StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
Nope... heeft niet het gewenste effectVerwijderd schreef op 04 February 2003 @ 20:49:
bij lilo intypen
vga=ask
En dan Kijken of een ander font size het wel goed doet
Hij initialiseert de textmode die ik daar kies wel, maar zodra het bootproces echt begint schakelt ie over naar 1 of andere grafische mode (waarbij linksboven dat plaatje van Tux zichtbaar is), en daarbij blijven de laatste regels dus wegvallen
Ander vreemd probleem: als ik de laptop reboot vanuit Linux (of dat nou met het reboot commando of met Ctrl-Alt-Del is maakt niet uit) dan start LILO niet opnieuw. Ik moet de machine dan echt uit en weer aanzetten om 'm te kunnen booten. Dat probleem treedt niet op als ik vanuit Win2K of een Win98 DOS prompt reboot.
De harddisk is ingedeeld in 5 partities in de volgorde:
• Een primaire NTFS partitie voor Win2K
• Een primaire FAT32 partitie met Win98 bootfiles
• Een primaire Ext3 partitie voor Debian
• Een logische FAT32 partitie met data
• Een logische Linux Swap partitie
Ook hier kom ik ff niet uit...
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
Dat is framebuffer. Wat als je op de bootprompt weer video=vga:16 achtervoegt?Mr. B. schreef op 04 February 2003 @ 21:07:
Hij initialiseert de textmode die ik daar kies wel, maar zodra het bootproces echt begint schakelt ie over naar 1 of andere grafische mode (waarbij linksboven dat plaatje van Tux zichtbaar is), en daarbij blijven de laatste regels dus wegvallen
De laptop reboot wel? Dat wil zeggen, hij probeert duidelijk aan een nieuwe boot te beginnen? Zo ja, waar gaat het dan precies fout bij het booten, en wat gaat er dan fout?Ander vreemd probleem: als ik de laptop reboot vanuit Linux (of dat nou met het reboot commando of met Ctrl-Alt-Del is maakt niet uit) dan start LILO niet opnieuw. Ik moet de machine dan echt uit en weer aanzetten om 'm te kunnen booten. Dat probleem treedt niet op als ik vanuit Win2K of een Win98 DOS prompt reboot.
Stomme vraag misschien, maar hoe tover ik die prompt weer tevoorschijn?deadinspace schreef op 04 February 2003 @ 23:37:
[...]
Dat is framebuffer. Wat als je op de bootprompt weer video=vga:16 achtervoegt?
Heb 'm tot nog toe alleen aan het begin van de installatie gezien. En in welke config file kan ik die setting aanpassen? Het lijkt me niet de bedoeling dat ik dat elke keer moet intikken wil ik een werkbaar systeem kunnen booten
Het gaat mis op het moment dat LILO gestart hoort te worden; hij komt netjes door z'n POST heen en het enige wat ik vervolgens zie is een knipperende cursor linksbovenin het scherm. Normaalgesproken zou je dan denken dat er iets mis is met het MBR ofzo, maar het vreemde is dus dat dit alleen optreedt na een warme reboot vanuit Linux... als ik de machine net aanzet of als ik reboot vanuit Win2K/98 gaat het vlekkeloos.De laptop reboot wel? Dat wil zeggen, hij probeert duidelijk aan een nieuwe boot te beginnen? Zo ja, waar gaat het dan precies fout bij het booten, en wat gaat er dan fout?
StatBar.nl - @GoT
Ik kom d'r net achter dat ik dus gewoon argumenten kan meegeven op de LILO promptMr. B. schreef op 04 February 2003 @ 23:43:
[...]
Stomme vraag misschien, maar hoe tover ik die prompt weer tevoorschijn?
Heb 'm tot nog toe alleen aan het begin van de installatie gezien. En in welke config file kan ik die setting aanpassen? Het lijkt me niet de bedoeling dat ik dat elke keer moet intikken wil ik een werkbaar systeem kunnen booten
Maargoed, video=vga:16 meegegeven dus... gdm wordt nu ineens WEL gestart (dat werkte ook nog niet), maar ook daar ontbreekt onderaan gewoon een gedeelte van het scherm, net als in textmode.
StatBar.nl - @GoT
Nu je weet dat het gewoon LILO is, kun je vast ook wel uitzoeken waar je dat in kunt stellenMr. B. schreef op 04 februari 2003 @ 23:43:
Stomme vraag misschien, maar hoe tover ik die prompt weer tevoorschijn?
Hmm, klinkt als een bug in de BIOS (na een reboot is het namelijk aan de hardware en de BIOS om de rest te doen), misschien dat een BIOS update helpt.Het gaat mis op het moment dat LILO gestart hoort te worden; hij komt netjes door z'n POST heen en het enige wat ik vervolgens zie is een knipperende cursor linksbovenin het scherm. Normaalgesproken zou je dan denken dat er iets mis is met het MBR ofzo, maar het vreemde is dus dat dit alleen optreedt na een warme reboot vanuit Linux... als ik de machine net aanzet of als ik reboot vanuit Win2K/98 gaat het vlekkeloos.
Anders kun je GNU/Linux nog op alternatieve manieren laten rebooten, door op de bootprompt (jawel
- warm,bios
- warm,hard
- cold,bios
- cold,hard
Wat voor een videokaart? In welke resolutie draait XFree? Welke XFree versie gebruik je? Welke XFree driver gebruik je?Mr. B. schreef op 04 February 2003 @ 23:51:
Maargoed, video=vga:16 meegegeven dus... gdm wordt nu ineens WEL gestart (dat werkte ook nog niet), maar ook daar ontbreekt onderaan gewoon een gedeelte van het scherm, net als in textmode.
Echt wakker ben ik niet merk ikdeadinspace schreef op 05 February 2003 @ 00:16:
[...]
Nu je weet dat het gewoon LILO is, kun je vast ook wel uitzoeken waar je dat in kunt stellen
Een BIOS update heb ik een aantal weken geleden al gedaan, ik heb momenteel de nieuwste versie... en helaas werkt geen van die 4 mogelijkhedenHmm, klinkt als een bug in de BIOS (na een reboot is het namelijk aan de hardware en de BIOS om de rest te doen), misschien dat een BIOS update helpt.
Anders kun je GNU/Linux nog op alternatieve manieren laten rebooten, door op de bootprompt (jawel) "reboot=optie" mee te geven, waarbij je voor optie kunt kiezen uit:
Je moet wel erge pech hebben als allevier die manieren geen volledig werkende reboot geven lijkt me.
- warm,bios
- warm,hard
- cold,bios
- cold,hard
Videokaart is een Trident CyberBLADE, XFree draait gewoon in 640x480x16 (16 kleuren, niet 16 bits) met de vga driver. Ik wil het eerst überhaupt eens aan het werk hebben voordat ik ga aanrommelen met hogere resoluties en andere driversWat voor een videokaart? In welke resolutie draait XFree? Welke XFree versie gebruik je? Welke XFree driver gebruik je?
Maarre, X configgen is nu niet direct waar ik mee bezig ben... daar is documentatie genoeg over te vinden lijkt me, dus daar wil ik eerst zelf het 1 en ander van uitzoeken. Momenteel zou ik het allang fijn vinden als ik m'n console helemaal kon zien, en dat heb ik helaas nog steeds niet voor elkaar
StatBar.nl - @GoT
Allevier niet? Dus booten met reboot=warm,bios en dan rebooten werkt niet, en zo hetzelfde voor de andere drie mogelijkheden?Een BIOS update heb ik een aantal weken geleden al gedaan, ik heb momenteel de nieuwste versie... en helaas werkt geen van die 4 mogelijkheden
Dat is raar. Ik had eigenlijk verwacht dat dat wel zou werken, omdat de standaard reboot methode van GNU/Linux blijkbaar verschilt van die van DOS en Windows, wat in het geval van een BIOS bug zou verklaren waarom het in die OSsen wel goed gaat.
Maar als allevier die methoden niet werken... Hoe doet DOS het dan, vraag ik me af?
Toshiba Satellite Pro 4600 toevallig?Videokaart is een Trident CyberBLADE, XFree draait gewoon in 640x480x16 (16 kleuren, niet 16 bits) met de vga driver. Ik wil het eerst überhaupt eens aan het werk hebben voordat ik ga aanrommelen met hogere resoluties en andere drivers
En met video=vga:16 dan?Momenteel zou ik het allang fijn vinden als ik m'n console helemaal kon zien, en dat heb ik helaas nog steeds niet voor elkaar
Verwijderd
Verwijderd
http://linux.toshiba-dme.co.jp/linux/
veel info.kijk ook eens bij modellen met de zelfde kaart.
Dat is dus op zijn minst niet helemaal waar. We hebben hier een paar laptops met Trident Cyberblade XP kaarten, en daar werkt Debian met VESA framebuffer wel. Sterker nog, je hebt de framebuffer nodig om in XFree enigszins snel beeld te krijgen (althans, dat was zo, misschien dat het met nieuwere XFree versies beter is).Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 07:55:
VESA framebuffer van Debian 3.0 werkt niet onder CyberbladeXP kaarten. Dreef me tot wanhoop en uiteindelijk maar geen Debian genomen (omdat ik dus geen fatsoenlijke installatie kon doen). Gebruik voor X de "trident" driver en voor console geen framebuffer, dan heb je kans dat 't werkt.
Waar het aan ligt zou ik dus ook echt niet weten... alle vier die methodes werken niet, en het gaat echt alleen mis als ik reboot vanuit Linux. Heb het ook al met reboot -f geprobeerd, maar ook dan gaat het misdeadinspace schreef op 05 February 2003 @ 02:28:
[...]
Allevier niet? Dus booten met reboot=warm,bios en dan rebooten werkt niet, en zo hetzelfde voor de andere drie mogelijkheden?
Dat is raar. Ik had eigenlijk verwacht dat dat wel zou werken, omdat de standaard reboot methode van GNU/Linux blijkbaar verschilt van die van DOS en Windows, wat in het geval van een BIOS bug zou verklaren waarom het in die OSsen wel goed gaat.
Maar als allevier die methoden niet werken... Hoe doet DOS het dan, vraag ik me af?
Satellite 1400-103.Toshiba Satellite Pro 4600 toevallig?
Ik was dus gister ECHT niet wakker... het juiste boot-argument om de framebuffer uit te schakelen was niet video=vga:16, maar video=vga16:offEn met video=vga:16 dan?
Ergo: probleem opgelost, tnx folks
Voor het fatsoenlijk configgen van X ga ik eerst eens een zooitje docs lezen... heb al een hele tijd m'n router op Debian draaien, CLI-only uiteraard... met X heb ik nog 0,0 ervaring. Mocht ik d'r niet uitkomen dan zien jullie het vanzelf wel
StatBar.nl - @GoT
Weirdness... Dat reboot -f het niet doet is btw niet verrassend, reboot zegt namelijk tegen de kernel dattie moet rebooten.Mr. B. schreef op 05 February 2003 @ 23:29:
Waar het aan ligt zou ik dus ook echt niet weten... alle vier die methodes werken niet, en het gaat echt alleen mis als ik reboot vanuit Linux. Heb het ook al met reboot -f geprobeerd, maar ook dan gaat het mis
Misschien dat je het werkend kunt krijgen als je wat prutst met apm en/of acpi support.
En anders kun je nog als workaround je laptop voortaan niet rebooten maar uitzetten, en dan weer aan, maar dat is natuurlijk niet ideaal.
Flauw, dat is geen TU/e modelSatellite 1400-103.
Oh, zou wel kunnen ja... Ik nam het ook maar telkens klakkeloos overIk was dus gister ECHT niet wakker... het juiste boot-argument om de framebuffer uit te schakelen was niet video=vga:16, maar video=vga16:off
Zou idd kunnen... ben er iig net achtergekomen dat het fout gaat nog voor dat LILO gestart wordt; het BIOS reageert ook niet meer op toetsaanslagen namelijk.deadinspace schreef op 06 februari 2003 @ 00:20:
[...]
Weirdness... Dat reboot -f het niet doet is btw niet verrassend, reboot zegt namelijk tegen de kernel dattie moet rebooten.
Misschien dat je het werkend kunt krijgen als je wat prutst met apm en/of acpi support.
APM support is trouwens wel geïnstalleerd en apmd draait gewoon. De laptop gaat ook keurig uit als ik een shutdown geef.
Klopt... ben in april vorig jaar gestopt op de TU/e, heb m'n Fushitsu-Ziekmens C6175 terugverkocht en heb me een laptop aangeschaft die niet spontaan uit elkaar valt als je toevallig niestFlauw, dat is geen TU/e model
Van die C6175 heeft het NSC het mobo, de speakers, de behuizing, en de harddisk al een keer moeten vervangen, dus ik ben blij dat ik van het ding af ben. En dat ik 1 van de weinigen van mijn jaargang (2000) was met nog alle voetjes en PCMCIA-klepjes intact geeft wel aan dat ik d'r toch echt wel voorzichtig genoeg mee was
[ Voor 7% gewijzigd door Mr. B. op 06-02-2003 00:29 ]
StatBar.nl - @GoT
Nouja, een recente kernelversie (2.4.19 of 20, kweet niet wat je nu draait) proberen en met ACPI spelen kan de moeite van het proberen waard zijn, maar ik blijf het vreemd vinden.Mr. B. schreef op 06 February 2003 @ 00:28:
Zou idd kunnen... ben er iig net achtergekomen dat het fout gaat nog voor dat LILO gestart wordt; het BIOS reageert ook niet meer op toetsaanslagen namelijk.
APM support is trouwens wel geïnstalleerd en apmd draait gewoon. De laptop gaat ook keurig uit als ik een shutdown geef.
Als je problemen blijft houden moet je eens wat googlen op het type van je laptop en relevante steekwoorden. Als niks wat je probeert helpt, dan zal je wel niet de enige zijn met het probleem (dat lijkt me sterk iig).
Hou opKlopt... ben in april vorig jaar gestopt op de TU/e, heb m'n Fushitsu-Ziekmens C6175 terugverkocht en heb me een laptop aangeschaft die niet spontaan uit elkaar valt als je toevallig niest
En dan hebben ze tegenwoordig de garantie/verzekerings voorwaarden nog strenger gemaakt ook...
Ik ben al aan mijn derde mobo toeVan die C6175 heeft het NSC het mobo, de speakers, de behuizing, en de harddisk al een keer moeten vervangen, dus ik ben blij dat ik van het ding af ben. En dat ik 1 van de weinigen van mijn jaargang (2000) was met nog alle voetjes en PCMCIA-klepjes intact geeft wel aan dat ik d'r toch echt wel voorzichtig genoeg mee was
En die voetjes lijm ik tegenwoordig direct vast met superlijm als ze loskomen, dan blijven ze daarna wel zitten.
Oja, offtopic
Momenteel draai ik 2.4.18, die zit bij Woody release 0 (het systeem geeft 2.4.18-bf2.4 aan, waar staat die bf eigenlijk voor?) Maar ik zal er eens naar kijken... voor ik een kernel upgrade ga proberen wil ik iig eerst een ghost image van een werkend systeem hebben. Een nieuwe kernel configgen/compilen heb ik nog nooit gedaan, dus ik neem liever geen risicodeadinspace schreef op 06 February 2003 @ 00:40:
[...]
Nouja, een recente kernelversie (2.4.19 of 20, kweet niet wat je nu draait) proberen en met ACPI spelen kan de moeite van het proberen waard zijn, maar ik blijf het vreemd vinden.
Ja, dat kreeg ik ook te horen toen ik al besloten had om te stoppen daar. Ik heb d'r nog even over gedacht om die C6175 over te nemen, maar bij het binnenkomen van die brief ben ik heel snel van dat idee afgestaptHou op
En dan hebben ze tegenwoordig de garantie/verzekerings voorwaarden nog strenger gemaakt ook...
StatBar.nl - @GoT
Die toevoeging aan de versie is een "flavor". De bf2.4 flavor is toegevoegd omdat het hier om de default kernel van de bf2.4 install flops gaat.Mr. B. schreef op 06 februari 2003 @ 01:29:
het systeem geeft 2.4.18-bf2.4 aan, waar staat die bf eigenlijk voor?