[Win2k/98] multiboot probleem *

Pagina: 1
Acties:

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 06:44
Ik had win98 op mijn C-schijf en Win2k op mijn D-schijf geinstalleerd. Toen heb ik een keer win98 opnieuw geinstalleerd, maar toen was mijn MBR ook overschreven en werkte de multiboot niet meer. Vervolgens fixboot gedaan vanuit de recovery console, en alle bestanden uit de root van C teruggezet (gebackupped voordat ik win98 geinstalleerd heb). Win2k werkt nu weer, maar als ik vanuit het bootmenu win98 kies, dan krijg ik een non-system disk error. hoe los ik dit op?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe ziet je boot.ini eruit?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Byte_Me
gewoon standaard, weet het niet precies uit mijn hoofd. OS1: windows 2000, OS2: c:\win98
default: OS1
daar komt het op neer. maar ik denk niet dat het aan de boot.ini ligt, maar dat er iets ontbreekt in de root van c of zo. ik zal straks eens sys c: proberen vanaf de win98 diskette.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58

pietje63

RTFM

kijk eens of de map van de win98 dir wel goed is
tip: als je meerdere harddisks/partitities hebt zorg dan dat win98 op de partitie staat die opstart dat werkt het makkelijkst qua bootmenu

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Byte_Me
heb inmiddels sys c: gedaan vanuit de win98 bootflop, en win98 werkt weer. helaas heb ik nu geen win2k weer. heb mijn mbr wel gebackupped, maar als ik die terugzet heb ik geen win98 weer. hoe krijg ik dit weer aan de praat? win98 staat op de partitie die opstart: c, win2k staat op d. en hoe kan ik kijken of de map van win98 goed staat (is c:\win98). die kun je helemaal niet installen in je boot.ini. daar staat gewoon C:\="windows 98"

[ Voor 3% gewijzigd door Byte_Me op 12-02-2003 13:04 ]

• Byte_Me
hmmmm, net toch maar even MBR backup terug gezet, maar win2k blijft weg. ook geen bootmenu. ik ga maar weer een fixboot doen, maar dan ben ik weer terug bij af.

• blackd
  • Niet online
offtopic:
Volgende keer even Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif gebruiken als je wat wilt toevoegen s.v.p. :)

Ik zet iig het OS in de topictitel, zie WOS Policy waarom. Volgende keer even aan denken :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Byte_Me
Ik had geen OS in de titel gezet omdat ik het eigenlijk een pre-OS probleem vond, maar zo is het volgens de policy idd beter.

De bovenstaande methode werkte dus niet. Sys c: --> win2k , bootmenu weg, fixboot: w98 boot niet, non-system disk. MBR terug gezet (van voor sys c:) maakt niks uit, w98 wordt gewoon opgestart. ghost image maar weer terug gezet, bootmenu terug, win2k werkt, maar geen w98. straks even proberen om op de 3e partitie win2k of xp te installeeren, kijken of er een nieuw bootmenu wordrt aangemaakt met alle opties werkend. kan er een probleem zijn doordat ik w98 niet in c:\windows heb staan, maar in c:\win98?

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Je kunt onder 2k wel dingen aan het boot menu wijzigen onder control panel/sytem/advanged/startup&recovery
Ik durf niet te zeggen in hoeverre je daar aan passingen kan doen.
Maar het vanuit 2k moet het volgens mij mogelijk zijn om het weer aan de praat te krijgen.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Effe denken hoor.. ;)

Laten we van het prille begin uitgaan.

1) Je doet SYS C: van de Win98 bootflop. Nu werkt Win98 wel en 2K niet.

2) boot met de 2K CD. Met recovery console (niet de automatic dinges maar "R" tikken bij het scherm waar je echt kunt beginnen met de installatie van 2K)

3) FIXBOOT C:

4) FIXMBR

Als de BOOT.INI goed is zou het nu moeten werken.

Als c: win98 is en d: is 2K zou dit moeten werken :

==========================
[boot loader]
timeout=4
default=C:\
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"
==========================

Het punt is wel dat je geen IO.SYS daarna mag terugkopieren met de hand omdat Win98 dan niet meer kan opstarten (heeft een vaste plek op de HD).

En als je de bootsector overschrijft of de MBR met een niet W2K versie, doet W2K het niet meer .. ;)

De directory waar Windows nu echt staat kan wel een probleem zijn, maar als dat fout is vraagt hij om COMMAND.COM. MSDos start op zich dus wel. Dat van "NON SYSTEM DISK" is alleen als IO.SYS op de verkeerde locatie staat. (De bootsector verwijst naar IO.SYS op een vaste plek). Met de hand kopieren veroorzaakt dat het bestand op een willekurig vrije plek komt.

MSDOS.SYS is volgens mij vanaf Win98 een tekst bestand. Die moet je wel terugzetten omdat SYS C: als opdracht deze overschrijft met een lege niet-Win98 versie.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 20:30

pistole

Frutter

misschien iets met bootsect.dos?

Ik frut, dus ik epibreer

• mc_Emperor
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 23:07
ronny schreef op 13 February 2003 @ 14:26:
Je kunt onder 2k wel dingen aan het boot menu wijzigen onder control panel/sytem/advanged/startup&recovery
Ik durf niet te zeggen in hoeverre je daar aan passingen kan doen.
Maar het vanuit 2k moet het volgens mij mogelijk zijn om het weer aan de praat te krijgen.
Daar kan je wel dingen aan het boot menu wijzigen maar alleen welk OS hij standaard op start en de tijd waarin je kan kiezen, voor de rest kan je volgens mij niets veranderen daar.

• Byte_Me
Het is me uiteindelijk gelukt. de windows 2000 installatie CD crasht de hele tijd, dus die kon ik niet gebruiken. waar het aan ligt weet ik niet. Heb van een vriend windows xp geleend en daarvan de installatie gestart. Als er wordt gereboot de optie win2k kiezen, en alle winxp files weghalen en xp verwijderen uit het boot menu. XP installatie crashte overigens ook na het rebooten. Iemand enig idee waar deze crashes aan kunnen liggen? Het is een PIII 666, met 256 Mb geheugen, dus dat zou (volgens mij) voldoende moeten zijn. Voor overige specs, klik op server hieronder.
Pagina: 1