Wat voor Mobo kies jij ?

Pagina: 1
Acties:

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik ben bezig met een projectje voor school.
Het gaat naar keuze hardware consument / besteding (geld).

De vraag:

Als jij het geld hebt liggen en je gaat je pc upgraden, wat voor type merk ga je nemen ??
Je moet een aantal dingen overwegen zoals:
Service (Asus slecht, Abit goed, Epox goed etc etc )
Chipset
Onboard hardware (wel niet)

Kost het ;)

De vraag is dus je hebt het geld voor welk type merk ga je en waarvoor ??
De vraag om hardware gaat in dit geval puur om het type moederbord dit omdat er van de rest wel cijfers te vinden zijn en omdat anderen hier druk mee zijn :)

Ik weet niet of ik op juiste plaats post voor dit maar hoop op een flink aantal reacties.

B.v.d.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

mvds

Totally awesome!

Ik was er toevallig net mee bezig, ik zou voor een SiS 655 mobo gaan, waarom? Ik wil de features die die chipset bied, dus dual channel DDR en HT enabled. En waarom dan geen Granite Bay? Omdat ik teveel problemen tegengekomen ben met die chipset. Plus dat ik stiekum een fan ben van SiS chipsets.

En dan welk merk? Tja, iig een die niet zoveel overbodige features heeft (S-ATA, Bluetooth, gigabit ethernet) en een goede layout. Service boeit me eerlijk gezegd niet zo.

Oh ja, voor de duidelijkheid, ik zou dus voor een P4 gaan als volgende systeem.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:42

@r!k

It is I, Leclerq

Ik heb zelf goede ervaringen met zowel Asus als MSI maar aangezien MSI volgens mij wat goedkoper is ga ik voor MSI

In dit geval de KT4

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik ben voor de ASUS P4PE gegaan, omdat ik daarvoor altijd goede ervaringen met ASUS heb gehad. Ik heb de versie met SATA/FireWire/GLAN genomen. FireWire gebruik ik voor m'n DV Camera, SATA heb ik genomen voor RAID en in de toekomst ben ik ook van plan een Gigabit switch te kopen dus dan is GLAN wel handig. :) Ik heb in het begin wel een probleem gehad met dit bordje (zwart beeld bij een cold boot) maar na het omruilen voor een andere versie was dit opgelost.

Ik heb voor de Intel 845PE chipset gekozen, omdat de SiS655 en de E7502 moederborden nog niet leverbaar waren.

[ Voor 88% gewijzigd door Joni op 13-02-2003 18:55 . Reden: bovenstaande post verwijderd ]

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 19:24
bij mij ging het zo.

gigabyte altijd goede ervaring, biosflash en hij deed het niet meer. slechte service van gigabyte dus had er geen vertrouwen meer in.
Ik wilde toen een nieuwe mobo en dus niet meer van gigabyte. Ik zocht een winkel dichtbij en die verkocht de Asus A7N8X met dus de nforce2. Ik vond dit interessant en er waren 2 versies. 1 deluxe en 1 normal. ik heb de normal gekozen want deze is een stuk goedkoper en ik hoefde niet zonodig die overbodige dingen zoals sounds, firewire en sata.
Dus vandaar de Asus A7N8X normal voor 149 euro en dichtbij.

zo ging ongeveer te werk.

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Ik heb Abit NF7-S nForce² net in mijn comp gebouwd :P
Samen met AMD XP1800+, 512Mb DDR PC3200 en GF4 TI4200 is dat wel goede combo :9
Waarom: goed en toch goedkoop mobo!
Spul onboard: LAN, Firewire, 6 Channel Sound, Dual Channel DDR, S-ATA etc :P

[ Voor 19% gewijzigd door SebaZ op 13-02-2003 17:10 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 16:19

Mentalist

[avdD]

motormuisje schreef op 13 February 2003 @ 16:45:
De vraag is dus je hebt het geld voor welk type merk ga je en waarvoor ??
"het geld". Als dat "oneindig" voor moet stellen, doe mij dan maar een quad Xeon op een Supermicro plank met serverworks chipset >:) })

Normaal heb ik helemaal geen geld dus dan valt er niks te upgraden (laatste keer dat ik geld had voor een mobo was afgelopen zomer. Eerst een Gigabyte 7VRXP gekocht en ongebruikt teruggestuurd toen ik over de problemen las en een MSI KT3 Ultra besteld. Nog steeds spijt van omdat dat stomme ding geen 166Mhz fsb ondersteund...).

Als ik een beetje geld had zou ik wel een Via 694T of Intel 815 plankje willen hebben van MSI of gewoon een El Cheapo (Jetway ofzo) merk met een Tualatin celly en goede stille koeler om een flink eind te OCen. Dat vind ik wel mooi spul...

Anders zou ik denk ik voor een Athlon XP t-bred gaan met... Sja, waarmee. Ik heb meerdere computers, hangt er dus vanaf voor welke computer. Als ik er een goede geluidskaart bij mag kopen zal het wel een KT400 of nForce 2 worden, anders moet het een KT133A worden ivm een ISA slot voor geluidskaart...

Merk : MSI en anders ook maar een El Cheapo merk... Merk maakt me eigenlijk niet belachelijk veel uit. Hier gebruik ik ook gewoon een Jetway en zelfs een FastFame plank, zeker Fastfame kent niemand, maar het werkt prima. Dat het 2% langzamer werkt dan een Asus kan me niet echt boeien.

Oh ja, als het kan zo weinig mogelijk junk onboard. Onboard sound gebruik ik ook al nooit. Dan betaal ik er liever ook niet voor, en ik prefereer ook een Intel/3Com netwerkkaartje...

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 13-02-2003 17:26 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Voor mij is het eigenlijk niet zo belangerijk wat de moederbord aan allemaal onboard features heeft. Voor mij zijn de cruciale dingen belangerijk zoals:

- welke type processors ondersteund worden
- welke type geheugen ondersteund worden
- north/south bridges
- pci sloten
- enz

Ik ben niet echt warm van onboard functies aangezien ik vaak toch betere hardware inbouw dan het moederbord kan leveren. Ik ben er niet tegen alhoewel. Veel klanten zijn er juist dol op maar over het algemeen hebben ze ook minder behoefte aan extra/betere hardware.

Mijn nummer een bord is toch altijd Gigabyte geweest.
Ik heb nu een Gigabyte GA-7VTXE+
Ik ben vooral blij met zijn dual bios. Dat is eigenlijk naast snelheid, stabiliteit de grootste reden waarom ik tot het kopen van de mainbord ben overgegaan.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik besluit eerst wat ik met het systeem ga doen (:+).
Daarna besluit ik welke Proc (Intel/AMD)

Dan ga ik kijken wat voor chipsets er zijn.

Hierna kijk ik welke fabrikanten de mobo's maken.

Als 1na laatste ga ik naar revieuws zoeken.

En dan besluit ik aan de hand van kwaliteit, eigen voorkeur, prijs en de revieuws een mobo uit. :)

Zo ben ik nu ook tot het besluit gekomen om een Tyan Tiger 230T (S2507T) te kopen.
Ik kon van mijn broer zijn P3 800 krijgen. EN laat ik nou zelf ook eens precies dezelfde proc hebben >:)

Suc6 met zoeken naar je bord :P

/edit
Ik doe weer iets helemaal verkeerd.. 8)7 :X

Ik dacht dus dat je vroeg Hoe je tot een beslissing tot stand komt...

Nouja, nog een poging dan ;)

Met ASUS heb ik goede ervaringen. Ze maken gewoon goede borden.
Met MSI heb ik wat problemen gehad. Bord terug gestuurd ed. En binnenkort komt er hopenlijk een heuse Tyan bij te staan :P
Verder heb ik niet zoveel ervaringen :/ :)

[ Voor 29% gewijzigd door Kapitein Edward op 13-02-2003 19:17 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
asus:
goede mobos, mijn A7V333 is alles goed geplaatst
wil er niet meer dan 140 euro aan uitgeven
(was toen 130, nu 100)
de chipset... tha.. Nforce2 is leuk, maar anders VIA

onboard hardware:
geluid niet, een soundblaster is toch wel beter, en die kosten maar 30euro,
alleen raid en firewire, want die zitten anders zo in de weg...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51
Als de replies serieus, genuanceerd en terzake doend zijn vind ik het prima dit :) Heb net wel een post weggehaald ("hoe vinden jullie m'n l33t3 bak?"). Dus a.u.b. geen vragen welke je het beste kunt nemen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:56

Piggen

Lekker bakkie

Ik neem een Nforce 2 en dan wel de Epox 8RDA+. Net geprijsd mobo met precies de juiste onboard hardware (6-ch sound, lan, USB 2.0, FireWire. Zonder dingen die ik niet nodig heb als RAID en S-ATA). Verder goed voor oc'en en snel en stabiel.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:17
mpmad schreef op 13 February 2003 @ 18:18:
Ik neem een Nforce 2 en dan wel de Epox 8RDA+. Net geprijsd mobo met precies de juiste onboard hardware (6-ch sound, lan, USB 2.0, FireWire. Zonder dingen die ik niet nodig heb als RAID en S-ATA). Verder goed voor oc'en en snel en stabiel.
Vriend van me heeft die ook, met Raid geloof ik, fijn dingetje, zou ik ook voor gaan :)

XXXVI

• Stinger666
  • Laatst online: 08-02 00:01
Service (Asus slecht, Abit goed, Epox goed etc etc )
WTF :| , meen je dit nou, anders moet jij nodig eens op les om uit te zoeken waar ze een goede RMA hebben.
Asus is dus echt wel okey! Abit sucks bigtime met garantie. Daar kun je zeker 8 weken wachten voor je iets terug hebt. Epox is goed idd en MSI is redelijk kut, behalve als je leverancier bent.

Maaruh als antwoord op je vraag.
Ik zou gaan voor Gigabyte of Epox.
No way MSI. Lees hier de GoT maar eens goed door over hoeveel mensen wel niet problemen hebben met MSI.
Asus heeft de beste kwaliteit, maar is wat prijzig.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

aangezien dit voor je leraar is zal deze waarschijnlijk kreten als "support" etc belangrijker vinden als "de snelste". dan kies ik toch echt voor compaq/hp. de service kan heel ver gaan als je dat wilt en de restore installatie is toch wel simpel.

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 15:23
Ik ga binnekort waarschijnlijk voor een MSI 845PE Max2-FISR. Ik heb zelf nog geen ervaring met MSI maar ik neem dit bord vanwege de goede chipset die al een tijdje op de markt is. Ook heeft het bord precies de futures die ik wil nl:

SATA Raid (Ik koop 2x Seagate 80GB Sata)
Firewire (Voor iPod binnekort)
Gigalan (scheelt weer een PCI slot)

Verder vind ik stabiliteit veel belangrijker dan snelheid :)

/edit
het kan ook nog een 845PE van gigabyte worden ;)

[ Voor 15% gewijzigd door FreakR op 13-02-2003 19:06 ]

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 15:42

Rannasha

Does not compute.

Ik heb net een EPoX 8RDA+ besteld, omdat die draait op de nForce2 chipset en van de nForce2-mobo's een van de goedkoopste is. nForce2 is de enige serieuse chipset voor high-end AMD systemen op dit moment, en de EPoX schijnt goed overklokbaar te zijn. Bij de keuze van een mobo heb ik vooral gelet op de prestaties en overklokbaarheid, ik wil wel iets meer uitgeven dan een standaard budget-mobo, maar ik hoef geen high-end plank met tientallen onboard features die ik toch nooit gebruik.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Stinger666
  • Laatst online: 08-02 00:01
nAFutro schreef op 13 February 2003 @ 19:00:
aangezien dit voor je leraar is zal deze waarschijnlijk kreten als "support" etc belangrijker vinden als "de snelste". dan kies ik toch echt voor compaq/hp. de service kan heel ver gaan als je dat wilt en de restore installatie is toch wel simpel.
Goed lezen! Als jij me kan vertellen waar ik losse HP/Compaq mobo's kan vinden mag je me dat vertellen!

BTW als er iets wel hard zuigt dan is het wel HP en Compraq met hun afgeknepen low-end borden. :X :r

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het lijkt me niet dat de topicstarter bedoelt dat je een onbeperkt budget hebt :? ......dus ik houd het redelijk :)

Mijn voorkeur gaat dan uit naar een Epox Nforce2 mobo vanwege de overklokmogelijkheden, snelheid en stabiliteit (vooral dat laatste). Ook de features (onboard video etc.) zijn rijkelijk aanwezig bij dit bordje. Als vind ik dat dan weer van een minder groot belang

Tweede keus is een Gigabyte KT400 bordje: Eveneens omdat ze snel zijn. Bovendien omdat ik er veel goede ervaringen over heb gehoord.

Mijn huidige moederbord is een Aopen AK77-8XN. Deze heb ik puur gekozen om de prijs en de features. Vooral de snelheid en overklokmogelijkheden zijn minder dan bovengenoemde mobo's. Maar toch is het een fijn bordje en behoorlijk stabiel (ook op hogere fsb). AOpen (KT400/hammer) mobo is dus 3e keus.

Topicstarter: Is bovenstaande een beetje wat je wil hebben in dit topic? :?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Zolang er maar geen VIA :r chipset opzit... Ik ga voor SiS... Welke variant hangt af van wat ik nodig heb :) Maar een 746FX voor AMD of een 655 voor Intel :) Merk board zou ik af laten hangen v/d extra features en de prijs.

webOS all the way!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

chipset
Mijn voorkeur gaat uit naar een chipset die NIET van VIA is. Ik heb tevel gezeik gezien met VIA dat ik voor een bak die echt veel gebruikt gaat worden er zeker geen VIA in mag zitten.
Ik heb enkel een VIA chip (apollo chippie) in mijn celeron1000 die hier als fileserver staat.
Er gebeurd dan ook totaal niets op die bak, en instabiliteit is daar ook minder van belang.

Daarentegeven vind ik SiS stukken beter, heb hier nu een SiS745 mobo liggen, en die draait echt superstabiel. En snel.

met intel chipsets heb ik wat minder ervaring, werk nu met een Ali chipset voor mijn celeron 1500, en dat draait best aardig. Maar het is ook maar voor een notebookje.
Op mijn andere bak zit een 440BX chipset,en tja, veel beter dan dat zie je niet :).

merk
MSI - totale bagger. Maakt zeer instabiele en slechte borden. Omdat ik weinig zin heb in gesmolten sockets, constante hangers en een instabiel systeem zal ik geen MSI bord kopen

Abit - zeer goeie ervaringen met Abit, vooral de BE-6 was een geweldig bord (mede door de BX chip). Enkel voor mijn nieuwe bak die niet gekocht, vanwege het feit dat er toen enkel VIA chips waren voor de socket 462.

Gigabyte - Geweldige bordjes, superstabiel en doen niet vaak moeilijk. Nu een stuk of 5 gehad (2x 7ixe4, 1x 6VEML, 1x 6BXD, 1x 60XE). De 7IXE4 was toch een van mijn lievelings bordjes, superstabiele AMD chipset erop, kreng liep nooit vast, geen enkel conflict met wat dan ook. alleen op de 60XE (met i810 chip) werkte mijn TVkaart totaal niet, en op mijn 6BXD was het even klooien door kaarten in een ander pci slot te steken. imho een van de beste merken

Asus - ongelovelijke zuigbordjes. een Asus A7S333 gehad die gezeik gaf met keyboards, hing bij het opstarten, geen 333 support gaf. Heb het bord er snel uitgegooid omdat het gewoon niet goed werkte.
Had ook nog een P5a, ook niet echt geweldig, vaak hangers en windows liep constant vast. Voor mij zeker geen Asus meer.

Aopen - Heb nu een AK75, geweldig bord, superstabiel en werkt lekker snel. Enkel het feit dat mijn 2e videokaart niet altijd de 1e boot werkt is irritant, maar dat ligt eerder aan het kaartje dan aan het mobo.

ECS - heb een K7S5A met o.b. Lan en sound gekocht. Bord is gewoon ronduit klote. Ding is traag, instabiel en draait eigenlijk alleen lekker met XP (en laat ik dat nou net een verschrikkelijk slecht OS vinden). Bord zit nu bij mijn broertje in de bak, en wil nog wel eens gezeik geven met geheugen en datacorruptie. ook eens een andere gehad (slot1 en so370). op zich niet veel mis mee, maar werkte naar mij gevoel gewoon erg traag (heb er een P3 450 op gehad, die op mijn BE6 veel sneller werkte). Voor mij ook geen ECS bord meer.

Jetway - ongelovelijk budget, maar werkte op zich best aardig. Niet een bord dat ik snel nog een keer zou kopen, omdat ik het toch wat TE budget vind, maar voor een simpele bak goed genoeg.

Epox - goeie ervaringen mee, draaide altijd wel lekker stabiel. Helaas alleen VIA chipsets destijds.

intel - intel op intel blijft altijd lekker draaien, heb hier een 430NX bordje (oid) en die draait best goed, lekker stabiel. Niet echt snel, maar wat wil je met een P120@100.

o.b.
USB - zeker onboard, onboard USB werkt lekker, en heb er nooit gezeik mee gehad
sound - misschien voor een simpel systeempje, maar ik heb toch liever een echte geluidskaart, zeker als er een 5.1 setje aan komt te hangen. Vroeger was o.b. sound bagger, tegenwoordig is het toch wel wat beter
LAN - waarom niet? heb op mijn server een o.b. realtek zitten, en dat kreng werkt lekker snel, en het kleine beetje cpu wat het af en toe kost, ach, ligt eraan waarvoor het systeem gebruikt gaat worden. Op de meeste bakken zit hier gewoon een extra netwerkkaartje
Firewire - Als het onboard zit waarom niet, werkt lekker goed.

• motormuisje
De tussenstand tot nu toe:

Phantomastique SiS 655 mobo
ErikH KT4
jradelaar ASUS P4PE
Rody Asus A7N8X met dus de nforce2
SebaZ Abit NF7-S nForce²
W3ird_N3rd KT400 of nForce 2 MSI
gamepad Nforce 2 . is simpel weg gewoon de snelste
So Solid Gigabyte GA-7VTXE+
thijz Tyan
ixl85 A7V333 / Nforce2 is leuk, maar anders VIA
mpmad Nforce 2 / Epox 8RDA+
ephymerous Nforce 2 zou ik ook voor gaan
Stinger666 Gigabyte of Epox
nAFutro compaq/hp
Fr3aKER MSI 845PE Max2-FISR
Species5618 EPoX 8RDA+
Tweeke Mijn voorkeur/Epox Nforce2
Tweede keus/Gigabyte KT400 bordje
Hermanvh SIS
Terw_Dan SiS745

10 man gaat voor Nforce 2 chipset :)
Rody, SebaZ, W3ird_N3rd, gamepad, ixl85, mpmad, ephymerous, Tweeke, W3ird_N3rd, Species5618

4 luitjes noemen via borden (waarvan ixl85, W3ird_N3rd en Tweeke dubbel stemmen)
ErikH, W3ird_N3rd, Tweeke, ixl85, So Solid

3 man Sis chippers
Phantomastique, Hermanvh, Terw_Dan

1 maal intel :)
Fr3aKER

MSI 3X
Asus 3X
Abit 1X
Gigabyte 3X
Epox 5X
Tyan 1X

Nforce 2 en Epox staan bovenaan. Merknamen als compaq en Hp tellen niet mee :P
Nog meer mensen een goed bod op het moederborden marktje ?????

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Aangezien me huidige pc ook een dual xeon is.. Zou ik voor een nieuwe Workstation plank kiezen met DDR en 533 FSB Xeon Support, en Adaptec U320 SCSI..

En dan met een Placer E7505 chipset :) Intel Offcourse :D

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

motormuisje schreef op 13 February 2003 @ 20:46:
10 man gaat voor Nforce 2 chipset :)
Rody, SebaZ, W3ird_N3rd, gamepad, ixl85, mpmad, ephymerous, Tweeke, W3ird_N3rd, Species5618
Doe mij er maar 2 ja ;)

Die rij kun je trouwens ook met een tabel fixen (spaties hebben niet zoveel effect in html):

PhantomastiqueSiS 655 mobo
ErikHKT4
jradelaar ASUS P4PE
RodyAsus A7N8X met dus de nforce2
SebaZAbit NF7-S nForce²
W3ird_N3rdKT400 of nForce 2 MSI
gamepadNforce 2 . is simpel weg gewoon de snelste
So SolidGigabyte GA-7VTXE+
thijzTyan
ixl85A7V333 / Nforce2 is leuk, maar anders VIA
mpmadNforce 2 / Epox 8RDA+
ephymerousNforce 2 zou ik ook voor gaan
Stinger666Gigabyte of Epox
nAFutrocompaq/hp
Fr3aKERMSI 845PE Max2-FISR
Species5618EPoX 8RDA+
Tweeke
Mijn voorkeur/Epox Nforce2
HermanvhSIS
Terw_DanSiS745

Code hiervoor :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
[table width="75%" border="1"]
  [tr]
    [td]Phantomastique[/td]
    [td]SiS 655 mobo[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]ErikH[/td]
    [td]KT4[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]jradelaar [/td]
    [td]ASUS P4PE[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]Rody[/td]
    [td]Asus A7N8X met dus de nforce2[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]SebaZ[/td]
    [td]Abit NF7-S nForce²[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]W3ird_N3rd[/td]
    [td]KT400 of nForce 2 MSI[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]gamepad[/td]
    [td]Nforce 2 . is simpel weg gewoon de snelste [/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]So Solid[/td]
    [td]Gigabyte GA-7VTXE+[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]thijz[/td]
    [td]Tyan [/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]ixl85[/td]
    [td]A7V333 / Nforce2 is leuk, maar anders VIA [/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]mpmad[/td]
    [td]Nforce 2 / Epox 8RDA+ [/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]ephymerous[/td]
    [td]Nforce 2 zou ik ook voor gaan[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]Stinger666[/td]
    [td]Gigabyte of Epox[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]nAFutro[/td]
    [td]compaq/hp[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]Fr3aKER[/td]
    [td]MSI 845PE Max2-FISR[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]Species5618[/td]
    [td]EPoX 8RDA+[/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]Tweeke[/td]
    [td]
      Mijn voorkeur/Epox Nforce2
    [/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]Hermanvh[/td]
    [td]SIS [/td]
  [/tr]
  [tr]
    [td]Terw_Dan[/td]
    [td]SiS745[/td]
  [/tr]
[/table]

Heb je dat ook weer geleerd :P

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 13-02-2003 22:40 ]

• Steve
  • Laatst online: 11-06 21:43

Steve

Krokodil \o/

Ik ga ook voor Intel. Zelf heb ik de P4T533 gekocht, gebaseerd op een i850E-chip. Waarom?

Kost tegenwoordig niet zo erg veel meer, daarvoor heb je het snelste geheugen (qua bandbreedte) op de particuliere markt. Je hebt een bord met erg veel mogelijkheden (RAID, AGP Pro etc), ook veel OC-mogelijkheden (PCI-lock, goed OCbaar geheugen).

Wat ik anders had gekocht: een bord gebaseerd op de Intel E7205 (Granite Bay) chip, deze heeft ongeveer dezelfde mogelijkheden en geheugenbandbreedte, maar de bordjes zijn nog erg duur.

En als ik voor AMD zou gaan had ik zeker een bord gebaseerd op een nForce 2-chippie genomen.

Als we de toekomst erbij betrekken, ga ik ongetwijfeld voor een SiS 659 - 4 kanalen (quad-channel) RDRAM etc. Maar da's moeilijk te voorspellen.

Dus graag een Asus P4T533/850E, een Asus P4G8X/E7205 of een EPoX 8RDA+/nF2 voor * Steve .

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 13-02-2003 22:49 ]

• Smarron
  • Laatst online: 12-07 22:53

Smarron

The bend

Ik ga niet voor een Intel, dus AMD voor mij.

Dan heb ik altijd gekeken naar de prestaties van het plankje in de reviews. Nooit gekozen om voor 1 merk te kiezen.
Destijds mijn 1e echte PC, had ik als mobo de Asus A7V. Was erg snel volgens de benches. Daarna toen de KT333 z'n intrede deed gekozen voor de Gigabyte GA-7VRXP. En ik heb nu een Epox 8RDA+. Een beetje een gedwongen ;) upgrade, vanwege ik mijn XP wat meer wilde laten stressen en het een veel snellere nForce chipset heeft, die veel sneller is dan de KT400.

Dus ik ga voor de snelste plankjes, het merk maakt me niet zoveel uit. Op GoT zijn er zat mensen die ook dezelfde plankjes hebben en met problemen komen we er samen toch wel uit? Dus support van de fabrikant is voor mij geen pre.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Abbadon
  • Laatst online: 13:51
Als ik nu m'n bord zou upgraden? Dan werd 't een goede opvolger voor m'n huidige Tyan TigerMP, waarschijnlijk een Supermicro X5DAL-G. Waarom deze keuze? In eerste instantie moeten en twee cpu's op, als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer terug, punt. Dit specifieke bord kan ik door z'n, voor een E7505 bord, kleine formaat (ATX) mooi kwijt in m'n huidige kast en hij ondersteund als een v.d. weinige Placer borden of unbuffered of registered geheugen. Dat laatste is belangrijk voor me want dan kan ik gewoon m'n huidige geheugen blijven gebruiken en in de toekomst het zaakje evt. voorzien van goedkope 512MB PC2100 unbuffered DIMM's :) Nadeel is dat 'ie maar vier PCI sloten heeft maar met de onboard NIC's scheelt dat alweer één. Onboard SCSI hoef ik niet want ik heb al een dual-channel U160 kaart (is anders zonde v.d. centen nietwaar?). Verder is dit bord nog te doen qua prijs :) (weet niet precies hoe duur maar iig beduidend goedkoper dan de extended ATX versies met onboard SCSI). Ik wil er ook verder niet meer over nadenken want da's de kat op het spek binden :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Species5618 schreef op 13 February 2003 @ 19:04:
Ik heb net een EPoX 8RDA+ besteld, omdat die draait op de nForce2 chipset en van de nForce2-mobo's een van de goedkoopste is. nForce2 is de enige serieuse chipset voor high-end AMD systemen op dit moment, en de EPoX schijnt goed overklokbaar te zijn. Bij de keuze van een mobo heb ik vooral gelet op de prestaties en overklokbaarheid, ik wil wel iets meer uitgeven dan een standaard budget-mobo, maar ik hoef geen high-end plank met tientallen onboard features die ik toch nooit gebruik.
Je hebt echt een goed lekker bord gekozen!!
Eerst dacht ik altijd epox zijn van die goedkope pruts borden , maar ze draaien echt wel lekker stabiel !!

Ja echt veel plezier mee !!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 19:09

yGiDoRp

Sawasdee

Ik heb pas een nieuwe ASUS A7N8X gekocht.

Ik koop altijd een ASUS omdat Ik goede ervaringen met ASUS heb qua kwaliteit, stabiliteit, snelheid en support.

Ik heb wel een ASUS A7V266-E waar ik niet tevreden over ben, maar dat ligt aan de VIA Chipset. Ik koop nooit meer een bord met een VIA chipset....

Omdat ik niet tevreden ben over die A7V266-E zat ik te twijfelen over een Intel Chipset + CPU of een NForce2 Chipset voor de Athlon die ik al had.

Ik heb uiteindelijk toch maar de gok gewaagd en ben voor een NForce2 gegaan omdat ik goede reviews erover had gelezen en omdat deze oplossing een stuk goedkoper was natuurlijk.

Bij de keus tussen een Standaard en een Deluxe heb ik een Standaard gekozen, omdat ik geen zin had om 50 euro extra te betalen voor dingen die ik toch niet gebruik.

De onboard soundcard gebruik ik niet (ik heb een Audigy2), daar zit ook een Firewire port op (die ik ook niet eens gebruik), Gbit LAN is nu nog overbodig voor mij (ik heb er toch geen switch voor) en SATA 150 vind ik nog niet echt interessant.

Ik ben er zeer over mijn A7N8X. Hij is stabiel en snel.

Mijn volgende systeem zal waarschijnlijk toch een dikke Pentium4 worden op een ASUS bord met een Intel chipset. Maar dat komt pas volgend jaar.

Mooiste mobo ooit IMHO: ASUS P3B-F 8) Draait nog steeds als een trein met mijn P3 450 :)

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• vogeltje
  • Laatst online: 10-08-2025
Ik heb nu een Asus bord, ik ben er wel tevreden over. Hij draait retestabiel, en verder geen problemen dus. Maar toch wordt mijn volgende bord een Epox, de 8RDA+ (nForce2 dus) om precies te zijn. Waarom? De reviews vertellen mij, dat de Asus A7N8X misschien wel iets beter presteert, maar prijs/prestatie is voor mij ook wel belangrijk. En die paar procenten snelheidsverschil, merk dus ook nooit dus... dan is voor mij de keus snel gemaakt.

Plus ook, dat ik bijna alleen maar positieve verhalen lees/hoor over het Epox bord. En dat is voor mij ook belangrijk. Ik koop uberhaupt nooit een product wat net uit is, ik wil eerst zeker weten dat alle evt. kinderziektes eruit zijn :)

[ Voor 27% gewijzigd door vogeltje op 13-02-2003 23:46 ]

binnenkort een hele dikke casemod :P

Verwijderd

Lastige keuzes... ;)

Voor een Intel setup zou ik gaan voor een Granite Bay of een Placer mobo (Asus, Tyan of Supermicro; alle drie stabiele mobo bouwers), voor een AMD een nForce2 mobo en dan met name de Asus (Goede ervaringen en betrouwbaarheid) of EpoX (overklokbaarheid).

Tja geil nou eenmaal op goede memscores :9

Recentelijk een EpoX 8RDA+ gekocht, bevalt me zeer goed. Is niet de crappy shit die ik verwachtte. Tot voor kort dacht ik daar, onterecht, anders over.

Inzake onboard functionaliteiten: ik koop alleen mobo's met een goede geluidchip. Sinds mijn slechte ervaringen met Via chipsets en SoundBlasters let ik hierop. De rest (Raid, Firewire, Graphics) kan me gestolen worden. Zodra ik dat eens wil gaan gebruiken koop ik wel gewoon een goede pci-kaart. Gaat dan hopelijk meerdere computers mee en is dan dus relatief goedkoper.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 23:54 ]

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:04
Ik heb tot nu Soltek en Gigabyte gehad, en m'n ervaringen zijn het beste naar Gigabyte.

De gigabyte's die ik gehad ( heb ) zijn:
7ixe4: heel stabiel, nooit gecrasht oid, mindere kanten; gaat niet verder dan duron en athlon ( tot 1,4 gig)

7DXR+: Heel stabiel, nooit problemen mee gehad draait nu met een AMD T=bred 2000+, zelfs na biosflash doet hij het nog goed. Goede support van Gigabyte zelf
4x agp, 5x pci zeer goed..
prijzen van gigabyte zijn ook redelijk, daarom goed bord voor redelijk geld :D :Y)

• KabalA!
  • Laatst online: 13-07 12:06

KabalA!

[ No-Life ]

Ik heb tot nu toe een Abit KT7A-Raid en een EPoX 8KHA+ gehad... wat ik beide prima bordjes vond alleen blijft het volgens mij toch de plussen en minnen tegen elkaar afwegen... ik vond die raid controller op de KT7A super relax maarja de 8KHA+ oc'de beter en nu ben ik toch om de laatste reden weer voor een EPoX gegaan en heb een 8RDA+ gekocht :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-07 09:25

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb deze week een Leadtek K7NCR18D plankje gekocht om de pc van mijn vriendin . De voornaamste reden dat ik die Leadtek heb gekocht is de prijs: 100 euro voor een nForce2 mobo vind ik geen slechte deal. Er zit LAN en geluid op en je kunt er mee overklokken, meer heb ik niet nodig voor een simpele desktop.

In mijn workstation heb ik Asus A7M266-D dual Athlon plank. Daarvoor had ik een Tyan Tiger MP. De Tyan kocht ik omdat het destijds de enige betaalbare dual Athlon plank was en omdat Tyan een goede naam heeft. De Asus kocht ik vanwege de mogelijkheid om te overklokken (waaraan ik niets bleek te hebben omdat het niet wil werken met m'n SCSI controller), de lage prijs en omdat ik goede ervaringen heb met Asus. Als het een Abit was geweest had ik 'm niet gekocht. Een brakke KT7A is misschien wel m'n laatste Abit geweest.

Mijn nieuwe plank wordt waarschijnlijk een dual Opteron. Mijn voorkeur gaat uit naar Tyan, Asus, MSI en Iwill. De prijs is voor mij niet zo belangrijk. Ik wil vooral veel PCI slots en geen overbodige onboard troep zoals geluid en IDE RAID.

Mijn voorkeur voor een chipset gaat op dit moment uit naar een nForce2 voor een desktop en een 760MPX voor een workstation. nForce2 mobo's kosten geen drol en leveren de beste performance op het socket A platform. De 760MPX is weliswaar verouderd, maar is wel erg stabiel, heeft 64-bit/66MHz PCI en is betaalbaar.

Verwijderd

Mijn volgende plank zal worden: een Asus met Nforce chipset.
Ik heb in mijn huidig systeem ook een Asus en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Wel met andere merken, zoals Jetway :) en msi.

Ik heb nu de Asus A7m266 met AMD chipset en ik heb een heerlijk stabiel systeempje.
Meestal heb ik meerdere programma's open, dus baal ik als mijn pc vastloopt.
Dus ik ga gewoon voor een stabiel systeem, en daarbij zou ik toch weer voor een asus gaan.

Maar ik denk niet dat ik dit jaar nog een upgrade zal doen, dus wie weet wat voor gave bordjes we volgend jaar weer hebben.....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 01:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tjah, lastige vraag- in de eerste plaats omdat niet duidelijk is aangegeven voor welk doel zo'n mobo gebruikt moet worden.

Mijn eigen PC gebruik is erg licht en meer dan een CPU upgrade heb ik op dit moment niet nodig. Maar als ik ging upgraden/aan nieuwbouw doen zou m'n PC vrij sterk multimedia gercht zijn (DiVX als zwaarste single app, maar meestal wel een browser, een IM client, een CD speler, een TV viewer (via TV kaart, dus overlay, dus PCI performance belangrijk) en nog wat andere zut (SSH, office app, etc) en dat alles over 2 beeldschermen uitgespreid)

Als geld geen echte rol speelt zou ik momenteel voor een P4 gaan (opteron/athlon64 kan daar wel eens verandering in bregen). Multitasking en I/O zijn relevante factoren om mee te wegen in de keuze. Ik heb slechte dingen gehoord over de I/O (PCI) performance van Intel chipsets de laatste tijd (sinds de i850 om nauwkeuriger te zijn). Over de I/O performance van SiS chipsets zijn de reviews de laatste tijd behoorlijk lovend (m.n. de 648DX en 655)
Daar staat tegenover dat het gedoe met compatibiliteit en stabiliteit bij 200MHz DDR geheugen ook niet denderend overkomt, dus zou een dual channel DDR of RDRAM chipset ideaal zijn om performance met stabiliteit en flexibiliteit te combineren.

Dat wijst in de richting van twee chipsets, de SiS655 en 658. Helaas is de 658 nog nergens gesignaleerd, maar de 655 begint hier en daar op te duiken. Keuze voor chipset bij deze gemaakt dus :)

Dan welk merk...

Vroeger had ik dit zo kunnen beantwoorden: ASUS. Maar ik begin steeds meer teleurgesteld te raken met ze. Chronische slordigheidsfoutjes in de manuals, mobo's die te vroeg de deur uitgaan (zie P4S8X topic bijvoorbeeld) en een featureset dat ingehaald is door mindere spelers- dit soort dingen rechtvaardigen de meerprijs voor een Asus niet meer.

Abit is leuk, maar hun build quality is gewoon brak (condensatoren, anyone? :X ). ECS is een erg goede budget optie, maar als ik high-end kijk, blijven er drie merken over: Iwill, Epox en Gigabyte. Hun mobo's zijn de laatste maanden consequent goed beoordeeld, bovenaan de benchmarks en hebben uitgebreide features. En de uiteindelijke keuze valt op Gigabyte- de Dual BIOS, 6-fase power regulator en aandacht voor kleine dingetjes als kleurencodering op de panel connectors geven voor mij de doorslag.

Extra's als geluid, IDE RAID, firewire en dat soort zut laten me koud- ik laat ze buiten m'n keuze (maar als ze er toevallig op zitten ga ik niet zeuren- ze worden dan nuttig ingezet of vliegen in de BIOS direct uit)

Dus het wordt de GA-8SQ800-Ultra2

Maar als ik realistischer ben met geld en kijk naar het soort budget dat ik misschien vrij zou kunnen maken, wordt het een ander verhaal:

In de low-price categorie is een Athlon XP unbeatable. Als ik het kon betalen, zou ik Femme's keuze voor die Leadtek volgen. Zelf hoef ik totaal niet te OCen (ik let tegenwoordig eerder op de electriciteitsrekening 8)7 ), maar de rauwe performance van de nF2 is onverslaanbaar, en voor die prijs kun je het niet laten.

Mocht het budget krapper zijn, dan zou ik helemaal niet een ander mobo nemen, want de ECS K7S5A heb ik al naar bijna volle tevredenheid en al is het ondertussen al lang niet meer het neusje van de zalm, voor EUR 56 kun je geen beter mobo vinden (überhaupt kun je bijna niets anders voor die prijs vinden)

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn Abit BP6 wordt binnen een kwartaal na dik 3 jaar trouwe en noeste arbeid vervangen door een E7505 Dual Xeon plankje. Waarom juist die? Evenals Abbadon vertik ik het om van Dual af te stappen; Dual Xeon spreekt mij meer aan dan Dual MP; Hyperthreading lijkt me interessant om mee te experimenteren; de E7505 biedt met Dual Channel DDR erg veel geheugenbandbreedte; tot slot: zo'n systeem gaat zeker weer 3 à 4 jaar lang mee, ik ben zeker niet zo iemand dat elk half jaar weer iets nieuws koopt, zoals de helft van de Tweakers 8)7

Merk: ik ben momenteel nog aan het oriënteren qua moederbordmerk. Iwill DP533(S) staat at the moment bovenaan, maar dat kan nog in Tyan Thunder i7505 (S2665) of Supermicro X5DAL/X5DA8 veranderen. Op de forums van 2cpu.com worden deze plankjes ook bediscussieerd en ik ben zodoende aldaar min of meer de kat uit de boom aan het kijken ;) Ook twijfel ik nog of ik voor SCSI ZCR wil gaan, of gewoon een non-SCSI mobo met een full-SCSI (RAID) kaart neem, of toch maar SCSI softwarestripe (2K/XP) neem. Maar met rustig rondkijken kom ik er wel uit :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 14-02-2003 07:49 ]

• IJzerboot
  • Laatst online: 10:36
Asus levert kwaliteit en bevalt me tot nu toe zeer goed, AMD is prijstechnisch veel voordeliger, zo kom ik op A7N DeLuxe bord met AMD 2000 (FSB 333 als die AMD goedkoper wordt) en 2x512Mb DDR333 kingston. Prijstechnisch erg veel features waarmee ik de komende 3 jaar wel zoet ben

• Steve

Steve

Krokodil \o/

dion_b schreef op 14 February 2003 @ 02:09:
Helaas is de 658 nog nergens gesignaleerd, maar de 655 begint hier en daar op te duiken.
De ABIT SI-7 komt eraan..
Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 23:50:
Tja geil nou eenmaal op goede memscores :9
Wat doe je dan bij AMD :p

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:24
Waarschijnlijk een Epox P4 bordje waar pc2700 geheugen in gaat en geen onboard vga heeft

Modbreak: Ik mis onderbouwing. Als je niet uitgebreid en constructief kunt posten, post dan ook niet.

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 14-02-2003 09:00 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

ik ga voor de gigabyte GA-INXP1394 met sis655-B0 ( ondersteund Hyperthreading )
al verschillende reviews gelezen, is echt een topbord
verwacht hem begin volgende week binnen.

• Scighera
  • Laatst online: 23-06 19:47

Scighera

swim-bike-run

Bij P4: Intel chipset (nog steeds sneller dan VIA en SiS)
Bij AMD : nVidia nForce2 (snel en stabiel + veel features)

voorkeur : Abit
prijs/kwaliteit: Epox/Gigabyte

te duur (maar goed): ASUS en Soyo(jammer dat de Soyo's zo duur zijn)

www.triathlete.nl

• Maximus
  • Laatst online: 16:27

Maximus

There is no substitute

Voor P4 - Asus P4B533
Voor AMD - Asus A7V8x

de keuze voor de P4B533 is omdat ik hem zelf heb en omdat hij stabiel en veel USB 2.0 poortjes bied :)

de keuze voor de A7V8x is gewoon omdat het een gloednieuw AMD bordje is met veel extra's en ik altijd geneigd ben Asus te kopen sinds ik 4 MSI borden ter prullenbak heb gegooid (alle maal AMD overigens)

[ Voor 130% gewijzigd door Maximus op 15-02-2003 18:35 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Kittekat
  • Laatst online: 17:00

Kittekat

Kittekat voor een Fitte kat

Het lijkt me niet dat de topicstarter bedoelt dat je een onbeperkt budget hebt :? ......dus ik houd het redelijk :)

Mijn Eerst voorkeur MSI K4 of ChanTech mobo dat vind ik persoonlijk snelste en meest stabiele omdat ik er eigenlijk nooit problemen mee heb gehad :D

niet nemen ECS EliteGroup borden want die gaan altijd stuk jammer genoeg :( heb er 3 gehad en gingen al 3 kapot :| maar ja kan er nisk aan doen :P slecht merk denk

Kittekat.net ....

Verwijderd

voorkeur: geen, ja Soltek omdat ze compleet maffe kleuren gebruiken :P

ik let meestal op twee dingen: wat wil ik met het de computer, en wat is het budget.
Voordat ik een PC koop ga ik eerst een beetje onderzoeken, wat voldoet aan de eisen en is betaalbaar.

Tot nu toe heb ik meestal te maken gehad met MSI en ASUS moederborden. Nooit echt problemen mee gehad. Ik lees wel dat "MSI mobo's compleet bagger zijn" en "ASUS is echt top", en dan weer vice versa. Ik denk dat de waarheid daarover in het midden ligt.
Ik heb wel een keer van een winkel begrepen dat zij erg slecht ervaring hadden met de garantie van ASUS. Dat vind ik zelf ook belangrijk. Als je dan een kapot moederbord hebt, dan wil je het liefst zo snel mogelijk een nieuwe.

Welk moederbord ik neem zal per moment verschillen, maar ik zal nooit Jetway nemen. Dat is me echt te budget. Alles onboard als het even kan. Dat is vragen om problemen.

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

ik heb tot nu toe eigelijk altijd voor a-open gekozen, omdat deze bordjes (vooral als ze een tijdje uit zijn, snel) goedkoper zijn als die van bijvoorbeeld asus of abit. dit geld voor zowel het intel als het amd platform. tevens heb ik nog nooit te klagen gehad over de stabiliteit van m'n systemen.

als de keuze (om wat voor rede dan ook) op pentium zou komen, dan altijd een plank met een intel chipset, in het geval van amd (sorrie heren,) maar dan denk ik toch via als chipset te prefereren i.v.m. snelheid/prestaties.

ride on

• Sv3n
  • Laatst online: 13:41
een tyan bordje deze: Trinity KT400 (S2495)

Een tyan omdat ze lekker stabiel zijn, zover ik weet ;) Deze dingetjes zijn nogal duur dus als ik niet zo veel geld zou hebben dan zou het waarschijnlijk een asus of abit moederbordje worden, ik heb zelf met beide borden goede ervaringen.

Ik wil wel wat onboard hardware denk aan dingen zoals netwerkkaart, geluidskaart, of te wel dingen die niet snel verouderen, ik zou bijv. nooit een onboard VGA nemen, als het stuk gaat heb je een compleet nieuw moederbord kopen

Ik neem een kt400 chipset omdat deze 8x agp ondersteuning heeft, handig voor de toekomst ;)

Kosten:
kan dit bord niet terugvinden in de pricewatch :?

Last.fm
Films!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik denk dat je wat meer onderbouwing moet geven.... Ondersteuning voor 8x AGP is nuts, tegen de tijd dat er kaarten zijn die die bandbreedte nodig hebben is je systeem al lang verouderd. De nForce 2 heeft ook ondersteuning voor 8x AGP, en die presteert een stuk beter dan de KT400.

Weerleg het bovenstaande, en je hebt een goede onderbouwing ;)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 17:22:
Welk moederbord ik neem zal per moment verschillen, maar ik zal nooit Jetway nemen. Dat is me echt te budget. Alles onboard als het even kan. Dat is vragen om problemen.
Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 01:42:
...heb er nooit problemen mee gehad.
Wel met andere merken, zoals Jetway :)...
Terw_Dan schreef op 13 February 2003 @ 19:54:
Jetway - ongelovelijk budget, maar werkte op zich best aardig. Niet een bord dat ik snel nog een keer zou kopen, omdat ik het toch wat TE budget vind, maar voor een simpele bak goed genoeg.
Vraagje, wat is er zo budget en rot aan Jetway moederborden?

Er was een tijdje terug een zekere "compuzone" in V&A die allemaal cheape moederborden had, waaronder een Jetway 694AS (Via 694x mobo voor Celeron/P3). Wat betreft features zie je echt niet zoveel verschil tussen dit ding en b.v. een MSI of Abit of whatever (hoezo budget? misschien taiwanese condensators die het na een tijdje begeven? zal best, maar die zitten op zoveel mobo's!). Hij werkt ook gewoon stabiel tot nu toe, een crashje zo nu dan komt natuurlijk wel voor maar dat zijn meestal duidelijk geen fouten specifiek van het mobo (eerder gewoon ietwat vage drivers, of Win98 :P).

Het enige probleempje wat ik er een keer mee had was dat een cd-brander het niet goed deed (als ik er iets van kopieerde of ermee een cd ging fikken liep de computer volledig vast). Toen kocht ik een andere cd-brander (was toch al aan een nieuwe toe :P), maar het probleem bleef. Toen zette ik die cd-brander van IDE2 naar IDE1 en daar deed ie het prima. HD naar IDE2 en lekker verder.

En verder werkt alles dus prima. Nou ja, het beste mobo zal wel eens een probleempje geven, dus ik snap niet wat er zo extreem slecht aan Jetway is. Hij presteert ook best goed volgens mij (ik heb ook nooit in reviews oid gezien dat Jetway er slecht uitkwam). Als ik nog eens goedkoop aan een Jetway mobo kan komen wanneer ik er een nodig heb neem ik die zo weer.

Verwijderd

Ligt er een beetje aan hoeveel geld ik ervoor wil uitgeven. Persoonlijk ga ik liever voor een Intel Pentium processor met dus een bijbehorend moederbord. Asus dat merk heeft bij mij, persoonlijk, altijd een goede indruk en ken heel weinig klachten. Maar een wat goedkoper bordje met allemaal supercoole features (Gbit LAN, Raid, etc.) is toch echt voor mij Gigabyte.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Iig een moederbord voor een AMD en geen Intel. Iig geen chipset van VIA. De ECS K7S5A bevalt me goed in mijn huidige PC dus waarom niet weer als deze t begeeft? Abit heb k ook goede ervaringen mee. Asus wil ik om de ene of andere reden niet (zal wel iets psycholigisch zijn)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Mensen, ik denk dat jullie e.e.a. moeten _onderbouwen_.. Anders is de topicstarter er IMO weinig mee.

Bijvoorbeeld, waarom wil je geen Intel als CPU, of geen VIA als chip?

• Postman
  • Laatst online: 07-07 21:07
Ik ben nu zelf bezig met upgraden, dus kan wel redelijk zeggen waar ik voor ga.

Ik zal ook proberen het goed te onderbouwen (@ Jupiler ;)), maar het is en blijft mijn mening! Ik zeg er ook bij dat ik alleen de topicstart heb gelezen, de rest zal ik misschien na mijn post nog lezen (zo blijf ik gefixeerd op mijn mening).

Waarom kies ik voor Intel (terwijl ik nu AMD heb)?
Ik vindt zelf dat ondanks het prachtige werk dat ze leveren, ze zichzelf de markt uit hebben geprezen. Nu ligt dat voor een keer niet aan de prijs (die is gewoon weg goed zelfs). Maar meer aan de kwaliteit (en ook kwantiteit). Dit is minstens zo belangrijk, als het zelfs al niet belangrijker is.
Waarom heeft AMD zichzelf de markt uitgeprezen? Ten eerste hebben ze een tijdje problemen gehad met het leveren van Thouroughbred processoren. Je moest dus erg lang w88, en dat doet de markt geen goed. Er is geen sprake van concurrentie (in prijzen) en potentiële kopers zijn geneigd om naar een ander platform over te stappen. Niet dat dit voor Intel niet geld (later meer bij E7205), maar voor AMD is het als relatief kleine speler extra belangrijk op tijd te kunnen leveren (en niet alleen aan de OEM's).
Ten tweede vindt ik dat AMD matige chipsets levert. Zo was (of is er nog steeds) sprake van dat de KT400 chipset van VIA geen of slechte ondersteuning had voor AGP 8x. Nou gaf VIA de schuld aan de videokaart bakkers, maar het probleem bleek uiteindelijk toch bij hun te liggen. AMD maakt zelf geen chipsets meer voor de Tbred (bij mijn weten), je bent dus afhankelijk van SiS, VIA, etc. Ik kan over SiS niets zeggen, dus het kan goed ook aan VIA liggen dat er slechte ondersteuning is, maar VIA is wel de meest geleverde chipset (en vaak ook de eerste).

Waarom SiS 655?
Ik heb zelfs een Granite Bay mobo besteld gehad, maar omdat daar meer problemen mee zijn dan met een zak stront die 8 weken in de zon heeft gelegen, ben ik overgestapt op SiS 655. Dit omdat dezelfde features bieden als de GB (zelfs meer: DDR400). Dual channel is gewoon een must-have, AGP 8x is leuk, S-ATA is ook leuk, ATA-133 RAID is daarentegen weer een vereiste. USB 2 is mooi meegenomen en Firewire zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken. Gigabit LAN is altijd handig (toekomst). (allemaal in het geval van GigaByte Ultra2).
Waarom dual-channel? Nou omdat RDRAM te duur is, moet je wel voor dezelfde performance dual channel DDR hebben. Weinig chipset leveren dat op dit moment (bij mijn weten alleen de E7205 en de SiS 655).
Zult je ook wel afvragen waarom ik zo flame op de GB? Kleine opsomming van de problemen die ik ben tegen gekomen:
1. De chipset is erg duur (ok, ze bieden veel, maar de SiS is al gauw €50 goedkoper uiteindelijk).
2. Problemen met Hyper Threading. Zelfs al zo je het bord kunnen kopen binnen 1 maand, dan nog is het maar de vraag of je er in de toekomst iets aan hebt.
3. Lage DDR bus snelheid. 266 is niet erg snel meer te noemen. En met binnenkort de 800Mhz is het zelf traag.
4. Moeilijk leverbaar. Ik heb zelf 2 weken gewacht. Niet lang in vergelijking met anderen, maar ik kon zo nog wel 2 weken w88, dus dan wordt het al 1 maand. Ok, ze proberen problemen op te lossen, maar al sinds december 2002. Kom op zeg! Dat duurt wel lang daar. Ik denk zelfs dat ze de GB maar hebben geschrapt ivm de Springdale en Canterwood (voor Canterwood, omdat die ook voor het hogere segment is).
5. Risico dat ze in de toekomt nog meer problemen vinden. Ok, dat heb je altijd, maar bij een chipset die al problemen heeft (in het begin bij levering, meestal is dat voor levering) moet je nog maar eens afw88 of het ooit goed komt.
6. Moeilijk leverbaar. Nogmaals: het is gewoon weg belachelijk dat zo'n dure chipset zo lang moet bijgewerkt worden (zonder nieuws of iets dergelijks).
Dus daarom geen GB voor mij.

Waarom GigaByte? (en geen Abit zoals je nu hebt)
Mijn huidige plank van Abit heeft serieuze problemen. Een BIOS hoger dan ik nu heb (revisie 4 ofzo, zijn er al 10 of meer ondertussen) geeft zulke erge problemen met mijn RAID controller én mijn geluidskaart dat ik gedwongen een oude BIOS gebruik. Ik kan dus ook niet upgraden. Tevens kan ik mijn USB poorten niet gebruiken omdat beide voorzien zijn van een auto powersaving modus ofzo (welke ik niet uit kan zetten helaas). Ik heb echt alles al geprobeerd, maar het blijft gewoon zo dat na 10-30 min. Unreal, Quake, ander spel ik geen muis meer heb. Rest mij opnieuw op te starten. Hetzelfde geldt voor mijn webcam. Een echte webcam kan ik dus niet maken, hij stopt er immers binnen 1 uur mee.
Dit licht dus echt aan Abit. Het is gewoon de samenstelling van het bord die niet goed is. Daarom heeft Abit voor mij afgedaan.

Ik kies voor GigaByte omdat ik hier een bord hebt dat gewoon echt goed is. Tevens was het mijn enige keus tijdens mijn GB tijdperk, en bevallen de geboden specs (SiS 655 en GB) mij erg goed.

-------------------------------------------
Nou, het was een heel verhaal, dus ik hoop dat de topicstarter er iets aan heeft.
Nogmaals: dit is mijn mening! Dat ik iets niet goed (of slecht) vindt, hoeft niet te zeggen dat jij dat ook moet vinden. Er wordt gevraagd naar mijn mening, dus geef ik die. Bevalt hij niet, lees dan verder en irriteer je er vooral niet aan. Dat is tenslotte niemand doel hier (en ook zeker niet de mijne).

[ Voor 1% gewijzigd door Postman op 14-02-2003 20:07 . Reden: Geen line code?? ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb nu een Dual bord met een serverworks chipset van 700 euro en ik zou um zo weer kopen :)

Ik betaal graag meer voor een snel en stabiel serverbordje :)

http://www.tweakers.net/gallery/sys/360 Mijn huidige setup die nog zeker wel een jaartje mee kan.

Mijn volgende PC word zeker een Dual Xeon :)

Alle proemn in n drek

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Heb nu een Asus TUSL2-C met een Celeron(tualatin) 1300Mhz van Intel erop,en m'n tweede pc is een CUV4-X ook Asus dus met een P3 933Mhz van Intel.
Mocht ik een upgrade doen,zou ik weer kiezen voor Asus + Intel oftewel Epox + AMD.
Asus + Intel omdat dat tot nu toe altijd al stabiele en snelle combinaties zijn geweest en voor de goeie service.
De Epox + AMD voor dezelfde redenen.

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• blackangel
  • Laatst online: 19-02 12:08
Mijn volgende zal zeer waarschijnlijk het nieuwste van het nieuwste worden. Aangezien ik nog wat problemen heb met sponsoren duurt het nog even :(

Ik denk zelf dat als ik hem morgen zou gaan kopen het een Asus P4G8x wordt, aangezien ik veel geheugen hierop kan aansluiten. Bijkomend voordeel voor mij is dat ik zoveel mogelijk onboard wil, zodat ik niet allemaal extra controllers erbij wil (iig nu nog niet, als ik ze later wil zet ik ze er dan wel bij... :) komt ook ivm met geld) De reden waarom het een Asus-boardje wordt is omdat ik in mijn vriendenkring er nooit problemen over heb gehoord en lijkt het me een stabiel merk (nog nooit een eigen pc gehad met asus-mobo).

Daarnaast geef ik niet zo heel veel om de cpu-snelheid. Ik ga wel overklokken als ik gebrek heb aan mhz'jes (zo moeilijk zal overklokken echt niet zijn). Het zal dus een Pentium 2,4 GHz 533 fsb worden.

Geheugen wil ik wel veel, met 1 reden. Ik heb er nu (veel) te weinig van (128mb) en ik wil dus voorkomen dat ik er weer gebrek aan heb, mooi 2x 512mb pc2100/2700 (als het werkt // 1x heb je weinig aan op een E7205-chipset :P ) dan maar.

Reden waarom ik geen AMD wil: Ik heb er teveel problemen over gehoord en tot nu toe hebben we thuis allemaal een Pentiumpje gehad. Traditie dus voortzetten. Als je vind dat dit zwakke argumenten zijn, het zijn argumenten en ik weet er geen voor AMD :P (daarnaast vind ik de cache van de P4 iets interessanter)

Edit:
als ik niet al het geld zou hebben zou het waarschijnlijk een P4PE gigabit, vooral vanwege de onboard Raid & firewire, worden.

Btw motormuisje; wat wil je zelf :?

[ Voor 7% gewijzigd door blackangel op 14-02-2003 20:43 ]

• igg
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

M'n huidige bord bevalt me erg goed (tyan Tiger MP) en ben voorlopig niet van plan om die te gaan vervangen. M'n eerst volgende mobo zal ws een dual opteron bordje worden, kans is groot dat het weer een tyan wordt of een gigabyte.

Overclocken is voor mij minder belangrijk dan stabiliteit (btw met 2procs heb je meestal al niet zo'n erg trage bak)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• jvvv
  • Laatst online: 08-05 15:37
Kzal het kort doen (stomme RSI). Mijn vorig mobo was een Biostar... Dat ding was vreselijk. Na een bios-flash was er just niks geflasht. Viel niet te oc'en en was nogalzwak.

Nu zit ik met een 'minder verkochte' Aopen bordje. Dat ding is prachtig, nog geen enkel last mee gehad en het kan veel voor een degelijk prijs. Ik spreek hier over een AK77-8XN. Bordje ondersteunt ddr400, agp8X, usb2 (zes poorten), onboard lan,ata133, ... In dit voor 120€. Het is ook een wonder om te oc'en. Alles in de bios. Ik heb hem nog niet echt getest maar (nog een brakke cooler). Ik snap niet waarom meer mensen dit niet hebben en waarom er ze amper te vinden zijn.

Verwijderd

ik kijk altijd naar de specs en de prijs en wat de winkel in huis heeft op het moment dat ik het ga kopen, ik wil er niet op wachten.
merken maken mij niet uit, mijn eerste pc die ik kocht heeft en asus mobo met en intel proc 200 mhz, die werkt tot op de dag van vandaag erg goed als server.
hij was toendertijd goed upgradebaar.
toen kocht ik een aopen plankje met een pII 400 erop, plankje had scsi onboard en was ook weer goed upgradebaar met alles, ik heb ook en chaintech met pIII 450 en dat is en rampenboord het werkt en het werkt goed maar dat is alles wat je ermee kan, upgraden kan niet !!!!!
mijn huidige pc heeft en plankje van ecs(k7s5a) met en amd 1600+ erop.
dit plankje wederom gekocht omdat het goed upgradebaar is en het de sis chipset heeft, bij mij komt er geen via in huis, dat is echt bagger in mijn ogen.
ik kijk dus naar de mogelijkheden die en mobo in de toekomst te bieden heeft, ik lees veel reviews dus op die manier blijf ik wel op de hoogte van de ins en outs op dat gebied.
ik kijk dus ook wat het gaat kosten, ook al zou ik geld teveel hebben, want ik ga het zeker niet weggooien aan onnodige dingen

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik veronderstel dat we ook ideeën/suggesties mogen uitwisselen, so let's give it a go :)
FlamerX schreef op 14 februari 2003 @ 20:07:
Waarom SiS 655?
Waarom dual-channel? Nou omdat RDRAM te duur is, moet je wel voor dezelfde performance dual channel DDR hebben. Weinig chipset leveren dat op dit moment (bij mijn weten alleen de E7205 en de SiS 655).
[zeikmodus] RDRAM is ook dual-channel ;) [/zeikmodus]

Over de prijs.. Het geheugen zelf is wel wat duurder (al is het verschil niet zo groot meer).. De borden daarentegen verschillen sterk in prijs. Banaal voorbeeldje (ik neem nu even GB-borden, voor hetzelfde geld heb je z'n Asus- of Abit-tegenhanger).

Gigabyte 8IHXP € 125
256 MB PC1066 RDRAM € 113

Dan zit je op € 238.

Als we nu het E7205-alternatief nemen, en 50 euro van de prijs van het moederbord aftrekken (SiS = goedkoop), komen we dit uit..

Gigabyte 8INXP € 250 - 50: € 200
2x 128 MB PC2100 SDRAM (A-merk): 2x € 25: € 50

En dat is € 250.

Dus je zit ongeveer op dezelfde prijs. Daarom ben ik ook gewoon voor de 850E gegaan, kwam goedkoper uit dan een E7205, met iets betere prestaties. Bovendien heeft mijn Asus P4T533 alles wat zowel de veeleisende gebruiker als de overklokker wilt.
FlamerX schreef op 14 februari 2003 @ 20:07:
Waarom SiS 655?
3. Lage DDR bus snelheid. 266 is niet erg snel meer te noemen. En met binnenkort de 800Mhz is het zelf traag.
En dan? De bus van de P IV is nog steeds 133 MHz, en twee kanalen PC2100 DDR-SDRAM levert net de bandbreedte die je nodig hebt. Je kan als tegenargumenten aanvoeren:

1) Overklokbaarheid: niet geldig, je kunt er net zo goed PC2700 reepjes in gooien, die zullen standaard op 133 MHz werken maar tot 166 MHz zou je zonder problemen moeten kunnen gaan
2) Toekomst: Tja, standaard kan hij niet overweg met de 200 MHz bus van de nieuwe P IV's (de SiS 655 ook niet trouwens, dacht ik). Maar net daarvoor hebben Intel en SiS nieuwe chips klaarliggen. Het zou trouwens wel moeten lukken, als beide borden een PCI-lock hebben.. PC3200-geheugen erin, AGP/PCI op 66/33 locken en dan een 200 MHz CPU erin.

• jvvv
  • Laatst online: 08-05 15:37
Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 20:59:

mijn huidige pc heeft en plankje van ecs(k7s5a) met en amd 1600+ erop.
dit plankje wederom gekocht omdat het goed upgradebaar is en het de sis chipset heeft, bij mij komt er geen via in huis, dat is echt bagger in mijn ogen.
ik kijk dus naar de mogelijkheden die en mobo in de toekomst te bieden heeft, ik lees veel reviews dus op die manier blijf ik wel op de hoogte van de ins en outs op dat gebied.
ik kijk dus ook wat het gaat kosten, ook al zou ik geld teveel hebben, want ik ga het zeker niet weggooien aan onnodige dingen
Met VIA moet je idd oppassen. Mijn vroeger bordje was klote, had via en usb was ni te doen. Nu heb ik ook VIA en ik klaag niet.

• motormuisje
Heb net alles effe nagelezen.... Ga morgen verder met de tussenstand.
Ga nu eerst naar bed bijkomen van zware week :) beetje ziekjes ..

Thanks so far for all the replys

Verwijderd

Volgende mobo wordt waarschijnlijk een Tyan met Canterwood chipset.
Ten eerste stap ik over van een AMD systeem naar Intel omdat ik op dit moment meer vertrouwen in de komende Intel processoren heb. Ik ben bang dat AMD met de athlon 64 toch iets teveel hooi op de vork heeft genomen en bovendien gaat Intel al veel eerder naar een 90nm productieproces. Verder lijkt HTT mij ook een erg nuttige techniek.

De Canterwood chipset kies ik met het oog op de toekomst. Met de 800Mhz bus moet hij de Prescott aankunnen en met een simpele bios upgrade waarschijnlijk HTT2 en SSE3 ondersteunen. Verder wil ik helemaal over naar S-ata en USB2.0 dus is het voor mij een vereiste dat beide door de southbridge ondersteund worden. Tenslotte is het een Intel chipset die op de workstation/high performance markt is gericht, dus mag je goede stabiliteit en performance verwachten.

Tyan kies ik voor hun sobere mobo's en hun goede reputatie als fabrikant van server/workstation mobo's. Ik heb het liefst zo weinig mogelijk onboard gedoe omdat het meestal toch niet volwaardige oplossingen zijn zodat je alsnog een video, geluidskaart, enz. derop zet terwijl je wel voor die onboard zooi moet betalen. Verder levert een mobo met weinig geintegreerde spullen een minder gecompliceerd design op wat alleen maar in je voordeel is. Tenslotte zal Tyan waarschijnlijk wel weer een fanless mobo maken wat zowel voor het lawaai als de betrouwbaarheid natuurlijk altijd beter is.

Belangrijkste is voor mij dus stabiliteit en de mogelijkheid tot upgraden in de toekomst. Service maakt me niet veel uit aangezien ik er toch geen gebruik van maak. Een eventuele fan op de northbridge kan ik ook nog wel mee leven aangezien ik 'm dan gewoon door een zalman koelblok vervang. En performance is ook niet het belangrijkste, aangezien dat elkaar toch hooguit een paar procentjes ontloopt. Zolang het maar geen mobo is met zoveel mogelijk geintegreerde troep in alle kleuren van de regenboog.

Het is dus nog even wachten wat de andere merken gaan doen aangezien het nog een paar maandjes duurt voordat mobo's met Canterwood chipsets zullen verschijnen. Misschien wacht ik zelfs nog even totdat de eerste revisies zijn gemaakt en de beginnersfoutjes zijn verholpen. Maar dat zal moeilijk worden omdat ik het geld al heb, en alle andere onderdelen al beschikbaar zijn :P

• Ralph Smeets
  • Laatst online: 29-06 09:03

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik zelf had goede ervaring met m'n MSI KT7 Turbo moederbord. M'n Asus P2L97 was kwalitatief goed, maar de service van Asus, updates van BIOS etc.., was slecht. Dus daarom had ik toen voor een MSI plank gekozen.

In december is er een nieuwe plank ingekomen, vergezeld van een Athlon XP2000+. Deze keer niet voor MSI gegaan, maar voor een GigaByte GA-7AX. Waarom? Twee keer m'n BIOS verflashed en dan zit je dus een week zonder PC. En dat BIOS chipje er elke keer uithalen en er weer in douwen lijkt me nu ook niet meteen bevordelijk voor de gezondheid van het BIOS chip socket. GigaByte heeft Dual-BIOS en maakt het verneuken van je BIOS dus een stuk moeilijker.

Met VIA heb ik zelf trouwens geen problemen gehad. M'n KT133A werkte zonder problemen en ook de KT400 die ik nu heb werkt probleemloos.

Voor geheugen kies ik altijd Crucial. Kwalitatief goed, Micron chips, en het wordt binnen drie dagen met UPS geleverd voor een zachte prijs. Sinds enkele aanvaringen met andere merken, wil ik niks anders meer.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Postman
  • Laatst online: 07-07 21:07
@ Jupiler: Je bereking is leuk, maar gaat niet meer op als je hogere aantallen RAM gaat gebruiken. In de Computer!Totaal van deze maand staat hetzelfde wat jij zegt, met als verschil dat hun er ook 512 MB en 1GB bij vermelden (en 512MB is wel een beetje de standaard, niemand draait meer op 128MB ;)).
Nieuwe vergelijking:

512MB PC1066 RDRAM = €394
GigaByte 8IHXP = €125
Samen is dat €519

512MB PC2700 DDR-SDRAM = €103 (Kingston)
GigaByte 8INXP = €245
Samen is dat €348

Scheelt toch wel €171. En in het geval van 1GB kom je op een verschil van (2x RDRAM a €394, 1x 1GB PC2700 Corsair a €419) €159 uit (of €372 voor 2x 512MB DDR). Ik vind dit aanzienlijke verschillen. Met de besparing voor 1GB (wat ik uiteindelijk wil en nodig heb) kan ik een Radeon 9700 Pro kopen. Toch mooi meegenomen.
En performance verschillen met PC2700 DDR en PC1066 RDRAM zijn er bijna niet (soms zelfs beter, soms minder).
[zeik-modus]Ik weet dat RDRAM dual channel is. Ik bedoel te zeggen dat je wel dual channel DDR nodig hebt voor dezelfde performance als die van RDRAM (anders is RDRAM een stuk sneller ja).[/zeik-modus]

De SiS chip ondersteunt nu al PC3200 geheugen. Ze zeggen nu al dat het mogelijk is dat de chip 800Mhz zal ondersteunen, maar kunnen geen garantie geven omdat ze de layout van de Intel silicon nog niet weten. Dus met een beetje geluk en een BIOS update kun je met een SiS 655 plank (GigaByte tenminste, zei zeiden dit ook) een Prescott draaien. Alleen mis je dan HT2.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ow, zo gaat 't niet helemaal :P

2x 256 MB RDRAM: 2x € 113 = € 226

En om van de twee kanalen DDR te genieten, moet je twee reepjes hebben.. Dat is 2x 256 MB à 60 euro, dat is 120 euro.

En de prijs van het mobo maakt dat min of meer goed. Maar ik geef toe dat dual channel SDRAM gunstiger is in prijs, zeker als de prijzen van de chips nog zullen dalen. Maar daarvoor heeft SiS de 658 en later de 659 klaar staan :)

[ Voor 29% gewijzigd door Steve op 14-02-2003 23:07 ]

Verwijderd

Mijn keuze in Augustus zag er zo uit:
Ik wil een Intel PIV, ik wil Rambus, Ik wil zo veel mogelijk onboard functies, van een bekent merk :)

Toen dus de Asus P4T533-c gekozen..

Nu zou ik waarschijnlijk gewoon ddr nemen, wel intel, en zeker zo vel mogelijk onboard functies... Asus bevalt goed dus waarom ook niet.. al hoor ik van bv. Epox ook goede dingen.
Types wet ik er niet van.. heb ik me de laatste tijd niet zo mee bezig gehouden :)

Verwijderd

Jupiler schreef op 14 February 2003 @ 23:06:
Ow, zo gaat 't niet helemaal :P

2x 256 MB RDRAM: 2x € 113 = € 226

En om van de twee kanalen DDR te genieten, moet je twee reepjes hebben.. Dat is 2x 256 MB à 60 euro, dat is 120 euro.
Dat ligt eraan of je 16bit of 32bit rambus neemt :)... Alleen dat 32bit geheugen is zo verrek slecht te krijgen :(

• dion_b
  • Laatst online: 19:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 00:48:
[...]

Dat ligt eraan of je 16bit of 32bit rambus neemt :)... Alleen dat 32bit geheugen is zo verrek slecht te krijgen :(

Het is allemaal 32b, althans met 2 kanalen van 16b. Het enige verschil tussen de '32b' en '16b' modules is dat een 32b module beide kanalen in z'n eentje bezet (en de slot er dus op berekend). Qua performance scheelt het 0,0- dit is zuiver form factor.

Oslik blyat! Oslik!

• MewBie
  • Laatst online: 00:24
Nog maar even de ondebouwing voor mijn keuze van een Epox P4 bordje:

1: Epox is als enigste hier in de buurt een beetje te verkrijgen en via internet doe ik liever niet meer na slechte ervaringen met mn chieftec kast (3 keer dode voeding)
2: P4 omdat ik bij AMD oa. altijd bang ben om de core te mollen omdat de koelers er zo slecht op en af gaan, en het prijsverschil is bijna nihil de laatste tijd. En ik ben best tevreden over mn P1 233MMX :+ en t kan er alleen maar beter op geworden zijn bij intel.
3: Chipset met PC2700 geheugen ondersteunig omdat ik daar nog 256MB van in de computer van me broer en mij heb zitten, dus scheelt me weer geheugen kopen ;)
4: Geen onboard video omdat je daar veel meer voor betaald en er dan waarschijnlijk toch een ATi 9700 in komt te zitten.

Lijkt me genoeg onderbouwing toch? en als je meer wilt weten over de waaroms, just ask ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Abbadon schreef op 13 February 2003 @ 23:04:
Als ik nu m'n bord zou upgraden? Dan werd 't een goede opvolger voor m'n huidige Tyan TigerMP, waarschijnlijk een Supermicro X5DAL-G. Waarom deze keuze? In eerste instantie moeten en twee cpu's op, als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer terug, punt. Dit specifieke bord kan ik door z'n, voor een E7505 bord, kleine formaat (ATX) mooi kwijt in m'n huidige kast en hij ondersteund als een v.d. weinige Placer borden of unbuffered of registered geheugen.............
Juist :D Ik zou dan het zwaardere broertje kopen, de SuperMicro X5DA8-0, met Dual Xeon 533, 1xGbit LAN, Dual U320 SCSI. Alleen er moeten ECC Registred DDR in :( Maar dat maakt niet uit. Moet toch nieuw geheugen omdat ik nu RD-Ram heb :+

Bord kost 800 euro B)

Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/Product_page/MB-Pics/E7505/x5da8.jpg

Waarom Koop ik Dit

Zoals Bierkameel en Abaddon al zeggen, eenmaal Dual gewend en je wilt niet meer terug.

Heb nu een SuperMicro P4DCE+ plank, met een i860 Chipset en die word nu best wel wat ouder :P Tijd voor een nieuwe dus, deze heeft Dual Channel PC800 RD-Ram. Dus dan word het toch weer Dual Channel DDR. En dan kom je automatisch op een Intel E7505 of een ServerWorks GC-LE uit.

Maar die laatste heeft geen AGP 8x Support, en dat moet ik wel hebben. Want het is een zware DVD/Games bak })

Had hiervoor Dual Xeon 1.7, en nu 2.4, en eind dit jaar als de nieuwe Xeon's met 800 MHz FSB en HTT-2 er zijn :9~ Komen er 2 van deze op 3.2 GHz in :D LEKKAH

[ Voor 39% gewijzigd door AlPha.BeYoNdeR op 15-02-2003 18:18 . Reden: onderbouwing toegevoegd ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hmm.......heb net een tijdje een nieuw mobo ( september ;) ) maar als ik moeet kiezen dan een Chaintech Zenith met nForce2 chippie :)
2e Keus is Asus DeLuxe met zelfde chippie :)

Waarom :? : met Chaintech veel ervaring tot nu toe en tjaa ASUS hé :D

:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Mijn volgende aanschaf word waarschijnlijk een MSI of Asus bordje met Springdale PE chipset... Nog even geduld hebben dus :)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• motormuisje
Hehe er word gevraagt wat ik zelf wil :)

Ik heb momenteel een Abit AT7 Max 2 die lekker loopt. Maar mijn keuze word binnenkort door de mening van de rest Epox 8rda+.
Heb hem al in mijn handen gehad indeling is fijn en ga hem morgen effe testen...
Het upgraden van mijn pc is meestal niet tijd en geld gebonden daar ik meestal mijn pc snel weer verkoop(zolang het nog wat waard is)

Mijn eerste keuze Abit blijft nog altijd heersen vanwege de goeie service van Abit. D.w.z. dat als mijn Max nu stuk gaat ik binnen 3 dagen een nieuwe heb "Max onsite garantie". Echter de epox heeft de gaten op het moederbord voor de koeler en die wil ik wel gaan gebruiken. Daardoor ga ik binnenkort over stappen op Epox.
Mijn mening is bekent.

Zal vanavond effe de tussenstand bij werken.

• Q-bone
  • Laatst online: 18:38

Q-bone

Dusss...

Stinger666 schreef op 13 februari 2003 @ 18:58:
[...]
WTF :| , meen je dit nou, anders moet jij nodig eens op les om uit te zoeken waar ze een goede RMA hebben.
Asus is dus echt wel okey! Abit sucks bigtime met garantie. Daar kun je zeker 8 weken wachten voor je iets terug hebt. Epox is goed idd en MSI is redelijk kut, behalve als je leverancier bent.
.
oke mijn bevindingen met abit zijn dat ik donderdag een "kapot" moederbord heb opgestuurd en dus die week er na al een nieuw moederbord terug had!! met een nieuwe bios er op, kwam rechtstreeks bij Abit vandaan, dus niet alles en iedereen over 1 kam scheren!

bla?

• tech-no-logical
  • Laatst online: 12-07 14:50
wegens jarenlange goede ervaringen zou 't voor mij zeker een asus-bord worden. ik heb thuis een p2b-f en een tx97 die al jaren probleemloos draaien, en op m'n werk een groot assortiment pI t/m pIV bordjes die nooit problemen geven. enige asus-bord dat ooit raar deed was een a7v (een amd-bord).

momenteel twijfel ik tussen een (kale) p4pe en een p4g8x. het zal waarschijnlijk de eerste worden.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik raad je zeker de tweede aan. Het is gewoon weggegooide bandbreedte als je een single-channel bord koopt..

• tech-no-logical
Jupiler schreef op 16 februari 2003 @ 15:28:
Ik raad je zeker de tweede aan. Het is gewoon weggegooide bandbreedte als je een single-channel bord koopt..
ik heb nog geen tests gezien waarin bleek dat er echt een groot verschil is in real-world performance tussen single ddr 333 en dual ddr 266. voor een paar procent doe'k 't niet (gezien 't prijsverschil).

maar als je me een test aan kunt wijzen die iets anders laat zien : ik houd me aanbevolen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Voorbeeldje: http://www17.tomshardware.../intel_granitebay-14.html en volgende pagina's. En nog eentje: http://www.vr-zone.com/reviews/Gigabyte/8INXP/page7.htm

Bij de meeste benches niet zo'n supergroot verschil, maar dat is gewoon omdat de benches niet zoveel kracht vereisen, maar op termijn zal je het verschil zeker merken.

En als je er PC2700 of PC3200 geheugen in gooit, kan je ver overklokken, met een enorme geheugenbandbreedte. En dan wordt het pas leuk :)

[ Voor 14% gewijzigd door Steve op 16-02-2003 20:23 ]

• smvs
  • Niet online
Voor mij voorlopig ff niks anders meer dan Gigabyte. Ik heb in mijn loopbaan al aardig wat merken voorbij zien komen en ik heb nu eindelijk mijn merk gevonden als ze zo door blijven gaan. Ik praat dus gewoon uit het oogpunt van de ervaringsdeskundige. de chipset kan me niet eens zo heel veel meer schelen. de via chipsets van tegenwoordig zijn ook wel schappelijk vind ik.

• tech-no-logical
die eerste had ik al gezien, en daar was ik niet van onder de indruk. die tweede, tja, natuurlijk is de geheugenbandbreedte groter :)
En als je er PC2700 of PC3200 geheugen in gooit, kan je ver overklokken, met een enorme geheugenbandbreedte. En dan wordt het pas leuk :)
daar heb je een punt. maar toch... extreem overklokken doe'k niet, en het prijsverschil tussen een kale p4pe (130 euro) en een p4g8x deluxe (250 euro) vind ik wat veel. ja, daar krijg je meer voor, maar die onboard zooi hoef ik niet, hooguit raid.

als een kale p4g8x leverbaar is, en kwa prijs niet veel meer dan 130 euro kost, dan wil ik er wel voor gaan. iemand enig idee van prijs ?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik denk dat de kale P4G8X zo'n 200 euro kost.. Zal binnenkort nog wel dalen.

Zal dus zo'n 50 euro verschil zijn, dat geef ik er graag aan uit.. Vergeet niet dat de markt evolueert en dat er steeds meer prestatie nodig is.. En bij een P IV staat prestatie vooral gelijk aan geheugenbandbreedte.

• tech-no-logical
Jupiler schreef op 16 February 2003 @ 21:47:
Ik denk dat de kale P4G8X zo'n 200 euro kost.. Zal binnenkort nog wel dalen.
hmm... nederlandse prijzen kan ik niet vinden, amerikaanse sites suggereren een verschil van slechts $20 tot $30. dat zou dus rond de 220 euro uitkomen, een prijsverschil van nog steeds 90 euro met de p4pe...

ik hou 't in de gaten, die upgrade zal toch niet deze week zijn :)

• motormuisje
Hm ik weet toch haast zeker dat ik vanmiddag een vraag had beantwoord over wat ik wil :(
Maar ga morgen verder..

• Steve

Steve

Krokodil \o/

motormuisje schreef op 16 februari 2003 @ 22:32:
Hm ik weet toch haast zeker dat ik vanmiddag een vraag had beantwoord over wat ik wil :(
Maar ga morgen verder..
Staat er toch ook? :X

• BoNeZ99
  • Laatst online: 11-07 15:59
Ik heb een tijdje een Asus A7V gehad, maar die begon na +- 1,5 jaar raar te doen, de geheugenbankjes deden het niet meer. Ben toen overgestapt op een A-Open AK77Pro-A ata133, en deze draait nog steeds goed, geen probs tot nu toe. Mijn nieuwe mobo zal wel weer een A-Open worden. Op dit moment zou ik voor een AK77-8x Max gaan:
http://english.aopen.com.tw/products/mb/AK77-8XMax.htm.
Daar zit echt alles op wat ik zo'n beetje wel wil hebben op een mobo :).
Pagina: 1