Verwijderd
Normaal gewoon hele tekst selecteren en dan de spatiering instellen... Of heb je dat al gedaan?
Of het komt doordat het aantal pixels al heel laag is waardoor de spatiering niet uitkomt.
Of het komt doordat het aantal pixels al heel laag is waardoor de spatiering niet uitkomt.
Ik heb drie verschillende spatiëringen gebruikt. Probleem is dat ie sommige letters aan elkaar plakt en andere weer twee pixels tussen zet. Binnen 1 spatiëring!Op donderdag 25 juli 2002 15:04 schreef Pro-Prutser het volgende:
Normaal gewoon hele tekst selecteren en dan de spatiering instellen... Of heb je dat al gedaan?
Yep, arial @ 11 px doet precies hetzelfde vreemde ding.
Verwijderd
Heb het ook even geprobeerd (PSP 6.0 by the way), kan het zijn dat die afbeelding een indexed color heeft? Zo ja, maak er RGB of CMYK van, zo niet, dan ben ik ook ten einde raad
Ben gewoon in RGB bezig.Op donderdag 25 juli 2002 15:15 schreef Pro-Prutser het volgende:
Heb het ook even geprobeerd (PSP 6.0 by the way), kan het zijn dat die afbeelding een indexed color heeft? Zo ja, maak er RGB of CMYK van, zo niet, dan ben ik ook ten einde raad
Verwijderd
Experimenteer in het Character/Paragraph windowtje met Fractional Width en System Layout.
Ga naar de character palette en klik op dat kleine pijltje rechts boven, en klik dan op Fractional Widths (uit zetten)
[url="http://studio.adobe.com/learn/tips/totalphs18/main.html"]http://studio.adobe.com/learn/tips/totalphs18/main.html[/url]
[Ik heb ut wel over de Engelse versie 7]
[url="http://studio.adobe.com/learn/tips/totalphs18/main.html"]http://studio.adobe.com/learn/tips/totalphs18/main.html[/url]
Hmm, probeer maar eens met verdana op 10 pixels. en dan de letters "s" en "t" naast elkaar. Die plakt ie toch echt aan elkaar, frctional widths of niet.Op donderdag 25 juli 2002 15:24 schreef Jorick het volgende:
Ga naar de character palette en klik op dat kleine pijltje rechts boven, en klik dan op Fractional Widths (uit zetten)
Ja? Hier klopt het toch ook niet?Op donderdag 25 juli 2002 15:46 schreef Jorick het volgende:
[url="http://members.home.nl/joricksaaltink/verdena.gif"][afbeelding][/url]
Heb ik verder niets aan gedaan
ze 'kleven' toch niet aan elkaar??, er zit 1 of 2 pixels tussen (wat allemaal 1 moet zijn ja)
Wat ik wil is dat iedere letter precies 1 pixel van elkaar verwijderd is. Dus niet de ene keer 0, de andere keer 1 en de andere keer 2 (wat dus voorkomt binnen 1 spatiëring).Op donderdag 25 juli 2002 15:49 schreef Jorick het volgende:
ze 'kleven' toch niet aan elkaar??, er zit 1 of 2 pixels tussen (wat allemaal 1 moet zijn ja)
Volgens mij moet je dan courier nemen... (of een ander non proportional font)Op donderdag 25 juli 2002 15:57 schreef Nozzman het volgende:
[..]
Wat ik wil is dat iedere letter precies 1 pixel van elkaar verwijderd is. Dus niet de ene keer 0, de andere keer 1 en de andere keer 2 (wat dus voorkomt binnen 1 spatiëring).
Wat je trouwens kan doen is de spaties onderling aanpassen met alt pijltje
Volgens mij gebuik jij bold bij je lettertype (zo nee, negeer dan deze post
).
Dan is er namelijk een verchil tussen bold selecteren van het lettertype zelf en van 'faux bold', misschien dat het daar aan ligt?
Dan is er namelijk een verchil tussen bold selecteren van het lettertype zelf en van 'faux bold', misschien dat het daar aan ligt?
Nee het ligt eraan dat verdana een proportioneel font isOp donderdag 25 juli 2002 16:56 schreef Shagura het volgende:
misschien dat het daar aan ligt?
Als ik dat doe dan is de webschets onzin, aangezien niemand dan ziet welk font er uiteindelijk gebruikt gaat worden.Op donderdag 25 juli 2002 16:29 schreef DeFeCt het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dan courier nemen... (of een ander non proportional font)
Wat je trouwens kan doen is de spaties onderling aanpassen met alt pijltje
1 pixel tussen elke letter is precies dezelfde onzin omdat het in het uiteindelijk ontwerp er ook niet zo zal uitzien...Op donderdag 25 juli 2002 17:15 schreef Nozzman het volgende:
[..]
Als ik dat doe dan is de webschets onzin, aangezien niemand dan ziet welk font er uiteindelijk gebruikt gaat worden.
[edit]
Wat is trouwens een webschets? Het woord schets doet mij vermoeden dat het hier om een draft gaat waarbij zaken toch nog niet helemaal definitief zijn, dus om dan om een pixel zoveel moeite te doen.. tja het is weer eens wat anders dan een mier, maar toch...
In html krijg je wel netjes 1 pixel tussen iedere letter.Op donderdag 25 juli 2002 20:51 schreef DeFeCt het volgende:
[..]
1 pixel tussen elke letter is precies dezelfde onzin omdat het in het uiteindelijk ontwerp er ook niet zo zal uitzien...
[edit]
Wat is trouwens een webschets? Het woord schets doet mij vermoeden dat het hier om een draft gaat waarbij zaken toch nog niet helemaal definitief zijn, dus om dan om een pixel zoveel moeite te doen.. tja het is weer eens wat anders dan een mier, maar toch...
Webschets = beetje krom woord eigenlijk. Bedoel meer webontwerp. Waarbij schets de weg is naar het uiteindelijke ontwerp. En ik hou van accuraat werken.
Als je nou een stukje tekst in html klopt.
En dat vervolgens printscreent.(is dat een werkwoord?
)
Is het dan goed in Photoshop?
En dat vervolgens printscreent.(is dat een werkwoord?
Is het dan goed in Photoshop?
..maak voor de grap eens een screenshot van deze post en copy paste hem in photoshop..Op donderdag 25 juli 2002 23:43 schreef Nozzman het volgende:
[..]
In html krijg je wel netjes 1 pixel tussen iedere letter.
ctrl + + + + + + + +
M
infowindow
oooooooooh
Check dit woord: vrijdag
Hier zitten ook niet overal netjes dezelfde spaties tussen.
Nozzman, over het secuur werken, dat deed ik ook ontzettend graag (ik noem het altijd licht-perfectionistisch) alleen je moet weten dat ontwerpen en kunst of whatever, niet 'metrisch' altijd het mooiste zijn.
Soms is 1px overal tussen gewoon minder mooi dan wat Photoshop bv standaard doet.
Ik heb het zelf voornamelijk met balkjes:
'dit balkje 30px hoog, en dan die daaronder het dubbele!'
Waarom het dubbele? donno, dat is metrisch.
Hier zitten ook niet overal netjes dezelfde spaties tussen.
Nozzman, over het secuur werken, dat deed ik ook ontzettend graag (ik noem het altijd licht-perfectionistisch) alleen je moet weten dat ontwerpen en kunst of whatever, niet 'metrisch' altijd het mooiste zijn.
Soms is 1px overal tussen gewoon minder mooi dan wat Photoshop bv standaard doet.
Ik heb het zelf voornamelijk met balkjes:
'dit balkje 30px hoog, en dan die daaronder het dubbele!'
Waarom het dubbele? donno, dat is metrisch.
Verwijderd
ik typ gewoon effe wat in html,.. dan een screenshot nemen van de html-tekst en plak die in het ontwerp.Op donderdag 25 juli 2002 15:02 schreef Nozzman het volgende:
Als ik webschetsen maak, dan gebruik ik meestal fake-tekst in het juiste formaat weergegeven.
en waarom niet gewoon verdana 10pt anti-alias none ?Op vrijdag 26 juli 2002 14:29 schreef zkywalker het volgende:
[..]
ik typ gewoon effe wat in html,.. dan een screenshot nemen van de html-tekst en plak die in het ontwerp.
Dat werkt nou net niet!!Op vrijdag 26 juli 2002 14:31 schreef DeFeCt het volgende:
[..]
en waarom niet gewoon verdana 10pt anti-alias none ?
Ik kan idd. in HTML gaan lopen inkloppen en dan op printscreen drukken en plakken en kleur wegpoetsen, maar dat gaat we wat ver. Type rasterizen en handmatig spatiëren kan nat. ook, maar dat is dom werk.
En wat werkt er dan niet? Dat je niet overal een pixel ruimte krijgt? We hebben al aangetoond dat dat bij HTML ook niet het geval is.Op vrijdag 26 juli 2002 14:49 schreef Nozzman het volgende:
[..]
Dat werkt nou net niet!!
Kleur wegpoetsen? Je kan ook gelijk de juiste background kiezen natuurlijk..Op vrijdag 26 juli 2002 14:49 schreef Nozzman het volgende:
Ik kan idd. in HTML gaan lopen inkloppen en dan op printscreen drukken en plakken en kleur wegpoetsen, maar dat gaat we wat ver.
Voor de tweede keer, je hoeft niet te rasterizen om handmatig te spatieren, alt pijltje vooruit en achteruit tussen je letters werkt ook.Op vrijdag 26 juli 2002 14:49 schreef Nozzman het volgende:
Type rasterizen en handmatig spatiëren kan nat. ook, maar dat is dom werk.
(blijft hoe dan ook dom werk
[edit]
Welke versie van PS draai je eigenlijk?
Probleem voor 1 pixel tussen elke letter:
Ik weet niet heel zeker of dit klopt, maar als je een font maakt stel je per character de extra lege ruimte links en rechts in zodat letters afstand van elkaar hebben. (hier beginnen de speculaties) Het probleem is dat photoshop als rand van een character alleen 1 kan herkennen, en niet 2. Hierbij is 1 de lijn waar de vorige character tegenaan zit geplakt.
(kijk naar rooie cijfers, niet die witte, had em ff van google geplukt)
Ik weet niet heel zeker of dit klopt, maar als je een font maakt stel je per character de extra lege ruimte links en rechts in zodat letters afstand van elkaar hebben. (hier beginnen de speculaties) Het probleem is dat photoshop als rand van een character alleen 1 kan herkennen, en niet 2. Hierbij is 1 de lijn waar de vorige character tegenaan zit geplakt.
(kijk naar rooie cijfers, niet die witte, had em ff van google geplukt)
Pagina: 1