Toon posts:

welke os/en zou jij gaan leren als je toekomstig............

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
welke os/en zou jij gaan leren als je toekomstig systeem/netwerkbeheerder wil gaan worden?

denk daarbij ook aan :

voor welk os is er veel vraag voor experts
welk os kun je het meest mee verdienen als je dat beheert?
en welk os gaat in de toekomst vaak gebruikt worden?

deze vraag/en stel ik omdat ik nu een mbo opleiding netwerkbeheer doe maar op school krijg ik alleen les in windows nt en windows 2000 en ik graag een idee wil hebben op welke osen ik me nog meer zou moeten richten voor me toekomstige werk. na deze opleiding wil ik overigens nog hbo informatica of iets dergelijks gaan doen.

ik hoop veel replys te krijgen

graag met onderbouwing van mening

alvast bedankt!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Linux :)

Goedkoper, en vaak ook nog stabieler :)

Maar dat krijg je toch ook wel op het MBO :?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb UNIX gekregen op mijn school, maar we gebruiken linux voor practicum :)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 23:18
Ik denk zelf dat je met Unix en Windows 2000/.Net 2003 een heel eind komt. Ik denk dat er voor Linux in professionele serveromgevingen niet zo'n grote markt is, zeker van de klant uit gezien.

Onthoud dat aanschafprijs vaak geen issue is. Support is veel belangrijker.

Dato DUO synth voor twee

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Leuk topic :)

Op het MBO krijg je wel linux maar veel te weinig vergeleken met windows enzo helaas :'(

En het is alleen suf stuff zoals scripts enz....geen echte confi gdingen :(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
op mijn school dus jammer genoeg geen linux waar ik ook erg van baal
zelf wou ik op m'n toekomstige netwerkje 1 firewall/gateway server zetten die als os freebsd krijgt (dit op een p75 32mb 500mb hd) en 1 file/web/ftp/virusscan/image server die ik onder debian wil draaien (amd400mhz 320mb 40gb) verder heb ik nog 1 bak staan die ik wil gaan gebruiken voor test server en hier wil ik win2k en in de toekomst .net/2003 op gaan draaien(p2 400 512mb 40gb)

of zou ik toch voor de file/web/ftp enz server een unix nemen? zoals freebsd?
vinden jullie dit een goede keuze om alvast te leren voor de toekomst?
dus wat is eigenlijk belangrijker om te leren freebsd of linux (debian)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 19:08 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 17:57:
welke os/en zou jij gaan leren als je toekomstig systeem/netwerkbeheerder wil gaan worden?
The right tool for the job.

Voor een DNS server op internet, pak ik een ander OS dan voor een internet applicatie server, voor een heavy-duty database server pak ik een ander os dan voor de file/print server van een vestiging van 5 mensen.

Ik denk dat je als beheerder open moet staan voor een 'vraagstuk' en hier de juiste oplossing voor moet zoeken (natuurlijk rekening houdende met allerlei eisen vanuit het bedrijf).

Afhankelijk van het type bedrijf waar je gaat werken (welke sector, hoe groot, wat is de core business?), is het zo dat ik denk dat met je met een zéér gedegen kennis van Windows, en een goede kennis van een Unix-variant (eg: FreeBSD, Solaris of Linux) een groot gedeelte van de vraagstukken in een bedrijf kan oplossen op een goede manier.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
Linux op een MBO ? hmmmz mijn opleiding (ROC Arnhem) heeft er geen kaas van gegeten in dat geval... dat moeten we zelf maar doen... maar dat valt mij iig nog vies tegen.

Ik denk zelf dat je het meeste zal werken met Win2K en wellicht nog met Novell, bedrijven zijn behoorlijk traag wat upgraden betreft dus ik denk dat we Novell nog wel een paar jaren zullen zien :)

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

kheb pas geleden een zogenaamd MCP diploma binnengehaald van microsoft (windows 2000 server) en heb nu ook de 360 dagen trial van windows .net server 2003 waarmee ik flink aan het rommelen ben. dus ik hou het op windows based OS denk ik aangezien ik een totale n00b @ linux/unix/novell/wat dan ook ben.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
Ik heb redelijk wat kennis van 2000 en NT4 en ga binnenkort wel MCP doen daarvoor, maar op school krijgen we ook Novell en Linux (al is het niet veel) en uiteindelijk wil ik hier thuis een netwerkje van 3 verschillende netwerkbesturingssystemen opzetten.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55

Predator

Suffers from split brain

euhm, dit is bijna hetzelfde als:
Waarom kies je voor een bepaald server-os

Topicstarter lees gewoon daar alle reacties eens.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.