Toon posts:

[flash] Load dynamic text in runtime

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een flash-site maar loop nu tegen een probleem aan.

Ik wil runtime text in een dynamic textbox zetten. Dit werkt prima, maar als ik in een movieclip een dynamic textbox heb staan komt hier de text niet in te staan :?

Ik gebruik:
code:
1
loadVariablesNum("home.txt", 0);

De variable van het dynamic textbox is: home

In het home.txt bestand staat:
home=BLA BLA BLA
---

De dynamic textboxen in scene1 werken wel gewoon, deze staan dus niet in een movie clip.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:45

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Je moet er goed op letten dat je variabelen op hetzelfde level worden geladen als de textbox, als je dat nog niet gedaan had.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de variable zowel in het eerste frame1 van scene1 geladen en in frame1 van de movieclip.
Maar toch verschijnt de text niet in de dynamic textbox van de movieclip. :(

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Je geeft met die 0 aan dat je in level0 laadt, dus een geneste movieclip zal die variabele niet ontvangen. Wat je wel nog kunt doen, is die variabele van je textbox laten verwijzen naar de _root. Volgens mij kan je nl gewoon een pad naar een variabele opgeven, zoals _root.home

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Misschien kan een extra lesje movieclips ook geen kwaad. :p
http://www.macromedia.com...nesting_movies/index.html

Ook wil ik aanraden om de textbox als object te benaderen

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

tie-rep schreef op 06 February 2003 @ 14:59:
Ook wil ik aanraden om de textbox als object te benaderen
Wat zijn je argumenten hiervoor? Ik ben zelf iemand die ook meestal meer OO te werk gaat dan nodig (zorgt in Flash meestal voor overhead), maar in het geval van textboxen gebruik ik graag variabelen ipv object-addressering.

Come to think of it. Dat zou ik eigenlijk ook es moeten benchmarken, welke methode sneller is...
edit:
Ok, ik heb het even gebenchmarkt. Text aanspreken als object heeft een duidelijke overhead tov variabele zetten (duurt 2x langer). Als iemand meer info wenst, zal ik wel een nieuw topic openen.

[ Voor 18% gewijzigd door GrimaceODespair op 06-02-2003 16:05 ]

Verwijderd

Verander de naam van je textBox eens in _root.home
Doet ie t dan wel?

• tie-rep

tie-rep

nu met ir. !

GrimaceODespair schreef op 06 February 2003 @ 15:21:
[...]
Wat zijn je argumenten hiervoor? Ik ben zelf iemand die ook meestal meer OO te werk gaat dan nodig (zorgt in Flash meestal voor overhead), maar in het geval van textboxen gebruik ik graag variabelen ipv object-addressering.

Come to think of it. Dat zou ik eigenlijk ook es moeten benchmarken, welke methode sneller is...
edit:
Ok, ik heb het even gebenchmarkt. Text aanspreken als object heeft een duidelijke overhead tov variabele zetten (duurt 2x langer). Als iemand meer info wenst, zal ik wel een nieuw topic openen.
even los van het benchmarken (wat zeker wel een punt is om rekening mee te houden), is het een erg fijn om je code centraal te kunnen houden, zonder dat er overal nog var'n rondzwerven.

Het lijkt me idd een goed ding, om hier een apart topic over te openen! Het blijft voor mij in de dagelijkse praktijk ook altijd een tweestrijd tussen netjes werken en even snel wat code erin gooien om het zaakje draaiend te maken.

Helaas heb ik nu weinig tijd om een fatsoenlijke openingspost te maken, dus als jij tijd hebt?!....
Ik zal het topic iig met veel plezier volgen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 16:53:
Verander de naam van je textBox eens in _root.home
Doet ie t dan wel?
Nee, dit maakt geen verschil :(

Verwijderd

probeer eens:
_root.mc.loadVariables("home.txt")

(in "mc" staat je dyn text met var "home")

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 22:30:
probeer eens:
_root.mc.loadVariables("home.txt")

(in "mc" staat je dyn text met var "home")
Ik heb dit in frame1 van scene1 gezet en in frame1 van de movieclip, maar nee, het lukt nog steeds niet :?

Verwijderd

mmm,
werkt hier toch vrij goed

dan moet t aan je path liggen of iets eenvoudigs als:
- instancenaam van de mc en aangegeven path komen overeen?
- namen van vars komen overeen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 23:04:
- instancenaam van de mc en aangegeven path komen overeen?
Hoe check ik dit? 8)7

Heb gezocht op google.com maar vond er niets (alleen vage uitleg) over.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 23:08 ]

Verwijderd

met je path bedoel ik: _root.mc.loadVariables("home.txt")

hierbij moet "mc" gelijk zijn als de instance naam van je movieclip waarin je je dyn text field hebt staan

Verwijderd

Topicstarter
_root.mvcHome.loadVariables("home.txt");

En de naam van de mc is ook mvcHome
var van de dyn.textfield = home

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 23:14 ]

Verwijderd

8)7 jahaa ??

rest van je vars en verwijzingen staan ook goed ? neem ik aan
misschien een dubbele naam gebruikt??

-
probeer anders gewoon het opnieuw door tekstfield te verwijderen en opnieuw er neer te zetten, en wederom voorzien van juiste var
--
t houd bij mij nu een beetje op

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heb ook gekeken voor een dubbelen naam, maar dat is het ook niet :(
dyn.textfield heeft geen naam :D Kan het daar aan liggen ?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 23:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net alles weer opnieuw gedaan, en het werkt nu. Perfect en bedankt _/-\o_

Nu messchien nog een klein vraagje: Kun je in de TXT file ook bepaalde tekst FET, cursief, underlined maar vooral /me

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Dat kan op zich wel, maar dan moet je met HTML tags gaan werken in je variabelen. Daar komt bij dat je goed moet opletten dat er geen ampersands in je originele tekst voorkomen, omdat Flash dat stuk dan weer gaat parsen als een aparte variabele.

Als het overigens gaat om dynamisch content, is het misschien verstandiger om XML te gebruiken. Wat ik hier ooit gedaan heb, is een php pagina (als je dat kunt draaien daar), die een txt-bestand van de server uitlas, er een XML rond gooide (waarbij de text gewoon een CDATA sectie werd) en die je dus uiteindelijk in Flash kon laden.

Je moest dus vanuit Flash enkel "gettext.php?somefile" aanroepen en de xml data waarin de tekst werd gewrapt, uitlezen. Het voordeel daarvan is dat de tekstfiles gewoon door leken kunnen ingevoerd worden. In ons geval waren dat html fragmenten, die in de Flash toegekend werden aan de html property van textboxen.

Als je meer wil weten, kan ik het php-script mss nog wel ff zoeken (en een topic move aanvragen :P)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, sorry dat gaat boven me pet :D
Maar is wel het proberen waard denk ik :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hier graag een nieuw topic over zien. Het is voor mijn site wel heel handig.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 11:12 ]

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

De code ligt op me werk, maar ik zal maandag es kijken of ik het nog vind. Weet trouwens niet of het een topic waard is, maar d'r zaten hier en daar toch addertjes onder het gras. Ik kijk nog wel of ik het onder dit topic duw, of een nieuwe aanmaak.

Verwijderd

Topicstarter
Anders duuw je hem hier gewoon onder. Geen probleem. Maar volgens een vriend van mij, kun je ook in de .TXT met bepaalde commando's werken. En als ik het % tekengebruik. Zie ik de volgende carracter niet. Dus messchien zijn er toch iets van commando's voor, heb wat ge-googled maar kwam helemaal niets tegen :(

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 17:59:
En als ik het % tekengebruik. Zie ik de volgende carracter niet.
Met loadVariables zal je hoe dan ook je teks moeten encoden, dwz, zorgen dat tekst niet verkeerdelijk voor iets anders kan aanzien worden. Bv, als je een '&'-teken in je tekst hebt staan, moet je dat vervangen door de urlencode versie, nl '%26'. Anders zal elke tekst waarin die '&' voorkomt vroegtijdig afgebroken worden omdat Flash denkt dat een nieuwe variabele volgt.

Het voordeel van het gebruik van XML met CDATA secties is dat je hier bijna niet op hoeft te letten. Binnen een CDATA sectie is immers alles een geldig karakter, bv:
code:
1
<![CDATA[ de <b>tekst</b> die je wilt <u>doorgeven</u> ]]>

Enkel de sequentie ']]>' kan de sectie beëindigen, dus dat zou het enige zijn waar je op moet letten (en voor heel eenvoudige toepassingen zou je zelfs dat mss nog niet doen omdat het zo weinig voorkomt). Zo heb ik het bij mij dus opgelost, maar dat zal je maandag wel zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak nu gebruik van html commands. Heb de optie "Render text as HTML" gekozen voor het textvak. Alles werkt nu prima. Als ik bv:
code:
1
txtPrivate=<b>|| WELCOME ||</b><br>BLAAD BLAAD BLAAD...

Zie ik heel mooi:

|| WELCOME ||
BLAAD BLAAD BLAAD...

Ik ben er achter gekomen dat ik geen <table></table> kan gebruiken :(
Zit ik nu echt aan beperkingen vast. Het enige wat ik nu nog wil is tabellen invoeren. Moet ik nu van deze functie van het Renderen van de text als HTML afstappen? Of is er toch nog een oplossing. :?

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Je kan volgens mij inderdaad geen tabellen renderen in Flash HTML tekstvakken. Als je dat wilt, dan moet je idd een andere oplossing zoeken. Tenminste, ik zou niet weten hoe je dat makkelijk zou kunnen oplossen in Flash. Ik ben trouwens wel ooit ergens een site tegengekomen die zijn informatie in XML opsloeg, zodat je in de front-end kon kiezen tussen Flash of HTML. Het leek erop dat de Flash daar geavanceerde layoutmogelijkheden had. Ik kan me de url echter niet herinneren en kan hem zo 1 2 3 ook niet vinden...

• tie-rep

tie-rep

nu met ir. !

Pagina: 1