ECS k7s6a & HPT370 pci traag!

Pagina: 1
Acties:

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 00:10
Ik heb nu een maand of 10 een ECS k7s6a (SiS745) met een Abit HPT370 pci raid-adapter. In principe werkt het wel, maar sinds ik een Maxtor DM Plus 9 120GB/2MB/7200rpm eraan heb hangen irriteer ik me mateloos aan de slome disk-access. Vooral als ik meerdere dingen op disk doe, bv data over netwerk halen en programma starten, duurt het eeuwen :(

Ik heb HD Tach erop los gelaten en ik kreeg een grafiek met zeer diepe dips (5MB/S :'( ) en een cpu-load van ruim 55% !!
Ik heb vervolgens de disk aan de on-board SiS IDE gehangen en de grafiek is veel strakker, geen absurde minimum transfers meer en een redelijke cpu-load van 7%.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de k7s6a of SiS borden in't algemeen icm met Highpoint pci-kaarten. Werken andere (semi-)hardware raid-kaarten wel fatsoenlijk? Ik wil graag een h/w raid1 draaien, maar zo gaat het niet...

Ik heb trouwens mobo en hpt-bios/drivers allemaal up-to-date en de kaart zit in PCI2. Kan nergens anders, want m'n extra lange ata100 kabels halen het nu maar net.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 00:10
Nu wel, maar daar staat niets nieuws in. Helpt in dit geval niet veel.

Ik heb intussen ontdekt dat het beschreven probleem (onder w2ksp3) bijna precies omgekeerd is onder wxpsp1. Daar is de performance volgens HD Tach redelijk constant. Alleen de cpu-load is alsnog 2 keer zo hoog als met de SiS IDE onder w2k. Ik ga vanmiddag Atto maar eens proberen.