Toon posts:

[XP] ACPI niet beschikbaar met F5 *

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik wil ACPI installeren omdat Standard PC word geinstalleerd, i.p.v ACPI. Als ik van de Windows XP Pro cd boot, en op F5 druk krijg ik geen ACPI te zien, alleen 'C-Step i486 PC' en 'Other' te zien. Nu lees ik net in mijn mainboard manual dat ACPI wel ondersteund word.

Ik heb de laaste tijd een aantal crashes, met msinfo32.exe kwam ik hier achter:

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF VIA CPU to AGP Controller
I/O Port 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Memory Address 0xEC000000-0xEDFFFFFF VIA CPU to AGP Controller
Memory Address 0xEC000000-0xEDFFFFFF NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Memory Address 0xE0000000-0xE7FFFFFF VIA CPU to AGP Controller
Memory Address 0xE0000000-0xE7FFFFFF NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF VIA CPU to AGP Controller
Memory Address 0xA0000-0xBFFFF NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Memory Address 0xCD400-0xCFFFF PCI bus
Memory Address 0xCD400-0xCFFFF Motherboard resources

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB VIA CPU to AGP Controller
I/O Port 0x000003B0-0x000003BB NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Ik heb de nieuwste VIA mobo drivers geinstalleerd, en ik heb ook een latency patch aangebracht. ( Windows trouwens ook volledig geupdate, XPSP1 etc )

Ik heb gezocht met 'search' naar relevante info, maar ik word er niet wijzer van.

En hoe die IRQ zooi in me bios werkt daar snap ik al helemaal niets van...

Ik heb al op een ander forum gepost, of mensen gevraagd maar niemand heeft een antwoord op mijn probleem, en ik word er inmiddels wel spuugzat van. Als ik het geld had, kocht ik vandaag nog een nieuwe computer, maar helaas.

PIII 500 Mhz
384 SDRAM
VIA Apollo Pro Plus chipset
Onboard soundchip (Yamaha)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 13:28

Metro2002

Memento mori

kijk even in je bios of acpi wel aanstaat. zo niet dan kan je het ook niet kiezen. acpi is een samenspel tussen je bios en je OS. dus als een vd 2 niet goed staat werkt het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op 04 February 2003 @ 09:10:
kijk even in je bios of acpi wel aanstaat. zo niet dan kan je het ook niet kiezen. acpi is een samenspel tussen je bios en je OS. dus als een vd 2 niet goed staat werkt het niet.
En waar moet ik dan wel niet kijken in mijn BIOS? :? Ik kan nergens iets over ACPI vinden?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 13:28

Metro2002

Memento mori

onder power management moet het staan.
kan ook aangegeven worden als S1 of S3 maar dat denk ik neit met een P3 systeem

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op 04 February 2003 @ 09:27:
onder power management moet het staan.
kan ook aangegeven worden als S1 of S3 maar dat denk ik neit met een P3 systeem
Je hebt inderdaad gelijk, ik kan nergens ACPI vinden. Een quote van de mainboard manual 'ACPI features ready when ACPI-enabled O/S is available'.

Verwijderd

Welk merk/type mobo ? (Via chipset kan wel van alles zijn...)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 09:49:
Welk merk/type mobo ? (Via chipset kan wel van alles zijn...)
Het is een Chaintech moederbord, welk type model weet ik niet, ik heb ooit eens een bios update gedaan, maar weet nu even niet meer hoe ik achter het model nummer kom. Heb het toendertijd niet opgeschreven :X Het rare was toen ik die bios update een tijd geleden heb gedaan was er niet veel veranderd, ik kon geen nieuwere versie nummer vinden, volgensmij was hij al een keer geflashed.

Slot 1 CPU Socket

Chipset : VT82C693

Verwijderd

Computer opnieuw opstarten, bij inititalisatie linksonder die lange reeks nummers (houd pen+papier bij de hand)....

Award Bios: testtooltje
Ami Bios: testtooltje
of een van de vele diagnostische software zoals SciSoft Sandra.

Witte letters op je mobo, sticker op je PCI/ISA sloten zijn ook allemaal aanwijzingen...

Handleiding: achterzijde (alhoewel ik hier ook een Chaintech manual heb liggen zonder identificatie; die heb ik er zelf met de hand later bijgeschreven...)

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 10:07 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 09:42:
Je hebt inderdaad gelijk, ik kan nergens ACPI vinden. Een quote van de mainboard manual 'ACPI features ready when ACPI-enabled O/S is available'.
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 09:53:
Het is een Chaintech moederbord, welk type model weet ik niet.
Staat dat niet in je manual? Kijk anders op je moederbord.. daar staat vast wel een typenummer op.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 09:59:
Computer opnieuw opstarten, bij inititalisatie linksonder die lange reeks nummers (houd pen+papier bij de hand)....

Award Bios: testtooltje
Ami Bios: testtooltje
of een van de vele diagnostische software zoals SciSoft Sandra.

Witte letters op je mobo, sticker op je PCI/ISA sloten zijn ook allemaal aanwijzingen...
Toen de PC aan het booten was, en die laptekst die je altijd krijgt, daar stond ACPI controller... :?

BIOS-Info, c't/Andreas Stiller, V. 1.5 10/00
Computer ID : FC, SubTyp: 02, BIOS-Level: 116
Rechnertyp : AT,typ ??, Konfigurationsbyte $70
Maustreiber : Microsoft kompatibel, Version: 08.00
Maustyp : InPort-Maus auf IRQ2
Bus : ISA
Hauptspeicher : 640 KB, davon verfügbar : 640 KB
Extended Memory : 1024 KB
BIOS Datum : 07/07/99
Award BIOS gefunden : Award Modular BIOS v4.51PG
Award ID-String : 07/07/1999-693-596-8671-2A6LGC3AC-00
Board/BIOS-Version : 07/07/1999
OEM : CHAINTECH
URL : http://www.chaintech.com.tw/bios/bios.htm
Chipset : 693-596-8671 //VIA Apollo Pro Plus (692/596)
INT-13h BIOS Extension: nein
PnP (ACFG,ESCD,DMI) : PnP V1.0/ESCD, DMI V 2.2, SM V2.2
Weiter mit D)MI-Info,E)SCD-Info, sonst Exit:

Die witte sticker op de ISA slot wist ik, maar die kan je moeilijk zien, geen zin om het hele moederbord eruit te slopen..

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 10:12 ]

Verwijderd

2.Remove BIOS Setup Menu "ACPI function" selection
http://www.chaintech.com.tw/AP/BIOS/model.asp?model=6VTA2

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 10:24 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Je hebt een Chaintech 6VTA2

edit:
te laat :P

[ Voor 19% gewijzigd door Han op 04-02-2003 10:17 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig :( Dus nu heb ik geen ACPI meer? Heb in iedergeval de nieuwste BIOS, heeft iemand verder nog een verklaring voor de crashes, van wat ik had gevonden in sharing/conflicts?

Verwijderd

Ik heb een aangepaste bios gemaakt die je kan flashen waarin je wel ACPI kan selecteren. Standaard staat ACPI ingeschakeld en kun je dit dus niet wijzigen.

http://home.wanadoo.nl/~sm56pci/got/6VTA2707.exe

inhoud:
- AWD765A.EXE
- 6VTA2707.BIN (aangepaste 7/7/1999 versie)
- readme.txt

Over een tijdje zal dit bestand verwijderd worden van mijn webspace...

Indien je het wilt weten: gewoon simpel aangepast met ModBin. ACPI stond disabled op "Power Management Setup" submenu.

Nu is je probleem nog niet opgelost, we zijn nu wel 1 stap verder: het is duidelijk dat de bios ACPI ondersteund en ACPI is ingeschakeld.

Microsoft over oa. ACPI

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 10:50 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 10:24:
Ik heb een aangepaste bios gemaakt die je kan flashen waarin je wel ACPI kan selecteren. Standaard staat ACPI ingeschakeld en kun je dit dus niet wijzigen.

http://home.wanadoo.nl/~sm56pci/got/6VTA2707.exe

inhoud:
- AWD765A.EXE
- 6VTA2707.BIN (aangepaste 7/7/1999 versie)
- readme.txt

Over een tijdje zal dit bestand verwijderd worden van mijn webspace...

Indien je het wilt weten: gewoon simpel aangepast met ModBin. ACPI stond disabled op "Power Management Setup" submenu.

Nu is je probleem nog niet opgelost, we zijn nu wel 1 stap verder: het is duidelijk dat de bios ACPI ondersteund en ACPI is ingeschakeld.
Your the Best :9 ! Juist, nu moet ik Windows opnieuw installeren, en deze keer ACPI gebruiken? (Ik neem aan dat het er nu wel in staat) Trouwens het staat nog helemaal niet vast dat ACPI mijn sharing/conflicts gaat oplossen. Moet ik straks nadat Windows opnieuw is geinstalleerd, iets in de BIOS veranderen wat betreft irq's?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
IRQ's worden geregeld door ACPI, het geeft niet dat je meerdere apparaten op 1 IRQ hebt staan.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Je IRQ's worden dan allemaal samengevoegd op bijv. IRQ 9. (met een soort subnummering). Dit lijkt erger, maar is juist beter.

Maar jouw probleem beschrijft overlappende adresseringen en dat lijkt mij een ander probleem (indien een probleem, NT-based+ACPI doet hele leuke dingen met adressering/HAL) dan ACPI/APM of IRQ conflicten.

Ander Topic met hetzelfde probleem (echter zonder oplossing:'():
Wie kan er wat uit deze conflicten halen
[Crosspost]Wie kan er wat uit deze conflicten halen
[rml][ XP]veel IRQ/IO/mem sharing[/rml]

Heb je nog wat kunnen achterhalen met de debuggingtools:
http://www.microsoft.com/ddk/debugging/ ?
[rml][ WinXP] Memory/IO conflicten.[/rml]

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 11:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 10:48:
Je IRQ's worden dan allemaal samengevoegd op bijv. IRQ 9. (met een soort subnummering). Dit lijkt erger, maar is juist beter.

Maar jouw probleem beschrijft overlappende adresseringen en dat lijkt mij een ander probleem (indien een probleem, NT-based+ACPI doet hele leuke dingen met adressering/HAL) dan ACPI/APM of IRQ conflicten.

Ander Topic met hetzelfde probleem (echter zonder oplossing:'():
Nog steeds geen ACPI met F5, wederom alleen Standard PC C-Step i486, en Other. 8)7

Verwijderd

ACPI]
Is je installatie CD nog wel goed?
bestaat [CDROM]:\i386\driver.cab
en als je die uitpakt bevat deze wel \halacpi.dll ?

http://support.microsoft.com/?kbid=314088
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q216573
http://www.jsifaq.com/SUBK/tip5000/rh5031.htm
http://www.1e.com/Product...nical/powermanagement.asp

Overigens van je naamgenoot:
The first thing that must be done is to determine the ACPI or APM compliance of the laptop. This is a must!

Once you know for sure, then the rest is fairly easy. Here's a MKSB article that spells out the basics of what to change and where in the txtsetup.sif file (sorry about the previous mispelling.

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;[LN];Q314088

Some machines, laptops, desktop etc have ACPI BIOS's, but XP detects them incorrectly or they are borderline, therefore XP's installer plays it safe and adds an APM HAL. That doesn't work though on a ACPI machine, therefore you run headlong into a situation like yours.

The basic procedure, after you have read the article above, is to copy the i386 folder to a hard drive (you can do this from a server as well), open the txtsetup.sif file in notepad.

Now scroll down to

[ACPIOtions]

Change these lines to:

ACPIEnable = 1
ACPIBiosDate = 01,01,1999 (or the date of your BIOS if later)

Now save the file in the i386 folder.

You can now install from that hard drive, server share or burn the entire i386 folder to a CD. Just remember that on the CD the folder name must be i386.
http://www.experts-exchan...ems/WinXP/Q_20327992.html

I/O conflicts
http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/r1037468771
http://www.fullfont.com/pc_device_conflict.htm

Indien configuratie-hardware beheer jouw adresconflicten/overlaps niet als probleem detecteerd (met uitroepteken) is er niks om je zorgen te maken.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 11:08:
Is je installatie CD nog wel goed?

bestaat [CDROM]:\i386\driver.cab
en als je die uitpakt bevat deze wel \halacpi.dll ?
Ja 'halacpi.dll', zit wel in DRIVER.CAB

Verwijderd

Dan zou ik gewoon Windows installeren, hetzij met of zonder ACPI (indien je zonder ACPI installeert zou ik het wel uitzetten in de Bios - indien je met ACPI wilt installeren moet het ingeschakeld zijn in de Bios).

Zie tips in mijn vorige reply's over hoe dat in zijn gang gaat (het forceren van ACPI).

Verander de onderstaande waarden in \i386\txtsetup.sif:
code:
1
2
3
[ACPIOtions]
ACPIEnable = 1
ACPIBiosDate = 07,07,1999

Die geheugenadressen zou ik me niet zo druk over maken indien het maar dezelfde apparaatgroepen zijn (videokaart + AGP / IDE controller + primair-slave etc) en Windows géén uitroeptekens plaatst in apparaatbeheer (configuratie->systeem).

Check de errors waarmee Windows op zijn plaat gaat op Google en KnowledgeBase van Microsoft.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 11:38 ]

Verwijderd

Volgens mij kun je gewoon de Standard PC C-Step i486 nemen als dat je de enige keus is en als je zeker weet dat je mobo acpi ondersteund of je kunt misschien bij other kijken of daar iets staat wat op jouw configuratie lijkt.

Je kunt volgens mij alleen acpi installeren/ deïnstalleren als je windows opnieuw installeert.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 11:32:
Dan zou ik gewoon Windows installeren, hetzij met of zonder ACPI (indien je zonder ACPI installeert zou ik het wel uitzetten in de Bios - indien je met ACPI wilt installeren moet het ingeschakeld zijn in de Bios).

Zie tips in mijn vorige reply's over hoe dat in zijn gang gaat (het forceren van ACPI).

Verander de onderstaande waarden in \i386\txtsetup.sif:
code:
1
2
3
[ACPIOtions]
ACPIEnable = 1
ACPIBiosDate = 07,07,1999

Die geheugenadressen zou ik me niet zo druk over maken indien het maar dezelfde apparaatgroepen zijn (videokaart + AGP / IDE controller + primair-slave etc) en Windows géén uitroeptekens plaatst in apparaatbeheer (configuratie->systeem).

Check de errors waarmee Windows op zijn plaat gaat op Google en KnowledgeBase van Microsoft.
Ja dat had ik al gedaan, ik ga nu even een nieuwe installatie cd branden. In iedergeval bedankt voor je tijd en hulp!

Verwijderd

Je kunt volgens alleen acpi installeren/ deïnstalleren als je windows opnieuw installeert.
Je kan van ACPI <> standaardPC door:
• Windows upgrade install (met behoud van programma's)
• Windows clean install (lege Windows schijf).

Ook al zijn er manieren om het ook zonder installatie te doen, dat is niet aan te raden:
WARNING:Note that you should not attempt to change from an ACPI HAL to a standard HAL or from a standard HAL to a ACPI HAL under any circumstances. Doing so will result in your computer not starting properly or at all. This occurs because the Plug and Play device tree that would be currently loaded is for ACPI, and it does not get reconstructed or revert to a standard HAL Plug and Play device tree. Because of this (the device tree structures being drastically different), the system is unaware of any hardware changes after the computer restarts to include the location of the boot device. Microsoft does not recommend or support this procedure as it will result in data loss.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q237556

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 11:47 ]

Pagina: 1