Toon posts:

IDE Raid master of slave ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vanmorgen 2 WD 80jb Gig schijven gekocht, nu ga ik terug van scsi u160 met een cheetah naar raid..

nu ben ik totaal niet op de hoogte van raid, ben er wel achter dat ik met f6 de drivers moet installen

ik heb onboard raid kt3 ultra ARU

nu is mijn vraag; moet ik die schijven allebei op master zetten op IDE 3 + 4 of kan ik ze op master slave zetten op 3 bijv.

de bedoeling is dat ik raid 0 ga draaien.

oja de reden dat ik terug ga van scsi naar raid is dat ik met geen mogelijkheid die cheetah boven de snelheid van een 7200 tr. schijf uitkrijg, mag de accestime wel sneller zijn maar de rest is traag.... overigens voor de liefhebbers :+ hoor ik het wel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Het maakt niet uit hoe je ze wil configureren, zolang de schijven maar zijn aangesloten en de array is gedefinieerd :)

Maar ik denk dat je meer de performance aspect bedoelt; nou, in de OM FAQ onder het kopje "mijn IDE config is relatief langzaam" kun je teruglezen dat het het beste is wanneer je de schijven elk op een eigen kanaal aansluit (allebei dus als Master op IDE3 en IDE4). Want bij IDE kun je per kanaal maar één apparaat tegelijkertijd aanspreken en dat is nou niet zo bevorderlijk wanneer je RAID wil gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
nu zie ik dat ik dioe schijven op master master kan zetten of op cable select, vraagme af wat het beste is...

en het definieren van de array, wat moet ik me daar bij voorstellen ? is het niet zo dat als ik die schijven erin doe, de bios raid 133 aanzet dat ie het vanzelf herkent en dan vraagt of ik stripe of mirror wil ?

raid driver heb ik wel op floppy staan..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je gaat er maar ongeveer 10% op vooruit in normaal gebruik, ik zou ze gewoon los hangen en je data goed verdelen, vooral als het de enige 2 schijven in je systeem zijn. als "scratch" disk voor photoshop of video editing zou het zin kunnen hebben.

Hou je cheetah erin en zet daar alleen windows op, en dan de rest op de andere schijven.

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 12-02-2003 21:40 ]

specs

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 15:33
definieren van het array is ongeveer zo simpel als jij het zeg ja.. Je druk op de toetsen tijdens het booten om in de RAID bios te komen, stel het in (wijst allemaal voor zich) en its working :p

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Jep, zo gaat het ongeveer :P

Raadpleeg anders de handleiding van de mobo en/of de RAID controller B)

Verwijderd

Topicstarter
ok spul draait nu......

dat stelt helemaal niks voor, maarre ff een vraag bij het instellen van de array wat is het beste stripe voor desktop voor server of voor AV

score in atto is max. 44.000 voor write en 68.000 voor read.

Verwijderd

welke cheetah had je eigen lijk??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 22:51:
maarre ff een vraag bij het instellen van de array wat is het beste stripe voor desktop voor server of voor AV
Dat ligt eraan hoe je je computer gebruikt en wat voor bestanden je hebt :)

Veel kleine bestanden > Desktop
Veel kleine en grote bestanden doorelkaar > Server
Veel grote bestanden > AV

Bij grote bestanden is een grotere stripesize wel bevorderlijk voor de snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu werken op server... de gulden middenweg dacht ik, en ja ik ik grote en kleine bestanden door elkaar......

en de cheetah die ik had draaien was een 10k 18 gig lvd
en de controller een adaptec 29160
en dvd toshiba

gevoelsmatig vind ik dat ie nu veel sneller is en ook meetbaar veel sneller

iig bedankt voor degene die me aan de info hebben geholpen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 22:51:
ok spul draait nu......

dat stelt helemaal niks voor, maarre ff een vraag bij het instellen van de array wat is het beste stripe voor desktop voor server of voor AV

score in atto is max. 44.000 voor write en 68.000 voor read.
Wat voor een score haal je dan in sisoftsan 2003?
Ik heb hier ook 2 wd800jb in raid 0 draaien mijn sisoftsan score 47000kb/s

Verwijderd

Topicstarter
score in sandra 2003 valt tegen, geeft 32000 aan.....vreemd

trouwens de jumpers zijn uit de schijven, hij ziet ze u als master master
en de IO kabels zijn ronde ata 133

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 11:07 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sandra zuigt voor HD scores, helemaal met raid. Gebruik ATTO.

En staar je niet dood op de doorvoer, zo belangrijk is deze niet.

specs

Pagina: 1