Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IC voor een Kitt Scanner

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

weet iemand mij te vertellen welke IC('s) nou eigenlijk het meest geschikt zijn om een KITT scanner mee te bouwen?

Ik heb al een heel aantal schema's gezien, maar ook een hoop verschillende ic's die daarin gebruikt werden.

Alvast bedankt

Verwijderd

kun je misschien aan ons uitleggen wat een KITT scanner precies is?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 18:07:
Een KITT scanner is een andere benaming voor een looplicht (met eventueel fadings leds)

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:16

Elektronicanet

Leds do it!

Volgens mij is er geen standaard-ic voor een KITTscanner. Vaak wordt gebruik gemaakt van een (eenvoudige) microcontroller zoals een ATTiny van Atmel of de PIC16F84. Als je een gewoon looplicht wilt maken kun je het gemakkelijkst een 4017 gebruiken.
Mag dit hier trouwens geplaatst worden? Wat heeft dit met pc's te maken?

[ Voor 15% gewijzigd door Elektronicanet op 13-02-2003 18:12 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op 13 February 2003 @ 18:11:
Volgens mij is er geen standaard-ic voor een KITTscanner. Vaak wordt gebruik gemaakt van een (eenvoudige) microcontroller zoals een ATTiny van Atmel of de PIC16F84. Als je een gewoon looplicht wilt maken kun je het gemakkelijkst een 4017 gebruiken.
Thnx.
Ff kijke of ik die ATTiny van Atmel als sample aan kan vragen op de site van Atmel :)

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 12:57
Mischien heb je wat aan http://www.knightlight.co.uk/index.htm :?

Verwijderd

Topicstarter
Op die site heb ik al eens rondgekeken.
Alleen jammer dat ze op die site alleen de looplichies verkopen, en er geen schema's van posten

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:16

Elektronicanet

Leds do it!

Volgens mij heeft zo'n schakeling ooit in de Elektuur gestaan met een ATTiny. Volgens mij kun je die wel als sample aanvragen, maar heb geduld, want bij Atmel gaat dat nogal langzaam en allemaal via via ;)

Nederlander in België

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:21
Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 18:07:
Dude!! KITT!! De coolste wagen van de voorbije eeuw! 8)

Verwijderd

Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken:
- custom setje kopen

- schakeling zelf bouwen met JK-FF's: volgorde tabel; dan voorwaarden J/K ingangen voor transitie (Q > Qt), vereenvoudigen met Karnaugh en dan heb je sequentie die je wilt.

- alles in een EEPROM zetten, een BCD-counter op de adreslijnen van de EEPROM en op de uitgangen van de EEPROM je LEDS op aansluiten.

> fade effect kun je verkrijgen door een condensator te gebruiken. Zo "doven" de leds uit. (t= R.C ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op 13 februari 2003 @ 18:28:
[...]

Dude!! KITT!! De coolste wagen van de voorbije eeuw! 8)
Idd, de coolste wagen ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.knightregistries.com/garage/kitt.jpg

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Je kunt bij conrad een bouwpakketje kopen voor zo'n scanner, maar daarnaast kun je aan de hand van het bestelnummer de handleiding downloaden en daar staat ook het schema in.

Die is opgebouwd uit een klokgenerator, een teller (bcd) en een bcd-binair-converter. Hoe dat allemaal precies te werk gaat ga ik nu niet op in, maar het komt er op neer dat 'ie van 0 naar 9 telt en daarna weer terug. Elke uitgang is aan een ledje gekoppeld zodat je dus een heen en weer gaan looplichtje hebt.

Verwijderd

Hebben ze niet van die kitjes van VELLEMAN.
(En dan zelfs nog instelbaar dat het licht op verschillende manieren loopt.)

Ik gaat ff zoeken.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

4514 bin-dec converter
4029 d/u counter
4001 4x nand

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 13-02-2003 19:04 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
AcouSE schreef op 13 februari 2003 @ 18:51:
Je kunt bij conrad een bouwpakketje kopen voor zo'n scanner, maar daarnaast kun je aan de hand van het bestelnummer de handleiding downloaden en daar staat ook het schema in.

Die is opgebouwd uit een klokgenerator, een teller (bcd) en een bcd-binair-converter. Hoe dat allemaal precies te werk gaat ga ik nu niet op in, maar het komt er op neer dat 'ie van 0 naar 9 telt en daarna weer terug. Elke uitgang is aan een ledje gekoppeld zodat je dus een heen en weer gaan looplichtje hebt.
Deze kitjes hebben alleen geen Fading. Dit is toch wel iets waardoor KITT bekent is geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door fleppuhstein op 13-02-2003 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
fleppuhstein schreef op 13 februari 2003 @ 19:11:
[...]

Deze kitjes hebben alleen geen Fading
Fading is achteraf nog wel erin te bouwen door een condensator parallel over de in serie geschakelde led + weerstand te plaatsen.

• D-Three
  • Laatst online: 08:21
:) Die had maar liefst 5000 kb geheugen!! >:)

En nu terug on-topic (zodat ik hier ook nog iets zinnigs post):
Ik heb even gegoogled en deze pdf gevonden: Knight_Rider.pdf
Dit lijkt me wel wat. Je kan de snelheid instellen mbv een potentiometer. Hou er wel rekening mee dat ze hier LED's gebruiken die hun maximaal vermogen al bereik bij 2mA. Afhankelijk van de kleur LED's die je gebruikt en hun grootte zal je dus het schema wat moeten aanpassen.

edit:
kijk ook ff naar dit topic: KITT

en terug even offtopic:
w00t, er komt een nieuwe Knight Rider film! :) Zal wel floppen zeker?
http://www.knightridermovie.com/

[ Voor 18% gewijzigd door D-Three op 13-02-2003 19:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 19:12:
[...]

Fading is achteraf nog wel erin te bouwen door een condensator parallel over de in serie geschakelde led + weerstand te plaatsen.
Ja, maar daar zijn nou juist zo veel componenten voor nodig

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/knightridercolor.jpg

Zonder die eindtrappen en HDgebeuren zijn het eigenlijk niet eens veel componenten,
zo'n 85 minder dan hierboven...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/looplicht.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 19:53 ]

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:31
en wat is nou een goed schema?

als ik hier zoek, vind ik topics met mooie kruisjes, dus daar schiet je ook niks mee op.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Op de site van exter staat een schema:
http://members.home.nl/lodio/knightrider.htm

en zo is het voorspeld!

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik denk inderdaad dat je die het beste kunt gebruiken..
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~sarj/LED.gif
Zo komt dat er dan dus uit te zien
[icon courtesy of Kaasie]

Verwijderd

Ja, als je van solderen houdt is dit je kans.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/knightridertracks.jpg

Verwijderd

Ik heb er pas een gemaakt met een teller (4020) en een multiplexer (74154) en aangesloten op de HDD-led uitgang. Voor het schema moet je ff hier kijken : www.corny.nl/content/kitscan/kitscanner.html D'r zit alleen geen fading effect in, maar hierboven staat al hoe je dat moet doen.
Als je hem stand alone wilt maken moet je er ook nog een 'pulsgenerator' voor zetten (met een 555 timer b.v.).

Verwijderd

De knightrider waar je hierboven de pics van ziet heeft 2 standen, stand-alone en HDactiviteit.
En bij HDactiviteit zodanig dat als ie een ingangspuls ontvangt, ook al is ie maar kort, dat er toch een hele cyclus wordt afgemaakt, de LEDs lopen van links naar rechts en weer terug.
Anders zou er steed één willekeurig LEDje ergens oplichten en dat vond ik niet zo netjes.
De loopsnelheid kun je gewoon onafhankelijk van dat gebeuren met het potje instellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 14:03:
De knightrider waar je hierboven de pics van ziet heeft 2 standen, stand-alone en HDactiviteit.
En bij HDactiviteit zodanig dat als ie een ingangspuls ontvangt, ook al is ie maar kort, dat er toch een hele cyclus wordt afgemaakt, de LEDs lopen van links naar rechts en weer terug.
Anders zou er steed één willekeurig LEDje ergens oplichten en dat vond ik niet zo netjes.
De loopsnelheid kun je gewoon onafhankelijk van dat gebeuren met het potje instellen.
Echt geweldig, ik zou ook wel zo'n ding willen voor mijn HD activity, maar ik snap echt helemaal niks van die electronica.

Weet iemand of je die dingen ook ergens compleet kan kopen voor een redelijke prijs, of wil iemand zo'n ding (tegen vergoeding natuurlijk) voor mij in elkaar zetten?

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
als ik dat printje zie voor die nagloeinde denk ik meteen aan gewoon een simpele microcontroller. want beetje programmeren gaat dat nagloeien ook gewoon.
Is helemaal niet zo moeilijk.. ik ben er ook pas aan begonnen om 4 2 kleuren ledjes in mijn doorzichtige fan mooi aan en uit te laten gaan op verschillende mogelijkheden.

Kijk anders eens hier voor wat uitleg over microcontrollers:
http://www.circuitsonline...n/view.php?id=8&page=last

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Ralpy schreef op 14 February 2003 @ 14:39:
Kijk anders eens hier voor wat uitleg over microcontrollers:
http://www.circuitsonline...n/view.php?id=8&page=last
Dat moet dit zijn ;)
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=8

[ Voor 19% gewijzigd door Lamborghini op 14-02-2003 15:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 14:18:
[...]

Echt geweldig, ik zou ook wel zo'n ding willen voor mijn HD activity, maar ik snap echt helemaal niks van die electronica.

Weet iemand of je die dingen ook ergens compleet kan kopen voor een redelijke prijs, of wil iemand zo'n ding (tegen vergoeding natuurlijk) voor mij in elkaar zetten?
't is zo duur hè, die dingen, en een printje van 100 x 100 mm met al die gaatjes.
En dan moeten daar ook nog allemaal componentjes in. En dan de LEDprint nog...
Dan is dat ding zonder nagloeien een fluitje van een cent.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 18:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 18:10:
[...]

't is zo duur hè, die dingen, en een printje van 100 x 100 mm met al die gaatjes.
En dan moeten daar ook nog allemaal componentjes in. En dan de LEDprint nog...
Dan is dat ding zonder nagloeien een fluitje van een cent.
Die dingen zijn op die engelse site inderdaad behoorlijk duur, ik zou er dan wel graag 1 willen hebben met nagloeien ja, en dan is het niet zo eenvoudig. Dat is het voor mij sowieso niet, want ik heb nog nooit zelf een printje gemaakt en zou ook niet weten hoe ik dat het beste zou kunnen doen.... :? (TiNo configureerd liever Cisco/Juniper netwerken! ;) )

• Lamborghini
Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 18:10:
[...]
En dan moeten daar ook nog allemaal componentjes in.
Dat valt toch wel mee. Zelf ff pcbtje maken, gaatjes boren, componenten erin jassen en solderen maar :) De componenten zijn het duurste, en de gaatjes kosten niks ;)

Je moet er alleen ff zin in hebben en er de tijd voor hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Lamborghini op 14-02-2003 19:57 ]

Verwijderd

Ja joh, valt dat wel mee?
Ga jij maar es naar de electroboer en vraag dan om
38 weerstandjes
16 torren
21 condensators
16 LEDs
16 dioden
5 IC's
5IC-voeten
één trimpot
en een stuk print

Daar moet ie dan zo'n 30 euro voor hebben en dan moet jij nog beginnen met je ff printje maken.

Laat je geen zand in de ogen strooien door die euro, want bijna 70 piek voor een looplichtje vind ik veel geld.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 21:26 ]

• Lamborghini
Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 21:10:
...
...

Daar moet ie dan zo'n 30 euro voor hebben en dan moet jij nog beginnen met je ff printje maken.

Laat je geen zand in de ogen strooien door die euro, want bijna 70 piek voor een looplichtje vind ik veel geld.
Als je zo die aantallen noemt dan is het idd wat meer dan je (ik ;)) zou denken.
(die 30 euro vind ik wat veel voor die onderdelen, maar het zal inderdaad voor een looplichtje toch redelijk wat worden)

[ Voor 10% gewijzigd door Lamborghini op 14-02-2003 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een 4017 IC ergens vanaf weten te halen, maar nu de vraag hoe zo'n ding precies werkt.

Op welk pootje moet ik de spanning aansluiten om zo'n timer effect te krijgen zodat telkens een uitgangspoort verder spanning komt te staan.

• Lamborghini
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 12:39:
Ik heb nu een 4017 IC ergens vanaf weten te halen, maar nu de vraag hoe zo'n ding precies werkt.

Op welk pootje moet ik de spanning aansluiten om zo'n timer effect te krijgen zodat telkens een uitgangspoort verder spanning komt te staan.
Daar bestaan datasheets voor :)

Verwijderd

Ik heb nog een schema en meer info (ook divx-je) gevonden op http://www.64bits.se/guider/knightrider/index7.php Zonder al die elco's, maar toch nagloeien (volges mij ook nog voorgloeien... :( ).

8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 12:19 ]

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 27-11 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

als je gloeilampen gebruikt hoef je geen fading te maken want gloeilampjes gloeien altijd nog een beetje na. Bij ledjes moet je daar idd wat voor prutsen omdat die drempelspanning etc hebben

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 20:04:
Ik heb nog een schema en meer info (ook divx-je) gevonden op http://www.64bits.se/guider/knightrider/index7.php. Zonder al die elco's, maar toch nagloeien (volges mij ook nog voorgloeien... :( ).

8)
ff de . bij die link weghalen, anders doet ie het niet.

http://www.64bits.se/guider/knightrider/index7.php

Verwijderd

dubbelpost...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 21:30 ]

Verwijderd

gloeilampen, wordt dat niet een beetje te groot....:P

Verwijderd

tja, je kunt een PLD programmeren met CUPL (op zich niet zo moeilijk) maar dan heb je wel een programmer nodig. Of je maakt zelf een digitaal schema met flipflops.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 april 2003 @ 20:04:
Ik heb nog een schema en meer info (ook divx-je) gevonden op http://www.64bits.se/guider/knightrider/index7.php. Zonder al die elco's, maar toch nagloeien (volges mij ook nog voorgloeien... :( ).

8)
heeft geen nagloei, is gewoon een looplicht.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 21:10:
38 weerstandjes
16 torren
21 condensators
16 LEDs
16 dioden
5 IC's
5IC-voeten
één trimpot
en een stuk print

In mijn geval valt het allemaal wel mee. Ik kan namelijk de print voor nix maken, en voor vrijwel alle componenten betaal ik nix. Hoe ik dat doe: School :) (ROC Eindhoven elektro). Ik krijg er ook geen gesodemieter mee. Je mag daar alles maken, zolang het 'legaal' is. Dus geen channel+ encoders oid ;)

(oke, oke, je mag ook geen printen maken van 40x40 cm :P)

[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 15-04-2003 23:33 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 18:08:
[...]

Een KITT scanner is een andere benaming voor een looplicht (met eventueel fadings leds)
zeg dab meteen looplicht niet iedereen hier komt nog uit de tijd van david hasselhof lol

Verwijderd

M14 schreef op 15 april 2003 @ 23:32:
[...]

In mijn geval valt het allemaal wel mee. Ik kan namelijk de print voor nix maken, en voor vrijwel alle componenten betaal ik nix. Hoe ik dat doe: School :) (ROC Eindhoven elektro). Ik krijg er ook geen gesodemieter mee. Je mag daar alles maken, zolang het 'legaal' is. Dus geen channel+ encoders oid ;)

(oke, oke, je mag ook geen printen maken van 40x40 cm :P)
Mmm, ik weet nog hoe lang ik met de layout van die PCB bezig ben geweest, dat viel iig niet mee.
Pagina: 1