Ik heb net onverdunde aceton gehaald bij de apotheek, maar mijn plex (5mm) wordt er niet zacht van en ik kan er ook neit mee lijmen, ligt dit aan me plexi (of is het geen plexi?) of aan me aceton?
aceton lost plexy niet snel genoeg op. gebruik chloroform!
aceton kan wel, maar pak dan de (hout)schaaf en schaaf dunnel reepjes van je plexy plaat en lost dat op in aceton (niet te veel!) dan word je aceton een soort stroperige lijm, en als dat uithard heeft het hetzelfde effect als je berijkt met chloroform, maar het duurt ff wat langer maken en drogen enzo.
BTW: voor chloroform -> aphotheek en haal dan gelijk ook spuiten en naalden, meer dan een is aan te raden, want die spuiten lossen ook op
aceton kan wel, maar pak dan de (hout)schaaf en schaaf dunnel reepjes van je plexy plaat en lost dat op in aceton (niet te veel!) dan word je aceton een soort stroperige lijm, en als dat uithard heeft het hetzelfde effect als je berijkt met chloroform, maar het duurt ff wat langer maken en drogen enzo.
BTW: voor chloroform -> aphotheek en haal dan gelijk ook spuiten en naalden, meer dan een is aan te raden, want die spuiten lossen ook op
Anoniem: 46077
ik heb hier gelezen dat je kleine stukjes plexi moet oplossen in de aceton en daarmee lijmen? er zijn genoeg topics over dus gewoon ff zoeke
[rml][ CM] plexi lijmen met aceton niet geheel makkelijk[/rml]
kijk hier maar ffies daar staat veel in...
kijk hier maar ffies daar staat veel in...
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Anoniem: 76157
ik heb t vandaag gekocht en wat zitten testen op 2 kleine piel stukjes plexiglas het werkt wel maar t was niet stevig maar denk dat dat komt omdat dat niet echt pefecte stukjes waren
t nadeel is wel dat je als je t inademd zwaar duizelig word... nah er is maar een heel kleine hoeveelheid voor nodig...
t is rond de 8 euro voor 100ml bij de apotheek... je krijgt het mee maar je moet wel van alles tekenen... nah je moet er meteen een paar spuiten bij kopen daar kun je het goed mee op de naad spuiten
nah let op t is echt gevaarlijk om in te ademen
ik heb mijn plexi wel gelijmd mbv aceton dat ging bij mij wel zeer goed op de bovenstaande manier
Al heb ik van al veel mensen gehoord dat het hen niet gelukt is.
LolAnoniem: 76157 schreef op 10 februari 2003 @ 16:01:
[...]
ik heb t vandaag gekocht en wat zitten testen op 2 kleine piel stukjes plexiglas het werkt wel maar t was niet stevig maar denk dat dat komt omdat dat niet echt pefecte stukjes waren
t nadeel is wel dat je als je t inademd zwaar duizelig word... nah er is maar een heel kleine hoeveelheid voor nodig...
t is rond de 8 euro voor 100ml bij de apotheek... je krijgt het mee maar je moet wel van alles tekenen... nah je moet er meteen een paar spuiten bij kopen daar kun je het goed mee op de naad spuiten
nah let op t is echt gevaarlijk om in te ademen
wist echt niet dat je mee krijgt, ook niet na dingen te ondertekenen
kewl, ook maar es proberen dan
Anoniem: 54991
Pak anders MEK, kun je zo krijgen bij de schilder, en hoef je niks te ondertekenen. Wij gebruiken dat om redelijk grote stukken aan elkaar te zetten zonder problemen.
Acceton werkt ook....
Leg de platen tegen elkaar aan, hard drukken, en dan bij de kier aan de bovenkant acceton inspuiten met een injectienaald (het trekt er vanzelf tussen als de platen maar hard genoeg tegen elkaar zijn gedrukt!)
Je moet er wel op letten dat je minimaal 15 min echt HEEEL hard de platen tegen elkaar aan drukt (ga er op staan of zo) als je het hard genoeg doet dan zie je geen luchtbelletjes meer zitten!
Leg de platen tegen elkaar aan, hard drukken, en dan bij de kier aan de bovenkant acceton inspuiten met een injectienaald (het trekt er vanzelf tussen als de platen maar hard genoeg tegen elkaar zijn gedrukt!)
Je moet er wel op letten dat je minimaal 15 min echt HEEEL hard de platen tegen elkaar aan drukt (ga er op staan of zo) als je het hard genoeg doet dan zie je geen luchtbelletjes meer zitten!
Anoniem: 49360
wees voorzichtig met MEK deze gassen die vrij komen zijn zwaar en gaan laag aan de grond hangen gebruik dit ook in een goed gefentileerde ruimteAnoniem: 54991 schreef op 10 februari 2003 @ 17:02:
Pak anders MEK, kun je zo krijgen bij de schilder, en hoef je niks te ondertekenen. Wij gebruiken dat om redelijk grote stukken aan elkaar te zetten zonder problemen.
Anoniem: 71531
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Foto_6.JPG kijk met chloroform heb ik dit vast gemaakt en waterdicht !
Om plexiglas met chloroform te lijmen, gebruik je een naaldpipet. Makkelijk toe te dienen en een pipet lost niet op zoals een SPUIT. Dat verzin je toch niet man
. En een
op anders kun je je ooglid aan je oog lijmen!
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Anoniem: 47187
Een spuit is van plastic en lost dus ook opTimmeStein schreef op 10 February 2003 @ 21:44:
Om plexiglas met chloroform te lijmen, gebruik je een naaldpipet. Makkelijk toe te dienen en een pipet lost niet op zoals een SPUIT. Dat verzin je toch niet man. En een
op anders kun je je ooglid aan je oog lijmen!
idd niet slim.
En je ogen kun je niet aan elkaar lijmen met chloroform. Chloroform is namelijk geen lijm maar een oplosmiddel.
Plastic is een polymeer..... dit betekent dus dat het uit vele kleine koolwaterstofketens bestaat die ondering verbonden zijn via een chemische binding. Met chloroform verbreek je deze binding. Als de chloroform verdampt gaan de plastic die verbindingen weer vormen. Daarom hecht het zo goed omdat de ontstane binding net zo sterk is als voor het lijmen.
Zelf heb ik lexaanglas en dit heb ik geprobeert te lijmen met chloroform. Werd niet stevig. Ook heb ik dichloromethane geprobeert (stond in aanwijzingen van fabrikant plastic) maar zelfs dit spul lijmt niet zoals ik gehoopt had(wel beter dan chloroform).
oeps

[ Voor 104% gewijzigd door Rebels op 11-02-2003 00:10 ]
Anoniem: 73101
Ik ben Instrumentmaker van beroep (fijnmechanischetechniek) en wij maken op mijn werk altijd gebruik van Chloroform voor het lijmen van Perspex/plexiglas (het is trouwens gelijk of bijna gelijk aan dichlormethan).
Wij maken inderdaad gebruik van glazenspuiten, ook soms simpel met een dun buisje met je vinger er bovenop. De te lijmen oppervlakten moeten vanzelfsprekend vlak zijn en goed aansluiten. Wij zetten het te lijmen oppervlak vaak op 2 kleine stukjes verenstaal met een diameter van ongeveer 0,4 mm op een metalen oppervlak. Hierdoor onstaat er een kleine spleet tussen het metaal en het te lijmen oppervlak. Hiertussen de chloroform aanbrengen. Deze kruipt nu tussen het metaal en het te lijmen oppervlak. Voldoende blijven toevoegen zodat het niet vervliegt. Ongeveer 30 sec wachten en dan direct de te lijmen vlakken opelkaar drukken. Probeer niet te schuiven of lucht in te sluiten. Als alles goed is gegaan heb je een verbinding die je niet ziet als je door het plexiglas heenkijkt.
Dit is zoals ik het gewent ben te doen. Misschien heeft iemand er wat aan.
Wij maken inderdaad gebruik van glazenspuiten, ook soms simpel met een dun buisje met je vinger er bovenop. De te lijmen oppervlakten moeten vanzelfsprekend vlak zijn en goed aansluiten. Wij zetten het te lijmen oppervlak vaak op 2 kleine stukjes verenstaal met een diameter van ongeveer 0,4 mm op een metalen oppervlak. Hierdoor onstaat er een kleine spleet tussen het metaal en het te lijmen oppervlak. Hiertussen de chloroform aanbrengen. Deze kruipt nu tussen het metaal en het te lijmen oppervlak. Voldoende blijven toevoegen zodat het niet vervliegt. Ongeveer 30 sec wachten en dan direct de te lijmen vlakken opelkaar drukken. Probeer niet te schuiven of lucht in te sluiten. Als alles goed is gegaan heb je een verbinding die je niet ziet als je door het plexiglas heenkijkt.
Veel info is te vinden op de site van Röhm, een van europa's grootste plexiglas producenten:
http://www.roehm.de/de/plexiglas.html
Voor het lijmen : Plexiglas> Produkte> Produktübersicht > Hilfsmittel
Acrylfix 190 met catalysator is in tubes van 100gr te koop, dat is dat spul wat ABC plexiglas ook gebruikt, en mij geadviseerd heeft om te gebruiken om absoluut kleurloze lijmverbindingen te krijgen.
http://www.roehm.de/de/plexiglas.html
Voor het lijmen : Plexiglas> Produkte> Produktübersicht > Hilfsmittel
Acrylfix 190 met catalysator is in tubes van 100gr te koop, dat is dat spul wat ABC plexiglas ook gebruikt, en mij geadviseerd heeft om te gebruiken om absoluut kleurloze lijmverbindingen te krijgen.
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
Anoniem: 35965
Ja, lekkerNEK schreef op 11 February 2003 @ 23:01:
Weet je wat ook echt goed werkt! Zo'n lijmpistool! Echt super voor dit soort werk.
Om even de wijsneus uit te hangen: Het is niet lijmen, maar lassen in dit geval. Je lost namelijk het materiaal van beide delen die je aan elkaar wilt hebben op en er ontstaan directe bindingen tussen de moleculen van de twee delen. Het is dus niet de lijm die de boel bij elkaar houdt, maar de twee stoffen zelf.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Vet gemaakt dat reservoir, kan je me ook vertellen waar je die buis hebt gehaald en wattie kostte?Anoniem: 71531 schreef op 10 February 2003 @ 17:26:
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Foto_6.JPG kijk met chloroform heb ik dit vast gemaakt en waterdicht !
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
idd, plexi bijna niet te lijmen met aceton. Ik heb chloroform gescoord bij de apotheeker en een paar naalden bij mijn schoonzus (is verpleegkundige, altijd handig). Werkt prima.
Wel lekker ventileren anders ga je gestrekt!
Wel lekker ventileren anders ga je gestrekt!
[ Voor 6% gewijzigd door Reut op 12-02-2003 00:56 . Reden: verduidelijking ]
Boom......Boom......Boom......Boom......Boom......booooooooooom
Anoniem: 71531
Jah natuurlijk kan ik je vertellen waar ik hem gekocht heb bij Ru58 ik was eigenlijk verplan om een bak onder me pc te maken maar aangezien dat bijna iedereen het had. Daarom heb ik samen met mijn broer een koker gekocht ( dit idee is van me broer) silence_W die ook vaak aanwezig is op gotC@SP schreef op 12 February 2003 @ 00:49:
[...]
Vet gemaakt dat reservoir, kan je me ook vertellen waar je die buis hebt gehaald en wattie kostte?
Dit klinkt goed!Anoniem: 73101 schreef op 11 February 2003 @ 22:57:
Ik ben Instrumentmaker van beroep (fijnmechanischetechniek) en wij maken op mijn werk altijd gebruik van Chloroform voor het lijmen van Perspex/plexiglas (het is trouwens gelijk of bijna gelijk aan dichlormethan).
Maar wat is precies verenstaal?
en hoe voorkom je tijdens dat chloroform gebruik dat je niet neer gaat?
Dat is natuurlijk heel simpel, niet boven het potje hangen en zorgen dat de ruimte waarin je het doet goed geventileerd is. Spreekt voor zich lijkt me.Rebels schreef op 12 February 2003 @ 18:17:
[...]
en hoe voorkom je tijdens dat chloroform gebruik dat je niet neer gaat?
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Pagina: 1