[tv] stroom op tv kabel (coax)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.919 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12 17:44
vrijdag middag was er een UPC monteur langsgekomen om het chello modem op te halen en werd daarbij ge electrocueerd (whatever) door de coax kabel! waarschijnlijk staat hier 220V op :P

ik was er helaas niet bij, was aan het werk.

thuisgekomen had ik het hele verhaal gehoord en uiteraard kon ik er met m'n tengels niet afblijven met als resultaat pijn aan m'n poten en een aardlek schakelaar die er uit vloog (hulde aan de uitvinder van deze schakelaar :D ).

uiteraard rijst bij mij de vraag op hoe dit mogelijk is.
situatie schets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
upc coax -> chello signaal splitter --> chello modem ( niet meer aanwezig)
                        |
                        --------------> tv kabel naar woonkamer
                        (aansluiting splitter staat zoiezo 100% zeker spanning op :P)

--woonkamer aansluiting--

tv--> tv in woonkamer
 |
 ---->  coax kabel naar mijn kamer tv

radio--> radio in woonkamer
 |
   -->  coax kabel naar mijn kamer radio

uiteraard zit er dus iets niet goed, een apparaat wat 220 op de kabel gooit, niet geaard apparaat etc :?

iemand een idee, ben al wat aan het doormeten, maar ik ga er vandaag (zaterdag) eens ff goed naar kijken :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:04

momania

iPhone 30! Bam!

Is toch niet meer dan normaal dat er een hoge spanning op de coax zit?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

momania schreef op 15 February 2003 @ 01:29:
Is toch niet meer dan normaal dat er een hoge spanning op de coax zit?
Op zich is het normaal, maar als de aardlek eruit vliegt is er toch iets anders aan de hand denk ik...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 15:45
Misschien een aardlus ofzo, dan onstaat er een potentiaalverschil tussen de aarde van je coax en de aarde van je 'gewone stroom'. Wanneer krijg je een opdonder? Als je de coax kabel eruit trekt, de mantel vasthoudt (als het een metalen stekker is, is het al snel raak) en vervolgens de mantel van de andere kant aanraakt. Of bijv een verwarmingspijp.
Heb er zelf overigens ook last van, erg lastig, want het is iedere keer weer niet fijn om met die kabels te gaan lopen klooien. Je kunt het oplossen (zover ik weet, ben geen elektrotechnicus) door de coax aarde te verbinden met je groen/gele aarde. Of zoals in mijn geval een verwarmingspijp. Heb er daarna nooit meer last van gehad.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Sommige (oude) TV's geven via een coax-aansluiting een spanning terug.
Als ik aan mijn kabelmodem zit te klooien en gelijktijdig de gasmeter aanraak, dan sta ik ook onder stroom. >:)
Maar dat is _zeker_ geen 220V.

Verwijderd

hier hetzelfde verhaal als ik de kabel beetgrijp dan vonk ook alles. en ik krijg een heerlijk tinteling op mijn klauwen. maar zolang mijn tv`s en video het blijven doen boeit het me niet.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Haal eens alle TV's en Radio's los van de antenneaansluiting en voel dan nog eens. Als je dan nogsteeds diezelfde opdonder krijgt, weet ik het niet. Als je NIET zo'n zelfde opdonder krijgt, één voor één de apparaten weer aansluiten en na elk aangesloten apparaat weer voelen. Zodra je dan een opdonder krijgt, heb je de veroorzaker gevonden (ALS dus de oorzaak ligt in een radio of TV)

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-10-2024

CPZ

Bij mijn schoonvader kreeg ik ook steeds een opdonder.
Na wat zoek werk kwam ik er achter dat er een antenne versterker in de meterkast zat. Wist hij zelf niet meer, zat er al 20 jaar. Na het verwijderen geen spanning meer op de coax. Kijk dus eens naar die chello signaal splitter
twiekert schreef op 15 February 2003 @ 01:27:
situatie schets:
upc coax -> chello signaal splitter --> chello modem ( niet meer aanwezig)
|
--------------> tv kabel naar woonkamer
(aansluiting splitter staat zoiezo 100% zeker spanning op :P)

--woonkamer aansluiting--

tv--> tv in woonkamer
|
----> coax kabel naar mijn kamer tv

radio--> radio in woonkamer
|
--> coax kabel naar mijn kamer radio
Of is deze inmiddels verwijderd.

[ Voor 3% gewijzigd door CPZ op 15-02-2003 09:30 ]

Een ouwe doos met scharatel aandrijving !!

Verwijderd

code:
1
2
kern     ------------------
mantel   --------||--------

Condensator ertussen of Aardlusfilter.

Ongeaarde PC : PC-behuizing = 110 Volt
en daar komt dan nog je potentiaalverschil bij tussen Coax-aarde en randaarde.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-12 23:14

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Mja, had ik hier ook last van... :) Geen kabel + verwarming / geaard opject aanraken, das niet prettig....

Maar t'is ook geen 220 hoor... :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• twiekert
update:

de chello signaal splitter zit er nog. op de aansluiting van het chello kastje die naar de woonkamer gaat zit 220V op. in de woonkamer zit weer 110V :?

voorderest nog wat aan de kabels in de kruipruimte getrokken en de stroom is er nu af, er zit dus ergens een kabelbreuk waardoor er stroom op komt te staan.
Verwijderd schreef op 15 februari 2003 @ 08:58:
hier hetzelfde verhaal als ik de kabel beetgrijp dan vonk ook alles. en ik krijg een heerlijk tinteling op mijn klauwen. maar zolang mijn tv`s en video het blijven doen boeit het me niet.
OK das ook 'normaal'. dit had ik ook altijd als ik aan het prutsen was aan de aansluiting van het chello modem, ook lichte stroom van enkele 10 tallen volts?

[ Voor 42% gewijzigd door twiekert op 15-02-2003 11:18 ]

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:23

grimson

domeingrommer

twiekert schreef op 15 February 2003 @ 11:14:
voorderest nog wat aan de kabels in de kruipruimte getrokken en de stroom is er nu af, er zit dus ergens een kabelbreuk waardoor er stroom op komt te staan.
......... ook lichte stroom van enkele 10 tallen volts?
Euhm,

Stroom en spanning niet door elkaar halen aub.

Als de spanning eraf is .. etc.

Volt = spanning })

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Verwijderd

Heb ik zoiets met Mijn TV kaart, als ik de coax kabel vanaf de pc bij tv aansluiting eruit haal of aansluit vliegt de aardlek schakelaar eruit.
Een week geleden heb ik geprobeerd met mijn hand de tvkabel vanaf de pc, en met de andere hand even aan de verwarming(CV) het zaakje te onladen ik dacht het zal wel statische elektriciteit zijn, hierbij kreeg ik hele fijne tintelingen in mijn vingers.
Daarna weer aangesloten, maar toch weer de aardlek eruit.

• twiekert
grimson schreef op 15 February 2003 @ 11:29:
[...]

Euhm,

Stroom en spanning niet door elkaar halen aub.

Als de spanning eraf is .. etc.

Volt = spanning })
je hebt gelijk :P

stroom is wat er door de kabel heen gaat? (ampere etc) :?

/EDIT
nog vergeten, er staat weer SPANNING ( ;) ) op de kabel. waarschijnlijk kortsluiting in de kruipruimte, versleten kabel, vocht etc ofzoiets.

[ Voor 20% gewijzigd door twiekert op 15-02-2003 12:17 ]

• NightOwlNL
  • Laatst online: 02-10 21:19
even kabel loshalen en meten imho

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 18:22

JeroenT

hoi!

Gewoon je tv , radio , pc etc... aarden

Tis puur omdat de meeste tv's , videorecorders etc. een schakelende voeding hebben en daar een netfilter voorzit.
Dat netfilter bestaat meestal uit 2 spoelen over de hete en nul draad van je 220 ,en met
ieders een kleine condensator naar aarde.

code:
1
2
3
4
5
o------/\/\/\---------o
    =             =
o---------------------o
    =             =
o------/\/\/\---------o

Waardoor je (als je tv niet geaard is) 110 volt op de coax mantel krijgt (immers de condenstator laat wisselspanning door)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Klubbheads schreef op 15 February 2003 @ 13:33:
Gewoon je tv , radio , pc etc... aarden

Tis puur omdat de meeste tv's , videorecorders etc. een schakelende voeding hebben en daar een netfilter voorzit.
Dat netfilter bestaat meestal uit 2 spoelen over de hete en nul draad van je 220 ,en met
ieders een kleine condensator naar aarde.

code:
1
2
3
4
5
o------/\/\/\---------o
    =             =
o---------------------o
    =             =
o------/\/\/\---------o

Waardoor je (als je tv niet geaard is) 110 volt op de coax mantel krijgt (immers de condenstator laat wisselspanning door)
Ik heb nog nooit een consumenten TV gezien met een randaarde stekker :)

Er staat op de antenne uitgang 110V (vooral bij oude tv's) en dat is heel normaal.
(Ik heb er ooit eens onderzoek naar gedaan nadat ik op het dak een stroomschok had gekregen na het draaien van de antenne en dus bijna van dat dak af viel :) ,daarna maar een rotor gekocht).

• twiekert
het probleem is gevonden: de kabel van splitterkastje naar de woonkamer was aan elkaar getaped in de kruipruimte, UPC wilde zeker geld besparen door kabel aan elkaar te tapen ipv 1 goeie neer te leggen. :?

na een aantal jaar (20) in een vochtige kelder gelegen te hebben ging dat blijkbaar mis en door alle randapparatuur (2x tv, 2x radio) die eraan hing stond er een behoorlijke spanning op.

• NightOwlNL
  • Laatst online: 02-10 21:19
twiekert schreef op 15 February 2003 @ 16:04:
het probleem is gevonden: de kabel van splitterkastje naar de woonkamer was aan elkaar getaped in de kruipruimte, UPC wilde zeker geld besparen door kabel aan elkaar te tapen ipv 1 goeie neer te leggen. :?

na een aantal jaar (20) in een vochtige kelder gelegen te hebben ging dat blijkbaar mis en door alle randapparatuur (2x tv, 2x radio) die eraan hing stond er een behoorlijke spanning op.
zat dus sluiting in je kabel???

• twiekert
MR_WAZOO schreef op 15 February 2003 @ 17:22:
[...]

zat dus sluiting in je kabel???
daar ben ik niet zeker van of de kern en mantel elkaar raakten. wat wel zeker is, is dat de kabel in de kelder (met plakband) als nul fungeerde: leg kabel op aarde, pak fase van stop contact en doe de nul op de mantel van tv kabel en er staat 230 op.

de reden dat er spanning op de tv kabel zat komt toch waarschijnlijk door alle apparatuur die eraan hing en de mantel die op de aarde in kelder lag.

ik ben voor de rest ook geen elektricien maar dit leek mij het meest logisch :? :P
Pagina: 1