---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
www.macosrumors.com
www.spymac.com
Alledrie, en vast nog wel meer nieuwssites hebben het over een muziekdienst van Apple. Deze zou ook op de iPod komen. Je kan voor $0.99 een liedje downloaden. Verder zou deze dienst alleen voor de Mac en voor de iPod zijn. Hoogst waarschijnlijk wordt er van AAC gebruik gemaakt. Dit formaat is gebaseerd op MPEG4 en zou betere geluidskwaliteit hebben , elektronisch beveiligd kunnen worden en kleiner zijn. Appel wil nog wel dat mensen de liedjes op CD kunnen branden waardoor de beveiliging eraf gaat.
De grootste platenlabels hebben hier al mee ingestemd, behalve Sony die het een probleem zou vinden dat je nummers ook op CD zou kunnen branden.
We zullen het snel genoeg merken!
Ik vraag me wel af hoe ze dat nou doen met de iPod en deze nieuwe muziekdienst.
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Er is al een 10gig versie, hoorM@ximuS schreef op 05 March 2003 @ 18:40:
Is het zo dat de IPod's komen met 10gig schijven. Ik wil namelijk zo'n apparaatje echter ik weet dus niet wat de kleinste en goedkoopste versie is?
De 10 gig is het kleinst en ongeveer 500 euro, de 20 iets groter (dikker) en 650 euro
Maar die 20 gig zou kleiner kunnen worden, als de aankondigingen waar zijn
En dan zouden de prijzen ook dalen
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
M@ximuS schreef op 05 maart 2003 @ 18:40:
Is het zo dat de IPod's komen met 10gig schijven. Ik wil namelijk zo'n apparaatje echter ik weet dus niet wat de kleinste en goedkoopste versie is?
Ten eerste: hoeveel jaar heb jij ingevroren gelegen?M@ximuS schreef op 05 maart 2003 @ 18:47:
maar wat is de goedkoopste ipod die er is? Ik zoek 1 voor een windows machine
Ten tweede: www.apple.com/ipod
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
2 = daar ben ik al geweest
A varied collection of sources are now telling MacDailyNews that Apple will soon to debut new iPods with up to 40GB capacity and AAC (Advanced Audio Coding) audio support. While none of these reports can be confirmed conclusively, they all contain the 40GB and AAC information as common threads. The inclusion of AAC support for the iPod has long been awaited since the debut of QuickTime 6.
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Lijkt me dat er voldoende info opstaat, ook aan prijzen aangezien ze daar verkocht worden.....
[edit]
Wie heeft er al ervaring met AAC?
[ Voor 16% gewijzigd door Sage op 05-03-2003 20:31 . Reden: url foutje ]
Je liegt dat je barst want je vragen worden daar letterlijk beantwoord, en er is ook nog een pricewatch voor prijzen
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Ik zal voortaan dus vooral letten op capaciteit en formaat. Kan me niet boeien of het oerlelijk is etc. Waarschijnlijk een flashspeler
Kheb em gewoon in een grote broekzak zitten of aan m'n riem, vallen doettie dan nietVerwijderd schreef op 05 March 2003 @ 20:48:
na een paar maanden met de ipod moet ik zeggen dat ik er tevreden over ben. Maarrrr je behandelt zo'n ding toch als een kostbaar juweeltje. Ik denk dat als mn pod volledig kaduuk is, ik maar iets stevigers ga kopen. Eentje waarvan de LCD-scherm niet scheurtEn waarbij je je niet kapotschrikt als je m laat vallen
![]()
Ik zal voortaan dus vooral letten op capaciteit en formaat. Kan me niet boeien of het oerlelijk is etc. Waarschijnlijk een flashspeler
Ik behandel em wel ok, ja.
Ik ben er still erg blij mee btw
Alone at last
Just nostalgia and I
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Waarschijnlijk wordt de 20 Gb een stukje dunner; maar er zal verder (IMHO) niets veranderen.Yohan schreef op 05 March 2003 @ 20:58:
Gaat er qua vormgeving nog iets veranderen aan de nieuwe iPod? Niet dat ik ze nu niet mooi vind!
---
Verwijderd

vreemd genoeg geniet ik er nu meer van. ga er wat nonchalanter mee om etc. na de scheur.. niet zo uptight
en ik heb nog niet eens een iPod
In space no-one can hear you scream | http://www.google.com
WTF is me je iPod gebeurt.. dit is niet fijn...Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 22:54:
nog een keer dan maar
[afbeelding]
vreemd genoeg geniet ik er nu meer van. ga er wat nonchalanter mee om etc. na de scheur.. niet zo uptight
* ReseTTim heeft ook iPod..
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
hoe krijg je dat voor elkaarVerwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 22:54:
nog een keer dan maar
[afbeelding]
en hoe moet ik het zien? 't is een beetje onduidelijk...zijn de LC's van de LCD niet meer liquid op die plek ofzo?
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Waarschijnlijk gewoon de kolommen (die beeldinformatie naar de pixels bregen) doorgesneden over bijna de helft van de schermbreedte. Sunt.Mooooody schreef op 09 maart 2003 @ 11:33:
en hoe moet ik het zien? 't is een beetje onduidelijk...zijn de LC's van de LCD niet meer liquid op die plek ofzo?
Zoef
400 = 10gb
500 = 20gb
600 = 40gb
De apple dealer waar ik was was een echte officiele dealer en hij had nog maar 1 5gb iPod staan
En wanneer komen zeM@ximuS schreef op 09 March 2003 @ 13:04:
volgens mijn apple dealer komt er een 10 gb / 20gb en een 40gb versie van de ipod. Ook voor windows en mac. Deze prijzen zouden dan zijn:
400 = 10gb
500 = 20gb
600 = 40gb
De apple dealer waar ik was was een echte officiele dealer en hij had nog maar 1 5gb iPod staan
---
Oke dat wordt dus een 20GB voor mijM@ximuS schreef op 09 maart 2003 @ 13:04:
volgens mijn apple dealer komt er een 10 gb / 20gb en een 40gb versie van de ipod. Ook voor windows en mac. Deze prijzen zouden dan zijn:
400 = 10gb
500 = 20gb
600 = 40gb
Ben benieuwd hoe lang het nu nog gaat duren.
Er komen GEEN nieuw iPods... (please?
Nja, heb ik toch bijna een maand plezier gehad van de mijne
Kvind t wel rottig, maarja, veel anderen zullen nu wel blij zijn
Alone at last
Just nostalgia and I
Al sinds 09 februari worden die krengen aangekondigtOkyah schreef op 09 maart 2003 @ 13:55:
NEE!
Er komen GEEN nieuw iPods... (please?)
Nja, heb ik toch bijna een maand plezier gehad van de mijne
Kvind t wel rottig, maarja, veel anderen zullen nu wel blij zijn
---
Dat is t em juist!Spider.007 schreef op 09 maart 2003 @ 14:16:
[...]
Al sinds 09 februari worden die krengen aangekondigtDan mogen ze nu toch wel eens eens komen
En waarschijnlijk komen er niet veel extras bij; alleen de 20 wordt wat dunner; en alles wordt 100 Euro goedkoper....
Maarja, dat heb je altijd
Alone at last
Just nostalgia and I
Dat bedenk ik mij ook de hele tijd; al vanaf begin januari wil ik zo'n ding hebben; maar werd door mijn collega juist gewaarschuwd dat Apple binnenkort met een nieuwe lijn zou komen.... en daar wachten we nog steeds geduldig opOkyah schreef op 09 March 2003 @ 14:18:
[...]
Dat is t em juist!Dan had ik voor tzelfde geld 10 gig meer kunnen hebben en net zp groot/klein
Maarja, dat heb je altijd
---
dinsdag
b) heb het gevoel dat er nu 2 dezelfde topics naast elkaar lopen, want wanneer die iPods nou echt komen is toch niet zeker...
Ik geloof je
---
Over 24 uur zullen we het weten
---
D I N S D A G 1 1 M A A R T 2 0 0 3
Zucht... De hoeveelste nep-melding is dit?
[ Voor 42% gewijzigd door yohan op 11-03-2003 13:46 ]
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
M@ximuS schreef op 11 maart 2003 @ 17:03:
En? Is er al nieuws?
Heb je al gekeken?
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Verwijderd
Ik wil behoorlijk graag een iPod, heb nu 400€ maar daarvoor kan ik nog geen iPod kopen zeg
Ja, maar die 5 GB is echt nergens te vinden.. En bovendien is die al 2,5 jaar oud bijna, en de 10 GB heeft toch behoorlijke vervelen.. Daarom wil ik zo graag die prijsverlagen..Phusebox schreef op 11 March 2003 @ 17:28:
[...]
jawel een 5 gb kun je kopen...
en voor 461 euro een 10 gb
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 17:43 ]
jawel een 5 gb kun je kopen...Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 17:13:
Het is wel frustrerend zeg.. Maar waarom zou het elke x op een dinsdag zijn? ik heb ook al veel mensen gehoord over 14 maart, dan hield de geldigheid van een coupon op, dus misschien de volgende dag (vrijdag hopelijk).
Ik wil behoorlijk graag een iPod, heb nu 400€ maar daarvoor kan ik nog geen iPod kopen zeg. 880 gulden!.
en voor 461 euro een 10 gb
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Verwijderd
Weet iemand btw waar de 5GB te koop is?
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 19:25 ]
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]!
hehe nou ik geloof niks meer nu--RoelZ-- schreef op 11 March 2003 @ 19:46:
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Apple ze gaat releasen op Cebit.. volgende week dinsdag dus (maximaal, gegarandeerd!).
Al klinkt het wel logisch
[ Voor 8% gewijzigd door FreakR op 11-03-2003 20:05 ]
[ Voor 1% gewijzigd door Zpottr op 11-03-2003 20:40 . Reden: typo ]
Zoef
---
Hier volgt een commerciële boodschap.Spider.007 schreef op 11 March 2003 @ 20:40:
Ik denk dat ze in het geheel niet komen; en dat iedereen beter een Creative Zen kan gaan halen
Of de Neuros Audio HD20
Tot zover deze commerciële boodschap
* yohan maakt bij dezen reclame voor zijn eigen topic
Die is nog wel altijd "groter" en, naar mijn mening, net iets minder mooi. Het enige waar ik op zit te wachten dat een iPod2 net zo duur wordt als de Zen, dan ga ik er zeker 1 halen, voor mijn gevoel zijn ze nu gewoon nog net te duur, al is dat natuurlijk niet waar als je ze met non-HD mp3-spelers vergelijkt of met Diskmans (prijs van cd's, en de grote etc).Spider.007 schreef op 11 March 2003 @ 20:40:
Ik denk dat ze in het geheel niet komen; en dat iedereen beter een Creative Zen kan gaan halen
Heeft Apple eigenlijk al een officiele lezing, dat ze hebben gezegd van "eerste helft 2003" ofzo? Hier heb ik volgens mij nog nooit wat over gelezen.
Ceci n'est pas une signature!
---
Moet je niet de Neuros er voor de helft op gaan zetten hé...
Dan issie half zo lelijkYohan schreef op 11 March 2003 @ 20:57:
[...]
Moet je niet de Neuros er voor de helft op gaan zetten hé...
---
Mogen smaken niet meer verschillen?
We hebben het nu over de iPod
waar haal je dat vandaan dan?M@ximuS schreef op 12 maart 2003 @ 21:37:
Is het nu officeel dat Apple de nieuwe ipodz heeft gereleased?
Jah.... ze zijn niet gereleased......M@ximuS schreef op 12 March 2003 @ 21:37:
Is het nu officeel dat Apple de nieuwe ipodz heeft gereleased?
---
applestore?Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 19:12:
Onzin dit dus???
Weet iemand btw waar de 5GB te koop is?
www.apple.nl ...
daar zijn ze uitverkocht
__
JAAAH EINDELIJK ZE ZIJN ER, DE NIEUWE APPLE IPODS!
just kiddin'
[ Voor 4% gewijzigd door yohan op 12-03-2003 22:10 ]
Mijn maag draait zich om in mijn buik; bel onmiddelijk mijn collega met zijn creditcard om te bestellen..... en dan kom ik erachter dat het niet waar isYohan schreef op 12 March 2003 @ 22:08:
[...]
just kiddin'
[ Voor 9% gewijzigd door Spider.007 op 12-03-2003 23:23 ]
---
wou net zeggen dan heb jij betere ogen...Yohan schreef op 12 March 2003 @ 22:08:
[...]
daar zijn ze uitverkocht
__
just kiddin'
Hehe > ik ookChillmeister schreef op 13 March 2003 @ 00:35:
ik wil niet lullig zijn maar ik hoop dat de nieuwe ipod pas over 4 maanden uitkomen ofzo
Of over een jaar ofzo
Als ze nou over 4 maanden eens 50 eypo in prijs dalen ofzo
Dan hoef ik me ieg niet naar te voelen
Alone at last
Just nostalgia and I
Verwijderd
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 17:06 ]
De nieuwe ipods komen pas uit tegen de tijd dat de Iriver iHP/Yepp serie worden gereleased. Dat is niet meer dat logisch aangezien de huidige ipods nog goed verkopen.
Die ipod is zeker een leuk apparaat alleen iets te duur voor de opties die hij biedt. Zoals het er nu uitziet zal de ipod vlak voor de release van de ipod2 flink in prijs gaan dalen. De Ipod2 zal waarschijnlijk ook minder duur uitvallen dan dat de ipod dat deed tijdens zijn release (puur speculatief). Dit denk ik omdat iRiver en Samsung al een kleine indicatie van de prijs hebben gegeven.
Het wordt spannend
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Als dat zo zou zijn dan hadden ze het geen ipod 2 hoeven noemenOscar Mopperkont schreef op 13 maart 2003 @ 20:05:
Maar die nieuwe I-pods houdt alleen in dat de 10GB versie ietsjes kleiner en lichter is, en dat er een 40GB versi is bijgekomen?
Check de specs van de YEPP/iRiver mix die 2 en zie daar de features die de ipod waarschijnlijk mee zal krijgen.
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Je werkt bij Apple?
http://electronics.cnet.c...-8-20851455-1.html?tag=sd
[ Voor 64% gewijzigd door Spider.007 op 13-03-2003 22:25 ]
---
Jammer, we zullen nog ff geduld moeten hebbenAs for higher-capacity iPods, a new 40GB model was to have been available in limited quantities by now, but there are several reasons why Apple may have opted not to introduce new models.
First of all, the new drives might not be available in sufficient numbers. If they are, Apple might want to wait until it is ready to introduce a music service it is working on.
"It's also possible that they might have postponed any introduction until after the war," Needham's Wolf said, referring to the possibility of a U.S. strike on Iraq.
Verwijderd
Verwijderd
precies dat staat nergens, maar omdat iedereen denkt dat de prijzen gelijk zullen blijven en dat er een nieuw assortiment komt. Heeft dat tot gevolg dat de 10Giga €400 wordtchem schreef op 18 March 2003 @ 16:47:
Welk uitstel? ik heb NERGENS gehoord of gelezen dat de 10 gb 400 euro ging worden. Waar heb jij dat dan gelezen?
omdat: 'de 5 verdwijnt, en de 10 opschuift naar de prijs van de 5 de 20 naar de prijs van de 10 en de 40 naar de prijs van de 20'
Ik ben blij dat ik mn iPod nu een maandje heb en dat ik niet gewacht heb. die €100 kan me niets meer verotten.
Verwijderd
Nou, je moet het toch wel met me eens zijn dat er veel mensen zijn/waren die beweerden dat er 40 gb iPods kwamen en dat alles dan een plaatsje opschoof. Ook de nieuwe 1.8" 40 gb hd's van toshiba die op de site kwamen en verdwenen..chem schreef op 18 maart 2003 @ 16:47:
Welk uitstel? ik heb NERGENS gehoord of gelezen dat de 10 gb 400 euro ging worden. Waar heb jij dat dan gelezen?
Het wijst er allemaal sterk op, inclusief bovenstaande nieuwsbericht.
Dus, nee, geen officiele aankondiging maar wel veel geruchten die er op wezen..
Ik zou hem ook nu wel willen halen; maar ga dan eigenlijk voor de 20 Gb die dunner wordt en wellicht wat extra functies krijgt wil hij de concurrentie met de huidige generatie MP3 spelers aankunnen. Tenslotte was de iPod bij introductie revolutionaire; maar is dat tegenwoordig niet meer. Wat extra functies kunnen natuurlijk dat revolutionaire effect weer veroorzaken. (ik ontken overigens niet dat de iPod een prachtig ding isVerwijderd schreef op 18 March 2003 @ 17:06:
[...]
Ik ben blij dat ik mn iPod nu een maandje heb en dat ik niet gewacht heb. die €100 kan me niets meer verotten.
---
Wel erg waarschijnlijk. Typisch Apple Policy. En als je dan 550,- voor je 5gB hebt betaald en een maand later ligt ie voor 399,- in de winkels, dan zijn ze beroerd om te reageren als je je afvraagt of het dan nog normaal is dat je nog eens 100 euro kan lappen voor remote en hoesje. Volgens mij zitten ze samen met de supportafdeling van Quark onder 1 dak. Hufters.chem schreef op 18 March 2003 @ 16:47:
Anyway, dat wil ik dus niet weer. Heb mijn 5GB verkocht en ben al iets van 4x de Dixons in te lopen om te checken voor een 10gB maar ik heb geen zin om straks weer met hetzelfde te zitten. Dus denk dat ik maar even fijn wacht,
Jij weet het dan toevallig veel andere consumenten weten dat dus niet. De kleine aantal tweakers die hiervan op de hoogte is zal dus wachten. De rest van de consumenten koopt hem gewoon lkkrOzBoz schreef op 19 March 2003 @ 08:42:
[...]
Wel erg waarschijnlijk. Typisch Apple Policy. En als je dan 550,- voor je 5gB hebt betaald en een maand later ligt ie voor 399,- in de winkels, dan zijn ze beroerd om te reageren als je je afvraagt of het dan nog normaal is dat je nog eens 100 euro kan lappen voor remote en hoesje. Volgens mij zitten ze samen met de supportafdeling van Quark onder 1 dak. Hufters.
Anyway, dat wil ik dus niet weer. Heb mijn 5GB verkocht en ben al iets van 4x de Dixons in te lopen om te checken voor een 10gB maar ik heb geen zin om straks weer met hetzelfde te zitten. Dus denk dat ik maar even fijn wacht,
Ik zou gewoon lkkr wachten tot mei. Dan verschijnen er allerhande spelers en zal blijken of de Ipod(2) nog wel zo aantrekkelijk is.
Nou, nu blij?iPod Software 1.2.6 Update
iPod Software 1.2.6 provides improved battery management which solves a problem that may appear to shorten your iPod’s battery life.
Some customers have reported that over time their iPod’s battery life has declined. This update enables the iPod to more accurately monitor its battery charge, thus using the entire battery capacity and regaining long battery life. The result is longer playback time and extended standby time. After updating the iPod, customers can expect at least 10 days of standby battery life on a full charge.
Prior to this update, the iPod would sometimes mistake a temporary low voltage condition as an indication that the battery was discharged. This resulted in the iPod shutting down prematurely, even though the battery was still capable of powering the iPod.
En ik had hier ook al ergens een quote geplaatst van Apple's nieuw policy over refund na aankoop als de prijs daalt.
ow mooi ff downenchem schreef op 20 March 2003 @ 08:48:
[...]
Nou, nu blij?
En ik had hier ook al ergens een quote geplaatst van Apple's nieuw policy over refund na aankoop als de prijs daalt.
thanks
ik neem toch aan dat als ik de software van mijn ipod update dat de muziek erop blijft staan?
[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 20-03-2003 10:21 ]
Maar gaat met deze update het maxvolume weer omlaag?chem schreef op 20 maart 2003 @ 08:48:
[...]
Nou, nu blij?
Dat was ook het geval van 1.2.1 naar 1.2.2 namelijk..
Alone at last
Just nostalgia and I
Okyah schreef op 20 March 2003 @ 10:50:
[...]
Maar gaat met deze update het maxvolume weer omlaag?
Dat was ook het geval van 1.2.1 naar 1.2.2 namelijk..
Dat was alleen bij 1.2.2 het geval ivm franse regulering.
Je zou apple ff kunnen mailen erover.
En ja, al je data en muziek blijft behouden.
Lijkt me niet dat ze dat doen eigenlijk.
---
* FreakR gelooft de geruchten niet meer
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
[ Voor 3% gewijzigd door Spider.007 op 20-03-2003 18:34 ]
---
We have received surprisingly detailed information about the small injection molded enclosure previously mentioned here. Our plastics contact has given us sufficient details to realize that this product is some sort of mini-tablet device. And, it has just gone into actual production.
What we have been told by a technical source inside the company injecting the enclosure is:
- It is 132mm high, 188mm wide, and 24.6mm thick.
- The front face is completely open, other than a 7.5mm bezel.
- The top edge has an 18mm x 106mm recessed well (no door). The recessed surface is 7mm deep, and is being molded with 4 through-holes for PCB-mounted connectors.
- The underside has two compartment openings; one is 66mm x 106mm; no cover is being injected at the same plant. The other is 24mm x 66mm with a "flip open" door; this door is being injected at the same plant. The recess behind the flip-open door is being molded with just two, "small, rectangular" openings, not recognized as any standard connector size.
- The right edge of the enclosure has a round and a rectangular through-hole, described only as "small."
- Stand-off and other interior details of the enclosure indicate that it uses one motherboard, an LCD module, and has a snap-in, removable battery on its back face.
- The enclosure has just now gone into actual production in "large quantities."
As difficult as it is, we will not speculate beyond the information reported. The data presented here is from a previously known reliable source with confirmed access to this type of information. In our conversation, he expressed amazement that "Apple would be building a device of this type."
MacWhispers Analysis
We were not able to obtain drawings or photos. However, taking the given dimensions and doing even a quick sketch shows what is a truly unique mini-tablet form factor product. What OS it runs, what it does, what it costs... all of these are details requiring substantially more digging. But, whatever the answers to these questions, we have verified one thing: It's real. It's already being built. And, it's coming soon to an Apple reseller near you.
---
---
DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C
Verwijderd
549e voor de 20GB versie trouwens.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 12:43 ]
Verwijderd
.. en Groningen zie ik nu tot mn grote spijt. Bastards!furean schreef op 02 April 2003 @ 15:59:
Er waren twee filialen die het niet verkochten. Dat waren dan Breda en Eindhoven.
---
DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C
Dit topic is gesloten.
![]()