[HDD] D740X spint niet altijd op

Pagina: 1
Acties:

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Al sinds enige maanden na aanschaf wil mijn Maxtor D740X niet altijd opspinnen
Maar na een hoop gepruts bleek dat op te lossen te zijn door Goed aarding en plaatsing in een 3,5'' bay ipv op het tapijt
Enige maanden lang werkte dit prima tot deze week opeens de schijf er mee op hield toen ik gewoon 's morgen wilde booten
Hij zei *tik* en was daarna heel stil :'(
Na allerlei pogingen wilde de HDD nog steeds niet opspinnen, dus heb ik hem in afwachting van wat GoT search werk, een week laten rusten.
Maar toen ik eer-gisteren avond de HDD weer in mijn sys hing was mijn vreugde groot, want jawel, hij deed het weer.
Helaas was die vreugde van korte duur, want toen ik de volgende middag weer wilde booten, bleef het weer verdacht stil. :(
Toen heb ik de hdd weer ontkoppeld en ff laten rusten om hem enkele uren later weer aan te sluiten. Ook toen deed de schijf het weer en hij werkt nu nog steeds, maar ik wil graag die 40gig backupen en RMA aanvragen want ik vertrouw het niet helemaal :?
Bij de 'vroegere' problemen was mijn PC niet ge-aard, maar sinds enkele maanden is ie dat standaard, dat lijkt dus nu niets meer uit te maken.

OS is win XP Pro NL, mobo Abit BD7II Raid, waarbij beide schijven nu aan de gewone controller hangen.

Hoop dat iemand de oorzaak weet en/ of een reden voor RMA heeft.

bvd.

//editje: Speedfan SMART geeft goede waardes; maxtool niet geprobeerd want hij houd zelfs 5min MP3 spelen niet vol :/

[ Voor 6% gewijzigd door ernst op 06-02-2003 21:56 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Heb je al even in de faq nanar dit stukje gekeken?
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Test je HD als die tooltje zegt dat je HD naar de filestijnen is dan kun je direct RMA aanvragen.
En als hij niet goed functioneerd en je hebt nog garantie bij de winkel waar je hem kocht, ga je daar heen en wissel je hem in voor een nieuwe.

Maar je hebt hem op een tapijt neergelegd?
Wat voor een tapijt? toch wel een die niet statisch was?

• ernst
Faq gezien, maar mijn hdd is dood en levend op een dag :?
Hmm na op het tapijt gelegen te hebben heeft ie het nog tijden redelijk gedaan :)
Maar euh domme vraag: wanneer wekt mijn tapijt statische lading op dan ?
ik heb de hdd regelmatig tijdelijk ff geaard ivm evnt ontladen.

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Ik weet niet wat voor tapijt je hebt, maar wrijving wil nog wel eens statische lading opwekken.

Maar als je de faq gezien hebt, staat er een link naar een tooltje in.
Gebruik die eens.

• ernst
Hmm, dat dacht ik ook
en dat zou betekenen dat ik mn hdd erover moet schuren om het op te wekken, hij heeft gewoon heel stil gelegen
Ik denk dat ik met die tool niet erg ver kom, daar ie 5min MP3 spelen nog niet trekt...

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

ernst schreef op 06 February 2003 @ 22:40:
Hmm, dat dacht ik ook
en dat zou betekenen dat ik mn hdd erover moet schuren om het op te wekken, hij heeft gewoon heel stil gelegen
Ik denk dat ik met die tool niet erg ver kom, daar ie 5min MP3 spelen nog niet trekt...
Hij test je HD, hij ziet snel genoeg of er wat mis is, je blijft buiten windows, je start met een diag-progje van maxtor op en die test je hd, dan weet je snel genoeg of die kapot is of niet.....niet zeuren, gewoon doen, als je het niet geprobeerd hebt weet je het niet.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:08
je kan wel RMA aanvragen maar dat krijg je niet want je moet eerst hard bewijs hebben.
Dat krijg je dus door met powermax je HD te testen met en bootflop.

zijn verschillende tests die je kan doen en je krijgt een fout code erbij.
Als er een fout uitkomt met dat tooltje krijg je zonder problemen een nieuwe.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-03 22:26
Als de HD gewoon niet opspint in het begin, hoe kun je dat nou zien aan een HD testprogje?
Hij spint of hij spint niet lijkt mij!

Kan het misschien zijn dat de HD op de 1 of andere manier een slecht voeding heeft (draadbreuk, slecht contact????)

Rot lager misschien? (de tik) moet je natuurlijk wel de ball bearring uitvoering hebben!!

Probeer het eens in een ander systeem, als je daar dezelfde problemen hebt mag je er wel vanuit gaan dat ie gewoon stuk is!

mcb1

• ernst
mcb1 schreef op 07 februari 2003 @ 20:23:
Als de HD gewoon niet opspint in het begin, hoe kun je dat nou zien aan een HD testprogje?
Hij spint of hij spint niet lijkt mij!

Kan het misschien zijn dat de HD op de 1 of andere manier een slecht voeding heeft (draadbreuk, slecht contact????)

Rot lager misschien? (de tik) moet je natuurlijk wel de ball bearring uitvoering hebben!!

Probeer het eens in een ander systeem, als je daar dezelfde problemen hebt mag je er wel vanuit gaan dat ie gewoon stuk is!
De HDD spint _soms_ op, maar houd het dan niet langer dan 5min vol
Kabels al gechecked en die tik is bij mijn weten de kop die op zn plek knalt en niet een rotte lager
Wat betreft die test: Geeft die ook een fout code als midden in de test de HDD uitvalt ?
// edit //

wanneer ik de volgende handelingen doe:
- PC boot met de power cable van de 'defecte' schijf er uit
- vervolgens weer aflsuit, stroom eraf power cable er in
- en dan de PC weer boot
Dan functioneerd de HDD het ong 5min goed waarna de procedure weer herhaalt moet worden

't wordt steeds vager... :/

[ Voor 17% gewijzigd door ernst op 08-02-2003 16:55 ]

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-03 22:26
Kun je de HD niet gewoon even in een ander systeem proberen?

Weet je gelijk zeker of het aan je HD ligt of iets anders!
(of ga naar een pc zaak en vraag of ze daar de HD voor je willen testen)

mcb1

Verwijderd

Sluit de HD eens op een andere losse voeding aan. Verder niets aansluiten, dus alleen de molex in de HD.

Een oude AT-voeding is ideaal voor dit soort testjes. (Heb zelf een voeding uit een oude SCSI-tower, perfect voor dit soort testen)

Zo kan je 2 dingen bepalen, namelijk: 1. Of de voeding in je computer wel voldoende en constant stroom kan leveren én 2. Of de HD zelf brak is.

Als je de voeding aanzet, moet de HD in één keer opspinnen. Als je voor 't opspinnen één of meerdere zachte 'tikjes' hoort is er waarschijnlijk iets mis met de aansturing van de spindle motor.

Een spindle motor, werkt net als een DC-fan, het is ook een brushless motor. Met als verschil dat hij heel nauwkeurig de toeren stabiel houdt. Dat doet hij dmv Hall-sensoren die de orientatie van 't magneetveld op 3 verschillende punten bepalen.

Vervolgens kan de aansturing precies bepalen welke spoel, en voor hoelang moet aansturen om de platters op snelheid te houden.

Echter bij 't opstarten stuurt hij de spoelen min of meer op goed geluk aan, omdat de platters nog stilstaan, en 't bepalen van de stand van de platters niet precies mogelijk is. Zodra de platters draaien, wordt de aansturing weer intelligenter.

Als nu óf bij de aansturing, óf bij de sensoren iets fout zit, kan hij misschien 't zaakje wel goed aankrijgen (op goed geluk) maar stopt de aansturing op den duur, omdat de aansturing 't allemaal niet kan volgen. Vaak is dit na een bepaalde tijdsduur, omdat dan de aansturing de opdracht krijgt, 't zaakje na een X aantal fouten stil te zetten, en soms na een periode weer op te proberen te starten.

Die tik die je hoort is 't parkeren en vastzetten van de leesarm, zodra de platters onder een bepaald aantal toeren komen. (Via een systeem afkomstig uit de Quantum-tijd)
Pagina: 1