[Center speaker bouwen] samengesteld uit andere speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
Ik zag bij de ALDI een aanbieding mbt speakers hiero

Nu wil ik al een tijdje mijn surround set compleet maken met een center speaker maar het geld ontbreekt mij een beetje, los zijn die dingen best prijzig :(

Nu vindt ik het leuk om te klussen dus ik wilde een plan wat ik al langer had uitvoeren. Ik koop die twee speakers uit de aanbieding en ga die dan slopen om er vervolgens 1 center speaker van te maken (gebruik makend van de 2 midden en 2 hoge woofers). Heeft dit project enig kans van slagen of is dit echt iets compleets anders dan een 'echte' center speaker? ik heb namelijk het idee dat daar ook deze combo van woofers in voorkomt. Ik heb al wat bouwtekeningen voor center speakers, die kan ik aanpassen op de woofers uit de aanbiedings-set. iemand een zinnig advies?

prijzen zelfbouw: http://www.speakerenco.nl/surround-l.htm#CENTERKANAAL

[ Voor 6% gewijzigd door BuG2FiX op 12-02-2003 17:31 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Lijkt mij een beetje onzinnig, die Aldi speakers hebben namelijk 2 woofers van 20cm, wat veel te groot is voor een center speaker. Je kunt veel beter gewone degelijke middentoners gebruiken zodat je niet van die lage onnatuurlijke stemmen krijgt. Daarnaast houdt je na het slopen nog een hele speaker over waar je ook niet veel mee kan.

Voor rond de 100,- euro kun je ook al een 'gewone' budget centerspeaker kopen, belangrijk is dat deze past bij je huidige frontspeakers. Welke zijn dat precies?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• BuG2FiX
Ik heb nu als front en rear B&W 300 series speakers

wat is dan in jou ogen een ' budget' center speaker?

mijn DTS/DD reciever: Harman Kardon AVR500 RDS

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het zou imo zonde zijn je mooie B&W geluid te gaan vernachelen met een custom-made bagger speaker, om het maar ff lullig te zeggen ;)
Ik zou gewoon een centre van 150-200 euro kopen als ik jou was. Dan heb je iig iets wat een beetje aansluit bij je huidige speakers. :)

• BuG2FiX
ja maar het is bijna oneerlijk dat een center speaker per stuk (bijv. B&W) veel duurder is dan de stuksprijs van mijn 300 series toen ik ze kocht :( iemand een advies qua merk, ik wil er best 200 euro voor uitgeven maar moet ut wel een beetje passen idd.

Verwijderd

2 van die aldi speakers zijn al duurder dan een beetj ecenterspeaker lijkt mij hoor.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BuG2FiX schreef op 12 februari 2003 @ 19:09:
ja maar het is bijna oneerlijk dat een center speaker per stuk (bijv. B&W) veel duurder is dan de stuksprijs van mijn 300 series toen ik ze kocht :( iemand een advies qua merk, ik wil er best 200 euro voor uitgeven maar moet ut wel een beetje passen idd.
I know... Life's a bitch: it sucks 4 free, and then you die... :P

Tja.. Ga eens een keer luisteren? Die B&W's zijn wel behoorlijk gangbare speakers, dus goede kans dat ze je bij een goede audio-zaak advies kunnen geven. Oftewel: het oude verhaaltje: luisteren :P
Een centre moet helder en "transparant" zijn. Das belangrijk (vind ik) aan een centre speaker.
Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 19:11:
2 van die aldi speakers zijn al duurder dan een beetj ecenterspeaker lijkt mij hoor.
Nee hoor, centre's zijn ongeveer even duur (en soms duurder) dan je front's. Tis lullig maar waar. Dat komt omdat ze veel zuiverder moeten zijn en beter gebalanceerd. Je kan het "als centre" niet maken om brommerig te klinken bijvoorbeeld :)

[ Voor 25% gewijzigd door Plague op 12-02-2003 19:16 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat ik had was een el cheapo centerspeaker van JVC achter een HK3000 met daaraan 2 Infinity Ouverture MK2 aktieve speakers als front en een Bose Acoustimas als rear.

Ik dacht dus slim te zijn en kocht 2 kleinere Infinity's beide als centerspeakers. Welnu, ik hoor geen enkel verschil met de JVC.

Navraag bij een aantal vakhandelaren leerde mij dat het eigenlijk niet al teveel zal uitmaken welke centerspeaker je kiest. Verstandig is alleen voor een magnetische afscherming te kiezen als de speaker te dicht bij de TV staat. (Ik had er overigens geen last van met mijn 2e setje Infinity)

ARME AOW’er

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

komaan , ik heb ( NIEUW ) voor 30 € een JBL TLX-103 gekocht , als je dat er niet voor over hebt .. en tis een mooie speaker die perfect integreert in welke set ook

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Koop gewoon een B&W 300 serie speaker en gebruik die als center, het moet geen "speciale" center te zijn. Die config is alleen om die speaker onder/boven je breedbeeld te leggen :D.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

niet echt waar hoor taco , een center heeft ook een speciale config ( symmetrische middentoners + tweeter in midden ) om stemmen beetje tegoei weer te geven .. allé , dat veronderstelde ik toch altijd :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• BuG2FiX
kun je dan ook twee speakers in serie schakelen en dat geheel als center gebruiken? Ik kan namelijk nog wel een 200 series set regelen. Geeft dat wel hetzelfde geluidsbeeld?

Kan iemand mij anders uitleggen wat het exacte verschil is tussen een 'normale' speaker en een center speaker (ervanuitgaande dat ze dezelfde woofers/tweeters hebben). Ik zie dat namelijk niet.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
Afscherming, andere vorm van de kast, waardoor de TV erop kan staan.
Optisch wat meer geschikt om horizontaal te leggen.

Dat soort dingen.

Bij echt goeie centers is ook aan de afstraling van het ding gedacht. (meestal stralen speakers horizontaal vrij breed af, maar verticaal niet. Als je een speaker domweg op zijn kant legt, heb je dus op je bank maar 1 plek met fatsoenlijk geluid :P Bij goeie centers is daar met het ontwerpen op gelet)

• BuG2FiX
ah ok, maar technisch gezien (woofers/filters etc.) is er dus geen verschil? Als ik dus twee (goede) speakers neem en die (boven de tv) ophang in serie aangesloten geeft dat hetzelfde effect? afscherming hier niet van belang aangezien ze achter een projectiescherm staan..

De filters die gebruikt worden in de zelfbouw centers zijn hetzelfde als in gewone speakers worden toegepast lijkt het, dus echt verschil is er niet.

Ik zeg dit omdat een paar 'gewone' speakers soms net zo duur is als 1 enkele center speaker (B&W bijvoorbeeld) dat heeft te maken met verkoop technische dingen?

[ Voor 7% gewijzigd door BuG2FiX op 12-02-2003 22:08 ]

• Playmaster
  • Laatst online: 01-08 07:26
je kunt niet zomaar een gewone speaker gebruiken voor de center.

Ten eerste is een gewone speaker altijd opgebouwd met minimaal 1 woofer. In een center zitten helemaal geen woofers, maar meestal 2 mid-range speakers en een tweeter. Ten tweede is voor een film je center speaker de belangrijkste speaker aangezien hier bijna AL je geluid uit komt behalve bass en omgevingsgeluiden.

ik zou dus zeker niet bezuinigen op je center als je de set voor films wil gebruiken. Voor muziek is een center niet echt noodzakelijk.
Pagina: 1