Photoshop tekstengine

Pagina: 1
Acties:

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 16:42

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Ik ben van een site waarvoor ik werk alle menuutjes aan het vervangen en nu valt het me op dat als ik de tekst een paar pixels verschuif ook de tussenruimte tussen de letters een pixel verschuift. De conclusie die ik dan trek is dat de tekstengine van Photoshop niet erg precies is. Hieronder plaatjes van de tekst en de verschoven tekst.

Hier lijkt de tussenruimte tussen de "n" en de "f" te klein te zijn en die tussen de "m" en de "a" te groot.

Hier lijkt de tussenruimte tussen de "t" en de "i" te klein te zijn..

Zodra je een andere tool selecteert verschuiven de letters niet meer, maar de niet-kloppende tussenruimte blijft. Als je "Rasterize Type" doet blijft het ook op de foute manier staan. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand misschien hoe het opgelost kan worden? (externe plugin?)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Dat heet kerning en is niet zozeer een bug. Hetzelfde effect zie je als je een diagonale lijn verplaatst.

Oplossing lijkt me de spacing in het character palette hard vast te zetten, of een bitmap-font te kiezen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Ik kan bij kerning alleen "0" of "Metrics" kiezen in Photoshop 6. En bij nul blijft ie gewoon verschuiven. Metrics was de uitgangspositie van hierboven.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Wat voor lettertype gebruik je? TTF/PS/Bitmap?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:53
Hm, letterafstand instellen, en anti aliasing aan, het scheelt voor 't oog.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
chem: ik gebruik een TTF (en daar heb ik geen Type1 van ofzo)

willem: Doel je met letterafstand kerning of tracking?
Bij kerning: zie mijn vorige reply
Bij tracking blijft ie verschuiven bij het verplaatsen. Anti-aliasing is ook geen optie vanwege de leesbaarheid van kleine tekst in het menu.

• Willem
Bedoelde inderdaad tracking..

Maar dan zou ik echt voor een ander font gaat wat van zichzelf een betere (none-fixed) width heeft zeg maar.. D'r zijn genoeg alternatieven lijkt me. :)

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Dus dat ik die kerning niet kan instellen ligt aan het font? Dan moet ik mijn werk maar overhalen tot de aanschaf van een mooi Type1 schreeffontje. Thanks voor de info..

• Willem
FYI "aanschaf" kan veelal al via ons aller vriend Google ;)

• cc bcc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 19:13
Bij zulke kleine fontsizes is het niet raar dat de kerning niet klopt. Het beste wat je kunt doen is de tekst rasterizen en het handmatig aanpassen van de letterafstand.

-- I talk to planets, baby --

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Nou volgens mij is er weinig aan te doen. Photoshop maakt gewoon een keuze waar hij de pixel neergooit. Omdat je het niet op een halve pixel kan zetten. Enige oplossing is gewoon bij sommige letters de afstand tussen de letters handmatig aan te passen. Zet je um op antialiased dan valt het minder op maar zal de ene letter minder goed qua kleur zijn dan de ander.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• cc bcc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 19:13
FYI "aanschaf" kan veelal al via ons aller vriend Google
Ik vind dat je als grafisch ontwerper de fontdesigner moet respecteren en het font moet kopen. De meeste fonts zijn helemaal niet zo duur. Je verdient er geld mee, dus gewoon kopen die fonts.

-- I talk to planets, baby --

• Willem
You didn't mention the ;) did you

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Als het voor een site is, waarom fix je dat dan niet met plain old HTML ? Scheelt heel veel tijd ipv met Photoshop te klooien :) Als je nou anti-aliased was, dan was het gek ja, maar dit gewoon aliased, dus dan krijg je dat soort dingen met de type engine.

just my 2 eurocents.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 13:39

DeFeCt

je wéét toch

Heb je ook de updates gedraaid van PS6? Kan me herinneren dat in de eerste release van 6 de kerning nog een beetje buggy was.

Flickr

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

[rml][ Photoshop] probleem met spatiëring[/rml]

Zie ook hier. Ik heb hetzelfde ooit hier gevraagd. Try the search! ;)

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

cc_bcc schreef op 13 February 2003 @ 10:58:
[...]

Ik vind dat je als grafisch ontwerper de fontdesigner moet respecteren en het font moet kopen. De meeste fonts zijn helemaal niet zo duur. Je verdient er geld mee, dus gewoon kopen die fonts.
Wanneer je als grafisch ontwerper alle fonts koopt, en een beetje familie kost al snel een euro of 500 dan ben je geen grafisch ontwerper maar 'binnen'. Het wordt anders als je bv een specifiek font gaat koppelen aan een huisstijl. Een dergelijk font kan 1 op 1 doorberekend worden richting klant.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Nozzman schreef op 13 februari 2003 @ 11:51:
[rml][ Photoshop] probleem met spatiëring[/rml]

Zie ook hier. Ik heb hetzelfde ooit hier gevraagd. Try the search! ;)

Ik had gezocht, maar misschien was ik niet zo handig geweest met zoektermen (was laat gister).

Anyways, html is geen optie (want mouseover) dus ik ga ze inderdaad handmatig spatiëren.

• Willem
Hoe bedoel je dat HTML dan geen optie is? :)

Pagina: 1