Toon posts:

Sub: enkel of dubbelspoels? filter orde? 2 of 4ohm?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.082 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om voor in me auto een (nieuwe) basspeaker te maken.
Ik heb nu een bandpass als basspeaker met daarin een JBL GT2 12 speaker.
Ik merk nu nadat ik na wat andere configuraties heb geluisterd dat mijn bandpass wel een zeer mooi laag gluid geeft, maar de strakke bassen geeft hij toch minder goed weer, zeker op hoog volume. Als ik hem hard zet en ik zet hem na een tijdje zachter dan hoor ik dat de bas niet veel zachter wordt maar wel veel lager. De speaker zit dus wel een beetje aan z'n limiet (of ontwerp).

Nu wil ik graag een gesloten kast maken met daarin 2x 12" woofers. Ik heb gehoord (verhalen en luisteren) dat deze kast een hele strakke bas geeft en toch wel laag genoeg komt, iemand ervaringen?
Of kan ik beter een kast met basreflexpoort nemen en waarom (gesloten kast is btw wel makkelijk te maken, dat is ook een reden :) ).

Maar ik zit nog te kampen met een paar vragen voordat ik een aanschaf wil doen (aan de hand van de woofer bepaal ik weer de kast).

1: Je hebt woofers die het zelfde vermogen hebben als elkaar maar dat je kunt kiezen tussen een enkele of dubbelle spoel. De zelfinductie in een dubbele spoel is minder als in een enkele waardoor deze mij iets meer geschikt lijkt voor een strakke bass als superlaag. Ik zie wel dat een enkel spoels woofer (MTX) lager komt als een dubbel spoels.
Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen en nadelen van enkel en dubbelspoels woofers zijn en welke het best is voor in een gesloten kast?

2: Ik heb al iets gelezen over de filters, ordes en xdB/o etc. Ik weet hoe het principe van ordes werkt (geloof ik :) ).
In welke mate is het hoorbaar in het gluid als je een filter neemt in een hogere orde? Bijv een 24dB/o i.p.v. een 12dB/o? Is dat het geld waard? Kan je zie filters (aan de hand van berekeningen voor de componenten) makkelijk zelf maken en zijn deze berekeningen goed uit te voeren of is het beter om (oja... moet je ook weer berekenen. Dat zal dus wel makkelijk moeten kunnen...) aan de hand van een berekening een compleet filter te kopen?

3: De versterker die ik nu heb voor me sub die trekt dit geheel denk ik niet helemaal :( (180W RMS bridged, audison), dus zal ik hiervoor een zwaardere moeten kopen :P
Nu vraag ik me af hoe ik het best de speakers kan aansturen. Ik kan ze gewoon met 2 kanalen (evt. 4 kanaals versterker bruggen tot 2 kanalen) op 4 ohm aansturen. Maar wat ook een mogelijkheid zou is, is om de speakers paralel te zetten en om met 1 kanaal op 2 ohm aan te sturen. Maar dan moet ik een 2 kanaals versterker kopen die op 2 ohm kan werken.
Maakt het voor het gluid/volume nog uit of ik ze met 2x 4ohm aanstuur of 1x 2ohm? Want op 2ohm gaat het vermogen wel omhoog, maar dit wordt weer gedeeld over 2 speakers.

4: Schoot me net tebinnen...
Wat zal een beter resultaat geven? Een kast met 2x 12inch op (bijv.) 250W RMS
of een kast met 1 woofer van 400W RMS? Ik bedoel hiermee de uiteindelijke gluidsdruk die ontstaat en niet dat het de frequentie lager moet oid. Dus gewoon hoe hard ik het gluid ervaar en voel :P.
Ik kan me geen 2x 400W oid. veroorloven. Maar als 1x (nagenoeg) hetzelfde resultaat geeft neem ik misschien liever een enkele woofer i.v.m. de beperte ruimte in een auto. Werkt een enkele woofer net zo goed in een dichte kast als een dubbele en zelfde karakteristieken?

Ik weet nog niet welke woofers ik wil nemen, dit ga ik eens bekeijken aan de hand van de antwoorden. Maar voor het merk zit ik wel te denken aan MTX. Heeft iemand hier al ervaring mee? Andere suggesties?

Hoop dat ik veel goede antwoorden krijg en b.v.b.d.

Edit: vraag 4 er bij geplaatst :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 04:02 ]

Verwijderd

Wie post er nou zo'n vraag op dit onmogelijk uur? :P

Ik heb zeker ervaring met een gesloten baskist met 2x12" woofers, ben zelf ook zeer tevreden met het resultaat. However, ik zou jou toch aanraden om voor een andere variant te gaan. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar zo'n sub zal zeker wel heel de kofferbak nodig hebben. Ik zou dus voor de B-R variant gaan.

Wat voor woofer je daarvoor gaat gebruiken ligt helemaal van je budget af. Voor de auto raad men vaak 4 ohm woofers aan. Voor de rest kan je gewoon kijken naar de hifi subs. waar op got tegenwoordig een hoop over te vinden is ;)

Je bent bekend met filters zeg je, dus ik kan een kort antwoord geven. Je zal het verschil tussen een 2e orde (12db/octaaf) en 4e orde (24db/octaaf) filter alleen duidelijk horen als de rest van je speakers niet spelen, de tonen die de woofer bij een 2e orde tonen ook weergeeft vallen namelijk weg tegen je frontspeakers. 2e orde is dus zat, ik raad verder aan om hem zelf te bouwen. Filters voor zulke overgangen zijn namelijk zeldzaam (en prijzig vanwege de grote spoel)

Je gebruikt de sub in de auto, dan zou je hem ook actief (voor de versterker) kunnen filteren met een Conradfilter dat ik momenteel ook gebruik, daarover morgen meer ga nu eindelijk pitten. :z

Trouwens over je versterker, ik zou maar even wachten met een nieuwe kopen, als je een goede woofer vindt (hoge gevoeligheid) zal hij namelijk voldoende vermogen leveren. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd je hele thread gelezen en veel van geleerd :) Mooi dingetje heb je gemaakt :)

B - R variant? Wat houd dat in? Enkele woofer? Wel in gesloten kast?

Oké, dat van het filter klinkt heel logisch :)
Ik had eigenlijk een deel van die vraag vergeten neer te zetten. Het tweede deel van de vraag zou zijn of ik beter voor de spoel filter oplossing kon gaan of het scheidingsfilter in de versterker gebruiken. Hoewel ik wel een spoel moet kopen als ik deze versterker zou houden omdat deze geen scheidingsfilter heeft :(. Nu regelen de poorten van de bandpass de tonen :)

Voor 1 woofer zal hij idd wel genoeg zijn (naja... nooit genoeg >:) ) voor een tijdje, later zal ik denk ik toch wel een andere kopen. Dan schuift de oude voor de sub op naar de compose set omdat die versterker een beetje kuren heeft af en toe :(

Als een B - R kast inhoud dat je met 1 woofer werkt resten er nog maar 2 vragen...
- Wat voor kast is dat?
- dubbelspoels of enkelspoels woofer?

Verwijderd

Een Basreflex kast een is een kast met een Basreflex poort. Deze poort zorgt ervoor dat in het laagste basbereik, als de woofer het eigenlijk niet meer haalt, de poort het een beetje opkrikt, deze neemt dan de functie van de woofer over. In de praktijk komt het erop neer dat deze subwoofers vaak lager gaan, met dezelfde woofer. Er kunnen een paar nadelen kleven aan het gebruik van een B-R poort, maar dat is niet iets waar jij je druk over moet maken.

Om een B-R sub te ontwerpen heb je wel alle Parameters van de woofer nodig. Dat is geen probleem, als je een nieuwe woofer koopt dan zitten die er vaak bij. Dan ga je simuleren met de gegevens en kom je tot een ideaale inhoudsmaat voor de box, tevens staat de maat van de Basreflex poort dan vast.

Je moet je niet zo druk maken over enkelspoels of dubbelspoels (Dubble Voicecoil), kies een leuke woofer en ga daar mee simuleren. Het geeft niet als je dat (nog) niet kan, daar kunnen we je goed mee helpen. Ook met de keuze voor een woofer kunnen we je helpen, maar dan moeten we wel een budget hebben. Je hebt al redelijke woofers vanaf 35 euro, maar met meer kan je ook erg leuke woofers krijgen die in een hifi opstelling niet mis zouden staan ;)

Wat betreft het filteren, als je toch toe bent aan een nieuwe versterker kun je het beste eentje kopen met een scheidingsfilter voor een subwoofer, deze kun je dan goed gebruiken voor je sub. Ik ben niet echt thuis in car-versterkers, ik weet dus niet of deze "sub" uitgang versterkt is of niet. Als dat niet zo is kun je natuurlijk altijd je oude versterker gebruiken.

Edit: Ik weet niet of je dit draadje al gezien hebt (vast wel) maar is ook wel informatief: Wat hulp nodig bij bouw van Subwoofer (komt het simuleren goed aan bod)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké. een B-R is dus een bas reflex kast (doh, kon ik weten).

Ik heb al even zitten kijken naar een leuke woofer, een MTX T81244A. 400W RMS en 800W max :P.
hier kun je hem zien en hier kun je de technische spec's zien.
Ook staan in de laatste al een aantal suggesties voor de kasten (gesloten 4x, B-R 4x en bandpass 4x) en ik zie idd dat de B-R in het lage gebied wel wat harder blaast als een gesloten kast. Dat is dus wel iets om serieus te overwegen :P
Als ik hem heb kan ik hem neem ik aan met die online rekenmachine voor de kast grootte perfect aan mijn wensen aanpassen. Maar eerst maar eens een leuke woofer zoeken en dan kijken wat daar voor kast bij past :)

Wat denken jullie van deze woofer?
Ik heb alleen geen idee wat deze kost, maar op e-bay kon je ze per 2 kopen voor 280 euro geloof ik, dus 1 los zal wel te betalen zijn denk ik.

Mijn budged voor de woofer is ongeveer 150 euro. Als ik voor 180 een veel betere kan krijgen als voor 150 wil ik dat ook wel betalen, maar in principe denk ik dat ik voor 150 euro wel een leuke woofer kan kopen.
Iemand nog goede ervaringen/aanraders?

Ik ga eerst woensdag even langs een caraudio zaak (Caraudio in Alphen aan den Rijn, goede ervaringen mee) en vraag even wat ze daar nog allemaal hebben liggen en vraag wat die MTX daar moet kosten (MTX dealer).

Laat maar weten wat je er van denkt en... ik hou jullie op de hoogte

Verwijderd

Ik kan je eigenlijk niet helpen met de keuze van de woofer, ik heb namelijk alleen nog met Hifi subs gewerkt. Ik kan nu natuurlijk wel wat leuks over dat ding zeggen, maar ik weet eigenlijk niet goed wat voor eisen een auto aan een subwoofer stelt. Wel weet ik dat je voor jou budget een hele leuke Hifi sub kan maken. Maar daar heb je waarschijnlijk niet veel aan.

Je hebt in ieder geval de benodigde parameters om zelf ook flink te gaan experimenteren met kasten en inhouds maten.

Ik hoop voor je dat Wekkel dit topic vindt, hij kan denk ik wel wat zinnigs zeggen mbt. DIY en auto's. (Moet je hem misschien even mailen)

Verwijderd

Topicstarter
Een hifi sub zou ik ook wel willen, maar dat wil me moeder denk ik niet :(

Nja, ik zal wel ff kijken of ik wekkel kan pm'en oid.
Misscien zijn er nog andere kenners hier?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 16:42 . Reden: foutje verbeterd ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/MTX1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/MTX2.jpg

De woofer die je aandraagt vind ik niet echt geweldig voor car hifi doeleinden. Het kan erg diep allemaal en de group delay valt erg mee maar liters en liters zijn benodigd voor een optimaal resultaat. Ik weet niet of je je complete achterbank op wil geven? :P

hopelijk kan je de cijfers lezen

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel staat daar bij B-R kast? 172 L ??
In de PDF met spec's van MTX staan kasten van +/- 60 á 70 Liter, die ruimte heb ik wel. Hoe kan het dat jij veel hoger uit komt? Die grafiek van jou gaat ook wel erg laag hoor. Als hij tussen de 30 - 80Hz het best klinkt lijkt mij dat goed genoeg. Als ik daar naar toe wil, hoe groot zou de kast dan zijn die ik moet maken?
De bandpass die ik nu heb die is ongeveer 62 L. en ligt in het midden van me achterbak omdat deze anders me hoedenplankspeakers raakt :(. Dus me hele achterbak be ik toch al kwijt :P

Maar ik kijk nog wel even verder naar andere woofers, nog suggesties?

BTW. welk proggie heb ju hiervoor gebruikt? Kan ik die ergens vandaan halen?
Ik ken alleen deze

Verwijderd

Zo dat gaat diep... B-R -3db beneden de 20 hz, dat is echt heel diep....

1 grote maar, de kast die je nodig hebt is echt te groot. Gesloten lever je 80 liter in, ik weet niet of die extra 20 liter een probleem wordt, zo ja moet je echt uitkijken naar een andere woofer.

Je kan zelf ook wat gaan experimenteren met LspCad lite, op deze pagina vindt je nog wat meer simulatie progjes.

Wekkel heeft hier trouwens Winsd gebruikt.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik maak me ook zorgen over een Re van 1.82 Ohm voor die MTX. Ik hoop dat dat geen gevaarlijke waarden oplevert qua omage.. ;)

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/MTX3.jpg

Het enige wat nog ergens op slaat is 60 liter gesloten. Met een Q van 7.81 iets boomy, maar tenminste nog goed bruikbaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Wekkel op 02-02-2003 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand misschien uitleggen wat Qtc inhoud?
Op zich... de grafiek ziet er op zich wel netjes uit, maar ik denk dat je wel wat bas mist als hij pas bij 50Hz goed gaat werken, of zou dat meevallen?

/me zoekt hard verder naar andere woofers. Iemand nog een paar goede merken?

Verwijderd

Euhmm weet je wel wat die MTX Thunder 8000 serie kost? ;)

T8104 25cm subwoofer 4ohm 1000W €346,00
T8124 30cm subwoofer 4ohm 1000W €427,00
T8154 38cm subwoofer 4ohm 1500W €509,00

Dus met €150 ga je het niet redden ;) Misschien een 10" RF HE die kost normaal €189, misschien ergens anders goedkoper.

De Thunder 6000 serie is misschien wel een goeie optie...

T6104 25cm subwoofer 4ohm 500W €182,00
T6124 30cm subwoofer 4ohm 500W €218,00
T6154 38cm subwoofer 4ohm 750W €244,00

Dan zal de het de 10" wel worden gezien je budget... :)

Anders misschien Ground Zero, de Radio Active serie... www.hifipoint.nl

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 19:30 . Reden: ff wat erbij gezet ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 19:19:
Kan iemand misschien uitleggen wat Qtc inhoud?
Op zich... de grafiek ziet er op zich wel netjes uit, maar ik denk dat je wel wat bas mist als hij pas bij 50Hz goed gaat werken, of zou dat meevallen?

/me zoekt hard verder naar andere woofers. Iemand nog een paar goede merken?
Pas bij 50hz goed gaat werken?

Waar leid je dat vanaf? Het -3db punt ligt nu op ongeveer 38hz, nog steeds vrij laag. Toch zou ik verder zoeken, misschien dat je deze vraag even in een ander Car-Hifi draadje moet neerleggen.

Ook als ik naar het chassis kijk, wat er erg goed uitziet, verwacht ik wel wat hogere prijzen, die prijzen die m'n bovenbuurman geeft lijken me aannemelijker.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vergeet niet dat in een auto je nog een goede boost gaat krijgen vanwege de kleine ruimte waarin de kist staat te werken. Kijk eens in JBL sheets waarin dit fenomeen meegenomen wordt bij plaatjes. Met die gesloten kast gaat het prima basorgies regenen, lijkt mij. Gesloten en basreflex kan je beter iets theoretischer benaderen dan alleen kijkend naar de grafiekjes.

Verwijderd

Topicstarter
Eeh, dei MTX is idd wel prijzig. Aangezien deze ook een beetje moeilijk met de kast is valt deze gewoon af.
Idd, bij -3 dB zal het idd nog wel aardig klinken, maar goed... die woofer valt nu toch af.

Ik heb nog wel een andere gevonden die me aanspreekt.

De Kicker S10L52, dit is zo'n vierkante woofer. Ik heb er wel eens goede dingen over gehoord en die zaak waar ik het eerder over had verkoopt volgens mij ook kicker en dat was wel goed spul geloof ik. Bij een online shop stond hij voor 140 euro.
Iemand ervaringen mee?
Hier kun je de technische data vinden. (pagina 32 van het PDF)
Ook staan hier vrij gedetailieerde kasten in maar die werken met een gangen systeem in de kast en een gleuf die open blijft. Is dit wat? Ik zou zelf dan liever een pijp nemen, maar dat zegt me gevoel ;) en is niet technisch onderbouwd, hoewel de uitgang aan een kopse kant van de kast wel een probleem kan geven in de auto :/

Kun je met deze woofer ook een mooie kast maken?

Ik ga even proberen te rekenen met de gegevens en als er iets beschaafds uit komt leg ik het wel hier voor ter controle ;)

Verwijderd

Dure smaak heb jij vriend, nou aangezien ik de man van de prijslijsten ben zal ik je de prijzen van de vierkant L5 serie wel even geven... ( voor €140 doe mij er ook maar 10 dan ;) )

SOLO BARIC L5

8" 2 of 4ohm DVC €279
10" 2 of 4ohm DVC €329
12" 2 of 4ohm DVC €409
15" 2 of 4ohm DVC €499

Zo, beetje erg boven budget he ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik kom er niet helemaal uit :?
Ik weet niet hoe ik aan bepaalde waardes moet komen of moet berekenen :(

Ik heb het hier geprobeerd...

Port ... cm2: Die moet ik dus vantevoren aangeven, ik heb 75.5 genomen (10 cm)
De fb (tuning frequentie), is dat de frequentie waar je naar streeft om de kast bij die waarde het best uit te laten komen? Of is dat een vast gegeven en welke dan?
f -3: Hoe kom ik hier aan?
Dv (poort diameter): Ik heb 10 opgegeven, omdat ik al eerder het oppervlakte er voor op gaf, of moet ik die van tevoren al weten? Of kan ik die van tevoren berekenen?
Ql: Wat is dat?
Lv (lengte poort: moet ik die ook gokken of berekenen?

Vast simpel als je het eenmaal weet, maar ach... daarvoor is dit forum ook zo geweldig, iedereen weet wel wat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 20:54 . Reden: Even wat er bij gezet. ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 20:37:
Dure smaak heb jij vriend, nou aangezien ik de man van de prijslijsten ben zal ik je de prijzen van de vierkant L5 serie wel even geven... ( voor €140 doe mij er ook maar 10 dan ;) )

SOLO BARIC L5

8" 2 of 4ohm DVC €279
10" 2 of 4ohm DVC €329
12" 2 of 4ohm DVC €409
15" 2 of 4ohm DVC €499

Zo, beetje erg boven budget he ;)
Kolere! Waar haal jij die prijzen vandaan?
Hier staat hij echt een stuk goedkoper ($139,95). Dat dit iets hoger of lager kon worden had ik heus wel gedacht, maar zoveel... kan ik hem beter daar bestellen ;)

Verwijderd

Yup, in Amerika bestellen is goedkoper...

Maar goed hier in NL geen garantie, en weer opsturen naar de VS lijkt me ook geen pretje ;)

Dit zijn de nederlandse prijzen bij zowat elke dealer. De merken die jij ook opnoemt ( zowel Kicker als MTX ) zijn beide niet echt goedkoop hier in NL ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weet jij dan niet een paar merken die wel in mijn budged zitten en geen prut is?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zo ongeveer alle dedicated submerken hebben toppers in het programma van instap tot pro klasse.

Persoonlijk spreekt mij Emphaser Xmax aan door de zeer vriendelijke prijs, heeft Rockford Fosgate mij verrast met de budget instapper 10" en zou ik bij geoorloofde budgetoverschrijding naar JL-audio rennen, maar goed, dat is je prijsklasse niet.

Ik kan me niet voorstellen dat een uitstekend merk als MTX niet ook iets anders, beter bruikbaars in de productrange heeft zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de suggesties :)
MTX heeft ook goedkopere, maar wel met lager vermogen, maar misschien dat dit wel helemaal niet zoveel uit maakt. Het zal vast ook wel blazen, en daar gaat het uiteindelijk om :)

Ik ga woensdag eerst maar eens een paar audio zaken af en vraag wat zij hebben, aanraden en kunnen leveren voor welke prijs. Als er wat interessants tussen zit bemachtig ik me wat spec's en dan ga ik er eens mee rekenen.

Weet iemand nog de antwoorden op me vragen over het berekenen van de kast die ik eerder stelde?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

WinISD beneden halen, de specs goed (let op nummeriek) invoeren en klaar is klara. Speakers berekenen is nog nooit zo simpel geweest met lspcad of WinISD.

Verwijderd

Andere goeie opties,

RF HE 10" of 12" €189 ( kweet niet precies welke maat )
GZRW12s-AL of 12d-AL ( met de d die is dubbelspoels, 2x 4ohm klinkt erg goed! ) €189-€198
MTX Thunder 4000 serie 12" €132
Kicker Comp 12" €179 ( ook een erg leuke en mooie woofer )
JL Audio 10W0 €179
Focal Access serie
Helix HXS1006MKII €250

En nog veel meer... ;)

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel is van een hifi-woofer in een car-sub?

Oftewel het verschil tussen bijvoorbeeld een Peerless XLS10, de hifi-sub en de XLS10 CW, speciaal voor car hifi.

Verwijderd

Topicstarter
Die kicker, is dat deze: Kicker CompVR 01C12VR4 ?
Die ziet er wel gelikt uit maar... ik w8 wel even op antwoord, voordat ik weer een te dure tepakken heb :/

Waar haal jij die prijzen dan vandaan? Een winkel? Dan kan ik daar ook even kijken evt. bestellen/halen als ik wat wil...

Edit: Of is het deze? Dat maakt nog al wat verschil.

Als het die 2e is zou ik qua vermogen achteruit gaan, maar ik vraag me af in hoeverre ik dat merk? Zou het kunnen dat door een efficientere kast en een hogere gevoeligheid de bas toch (veel) hader klinkt dat met me JBL GT2 12''?

Hoe zit het btw met de gevoeligheid? Meer is beter neem ik aan? Als die hoger is, betekent het dan ook dat hij hader klinkt met het zelfde vermogen als 1 met een lagere gevoeligheid? Of zit ik nu verkeerd te denken?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 19:38 . Reden: Links en verhaaltje er bij geplaatst... ]

Verwijderd

Die eerst is de Comp VR de duurdere versie van de Comp, de Comp VR 12" kost €339 ;)

Die 2e link werkt niet helemaal goed. Ik heb de prijzen hier op een prijslijst.

Verwijderd

Na wat materie over car-hifi te hebben gelezen kan ik aanraden om voor een gesloten box te gaan.

Een auto versterkt de bas namelijk enorm, om precies te zijn +12db/octaaf vanaf 80hz. Een gesloten box valt ook af met -12db/octaaf. Als je het goed uitrekend kun je dus een liniare lijn krijgen tot DC (0 hz) Dit zal waarschijnlijk niet lukken omdat elke auto weer anders is, maar verzwakt wel het nut van een sub die door gaat tot bijvoorbeeld 30hz. Die zal namelijk al snel boomerig gaan klinken.

Ook ben je met een gesloten behuizing waarschijnlijk met de kleinste behuizing klaar.

Ik zag trouwens bij correct een 25cm Pioneer open-air subwoofer te koop voor 40 euro, bespaart je wel een hoop geklus en als je er 2 in een stevige MDF plaat schroeft en die als hoedenplank gebruikt hoef je ook niet bang te zijn dat je bastekort komt. ;)

Voor meer info: http://www.diysubwoofers.org/caraudio.htm

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht al dat het niet die comp VR was :(

Play, bedankt voor de info!

Ik ga idd denk ik voor de gesloten behuizing.
Gisteren had een maat van me er ook weer 1 ingebouwd met een gesloten behuizing en het klonk wederom echt goed. Misschien dat er meer uit te halen is, maar het gluid klinkt gewoon mooi en strak in een dichte kist.
De reden dat het toch goed klinkt in een gesloten kast wist ik niet, maar jouw redenering zal wel de reden zijn :) (nog nooit aan gedacht, maar wel logisch).

Als ik bij die caraudio zaak geen beter alternatief voor een goede prijs krijg neem ik deze.
Dit is de Phase Thunder 3000, 12", 260W RMS/500W Max, 4ohm, 99,00 euro.
Een vriend van me heeft deze ook gekocht, ik wacht nog even tot hij ze (ook gesloten) kast af heedt en luister dan eerst even >:)
De grafiek ziet er niet denderend uit, maar met +12dB juist weer wel :)

Ik kijk morgen eers maar eens bij dat zaakje of hij nog wat spul heeft liggen :)

Verwijderd

Phase Linear maakt idd erg mooi spul voor het geld! Denk dat er maar weinig beter zijn voor die €100...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jag

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 19:07:
Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel is van een hifi-woofer in een car-sub?

Oftewel het verschil tussen bijvoorbeeld een Peerless XLS10, de hifi-sub en de XLS10 CW, speciaal voor car hifi.

Car audio woofers worden gemaakt om in een kleine gesloten kast te kunnen, gebruik makend van de 12/octaaf boost die je krijgt (waar je zelf ook al achter was).
En doordat een accu al een hele goede "voeding" is, is het heel makkelijk om versterkers te maken die lage impedanties aan kunnen. Daarom dat al die car woofers ook 4 of 2 Ohm nominale impedantie hebben, want het gaat er natuurlijk gewoon om dat het zo hard mogelijk kan :+. Waarom nooit niemand op het idee gekomen is om een simpele stijf opgehangen 15" met niet al te hoge Vas (en wel hoge efficientie) is een 100 Liter gesloten doos te doen ontgaat mij dan ook. Is wel 10 a 12dB gevoeliger dan die Kicker/MTX/Whatever woofers!
Als je dan per se zo veel geluid wilt maken, doe het dan goed denk ik dan :).

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 05-02-2003 02:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké. na wat rond te hebben gekeken en geluisterd heb ik een keuze gemaakt.

Ik heb zowieso gezien dat als je echt hard wilt je met 2 woofers moet werken, dit levert veel meer op als 1 op hoog vermogen. Het nadeel is dat ik wat meer plaats moet opofferen :/ en dat je ook 2 woofers moet kopen.

Voor de keuze van woofer...
Ik heb eens bij dat zaakje naar een paar dingen gekeken en geluisterd. Hierbij klonk de Kicker Comp 12'' wel indrukwekkend goed moet ik zeggen. Hij liet er 4 tegelijk in dichte kist horen en dat voeldeje wel, ondanks dat het een hele grote ruimte was. Deze zitten wel enigsinds laag qua vermogen (150W RMS/300W Max) maar het klinkt goed genoeg. En hierbij bescherm ik mezelf meteen tegen al te erge gehoorsbeschadeging (heb/krijg ik denk ik toch wel :/, beetje opletten dus). Ook hoef ik hiervoor niet zo'n ontzettend zware versterker te kopen, dat scheelt ook een bom duiten :P.

Ondanks dat het een rib uit me lijf is en er goedkopere alternatiefen zijn heb ik toch gekozen voor de Kicker Comp 12''. Deze kost idd 179,95 p/st :o, maar laten we maar zeggen... it's for a good couse >:)

Ik zat toch nog te twijfelen of ik nu een gesloten kast of B-R kast zou maken, maar aangezien ik met een B-R kast met 2 woofers teveel ruimte kwijt zal zijn gaat dit eigenlijk al niet op (moet later nog in een kleiner autotje kunnen passen ;) ).
Ook maakte dit met deze woofer niet zo ontzettend veel verschil, kijk maar:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/subgrafiek.JPG
en
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/subgrafiek-spl.JPG

rood = dubbele woofer, gesloten kast van 90L
blauw = enkele woofer, gesloten kast van 44L

Zie het verschil tussen 1 en 2 woofers!

geel = dubbele woofer, B-R kast van 60L
groen = enkele woofer, B-R kast 120L

Zie dat het met deze woofer niet zo heel veel uitmaakt tussen gesloten en B-R

Of doe ik iets fout? De spec's kun je hier vinden.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 20:49 . Reden: Even de plaatjes gefixt... ]

Pagina: 1