Toon posts:

Auto sub bouwen (PIC'S)

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van de thread '' Sub: enkel of dubbelspoels? filter orde? 2 of 4ohm?'' die je hier kunt vinden ga ik nu uiteindelijk de sub bouwen en deel dit met jullie doormiddel van het nemen van wat pic 's :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/beginmateriaal.jpg
Het te gebruiken materiaal uitgestald:

2 Kicker woofers (á 179,95 p/st)
Een rol speciale stof om de kast te bekleden als hij klaar is (29,95!!!)
2,5m 5 mm2 snoer (gratis afgetroggeld bij woofers)
2 vergulde aansluit connectoren voor het speakersnoer (ook gratis afgetroggeld bij woofers)
Voorbewerkte platen MDF (34,00, maar heb nog een heel stuk over)

Voor de rest heb ik nog wat klein materiaal zoals kit (bison 1forall) en houtlijm, schroeven ed.

Als jullie me nu excuseren, ik moet aan de slag anders kom ik in tijdsnood ;)

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-04 10:47
Intresting topic :)
Zit ook te denken zelf subkast te bouwen, niet zo groot (m'n 206je moet nog wel iets kofferbak overhouden :P) maar kan ik eens kijken of het de moeite waard is, of dat ik gewoon een kant en klaar ding moet halen ;)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Geen reflex hole maken eh.. Zonder klinktie beter.. (Geen piek rond 100hz maar 60hz, een wereld van verschil)

Download my music on SoundCloud

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 15:16
Nice :)

Maar heeft een 2e woofer nog een verder voordeel behalve dat het er stoer uit ziet? Gaat dat veel harder dan 1 woofer?

Zit er ook over te denken om nog een rockford bij te kopen, maar weet het nog niet zeker.

Verwijderd

Je kunt gewoon simpelweg meer lucht verplaatsen met 2 woofers...

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 09:06

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

ik heb gewoon een keer zo'n kant en klaar kistje gekocht van rockford fosgate:
12" en 35L dacht ik... inclusief een lanzar vibe 4ch 600W - > €250 nette prijs vond ik dat en echt een mooie diepe bass... en meer heb je niet nodig hoor of je moet een bus hebben oid

¯\_(ツ)_/¯

• Pauwl
Dus theoretisch gezien gaat het 2x zo hard? :? (+3db?)
Maar het staat wel leuk :P

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-04 09:23

Whizzer

Flappie!

Even nieuwgierig: Hoe dik is je MDF??? Natuurlijk moet je ervoor proberen te zorgen dat alleen je woofer beweegt.. Ja, oke de rest van de auto gaat ook rammelen, maar ik bedoel te zeggen dat de kast zo stug mogelijk moet zijn...

Ik gebruik zelf altijd 22 mm MDF... Heeft 2 voordelen. 1) Kast trilt niet mee 2) Hij is niet meer te tillen, dus de inbrekers laten hem makkelijker liggen...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Het gaat niet alleen om de dikte, maar om de constructie. Werken met kruisbalken en matrix constructie is veel efficienter.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pauwl schreef op 08 February 2003 @ 12:14:
Dus theoretisch gezien gaat het 2x zo hard? :? (+3db?)
Maar het staat wel leuk :P
+10dB is een verdubbeling voor het menselijk oor, dus dat is interessanter...

Verwijderd

G-spotter, het inbouwen van een sub-behuizing in de kofferbak van een 206 met behoud van voldoende ruimte gaat prima:

Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/Dey/1.jpg
Groot formaat

Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/Dey/5.jpg
Groot formaat
Let op de paraplu! Ik heb nog plaats voor 20 paraplu's, dus de 206 is echt een gezinsauto! :p

Alleen zitten er nu sinds drie weken twee Audison HV Sedici's in ipv van deze Opus1 :9~

Verwijderd

Topicstarter
Even op volgorde van reply...

Ja, als je er zelf 1 bouwd kun je zelf bepalen hoe je hem wilt hebben, wat voor woofer en de gluidskarakteristieken kun je bepalen/beinvloeden.

Nee, dichte kast :)

Een 2 woofer systeem klinkt idd zeker harder als een 1 woofer systeem met dezelfde woofer, en om een 2 woofer systeem te overtreffen met 1 woofer moet je veel meer vermogen hebben als het dubbele van 1 woofer. Vandaar dat 2 woofers uiteindelijk efficienter is.

Ik heb nu ook al een 12'' woofer in een bandpass kast, maar ik heb echt wel meer nodig >:)

Ik gebruik 18mm MDF, maar er komen nog verstevegingen in. De kast maak ik als het kan vast in de auto zodat hij niet makkelijk mee te nemen is ;)

Tenslotte nog wat pic's :D

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast1.jpg

Hier de woofergaten uitgezaagd en de gaten voorgeboord

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast3.jpg

Hier de kast al voor een groot deel in elkaar met een aantal schroeven. Nu de rest van de gaten boren.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast4.jpg

Nu alle gaten er in zitten haal ik deel voor deel weer los en doe ik lijm tussen de 2 delen en schroef ze helemaal vast.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast5.jpg

Hier de afwijking van de cirkelzaag bij de gamma :(
Konden ze wijnig aan doen en hadden het van tevoren gezegd, maar dit vul ik op met montagekit, dat sluit wel goed af.

• Pauwl
Nice :)

In hoeveel liter komen ze te spelen? Als het goed is kom ik op 35liter per stuk...

Maar waarom geen schuine achterkant? Dat levert toch een behoorlijke ruimtewinst op als je hem tegen je achterbank zet?

EDIT: typo

[ Voor 4% gewijzigd door Pauwl op 08-02-2003 18:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ze komen te spelen op 45 liter p/st (ruimte die woofer inneemt is er vanaf getrokken).

Tegen me achterbank zitten me versterkers geschroefd, dan loopt hij daar tegen te kletteren :/. Een schuine kant had me iets op kunnen leveren maar ach, me kofferbak ben ik toch l kwijt >:)

Verwijderd

de gamma zijn gewoon prutsers ze hebben goede machines maar kunnen er niet mee omgaan

Verwijderd

haha ff vullen met kit

ach tis toch alleen voor kolere lawaai te krijgen in de auto

aan kwaliteit zou het wel niet achteruit gaan

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 14:49
mjah dan is t heel simpel, geld terug of opnieuw zagen

Verwijderd

kijk maar eens naar mijn hout bezig met geluid in een ford courier met foto's
op mm precies egwoon past zo inelkaar

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat ziet er beter gezaagd en gefreest uit, maar ach...
Het is lucht dicht en als de kast bekleed is zie je er niets meer van ;)

• clstat
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 14:07
Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 18:56:
de gamma zijn gewoon prutsers ze hebben goede machines maar kunnen er niet mee omgaan
Klopt, heb er zelf mee gewerkt bij de gamma... ;) De zaagsnede is iets van 4mm. Die vergeten ze vaak mee te rekenen... |:(

Leuk projectje Eul!

[ Voor 4% gewijzigd door clstat op 08-02-2003 21:16 ]

XP2000+, GA7VRXP, 2 x 40GB Maxtor in Raid0, Hitachi 174SXWB, Canon Powershot A40

Verwijderd

Mooie woofers Eul, ex-maat ;) van me heeft precies hetzelfde, 2x Kicker Comp 12" in een ong. 75 liter kist. Klinkt best goed voor het geld! Wat voor amp gebruik jij? Hij heeft een Kicker KX550.3 a €899 :S

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 17:50:
G-spotter, het inbouwen van een sub-behuizing in de kofferbak van een 206 met behoud van voldoende ruimte gaat prima:

[afbeelding]
Groot formaat

[afbeelding]
Groot formaat
Let op de paraplu! Ik heb nog plaats voor 20 paraplu's, dus de 206 is echt een gezinsauto! :p

Alleen zitten er nu sinds drie weken twee Audison HV Sedici's in ipv van deze Opus1 :9~
Jij doet valsspelen! Da is een phase linear woofer en die neemt vrij weinig ruimte in... :) (verder tof spul! ben benieuwd hoe die klinkt?)

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 13:54

p@dd0

psychonaut

dominator schreef op 08 February 2003 @ 21:31:
[...]

Jij doet valsspelen! Da is een phase linear woofer en die neemt vrij weinig ruimte in... :) (verder tof spul! ben benieuwd hoe die klinkt?)
Audiofiel perfect!

Amantes amentes
--
Be inspired!

• stylezzz
Perfect bestaat niet.... ;) (al komt die een aardig eind in de richting)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

dominator schreef op 08 februari 2003 @ 21:44:
Perfect bestaat niet.... ;) (al komt die een aardig eind in de richting)
Voor dat geld is de aliante perfect! Lees de testen maar. O ja en luister natuurlijk zelf!
IN THE NEWS: In the August/Sept (5/2000) issue of the number one car audio magazine in Germany, Autohifi, Aliante 12 Ltd. Si was declared the winner in a comparison test with the Focal Utopia 33WX and the Polk Momo MM120. Even more impressive, the Limited Si was ranked in the ?Absolute Top Class? as the best sounding speaker of all the woofers tested by the magazine until now!

[ Voor 43% gewijzigd door p@dd0 op 08-02-2003 21:52 ]

Amantes amentes
--
Be inspired!

• stylezzz
Ben bekend met het woofertje hoor p@ddO, al heb ik hem (helaas) nog nooit live kunnen horen.. :( Het is wel een van de woofers waar ik uberhaupt in geinteresseerd zou zijn als 1 van de woofers die ik nu heb het loodje zou leggen...

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

dominator schreef op 08 February 2003 @ 21:59:
Ben bekend met het woofertje hoor p@ddO, al heb ik hem (helaas) nog nooit live kunnen horen.. :( Het is wel een van de woofers waar ik uberhaupt in geinteresseerd zou zijn als 1 van de woofers die ik nu heb het loodje zou leggen...
Laat ik nu een aantal mensen kennen met zo'n apparaat in hun auto. Toch ff naar de betere carhifi zaak. De HiFi liefhebber heeft een phase, punt uit!

Of als je echt asso eisen stelt een velodyne ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

dominator schreef op 08 February 2003 @ 21:31:
[...]

De Phase Linear woofer heeft aan een vrij compacte kist al genoeg. Hij klinkt echt (bijna) perfect! Hiervoor was er een JL woofer en een GroundZero versterker, zodra ik deze woofer bij iemand anders hoorde moest ik hem hebben zo mooi als die klonk, en van het één komt het ander, de woofer kwam niet tot zijn recht met de GZ... etc. etc.

offtopic:
Zijn hier trouwens nog meer mensen die ook naar ShowYourSound meetings gaan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 21:22:
Mooie woofers Eul, ex-maat ;) van me heeft precies hetzelfde, 2x Kicker Comp 12" in een ong. 75 liter kist. Klinkt best goed voor het geld! Wat voor amp gebruik jij? Hij heeft een Kicker KX550.3 a €899 :S
Ik hoop idd wel dat het goed klinkt! Die man van dat zaakje waar ik ze haalde heeft er 4 tegelijk laten horen op 4x 60W 4ohm en dat klonk al aardig in die tent (grote ruimte). En die woofers zijn 150W RMS dus daar kan nog wel een zwaardere versterker op.
Voorlopig zet ik ze tijdelijk op een Caliber CA180 versterker van 2x 45W RMS, totdat ik weer geld heb :/. Dan koop ik een 4 kanaals Kicker versterker er bij en zullen ze in ieder geval die 2x 150W RMS kan leveren. Daarna spaar ik wel weer door voor een sterkere voor de subs (waarnaar ik als ik wil weer zwaarder zou kunnen of gewoon wat reserver heb), waarnaar de 4 kanaals opschuift naar de hoedeplank speakers en compose set. Die vierkanaals is dus om voldoende vermogen te hebben voor deze woofers, en de tijd te overbruggen dat ik een echte zware kan kopen voor de volgende woofer upgrade (als ik dit nodig zou vinden). Hierna heb ik meteen een betere versterker voor me andere speakers.

Ik was nog even door gegaan met bouwen, maar het was te donker in de schuur waardoor het (uiterst simpele) cameratje automatisch ging flitsen en de foto's overbelicht werden :(
Morgen weer pic's dus :)

• teacher
  • Laatst online: 22:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maarreh... wordt het een "stereo" sub? (2 kanaals dus?)

Why?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

TimMer schreef op 08 February 2003 @ 17:22:
[...]

+10dB is een verdubbeling voor het menselijk oor, dus dat is interessanter...
+3 dB(A) is al een verdubbeling voor het menselijk oor, +10 dB(A) is meer als 3 keer zo hard >:)

En voor de topicstarter, ik neem dat je 6 mm² draad bedoeld, 5 mm² bestaat namelijk niet...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 09:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
ALs ik een goede versterker er voor zou hebben zou hij mono op 2ohm draaien, maar die heb ik niet. Maar als ik hem gebrugd op een vierkanaals zet dan staat hij toch ook mono? Want je neemt 2 kanalen in.

10dB verhoging is een verdubbeling van het gluid, 3dB is tehoren als een duidelijke verhoging.
En over dat snoer, ik had verkeerd gekeken :(, het is 2,5 mm^2, ik had de 2 even niet gezien, ik dacht al, hoe kan daar nu 5mm^2 in zitten :?
Foutje van mij dus.

• stylezzz
p@dd0 schreef op 08 February 2003 @ 22:07:
[...]

Laat ik nu een aantal mensen kennen met zo'n apparaat in hun auto. Toch ff naar de betere carhifi zaak. De HiFi liefhebber heeft een phase, punt uit!

Of als je echt asso eisen stelt een velodyne ;)
Verbreed je horizon eens zou ik zeggen. Die alliante is best goed, maar er zijn er meer...... :)

• Arnold
  • Laatst online: 04-04 10:47
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 17:50:

[afbeelding]
Groot formaat

[afbeelding]
Groot formaat

Ik zou wel wat dingen aan je willen vragen...
heb je MSN?

gs2k1@gforze.nl (en anders kan je me daar op mailen)

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hmm, der is toch een speciale site van die subs waar je de maten enzo kon uitrekenen?

Heeft iemand die nog?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Topicstarter
Oké, hier nog wat vorderingen.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast6.jpg
Gisteravond het laatste zaagwerk gedaan :), de gaten voor de speakersnoerconnectoren.

Daarna heb ik een tijd niets kunnen doen omdat ik geen stekkertjes meer had (dacht dat ik er nog genoeg had) en me soldeertin was ook op :( :(
Dus moest ik wachten tot een maat me er een paar kwam brengen.
Toen dat gebeurd was heb ik even snel de woofers er in gezet en geluisterd.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast7.jpg

Het klonk in vergelijking met me oude bandpass op een 180W versterker al waanzinnig goed, ik kon me lichaam al aardig voelen trillen :D, en dat op een 2x45W RMS Caliber versterkertje die maar voor de helft open stond! Ja... voor de helft ja... ik was vergeten dat de versterker maar voor de helft open stond omdat hij op me compose set afgesteld was :(
Maar dat belooft veel met een goede versterker :)

Hij is nog niet af hoor.
Ik wil er nog versteveging in maken en de kast moet nog bekleed worden.
Als dat gebeurt is ga ik expirimenteren met resonantie dempend materiaal en vulling, dit is gewoon de fine tuning en kun je alleen door te luisteren achter de beste setup komen.

word vervolgd...

Verwijderd

Topicstarter
Oja, je kunt je kast uitrekenen met winISD (google maar uit) en hier kun je ook je kast uitrekenen.

• stylezzz
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 17:49:
Het klonk in vergelijking met me oude bandpass op een 180W versterker al waanzinnig goed, ik kon me lichaam al aardig voelen trillen :D, en dat op een 2x45W RMS Caliber versterkertje die maar voor de helft open stond! Ja... voor de helft ja... ik was vergeten dat de versterker maar voor de helft open stond omdat hij op me compose set afgesteld was :(
Maar dat belooft veel met een goede versterker :)
Toch vreemd hoe dat mensen aan dat gain knopje kunnen zien hoe ver dat ie open staat? Bij mij staat ie momenteel op een kwartje en dat is meer als genoeg, nog verder open verkort de levensduur van m'n woofers waarschijnlijk..... :)

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op 09 februari 2003 @ 17:55:
[...]

Toch vreemd hoe dat mensen aan dat gain knopje kunnen zien hoe ver dat ie open staat? Bij mij staat ie momenteel op een kwartje en dat is meer als genoeg, nog verder open verkort de levensduur van m'n woofers waarschijnlijk..... :)
Omdat als ik hem vol open zette ik me compose set uit me deuren blaasde, daarom weet ik dat hij niet meer als de helft open stond ;)

Verwijderd

hehe hele achterbak vol heb ej dat over voor goede bas in je bak :)

• stylezzz
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 17:57:
[...]

Omdat als ik hem vol open zette ik me compose set uit me deuren blaasde, daarom weet ik dat hij niet meer als de helft open stond ;)
Daarom, een goede install staat of valt met de afstelling ervan.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 17:59:
hehe hele achterbak vol heb ej dat over voor goede bas in je bak :)
Me oude bandpass was tehoog en raakte me hoedenplank speakers waardoor deze in het midden moest liggen, dus in fijte lever ik niet veel ruimte in. Maar ruimte besparen zeker niet. En ja... dat heb ik er voor over :D, ik heb nog een achterbank waar ik troep op kan smijten en geen kinderen dat er een kinderwagen achterin moet kunnen ofzow :)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

dominator schreef op 09 februari 2003 @ 13:06:
[...]

Verbreed je horizon eens zou ik zeggen. Die alliante is best goed, maar er zijn er meer...... :)
Juist, velodyne! ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Pauwl
Damn wat een kist :/
Maar ach als je je kofferbak toch niet nodig hebt :z

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 09:26:
[...]

+3 dB(A) is al een verdubbeling voor het menselijk oor, +10 dB(A) is meer als 3 keer zo hard >:)
JvS schreef op 14 June 2001 @ 11:49:
[...]

Nee, een speaker aangestuurd met een x aantal watts vermogen gaat precies 3db minder hard dan twee van die speakers met hetzelfde aangestuurde vermogen. :)

Voor je gevoel is twee keer zo hard een verschil van 10db. Het is allemaal heeeeeeel vaag.

Dat met dat aantal woofer geldt al helemaal niet, omdat het een speaker blijft, en niet een verdubbeling van de geluidsbronnen.

Je zou wel denken dat de belastbaarheid (+-/) met een factor twee toeneemt, dus dat de speaker dan 20 ipv 10 watt aankan. Dan is het geluid dus drie db harder (1,259^3db=2 (keer zoveel watts).

Twee keer zo luid is het dus niet, maar het _kan_ wel drie db harder spelen

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Ben weer verder gegaan gisteren, hij was immers nog niet af :+

Hier de pic's:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast8.jpg

Hier heb ik allemaal driehoekige schotjes in de hoeken gemaakt (onder en boven).

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast9.jpg

Hier zie je het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast10.jpg

Hier heb ik vier balken recht overeind tegen de schotjes bevestigd.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/kast11.jpg

Hier heb ik ook nog in het midden een dikke balk als pilaar gezet.

Ik hoop dat deze verstevegingen wat resultaat met zich mee brengen :D

Vanmiddag bekleden....

Verwijderd

Dat ziet er wel goed uit, heb je al bekeken wat die verstevigingen van je inhoud afsnoepen en wat dat weer betekend voor je geluid?

Echt wazig trouwens zo'n grote sub ;) (in je auto that is)

Voordat je de sub gaat bekleden moet je nog wel ff de schroeven verzinken, mooiste zou zijn tot precies de hout hoogte zodat je niet met plamuur hoeft te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 13:18 ]

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Yes, terug van wintersport. De nieuwe uitdaging lag reeds te wachten. 2 x Tonsil GTC 25\40 om bandpass kist te maken in isobaric constructie.. :9

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Tonsilss1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Tonsilss2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Tonsilss3.jpg

Verwijderd

Ook op wintersport geweest? :P

Dat is wel lekker thuiskomen trouwens. Maar je begrijpt nu natuurlijk wel dat je met een paar picjes van de drivers er nu niet bent. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de ruimte ruim gehouden, 45L per compartiment, terwijl 40 genoeg was geweest. De inhoud die dit inneemt is niet meer als 5 liter als ik even snel wat optel ;)
Daarbij komt dat de extra stijfheid van de kast weer een dieper gluid met zich mee brengt.

De stof die er op komt is zo dik dat de schroefen er niet uit steken (op de foto staat trouwens een beeld waarbij niet alle schroeven volledig waren aangedraaid).

Had btw al proef gedraaid zonder die verstevegingen op een caliber 2x 45W rms en dat ging echt al kolere hard, kreeg gewoon pijn van in me oren en je voelde je hele lichaam mee trilen (met de juiste bas). Echt geweldig :)
Strax nog eens kijken hoe ze uit fase klinken, wie weet nog wel beter :p

MMmm, isobaric! Dat is een idee!
Ik heb nu een 12'' JBL over, maar die is vier ohm. Als ik nu nog 1 op de kop kan tikken kan ik met een isobaric opstelling en de woofers in serie een mooie bandpass voor me kamer maken :p

Bedankt voor het idee! (en we want more pic's :p)

Waar waren julie btw op wintersport? Ik was in Frankrijk, Valmeinier 1800 :D

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Tignes, zie Wekkel in "Het grote *wintersport* topic."

Pics gaan er zeker komen, ik ga nu een totale berekening en planning van de behuizing maken. Elke centiliter meer of minder wordt verantwoord, bandpass bouwen luistert nou eenmaal nauw (een liter meer of minder kan een heel groot verschil uitmaken).

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben al hard aan het rekenen geslagen. Het valt niet mee om binnen een foutmarge van 0,2-0,4 liter te blijven ;)

• Coenen
  • Laatst online: 04-04 07:34

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wekkel, ze zien er goed uit die speakers.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Vooral de inhoud die de verstevegingen in nemen en evt. wat het vulmiddel in neemt (en weer (over-?) compenseerd) lijkt me moeilijk vooraf te bepalen. Maar met wat plannen, inzicht, rekenwerk en gezond verstand zou dit wel moeten lukken, in ieder geval van de verstevegingen. Hoe je om moet gaan met eiermatrasjes/glaswol etc. (qua volume berekeningen/vergroting voor de woofer) is mij ook een beetje een raadsel.
Iemand een tip?

Me kast is nu btw ook mooi bekleed (maak morgen pic voor jullie ;) ).
Hij klinkt zeker goed nu. Ik kan de woofers op geen enkele manier op hun limiet laten komen, lijkt geen einde aan het vermogen te komen (staat ook maar 2x 45W op, maar dat levert al genoeg dB 's).
Ondanks dat het nu goed klinkt ga ik toch nog wat eiermatrasjes er in doen en luisteren hoe het dan klinkt. Ook moet ik ze nog uit fase eens proberen, wie weet geeft dat nog een positiefe impuls aan het gluid? :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dempingsmateriaal laat de woofer inderdaad denken dat ie in een grotere kast speelt. Ik denk dat het niet meer uitmaakt dan 1-2 liter op een kast van 60 liter. Ik ga in ieder geval weinig dempen om dit effect een beetje te omzeilen.

De berekeningen zijn klaar, nu nog MDF halen ;)

• Coenen
  • Laatst online: 04-04 07:34

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik ben gister bij de Praxis geweest.
Schrijf aub super duidelijk op wat je nodig hebt :)
Dat ging bij mij bijna fout.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan krijg je 45 latjes van 47,7 bij 5 in plaats van 5 plankjes van 47,7 bij 45 ;)

Coenen, ga aan het werk man! :P

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 19 februari 2003 @ 11:28:
Dan krijg je 45 latjes van 47,7 bij 5 in plaats van 5 plankjes van 47,7 bij 45 ;)

Coenen, ga aan het werk man! :P
LoL, als ze bij mij zo'n fout zouden maken zou ik ze recht in de bek uitlachen en vragen of het een grap is :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 13:17 . Reden: foutje verbeterd ]

Pagina: 1