sure, whatever'. Of zo.
Volgensmij kan non-executable stack wel op i386 en ppc. Je kunt (in i386) als ik me niet vergis namelijk in een process een grens aangeven van "hieronder is het executable en niet writable en hierboven andersom". Als je de stack boven die grens houdt ben je klaar. Helemaal zeker weten doe ik dit niet, en het is natuurlijk allesbehalve flexibel (ppc is marginaal flexibeler afaik), maar een non-executable stack zou dan wel mogelijk moeten zijn.Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 23:00:
Bijv non-executable stack kan niet eens op een x86/ppc.
Verwijderd
De c't heb ik ook gelezen. Stuk interessanter artikel dan in de linuxmag. Op slashdot stond er ook eentje, maar die heb ik nog niet uit.wzzrd schreef op 18 February 2003 @ 19:16:
In de C't van deze maand staat een heleboel tekst over TCPA en Palladium. Jech... Dat zet me altijd aan het denken. En ik dacht dit.
In principe wel. Hoe denk je dat die X-box chip werkt? Kijk, het probleem is niet om zonder TCPA te werken op je eigen systeem, dat is geen kunst. De kunst is om TCPA uberhaupt niet op te laten komen in deze wereld.Zou het mogelijk zijn - ik heb hier geen verstand van hoor - om je Fritz-chip uit te zetten, en een daemontje te draaien dat alle TCPA-calls afvangt en antwoord met 'yeah, sure, whatever'. Of zo."
Jij hebt de postings over dit onderwerp van Linus niet gelezen. Algemene boodschap: als bij een probleem de nieuwe oplossing zo gecentreerd zal zijn rond het oplossen van dit probleem, dan zal de oplossing uiteindelijk dezelfde problemen tegenkomen die de originele oplossing wel oploste. Natuurlijk kan x86 problemen hebben, maar pas x86 dan aan (niet per se backwards compatible, maar wel met behoud van de basisarchitecturele ideeen).Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 23:00:
We hebben zeker te maken met een designprobleem op x86. Men heeft het altijd backwards compatible willen houden zodat men het bleef gebruiken (MS deed hetzelfde met Windows). Zo haal je niet het uiterste uit de hardware. Bijv non-executable stack kan niet eens op een x86/ppc.
Aanrader hoor!Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 08:04:
De c't heb ik ook gelezen. Stuk interessanter artikel dan in de linuxmag. Op slashdot stond er ook eentje, maar die heb ik nog niet uit.. Erg lange tekst.
Hear! Hear!In principe wel. Hoe denk je dat die X-box chip werkt? Kijk, het probleem is niet om zonder TCPA te werken op je eigen systeem, dat is geen kunst. De kunst is om TCPA uberhaupt niet op te laten komen in deze wereld.
Verwijderd
403. Draaien jullie al TCPA ofzo?
1
2
3
4
| Forbidden You don't have permission to access / on this server. Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request. |
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 10:36 ]
Tweakers zijn nauwelijks een bron van inkomsten. De bulk gaat naar bedrijven en die malen er niet om of juichen het toe. Is eigenlijk wel zo handig. Dan kunnen de werknemers veel minder rotzooien met de 'standaard bedrijfs PC' En dan heb je nog de 95% thuisgebruikers die alleen maar emailen, chatten en surfen. Die maakt het ook niet uit.Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 21:10:
Moederbord fabrikanten zullen wel uitkijken. Tweakers bezorgen hun toch een behoorlijke bron van inkomsten!!
.
.
Ben ik te optimistisch?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
ucchan schreef op 19 February 2003 @ 11:26:
ik heb dat ding fftjes getekend...
misschien is het ook een idee om in je achterhoofd te houden dat je met de provinciale staten ook de 1e kamer kiest. en die is best machtig!
die groep die "alleen maar emailt en chat" is volgens mij ook best wel aan het verstand te brengen dat ze best verneukt worden door dit soort ideeën. praktijken als je eigen gefilmde filmpjes alleen op je eigen computer af kunnen spelen zijn vast wel iets waar ook de gemiddelde computer-idee-lezer niet blij mee zal zijn.
....computer idee.... als we die nou zover krijgen dat ze er een artikel aan wijden...
[ Voor 8% gewijzigd door wzzrd op 19-02-2003 13:22 ]
Verwijderd
SP is in iedergeval tegen TCPA. Groenlinks en D66 geloof ik ook, ik heb daar nog geen antwoord op.wzzrd schreef op 19 February 2003 @ 11:33:
[...]
Mjah... * wzzrd zal eens even uitzoeken hoe de verschillende partijen staan t.o.v. TCPA.
Valt wel mee, ze hebben eigenlijk alleen terugzendrecht (vertragingstechniek), en over het algemeen zijn de conservatieve partijen het grootst in de senaat (daarom stem ik ook altijd progressief bij provinciale staten verk.)misschien is het ook een idee om in je achterhoofd te houden dat je met de provinciale staten ook de 1e kamer kiest. en die is best machtig
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
blouweKip schreef op 19 February 2003 @ 14:15:
[...]
Valt wel mee, ze hebben eigenlijk alleen terugzendrecht (vertragingstechniek), en over het algemeen zijn de conservatieve partijen het grootst in de senaat (daarom stem ik ook altijd progressief bij provinciale staten verk.)
Verder is de eerste kamer een beetje vreemde eend in de bijt, slechte legitimatie en eigenlijk geen echte functie binnen het staatsmodel dat wij hebben, gewoon afschaffen die hap.
Ik ga iig zsm eens mailen naar mn volksvertegenwoordiger
[ Voor 9% gewijzigd door pinball op 27-02-2003 18:24 . Reden: brokenlink ]
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Het probleem is dat het juist niet zo'n vaart zal lopen.Pinball schreef op 27 February 2003 @ 18:23:
[...]
Verder zal het (hopelijk) allemaal niet zo'n vaart lopen. Zoals hierboven opgemerkt is er vast wel een chinees/taiwanees die 'normale' chips gaat produceren, omdat er hele volksstammen (arabische wereld, azie, india) zijn die liever niet door overwegend amerikaanse/europese bedrijven en instellingen laten bepalen wat er (niet) op hun computers gebeurt.
[...]
That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)
[ Voor 10% gewijzigd door wzzrd op 28-02-2003 17:43 ]
Verwijderd
Dat krijg je nooit door de DEC heen.Dawns_sister schreef op 27 February 2003 @ 23:38:
PS: Heeft iemand dat kikker verhaal wel eens uitgetest? Lijkt me iets voor de biologie profiel practicum van een vwo-er.
LinuxUser schreef op 01 March 2003 @ 02:27:
Ik heb er op mijn eigen forum ook een draadje over geopend. Dit is welliswaar een forum als schoolopdracht. Klasgenoten zullen er regelmatig komen en waarschijnlijk zal de zaak omgebouw worden tot een definitief forum. Laat daar ook een reactie achter en laat me weten als ik de zaak niet helemaal goed omschrijf: http://andreas.tuxed.net/school/forum/viewtopic.php?t=4
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Ik denk wel dat het die richting uitgaat. Microsoft zal wel een compiler leveren die kan controleren of een programma alleen gebruikt maakt van TCPA "veilige" functie calls die (o.a.) de DRM respecteren. En omdat de compiler zelf gecertificeerd is kan het de TCPA chip gebruiken om ook een certificaat voor jouw programma te maken.NaliXL schreef op 01 maart 2003 @ 23:59:
[...]
Want een slim programmaatje om code te controleren of het "trustworthy" is, zou niet echt slim zijn. Het is dacht ik lang en breed bewezen dat een computerprogramma zeer makkelijk te misleiden is.
[..]
[ Voor 3% gewijzigd door Buffy op 02-03-2003 02:13 ]
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)
Die kan dan toch weer gecracked worden door de "boosaardige free software programmers"? Ik denk dat ze het wel binnen het bedrijf moeten houden als ze willen voorkomen dat het systeem omzeilt kan worden met een (simpele) crack.Dawns_sister schreef op 02 maart 2003 @ 02:12:
[...]
Ik denk wel dat het die richting uitgaat. Microsoft zal wel een compiler leveren die kan controleren of een programma alleen gebruikt maakt van TCPA "veilige" functie calls die (o.a.) de DRM respecteren.
Dat zou je wel héél erg gaan beperken. Als je van tevoren dmv. de API bepaalt wat er wel en niet kan gebeuren, dan komt het er in feite op neer dat het enige wat je nog kunt programmeren een serie API-calls is. Wat in feite betekent dat je een serie bestaande applicatie´s aan elkaar programmeert. En hoe zou men ooit een driver kunnen schrijven? Een driver heeft hoe dan ook low-level toegang tot je hardware nodig. En of dat nou door een API gaat of niet, low-level== onveilig.Dawns_sister schreef op 02 March 2003 @ 02:12:
[...]
Ik denk wel dat het die richting uitgaat. Microsoft zal wel een compiler leveren die kan controleren of een programma alleen gebruikt maakt van TCPA "veilige" functie calls die (o.a.) de DRM respecteren. En omdat de compiler zelf gecertificeerd is kan het de TCPA chip gebruiken om ook een certificaat voor jouw programma te maken.
Nadeel is dat iedereen dan gebruikt (moet) maken van de zelfde (brakke) API waarvan de functies helemaal van zijn uitgeprogrameerd (omdat low OS level functies niet "veilig" zijn).
Blijft dus voor de programeur alleen het schermpje maken over
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Verwijderd
Dat gaat ook wel gebeuren, maar aan de compilatie moet een sleutel worden toegevoegd, en dat zal de compiler niet lokaal doen, maar alleen bij geceritficeerde instellingen. Dus je moet de key zelf kunnen genereren, iets wat nogal lang duurt omdat ie erg lang is (say, bruteforce duurt 1X10^9 eeuw of iets in die richting).|orion schreef op 02 maart 2003 @ 10:50:
Die kan dan toch weer gecracked worden door de "boosaardige free software programmers"? Ik denk dat ze het wel binnen het bedrijf moeten houden als ze willen voorkomen dat het systeem omzeilt kan worden met een (simpele) crack.
De compiler draait op een TCPA systeem en is dus per definitie niet te hacken. Je krijgt geen toegang tot het fysieke programma bestand zelf. En zelfs als het je lukt om het programma te wijzigen dan voldoet het niet meer aan zijn certificaat en zal het systeem weigeren het uit tevoeren (met eventueel een automatische bug/hack meldinging aan de TCPA-politie|orion schreef op 02 maart 2003 @ 10:50:
[...]
Die kan dan toch weer gecracked worden door de "boosaardige free software programmers"? Ik denk dat ze het wel binnen het bedrijf moeten houden als ze willen voorkomen dat het systeem omzeilt kan worden met een (simpele) crack.
De meeste IT bedrijfjes maken geen drivers of andere software die low-level systeem calls nodig hebben. Voor hun verandert er weinig, gewoon een nieuwe API met een DRM laag eroverheen.NaliXL schreef op 02 maart 2003 @ 13:51:
[...]
Dat zou je wel héél erg gaan beperken. Als je van tevoren dmv. de API bepaalt wat er wel en niet kan gebeuren, dan komt het er in feite op neer dat het enige wat je nog kunt programmeren een serie API-calls is. Wat in feite betekent dat je een serie bestaande applicatie´s aan elkaar programmeert. En hoe zou men ooit een driver kunnen schrijven? Een driver heeft hoe dan ook low-level toegang tot je hardware nodig. En of dat nou door een API gaat of niet, low-level== onveilig.
Daar heb je een puntDawns_sister schreef op 02 maart 2003 @ 15:25:
[...]
De compiler draait op een TCPA systeem en is dus per definitie niet te hacken. Je krijgt geen toegang tot het fysieke programma bestand zelf. En zelfs als het je lukt om het programma te wijzigen dan voldoet het niet meer aan zijn certificaat en zal het systeem weigeren het uit tevoeren (met eventueel een automatische bug/hack meldinging aan de TCPA-politie).
Je zou het alleen kunnen kraken doormiddel van een hardware attack. Maar als je dat lukt hoef je de compilere ook niet te kraken
misschien toch maar Groenlinks stemmen volgende keerBeste Arjen
dank voor je uitgebreide mail over Trusted Computing, een fenomeen dat wij kennen en vrezen en waarvoor we ook in onze notitie aandacht vragen. We zullen het ook zeker meenemen in de verdere discussie over open software bij de overheid.
met een vriendelijke groet,
[ Voor 18% gewijzigd door ACM op 04-03-2003 13:45 ]
Ik heb er een nieuwe signature aan overgehouden.............[...]
There are new laws for copyright in the digital age drafted here in Europe everywhere at the moment. What do you think is at stake? Why is this an important issue people should care about?
John Perry Barlow: There are three things at stake. The first is, extending a monopoly to a few large organizations about what people can or cannot know and express. This is really about the control of information and it has the potential to become over time a kind of private totalitarianism. That is not an exaggeration since it has already happened in the United States. The reason that the U.S. is behaving in the completely irrational and dangerous way that it is, is because we have erected private totalitarianism and are suffering a reality distortion field that is as dangerous as the one erupted in Germany in the 1930s. But not being driven by the government, but being driven by the media. Being driven by ourselves. I fear erecting a system which highly advantages a very few corporate channels for human intellectual exchange.
What are the other points?
John Perry Barlow: Secondly, I fear that Digital Rights Management today is Political Rights Management tomorrow. That embedding these kinds of technological controls into the very architecture of computing has the capacity to become a form of political control in the not so distant future. Because you're putting at a very basic level surveillance capacity, control over what information may or may not travel, and a whole range of things in the architecture that can be very easily used to suppress dissent. Third, I am very afraid, that by wrapping a large amount of human knowledge up into bottles that can no longer be opened except at a price, much of it will be wrapped up in crypto bottles that in a very fairly short time cannot be opened even at a price. A huge amount of human creativity will simply be lost for future generations.
[...]
Goed interview. Ik heb je sig maar overgenomenAlterEgo schreef op 11 March 2003 @ 21:06:
lezen !
Een interview met John Perry Barlow (Grateful Dead), maar ook bekend als auteur van "Cyberspace Independence Declaration", over de toekomst van Digital Rights Management en het delen van de kennis van de mensheid.
De eerste doet het hier nog gewoon; de tweede geeft een 403.wzzrd schreef op 12 March 2003 @ 16:13:
WTF gebeurt er met alle Anti-TCPA sites?? Beide sites in mijn sig zijn nu uit de lucht?!
deadinspace schreef op 12 maart 2003 @ 22:54:
De eerste doet het hier nog gewoon; de tweede geeft een 403.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Analoog.deepspace schreef op 14 March 2003 @ 00:40:
Een audiosignaal kun je altijd wel ergens (digitaal) aftappen. Voor video geld hetzelfde.
Verwijderd
Verwijderd schreef op 14 maart 2003 @ 12:08:
Goede beveiliging op dit gebied is onmogelijk, tenzij het ontvangende apparaat (VHS, TV) weet wat TCPA is (en zover zal het nooit komen).
Verwijderd
In het openings artikel van de c't' van maart vorig jaar stond een "aardige" oplossing voor dit probleem. Namelijk een DRM hersen chip die voorkomt dat je copyrighted materiaal kan zien zonder dat je ervoor betaald hebt.Verwijderd schreef op 14 maart 2003 @ 13:51:
Een TCPA VHS? Die op internet hangt, twoway identificatie van VHS banden e.d. kan doen? en dat met een "normale" VHS de TV out opeens niet meer zou werken?.
Nee, sorry, technisch onmogelijk.
Nee, voor VHS is dat te laat... Daarvoor hebben we alleen dingen als macromedia. Maar VHS heeft niet het eeuwige leven.Verwijderd schreef op 14 maart 2003 @ 13:51:
Een TCPA VHS?
Oh my god!!! Dit is toch te erg?http://www.againsttcpa.com/what-is-tcpa.html:
The bills:
In the USA there's a planed bill, the so called CBDPTA (Consumer Broadband and Digital Television Promotion Act). First it was callen SSSCA (Security Systems Standards and Certification Act). The new name reads much more harmless. Looks like the first name made it too easy to discover the purpose of this bill.
This bill plans to legally force secure (TCPA-conform) systems. So in the USA it would then not be allowed to buy or sell systems that are not TCPA-conform. Passing this law would be punished with up to 5 years of prision and up to $500.000 fine. The same would apply for development of "open" software. Open means that it would work on systems that're not TCPA-conform.
Ik ben benieuwd of die wet erdoor gaat komen, en zo ja wat de backlash gaat zijn. Als het ontwikkelen van open-source software effectief verboden wordt, dan zijn er ineens een hoop mensen niet echt vrolijk meer.
True, maar daar hebben we weinig aan. Om te beginnen is dat puur een lange-termijn effect, dus voordat dat merkbaar is zijn we jaren verder. En wie zegt dat er van geleerd wordt?balk schreef op 14 March 2003 @ 21:17:
Dit zal resulteren in minder bekwame programmeurs en dus een tegenslag voor de IT sector.
Verwijderd
Ik heb het nagezocht, het blijkt een initiatief te zijn van Sony met als eerste partner Matsushita (Technics, Panasonic) (zag het in een stuk van ergens februari dit jaar). Vraag me af wat ze verstaan onder ?the Linux open access system?, maar de intentie is duidelijk: proberen te ontkomen aan MS heerschappij....
That imposes on suppliers such as ourselves two very healthy disciplines that I believe are consistent with the goal of sustainability.
The first is Open Standards. Consumers must be confident they can mix and match hardware from different suppliers, and grow their Connected Home systems without fear of incompatibility. So we have announced a partnership with Sony to ensure all our systems operate using the Linux open access system.
(Sorry, ik probeer hier geen reklame te maken,...) De strekking is duidelijk: men wil absoluut zorgen dat er thuiskopieen gemaakt kunnen worden, maar ook gehoor geven aan de industrie/mij-en ivm content management/drm.Secure Digital Content
Broadband will turn out to be the most powerful mass distribution medium in history. So we need to protect the legal rights of owners. At the same time, history shows us technology that permits reasonable copying within the home has been - and will continue to be -- enormously beneficial to content owners.
Take the compact cassette - invented by Philips -- or the VHS Video cassette and the CD - also invented by Philips. Both Hollywood and consumer electronics companies are doing very well out of the current boom in DVD players -- the fastest growing consumer product in history. All this means that limited copying for home enjoyment is hugely beneficial for both the consumer electronics and entertainment industries. Hollywood needs us.
Getting the right balance between content owners and the public interest is called Digital Rights Management. This ensures the rights of consumers to fairly access and enjoy digital content while respecting the artists' intellectual property. Last November Philips teamed up with Sony to provide open access to essential DRM intellectual property rights through an open licensing program.
Verwijderd
Wel wat betreft crippled DRM hardwarewzzrd schreef op 16 maart 2003 @ 00:22:
Sorry hoor, maar So
ny heeft nou niet bepaald een lange historie met Linux of andere OSS afaik
Oftewel het lijkt erop dat de cdrom drive het systeem probeert te laten crashen als je een copy-protected cdrom er in stopt.From: Andre Hedrick
Subject: Re: PROBLEM: ide-related kernel panic in 2.4.19 and 2.4.20-pre11
Date: Sat, 19 Oct 2002 17:41:03 -0700 (PDT)
On Sat, 19 Oct 2002, Brian Gerst wrote:
> > Asking me to make it so you or anyone else can bypass
> > copy-content-protection is out of the question. If you do not ask the
> > device to do bad things, then it will not do bad things back at you.
>
> Nobody asked you to bypass the protection, only to sanely error out when
> it is found. Refusing to read the disk is ok, but allowing the system
> to crash is not.
I thought I specified what was need to decode the issue, maybe since there
are two multiple threads now I have lost track of which one I am
responding. Thus I will repeat in this thread.
True, however since I suspect the device was attempting to thwart and crash the system, until a trace of the sense data returns from the device and the re-action of the kernel to those target responses, not much can be done to prevent such a crash.
Cheers,
Andre Hedrick
LAD Storage Consulting Group
[ Voor 4% gewijzigd door Buffy op 16-03-2003 00:59 . Reden: sessionid verwijderd ]
F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.
Verwijderd
Verwijderd
Nee, vooral de platenmy kant niet, maar van de andere kant is er wel een linux voor PS en PS2, dus er zijn genoeg ontwikkelaars binnen sony die het wel wat vinden, en het management van sony entertainment blijkbaar ook.wzzrd schreef op 16 March 2003 @ 00:22:
Sorry hoor, maar Sony heeft nou niet bepaald een lange historie met Linux of andere OSS afaik
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
Attention all patrons of California Pizza Kitchen! If you happen to bump the emergency escape door near the back of the restauraunt and set off the alarm, pulling the fire alarm will not turn that alarm off!
Tja
Tja
Er zijn slechts 10 soorten mensen, zij die wel binair kunnen tellen, en zij die dat niet kunnen
Processors van Motorola & videochips van nVidia. Do I need to say more?Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 07:37:
Nah, volgende keer een Mac kopen..
/me wil zo'n OS X bak!
[ Voor 45% gewijzigd door Jaap-Jan op 17-03-2003 18:04 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Daar draait standaard geen RedHat op hoorVerwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 07:37:
Nah, volgende keer een Mac kopen..
/me wil zo'n OS X bak!
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Ja, HTML leent zich uitstekend voor spyware.... quote:Verwijderd schreef op 15 februari 2003 @ 12:32:
Zo, volgens die knakker is HTML hetzelfde als spyware??? Hm, dit getuigt niet van wijsheid, inzicht, technische knowhow en andere deugden.
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Heeft Outlook Express dit niet, daar het gros van de internetgebruikers in deze trucs stinken. Ik heb zelf net van de week Mozilla geïnstalleerd, maar de mailer heb ik nog niet echt van dichtbij bekeken.Jotti schreef op 17 March 2003 @ 18:37:
True. Maar daarvoor hebben we de optie 'do not load remote images in mail & newsgroups' in Mozilla.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Geachte Heer/Mevrouw,
Graag zou ik een antwoord van uw woordvoerder ICT over dit onderwerp weten.
Allereerst mijn excuses voor het wat alarmerende onderwerp, maar het dekt in mijn ogen de lading vrij goed.
Hoe goed u en de rest van de Staten-Generaal al op de hoogte bent van de TCPA (Trusted Computing Platform Alliance) en Palladium concepten is mij natuurlijk niet bekend, wellicht is er al een discussie over gaande.
Veel grote (voornamelijk Amerikaanse) ICT-bedrijven hebben de TCPA op gezet, dit is een alliantie die onder andere d.m.v. een chip in elke computer er voor wil zorgen dat de gebruikers én aanbieders van computers en computerprogramma's er van uit kunnen gaan dat er niets gebeurd wat ze niet willen. Uiteraard zijn dat tegenstrijdige belangen in sommige gevallen, maar voor meer informatie over TCPA verwijs ik u graag door naar dit redelijk uitgebreide verhaal:
http://home.wanadoo.nl/squell/tcpa-faq.html
Bovenstaand verhaal is geschreven door een tegenstander van de TCPA en is vervolgens vertaald naar het Nederlands. Het voordeel van een verhaal van een tegenstander is, in mijn ogen, dat ze veel kritischer opgesteld worden en niet alleen maar lof spreken over de mooie eigenschappen. De auteur van deze "FAQ" heeft namelijk ook de goede elementen van de TCPA genoemd, echter ook de keerzijde van de medaille. Het is uiteraard wel lichtelijk gekleurd door die tegenstand.
Een ander goed artikel zou u kunnen vinden in het laatste nummer van het computertijdschrift c't (die van Maart 2003, op pagina's 144 t/m 146), hierin wordt duidelijker ingegaan op een aantal van de zwakke punten. Zoals (wat dramatisch geformuleerd) het niet hebben van een oplossing voor het feit dat de hele wereld geen gebruik van hun computer zou kunnen maken als de centrale servers uitvallen... Het compleet voor de buitenwereld onbereikbaar worden van Microsoft's eigen netwerk enkele jaren geleden (ik meen in 2000) is al een bewijs dat dat geen onwerkelijke situatie is.
Een groot probleem zit hem er natuurlijk in dat de techniek ook de aanbieders moet garanderen dat al het gebruik van hun programmatuur, mediabestanden enz. veilig en naar de licentieovereenkomsten verloopt. Hiervoor moeten gebruikers onderworpen worden aan een centrale regulerende instantie, die in principe elke handeling van een gebruiker zou moeten kunnen controleren. Voor dergelijke controles moet er altijd bijgehouden worden wat iemand eerder gedaan heeft, simpelweg om te kunnen bepalen of iemand niet zijn licentie breekt door een stuk software weer te starten.
Het is vast discutabel in hoeverre dat een schending van de wet persoonsbescherming is, maar een prettig gevoel geeft het sowieso niet.
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre zoiets in strijd is met Artikel 10 van de grondwet (eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer).
Het is vooral ook niet prettig dat die gegevens van heel veel mensen over de wereld bij een stel (Amerikaanse) bedrijven terecht kunnen komen. Hoe nobel ze ook beweren te zijn, er schijnt al regelmatig ge-/misbruik van gemaakt te zijn van vergelijkbare situaties (op minder grote schaal uiteraard) en ook niet gegarandeerd te kunnen worden dat bedrijven de informatie in de toekomst ook niet gebruiken als ze dat nu nog niet doen. Het zijn tenslotte commerciële instellingen en elke vorm van betrouwbare gebruiksinformatie is van grote waarde. En de "Trusted" van dit concept geldt ook hiervoor, er is niet te frauderen met de techniek (dat is althans de bedoeling).
Dat soort bedrijven bouwen dit soort technieken ook nooit uit liefdadigheidsoverwegingen en zullen er dus proberen veel geld uit te slaan, mede door marktvergroting en het het de concurrenten zo lastig mogelijk te maken.
Let u ook op de uitleg waarom TCPA een gevaar kan zijn voor de GPL licentie en andere Open Source ontwikkelingen. Een door een ander aangepast stuk software (de kracht van OS) kan tenslotte niet zonder een nieuwe sleutel worden gedraaid, zo'n nieuwe sleutel gaat vast kapitalen kosten en zal ook niet binnen enkele uren of zelfs dagen te verkrijgen zijn. Ook voor allerlei andere kleine aanbieders van (gratis) software kan het betekenen dat ze door de hoge kosten moeten stoppen.
Na deze lange introductie zal ik de vragen kort houden:
- In hoeverre is de Nederlandse overheid op de hoogte van deze ontwikkelingen? (In ieder geval het deel waar het volk voor gekozen heeft en u waarschijnlijk ook het beste zicht op heeft, de Staten-Generaal)
- In hoeverre ziet onze overheid dan deze ontwikkelingen als positief of juist negatief?
- En zijn een aantal van de elementen van het concept niet gewoon in strijd met de Nederlandse en/of Europese wetgeving? (Zoals het opgelegd krijgen van buitenlandse wetten en regels, de monitoring van vrijwel elke handeling door binnen- en/of buitenlandse instellingen en het potentieel beperken van allerlei keuzevrijheden en rechten)
Mocht u vragen hebben over, bijvoorbeeld, de terminologie in de verschillende artikelen over TCPA, stel me die gerust, dan zal ik ze proberen uit te leggen. Hoewel ook ik geen expert op dat gebied ben, slechts een informatica student in de master-fase.
De website van de TCPA zelf is hier te vinden:
www.trustedpc.org
Andere "anti" sites zijn hier te vinden:
http://www.notcpa.org/ (deze lijkt inmiddels offline gehaald te zijn)
http://www.againsttcpa.com/
En onder aan de Engelse versie van de FAQ die ik al eerder noemde vindt u nog een lijst met artikelen over TCPA en/of Palladium en recente ontwikkelingen:
http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html#additions
Met vriendelijke groet en alvast hartelijk dank voor het doornemen van deze lange email,
Arjen,
bedankt voor je uitgebreide en interessante mail over Trusted Computing. GroenLinks is zich in ieder geval goed bewust van de gevaren hiervan en we vragen er daarom in onze notitie 'Software Open U!'(te downloaden van onze
site) ook expliciet aandacht voor.
Dat zullen wij nogmaals doen bij de behandeling van de reactie van het kabinet die onlangs is verschenen (het zgn Possos) en waarbij geen expliciete aandacht is voor TCP.
met een vriendelijke groet,
Helaas gebruikt de gemiddelde gebruiker Outlook (Express) en hebben ze ook totaal geen benul van dit soort 'geintjes'. Leve de 'integratie' van allerhande software in het OS zullen we maar zeggenJotti schreef op 17 March 2003 @ 18:37:
True. Maar daarvoor hebben we de optie 'do not load remote images in mail & newsgroups' in Mozilla.
In Outlook Express kun je aanzetten dat alles (dus ook HTML mail) als plain ASCII moet worden weergegeven. Maar wederom, dit weet Joe Average user dus ook niet.Japie_17 schreef op 17 maart 2003 @ 18:59:
Heeft Outlook Express dit niet, daar het gros van de internetgebruikers in deze trucs stinken. Ik heb zelf net van de week Mozilla geïnstalleerd, maar de mailer heb ik nog niet echt van dichtbij bekeken.
Niet dat dat wat uitmaakt, want een webbug of andere code (zelfs een http link) wordt ook dan met OE6 gewoon gerenderedwarp schreef op 18 March 2003 @ 21:44:
In Outlook Express kun je aanzetten dat alles (dus ook HTML mail) als plain ASCII moet worden weergegeven. Maar wederom, dit weet Joe Average user dus ook niet.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Geachte heer Van der Meijden,
Hartelijk dank voor uw mail. Om te beginnen onze excuses voor de erg late beantwoording. Hieronder de beantwoording van uw vragen:
- In hoeverre is de Nederlandse overheid op de hoogte van deze
ontwikkelingen? (In ieder geval het deel waar het volk voor gekozen
heeft en u waarschijnlijk ook het beste zicht op heeft, de Staten-Generaal)
Wij zijn in ieder geval door u en anderen op de hoogte gesteld. Er is nog geen debat over gaande.
- In hoeverre ziet onze overheid dan deze ontwikkelingen als positief of
juist negatief?
De SP maakt zich in ieder geval zorgen over deze ontwikkeling. De technologie maakt je afhankelijk van één platform en één aanbieder voor zowel software als hardware. De Fritz-chip die het allemaal mogelijk moet maken zorgt er verder voor dat de verkoper tot lang na aankoop kan blijven controleren wat ik met mijn aankoop doe en als het ze niet bevalt kunnen ze me met Palladium nog straffen ook. Een ernstige schending van mijn privacy, inderdaad. Ook het verspreiden van vertrouwelijke documenten kan ermee worden bemoeilijkt. De vrijheid van meningsuiting wordt daarmee bedreigd. En aangezien je moeilijk om Intel en Microsoft heenkan, kunnen zij met deze technologie potentieel alle computergebruikers en dus ook de Nederlandse staat gijzelen. Ik vermoed dat vrije-markt adepten er juist voordelen inzien omdat het online handel vergemakkelijkt en het risico van illegale kopieën verkleint. Wij vinden de prijs daarvoor te hoog en willen daarom downloads en kopieën gewoon legaliseren. De artiesten die inkomsten mislopen kunnen door een belastingheffing op rewritables en recordables gecompenseerd worden.
- En zijn een aantal van de elementen van het concept niet gewoon in
strijd met de Nederlandse en/of Europese wetgeving? (Zoals het opgelegd
krijgen van buitenlandse wetten en regels, de monitoring van vrijwel
elke handeling door binnen- en/of buitenlandse instellingen en het
potentieel beperken van allerlei keuzevrijheden en rechten)
Hierop moet ik u het antwoord schuldig blijven, maar opvallend vaak wordt het patentrecht en het recht om eigendommen te beschermen veel strikter toegepast als het om computers gaat. Dit heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de techniek onvoldoende wordt begrepen door beleidsmakers. Daarbij komt, dat de CD- en DVD-branche een hele machtige lobby heeft die deze ontwikkeling toejuicht, want legale downloads zijn op deze wijze niet door te kopieren. Europa gaat, tot onze spijt, heel ver in hun afluisterpraktijken, dus ik verwacht niet veel weerstand tegen dit soort monitoring, zolang dit verdedigd wordt met het argument dat piraterij wordt tegengegaan. De SP zal in ieder geval wel felle tegenstand bieden.
Ik hoop dat ik uw mail hiermee voldoende heb beantwoord en dank u hartelijk voor uw mail.
Met vriendelijke groet,
Verwijderd
Ja, dat is wel andere taal dan die Bak-ellende praat..Wekkel schreef op 29 April 2003 @ 12:22:
Goed dat de kleine partijen wel naar de gewone burger luisteren en zelfs email beantwoorden met zinnige taal
Ik heb er geen moeite mee, dat u een en ander op de site heeft gezet. Als er interessante reacties komen op met name het gedeelte over wetgeving, hoor ik dit heel erg graag van u. Bij voorbaat dank.
Dussuh ... iedereen mag downloaden en kopieren en met z'n allen betalen we dat via belastig op rewritables en recordables? Kopieren wordt dus een legale aktie? Wat een onzin. We gaan dan dus voor produkten betalen via het medium waarop deze produkten verspreid worden ((re)writables). Sinds wanneer is het medium een goede indicatie voor de prijs van een produkt? Belasting heffen is prima, maar dan wel gericht en verdeeld. De gebruiker betaalt en betaalt indien van toepassing naar draagkracht. Mogen de lagere inkomens dan weer hun te dure rewritables af gaan trekken van de belasting oid?Wij vinden de prijs daarvoor te hoog en willen daarom downloads en kopieën gewoon legaliseren. De artiesten die inkomsten mislopen kunnen door een belastingheffing op rewritables en recordables gecompenseerd worden.
Controle over het produkt is inherent aan het gegeven van gebruiksovereenkomsten. Je schaft een commercieel software produkt meestal niet aan, maar je mag het gebruiken. Palladium (of wat voor systeem dan ook) dwingt slechts af dat je het ook echt alleen nog maar kan gebruiken. Het design van het systeem zorgt er echter voor dat produkten waarmee je meer mag dan alleen gebruiken (Free Software bijvoorbeeld) feitelijk onmogelijk worden gemaakt.De Fritz-chip die het allemaal mogelijk moet maken zorgt er verder voor dat de verkoper tot lang na aankoop kan blijven controleren wat ik met mijn aankoop doe en als het ze niet bevalt kunnen ze me met Palladium nog straffen ook.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
[ Voor 33% gewijzigd door ACM op 29-04-2003 13:22 ]
Hum ...ACM: Wil je het email adres van die vent, Martin?
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Het probleem met het palladium systeem is dat het de software bedrijven totale controle over hun gebruikers geeft. Is op dit moment bij onenigheid over b.v. de licentie nog een stap naar de rechter nodig, bij het palladium systeem is alleen een licentie revoke nodig om het gebruik van de software te blokkeren.mbravenboer schreef op 29 April 2003 @ 13:13:
[...]
Controle over het produkt is inherent aan het gegeven van gebruiksovereenkomsten. Je schaft een commercieel software produkt meestal niet aan, maar je mag het gebruiken. Palladium (of wat voor systeem dan ook) dwingt slechts af dat je het ook echt alleen nog maar kan gebruiken. Het design van het systeem zorgt er echter voor dat produkten waarmee je meer mag dan alleen gebruiken (Free Software bijvoorbeeld) feitelijk onmogelijk worden gemaakt.
Als je het er niet eens bent dat je software slechts mag gebruiken, moet je dat aanpakken en niet het systeem wat ervoor zorgt dat je het alleen nog maar kan gebruiken. Als je het niets eens bent met de beperkingen die het systeem oplegd, dan moet je het systeem aanpakken.
Wellicht volgende keer maar eens GroenLinks stemmen.
Uiteraard, het palladium systeem geeft totale controle, maar deze controle was er theoretisch gezien altijd al door de licentiesystemen die gebruikt worden. Dat de controle nu ook uitgeoefend kan worden is strikt gezien irrelevant.Dawns_sister: Het probleem met het palladium systeem is dat het de software bedrijven totale controle over hun gebruikers geeft.
Dat is natuurlijk onzin: een verhoging van de licentie kosten is alleen mogelijk als het contract wat je hebt afgesloten dit toestaat. Als je instemt met een contract wat deze rare bewegingen van een leverancier toestaat ben je gewoon een sukkel en is het maar goed ook dat je failliet gaatEn dat kan leiden tot chantage van de gebruikers: "Vanaf morgen worden de licentie kosten met 100% verhoogd. O, u bent er niet mee eens, clicker-de-click, een prettige dag verder".
Ik val het licentiesysteem ook niet aan (en zover ik kan zien de SP ook niet) maar het feit dat palladium dingen mogelijk maakt die misschien wel (of niet) mogen volgens de gebruikersovereenkomst maar die niet conform de (lokale) wetgeving zijn.mbravenboer schreef op 29 April 2003 @ 14:03:
[...]
Uiteraard, het palladium systeem geeft totale controle, maar deze controle was er theoretisch gezien altijd al door de licentiesystemen die gebruikt worden. Dat de controle nu ook uitgeoefend kan worden is strikt gezien irrelevant.
Regelgeving moet geen rekening houden met de vraag of controle ook daadwerkelijk uitgeoefend kan worden of niet, maar moet zich bezigheden met de vraag of controle uberhaupt iets is wat we willen. Nu het licenctie systeem aanvallen met als reden het feit dat er een systeem aankomt waarmee controle ook uitgevoerd kan worden is dus fout: je bent of tegen aspecten van het controle systeem (zoals ik) of je bent tegen het hele licentie systeem (zoals ik niet).
Hmm, Free Software en Palladium, wat was daar ook al weer mee....[...]
Dat is natuurlijk onzin: een verhoging van de licentie kosten is alleen mogelijk als het contract wat je hebt afgesloten dit toestaat. Als je instemt met een contract wat deze rare bewegingen van een leverancier toestaat ben je gewoon een sukkel en is het maar goed ook dat je failliet gaat. Als je niet wilt instemmen met zulke voorwaarden moet je een andere leverancier kiezen (en eventueel zelfs Free Software).
Je gooit palladium en TCPA door elkaarDawns_sister schreef op 29 April 2003 @ 15:02:
Hmm, Free Software en Palladium, wat was daar ook al weer mee....
Palladium is van een monopolistOverigens als een leverancier een monoplie heeft op een bepaald gebied dan vat er weinig te kiezen en palladium heeft het in zich om monopolies te versterken.
Tja, eigenlijk is het het zelfde.
Dat is een hele geruststelling[...]
Palladium is van een monopolist
[ Voor 3% gewijzigd door Buffy op 02-05-2003 01:34 ]
niet helemaal juist. Bij het congres waarop dit programma werd besproken, heeft mijn voorstel om geen belasting te heffen op lege schijfjes, maar om een andere manier te vinden om de artiesten te compenseren, het gehaald. Maar ik heb wel enig idee wie het mailtje heeft beantwoordWij vinden de prijs daarvoor te hoog en willen daarom downloads en kopieën gewoon legaliseren. De artiesten die inkomsten mislopen kunnen door een belastingheffing op rewritables en recordables gecompenseerd worden.
Profiel - jaja, met nieuwe foto, zeurpieten! || me@Audioscrobbler
Woei, computer leeft weer!
Ja, ik vrees van wel.Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 21:10:
Een TCPA chip moet natuurlijk wel op je moederbord aanwezig zijn.
't is alleen de vraag of alle moederbordfabrikanten deze chip wel op het moederbord willen aanbrengen.
Vergelijk het eens met de regiocodes voor DVD's. Je koopt tegenwoordig zonder problemen DVDspelers die regiovrij zijn.
...
Ben ik te optimistisch?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq