Later we alsjeblieft lering trekken uit het verleden en vasthouden aan de weg van de VN.
Dit orgaan is opgericht om de ellende uit de vorige eeuw te voorkomen, voor de veiligheid van de wereld.
Na de eerste wereldoorlog mocht Duitsland geen grote legermacht opbouwen. Echter waren er genoeg slappelingen (w.o. politici in Engeland) die niets hebben gedaan aan het feit dat Duitsland toch in het 'geheim' bezig was een immense macht op te bouwen. Hitler kwam aan de macht juist in een tijd dat het 'gebroken geweertje' massaal werd bedreven in Europa. Er was geen dreiging van sancties vanuit Europa om Duitsland te laten stoppen. We weten hoe dat afgelopen is !
De VN houdt als waakhond de wereld in de gaten en ook al is de VN niet perfect is dit toch een orgaan die het mogelijk maakt landen te verenigen bepaalde misstanden te voorkomen.
De VN heeft na de 1e golfoorlog Irak opgelegd in resoluties dat deze geen ABC wapens mag beschikken. Dit door de agressie die Irak heeft gepleegd en door het bewind die Irak bestuurd. De wereldgemeenschap heeft zich daar over uitgesproken en we moeten ons daaraan vasthouden, anders heeft de VN geen zin en is dan een loos en onmachtig orgaan geworden.
Irak heeft zich niet aan die resoluties gehouden, verordeningen zijn aan de laars gelapt.
Welk middel heeft de VN nu om Irak te dwingen om toch zich te laten houden aan die resoluties ?
Economische sancties en blokkades ?
Dat is geprobeert en al tien jaar helpt dit niet.
Waarom liet opeens Irak toe dat er weer inspecties mogelijk werden gemaakt ? Omdat er een grote militaire druk werd uitgeoefend door een lid van de VN en met 'ernstige consequenties' ging dreigen. Die militaire druk heeft dit mogelijk gemaakt en niets anders. Je kan als wereld wel roepen dat een land zich moet houden aan resoluties, maar dit heeft in het geval van Irak dus alleen effect als je met een grote legermacht aan de grens gaat staan en gaat dreigen met een aanval. Dit blijkt dus effectief en dit is dus de manier om Irak tot actie te dwingen !
Wat blijkt nu opeens ? De westerse wereld leeft weer in een waas van het 'gebroken geweertje' en zien de dreiging niet als middel om de resoluties te laten slagen maar als start van een oorlog ! Dit is in mijn ogen juist een verkeerde benadering. Het dreigen van oorlog is JUIST het middel om oorlog te voorkomen. Ik vind het dus gezien vanuit de VN en het principe van resoluties schandalig dat VN leden zich niet als 1 blok achter de militaire druk scharen om Irak te laten tonen dat het nu of nooit is met Irak. Openlijke twijfel haalt de druk van de ketel waar die druk juist ervoor heeft gezorgd dat Irak opeens wel lijkt in te schikken !
Ik ben niet VOOR een oorlog, ik ben VOOR militaire druk !
En als Irak zelfs dan zich niet wil houden aan wat de wereldgemeenschap heeft opgelegd, dan moet de wereldgemeenschap daar wat aan gaan doen en actie ondernemen. Wil men dit niet, dan is de VN een farce en kunnen we het beter maar afschaffen !
<EDIT>
Gezien dit stukje ben ik er wel op tegen dat een afzonderlijk land (lees VS) zelf rechter gaat spelen in deze kwestie en de VN niet als orgaan gebruikt voor het doel : ABC ontwapening van Irak. De VN moet leading zijn, dus als deze besluit tot drastische acties is in mijn ogen een aanval gerechtvaardigd, anders niet !
[
Voor 8% gewijzigd door
Xymox op 14-02-2003 09:44
]
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j