[W2K] DRIVER_IRQL_NOT_LESS... tcpip.sys

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Hallo mensen,

In korte tijd is mijn (verder stabiele) pc gecrashed met de volgende foutmelding.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/irql_less_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/irql_less_2.jpg

Volgens MS http://www.microsoft.com/.../reskit/prmd_stp_hwpg.asp is het een driver die verkeerd geheugen aanspreekt....

Nou heb ik de afgelopen weken GEEN andere drivers en software geinstalleerd en deed dit probleem zich dus ook niet voor... tot voor kort.

De driver is in dit geval tcpip.sys - een standaardcomponent van Windows2000 en dus niet iets wat ik 'eventjes' upgrade ofzo.

Systeem:
Celeron Tualatin 1100 @ 1500 (1550 werkt ook, maar 1500 lijkt me dan safer)
137 mhz bus
MSI 6309 v5.x Moederbord met 694T chipset (T= voor tualatin)
2 x 256 mb Kinston valueram (gaat tot 145 mhz)
Geforce4 TI 4200 @ AGP 2x
SbLive!

Windows2000 service pack 3 met de laatste windows-updates
41.09 Detonator

De pc werkt verder stabiel... uren en nachten UT is geen probleem... zelfs Unreal2 is nog geen enkele keer gecrashed ;)

De vraag is nu of dit toch een hardware error kan zijn? Zo niet, dan ga ik WinXP nog maar eens proberen...

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 09:18
Heb dit probleem ook met winxp... ik denk zelf dat m'n geheugen verrot is ofzo :(

@iMartien

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Zeer vage foutmelding die ik vaag om mijn oren heb gekregen... ik weet niet de precieze oorzaak.. maar het is zeer hoogst waarschijnlijk te zoeken in een te hoge FSB in combinatie met apperaat die er niet zo goed tegen kan.
Probeer eerst alle PCI devices eruit te gooien.. dan kijken of je het voor lange periode nog steeds hebt.. en dan een voor een de PCI dingen er weer terug in doen...

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Heb je een NIC / Modem?

[edit]
Ik heb namelijk al heel wat NICs gezien die een "hoge" FSB niet leuk vonden (mijn Realtek vond 144MHZ niet leuk, 3COM ging nog veel hoger)

[ Voor 77% gewijzigd door Battle Bunny op 11-02-2003 14:44 ]

• Undertaker2
Ja, een realtek kaartje op PCI basis met zowel Coax als UTP aansluiting. Aan dit kaartje hangt een Alcatel Speedtouch Modem. Ook heb ik een draadloos netwerkkaartje van Linksys.

Het is overigens altijd een error gerelateerd aan tcpip.sys...

[edit]
Ik draai nu 137 mhz bus, dus da's 34.25 mhz voor de PCI bus... niet al te drastisch toch?>

[ Voor 18% gewijzigd door Undertaker2 op 11-02-2003 14:46 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Ik denk toch dat de foutmelding komt door je OC. Heeft hij deze vastloper vaak, of af en toe? Bij vaak voorkomend zou ik toch alles eens standaard zetten en kijken of hij het nog steeds heeft. Mogelijkerwijs kan je HD het niet bijbenen, als er geen fixed PCI op dit moederbord zit, doordat je met een FSB van 138 werkt, ipv de standaard 133 of 100.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 14:47 . Reden: 234534635fghfg5e6 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zover ik je verhaal begrijp is dit de enige keer dat je bak gecrashed is :? Als dat het geval is moet je je nergens druk om maken. Windows heeft wel eens de narige eigenschap om op de mafste momenten te crashen :P

Als het vaker voorkomt moet je kijken of je niet iets te veel OC'ed ( PCI bus b.v. ) of dat je geheugen mischien rot is ( test dit ff met memtest86 )

C:\>_

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Undertaker2 schreef op 11 February 2003 @ 14:33:
2 x 256 mb Kinston valueram (gaat tot 145 mhz)
Heb je je geheugen ook overgeclockt? Lijkt mij slim om het dan even terug te zetten, meestal worden dit soort problemen inderdaad veroorzaakt door geheugen zoals DiEPVRiESKiP aangeeft. Je kunt je geheugen ook testen op fouten met behulp van www.memtest86.com, wellicht dat daar het probleem in zit.

Verder zou het eventueel kunnen komen door Norton, dit begrijp ik uit dit topic: [rml][ win2k]tcpip.sys, driver not less or equal[/rml]. Gevonden door met de Omega-search te zoeken naar: 'driver_not_less_or_equal'. Eerste hit, staan er nog een paar bij :).

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

btw.. bij mij kwam vaak dan de ene driver dan de andere driver om de hoek zeilen (dus ook wel eens tcpip.sys.... maar ondertussen (na flinke reorganisatie van PCI poorten en net wat lagere FSB) verleden tijd.
In jou geval .. zou ik echt een nieuw nicje erin gaan zetten..

• Undertaker2
De vastloper is af en toe... gistermiddag bijvoorbeeld.... vanacht heeft de pc continu UT gedraait en vandaag liep ie weer vast terwijl er een mp3-tje op stond (verder niets)

• PromWarMachine
  • Laatst online: 04-09 21:51

PromWarMachine

Forsaken Archer

DRIVE_IRQL_NOT_LESS or equal is vaak geheugen, maar niet altijd!

tcpip.sys is, niet geheel onlogisch de "TCP/IP Protocol Driver" van Windows. (direct te vinden bij de properties van de file bij description)

Waarschijnlijk treedt dit probleem dan ook op bij het verbinden met een netwerk of internet ;)

Mogelijke oplossing: Veilige modus en alle (álle dus) netwerkonderdelen te verwijderen, opnieuw opstarten en deze opnieuw installeren.

Ik denk namelijk dat er een probleem is met je TCP/IP-stack

[ Voor 9% gewijzigd door PromWarMachine op 11-02-2003 14:50 ]

Dividend for Starters

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Compubiter schreef op 11 February 2003 @ 14:47:
[...]
Heb je je geheugen ook overgeclockt? Lijkt mij slim om het dan even terug te zetten, meestal worden dit soort problemen inderdaad veroorzaakt door geheugen zoals DiEPVRiESKiP aangeeft. Je kunt je geheugen ook testen op fouten met behulp van www.memtest86.com, wellicht dat daar het probleem in zit.

Verder zou het eventueel kunnen komen door Norton, dit begrijp ik uit dit topic: [rml][ win2k]tcpip.sys, driver not less or equal[/rml]. Gevonden door met de Omega-search te zoeken naar: 'driver_not_less_or_equal'. Eerste hit, staan er nog een paar bij :).
Maar ook als je memtest86 geen fouten ondekt.. kwam het bij nog voor.. dus er wordt denk ik toch te snel naar het ram gewezen....

• Undertaker2
-1- Ik heb Norton Antivirus 2003 (niet 2002) met de laatste updates... en files sharen/kopieren over het netwerk geeft hier geen directe problemen.

-2- Ik zet de cpu wel wat lager (133 mhz bus) om precies te zijn... daarmee overclock ik niets behalve de cpu zelf.... ik ga er van uit dat ie de 1470 mhz toch echt gewoon aan kan als ie op 1550 ook niet crashed bij UT etc.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zet gewoon even -als test- alles op normale snelheid, weet je zeker dat het daar niet aan ligt ;).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Battle Bunny
  • Laatst online: 02-02 21:41
Of trek die NICs er uit

• Undertaker2
Ik heb hier nog een 3com ISA kaartje... ik kan die ook nog ff proberen ;)

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 10:21

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Kep ut ook al vaker gehad op een ecs K7s5a. Niks overclocken, niks hoge FSB. denk ik een driver probleem. Enige wat ik kon vinden om het op te lossen was pci sloten wisselen. Ik werd er toen helemaal lijp van. Niet de stack dus. Dan ga je nl hele andere problemen krijgen. Evt. hard toewijzen IRQ's aan hardware. Draai hem maar es een tijd zonder PCI kaarten. Kijken wattie dan doet.

Makkie ;)

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Undertaker2
Het ligt overduidelijk aan *een* netwerkkaart. Ik draai nu 145 fsb en alles gaat goed. Opstarten.... UT, Unreal2, UT2k3 en die nieuwe 3dMark.

Files over het netwerk sharen (2 kanten op) gaat goed en het internetten op deze pc zelf ook. Maar wanneer de andere pc het internet op gaat (via deze pc) dan gaat het mis. Binnen enkele seconden krijg ik een fatale error.. zelfde blauwe scherm, maar nu zonder verwijzing naar tcpip.sys Ik heb toch het idee dat het een softwarematige fout is, want zowel filesharing over het netwerk als internetten op deze pc gaat zonder problemen... het blijft consistent misgaan wanneer die andere pc een pagina opvraagt....

[edit]
Huh? Nu (na een power down) werkt het weer wel gewoon....

Vaaag....

[ Voor 6% gewijzigd door Undertaker2 op 12-02-2003 04:14 ]

Pagina: 1