Ik ben nu zelf bezig met upgraden, dus kan wel redelijk zeggen waar ik voor ga.
Ik zal ook proberen het goed te onderbouwen (@ Jupiler

), maar het is en blijft mijn mening! Ik zeg er ook bij dat ik alleen de topicstart heb gelezen, de rest zal ik misschien na mijn post nog lezen (zo blijf ik gefixeerd op mijn mening).
Waarom kies ik voor Intel (terwijl ik nu AMD heb)?
Ik vindt zelf dat ondanks het prachtige werk dat ze leveren, ze zichzelf de markt uit hebben geprezen. Nu ligt dat voor een keer niet aan de prijs (die is gewoon weg goed zelfs). Maar meer aan de kwaliteit (en ook kwantiteit). Dit is minstens zo belangrijk, als het zelfs al niet belangrijker is.
Waarom heeft AMD zichzelf de markt uitgeprezen? Ten eerste hebben ze een tijdje problemen gehad met het leveren van Thouroughbred processoren. Je moest dus erg lang w88, en dat doet de markt geen goed. Er is geen sprake van concurrentie (in prijzen) en potentiële kopers zijn geneigd om naar een ander platform over te stappen. Niet dat dit voor Intel niet geld (later meer bij E7205), maar voor AMD is het als relatief kleine speler extra belangrijk op tijd te kunnen leveren (en niet alleen aan de OEM's).
Ten tweede vindt ik dat AMD matige chipsets levert. Zo was (of is er nog steeds) sprake van dat de KT400 chipset van VIA geen of slechte ondersteuning had voor AGP 8x. Nou gaf VIA de schuld aan de videokaart bakkers, maar het probleem bleek uiteindelijk toch bij hun te liggen. AMD maakt zelf geen chipsets meer voor de Tbred (bij mijn weten), je bent dus afhankelijk van SiS, VIA, etc. Ik kan over SiS niets zeggen, dus het kan goed ook aan VIA liggen dat er slechte ondersteuning is, maar VIA is wel de meest geleverde chipset (en vaak ook de eerste).
Waarom SiS 655?
Ik heb zelfs een Granite Bay mobo besteld gehad, maar omdat daar meer problemen mee zijn dan met een zak stront die 8 weken in de zon heeft gelegen, ben ik overgestapt op SiS 655. Dit omdat dezelfde features bieden als de GB (zelfs meer: DDR400). Dual channel is gewoon een must-have, AGP 8x is leuk, S-ATA is ook leuk, ATA-133 RAID is daarentegen weer een vereiste. USB 2 is mooi meegenomen en Firewire zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken. Gigabit LAN is altijd handig (toekomst). (allemaal in het geval van GigaByte Ultra2).
Waarom dual-channel? Nou omdat RDRAM te duur is, moet je wel voor dezelfde performance dual channel DDR hebben. Weinig chipset leveren dat op dit moment (bij mijn weten alleen de E7205 en de SiS 655).
Zult je ook wel afvragen waarom ik zo flame op de GB? Kleine opsomming van de problemen die
ik ben tegen gekomen:
1. De chipset is erg duur (ok, ze bieden veel, maar de SiS is al gauw €50 goedkoper uiteindelijk).
2. Problemen met Hyper Threading. Zelfs al zo je het bord kunnen kopen binnen 1 maand, dan nog is het maar de vraag of je er in de toekomst iets aan hebt.
3. Lage DDR bus snelheid. 266 is niet erg snel meer te noemen. En met binnenkort de 800Mhz is het zelf traag.
4. Moeilijk leverbaar. Ik heb zelf 2 weken gewacht. Niet lang in vergelijking met anderen, maar ik kon zo nog wel 2 weken w88, dus dan wordt het al 1 maand. Ok, ze proberen problemen op te lossen, maar al sinds december 2002. Kom op zeg! Dat duurt wel lang daar. Ik denk zelfs dat ze de GB maar hebben geschrapt ivm de Springdale en Canterwood (voor Canterwood, omdat die ook voor het hogere segment is).
5. Risico dat ze in de toekomt nog meer problemen vinden. Ok, dat heb je altijd, maar bij een chipset die al problemen heeft (in het begin bij levering, meestal is dat voor levering) moet je nog maar eens afw88 of het ooit goed komt.
6. Moeilijk leverbaar. Nogmaals: het is gewoon weg belachelijk dat zo'n dure chipset zo lang moet bijgewerkt worden (zonder nieuws of iets dergelijks).
Dus daarom geen GB voor mij.
Waarom GigaByte? (en geen Abit zoals je nu hebt)
Mijn huidige plank van Abit heeft serieuze problemen. Een BIOS hoger dan ik nu heb (revisie 4 ofzo, zijn er al 10 of meer ondertussen) geeft zulke erge problemen met mijn RAID controller én mijn geluidskaart dat ik gedwongen een oude BIOS gebruik. Ik kan dus ook niet upgraden. Tevens kan ik mijn USB poorten niet gebruiken omdat beide voorzien zijn van een auto powersaving modus ofzo (welke ik niet uit kan zetten helaas). Ik heb echt alles al geprobeerd, maar het blijft gewoon zo dat na 10-30 min. Unreal, Quake, ander spel ik geen muis meer heb. Rest mij opnieuw op te starten. Hetzelfde geldt voor mijn webcam. Een echte webcam kan ik dus niet maken, hij stopt er immers binnen 1 uur mee.
Dit licht dus echt aan Abit. Het is gewoon de samenstelling van het bord die niet goed is. Daarom heeft Abit voor mij afgedaan.
Ik kies voor GigaByte omdat ik hier een bord hebt dat gewoon echt goed is. Tevens was het mijn enige keus tijdens mijn GB tijdperk, en bevallen de geboden specs (SiS 655 en GB) mij erg goed.
-------------------------------------------
Nou, het was een heel verhaal, dus ik hoop dat de topicstarter er iets aan heeft.
Nogmaals: dit is mijn mening! Dat ik iets niet goed (of slecht) vindt, hoeft niet te zeggen dat jij dat ook moet vinden. Er wordt gevraagd naar mijn mening, dus geef ik die. Bevalt hij niet, lees dan verder en irriteer je er vooral niet aan. Dat is tenslotte niemand doel hier (en ook zeker niet de mijne).
[
Voor 1% gewijzigd door
Postman op 14-02-2003 20:07
. Reden: Geen line code?? ]