[installatie] Troubles met 'hlt' instructions

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
K. Na mooie screenies en mooie verhalen over de nieuwe KDE 3.1 heb ik de moed bij elkaar geschraapt, om es een linux ditro op mijn bak te gooien. Mijn keuze viel op Mandrake, die schijnt nogal n00b-vriendelijk te zijn.

Een ISO downloaden en branden en 20 minuten later geef ik mijn XP bak (nu nog... ;) ) een reboot. Mandrake boot keurig van CD, met een mooi grafisch intro-menuutje. Na een ram op enter zoemt de CD-rom nog wat, maar 15 seconden later is het doodstil. Na nog 5 minuten vertrouwde ik het niet meer, en wist ik de reset knop te vinden. Nog maar een keer proberen dan, zal wel aan mij liggen. Zelfde nog 2x gedaan, toen maar es op F1 gedrukt (meer opties voor installatie). Hier heb ik de 'text' modus gekozen, hier werden mij wat dingen duidelijker (NOT). Althans, ik zag nu dat de installatie stopte bij de volgende regel:
code:
1
Checking 'hlt' instructions...

Computer doet niets meer. Nog maar een keer in de text modus opgestart, zelfde verhaal.
Hoppakee, naar XP, 't net op, ff google-en: probleem komt bij 2 situaties voor: of de bootflop is naar de kl*te, of je gebruikt een 386 of 486 processor. Beide niet, want ik gebruik een CD en er zitten 2 celly's in mijn bak ijzer. Toch mogelijke oplossing gevonden: gewoon de 'hlt' check skippen. Zo gelezen, zo gedaan. Linux vanaf cd opgestart, ingetypt: linux append="no-hlt".
Heej, nu doet-ie meer: hij geeft een mooi mandrake-logootje bovenin, kleinere lettertjes op mijn scherm, maar: hij blijft in een loop zitten. Hij spuugt een bijna beeldvullende lijst met allemaal HEX-codes op m'n scherm, een beetje vergelijkbaar als een windows versie met NT kernel een BSOD krijgt. Naja, goed, dan maar weer een reboot. exact hetzelfde verhaal. Nog maar een keer: hij blijft hangen na het laden van de kernel (concludeer ik uit het feit dat hij 2 bestanden laadt, het scherm op zwart gooit en ermee stopt). 3 keer dezelfde handelingen verricht dus, met verschillende resultaten. Hmm, das toch raar. Nog maar een keertje rebooten dan. En jah hoor, same story again. Zoeken hier op GoT en op newsgroups werd ik niet wijzer van, dus

* Ruudjah gaf de schuld aan mandrake.

Omdat ik eerder een keer geprobeerd heb Redhat 7.2 erop te gooien, had ik daar nog cd's van liggen. Wie niet waagt die niet wint, dus heeuj, in de romspeler en gaan. Maar: ook redhat hangt al bij het opstarten van de kernel (conclusie uit vier keer opnieuw opstarten). De laatste keer toch maar ff in text modus gedaan, wat blijkt: Redhat hangt bij het checken van de 'hlt' instructions... :/
Het intypen van de append="no-hlt" werkte ook hier niet. Frappant: toen ik de vorige keer RH 7.2 installeerde, was het CD erin en gaan, weinig problemen.

Ben ik nu gek aan't worden, of ligt het toch echt aan linux. Of toch mijn werkpaard, met de volgende uitrusting:
Abit BP6 dual celly@500
HPT366 ATA-66 controller (hier niets op aangesloten)
HD seagate 40GB
Lite-on 32x fikker
Soundblaster 16
winbond nogwat NIC
TNT m64 32MB

Wie helpt me (uit de droom? ;) ) ?

TweakBlog

Verwijderd

Hm, is het niet mogelijk om in het BIOS een optie aan of uit te zetten die betrekking heeft op hlt-instructies?

• Ruudjah
Tsjah, als ik zou weten wat een hlt instructie is misschien wel. Maar dan nog heeft het denk ik weinig zin, omdat ik de instructies skip, en dan alsnog een probleem heb. Maar: je gooit een deur open, want het enige wat veranderd is in de periode dat ik RH 7.2 heb geinstalleerd is het bios en een NIC. Kga zo ff in de BIOS wroeten.

TweakBlog

Verwijderd

bij power management kun je instellen S3 of S1,
verander deze eens

Verwijderd

hlt-instructie is een assembleertaal-code om de CVE een halt toe te roepen. Het wordt gebruikt om je systeem af te sluiten of wanneer er een systeemkern-oepsje plaatsvindt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 12:57 ]

• Ruudjah
Zo. Het BIOS heeft ons geen oplossing kunnen bezorgen. Ik heb geen 'hlt' gerelateerde instellingen kunnen vinden, net als instellingen als S1 en S3. Wel heb ik een optie 'MPS version control for OS' gevonden, die ik in kan stellen op 1.4 en 1.1. Beide opties hadden geen effect, op zowel met of zonder append="no-hlt". Ook nog ff 'resources controlled by OS' aan en uit geswitched, maar had ook geen effect.

TweakBlog

Verwijderd

De HLT instructie staat voor halt en wordt gebruikt om de cpu in een soort idle mode te zetten. Dit wordt gedaan voor stroombesparing. Oude windows versies (95 en 98) gingen bijvoorbeeld een soort oneindige loop uitvoeren en gebruikten als ze idle waren nog aardig wat stroom. (leuk voor op je laptop >:) )

Ik ben nog nooit een optie in het bios tegengekomen om HLT optie aan of uit te zetten. De hierboven gesuggereerde S3 of S1 instelling heeft met ACPI te maken en niet direct met de HLT instructie. HLT instructies kunnen ook eventueel via ACPI worden uitgevoerd, maar dat is niet standaard en de meeste distro kernels hebben geen default ACPI support.

Eerste vraag die in mij opkomt is of je cpu's misschien niet zijn overgeklokt en of Mandrake toevallig wel standaard boot met een ACPI enabled kernel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 13:35 ]

Verwijderd

Euh.. Red Hat 7.2 ???
Met zo'n oud beest vraag je gewoon om problemen..
En wat voor versie van Mandrake heb je geprobeerd? 6.x??

Probeer eerst eens een nieuwe versie (Red Hat: 8.0, Mandrake: 9.0), heb je veel meer kans dat het werkt.
(bij mij werken veel oude versies nl ook niet.. Mandrake 8.0 bleef hard hangen voor de installatie, SuSE bleeft hangen bij een balkje, etc.)
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 12:53:
hlt-instructie is een assembleertaal-code om de CVE een halt toe te roepen. Het wordt gebruikt om je systeem af te sluiten of wanneer er een systeemkern-oepsje plaatsvindt.
hlt wordt door moderne OS-en (NT/2K/XP/Linux) gebruikt om ervoor te zorgen dat de CPU ('CVE'? :X) wat minder heet wordt.

Misschien dat het ook wordt gebruikt voor wat jij zegt, maar dat zal dan echt niet de enige instructie wezen, zoals jouw post doet denken.. (was het maar echt zo makkelijk :P)

edit:
argh, waarom laat ik m'n vensters altijd 10 minuten open staan voordat ik reageer.. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 13:41 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
De BP6 en de rest van de hardware is zo oud, dat een oudere versie van RH niet uit zou moeten maken.
Toen ik m'n BP6je nog had, heb ik de nodige RH distro's gerunned en zo oud is RH 7.2 ook weer niet.

Maar goed , ik zou zeker eens kijken of het ook gebeurd als je je celerons op de originele snelheid hebt draaien (mits ze dat nu niet doen uiteraard)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Centrale verwerkings eenheid :)

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
offtopic:
HLT wordt herkent door Debug, en is idd een "assembleertaal-code" (yikes!). Heeft iemand hier meer info over? (of een boek waar al die troep instaat?)

Volgens mij heb ik deze fout ook wel eens gezien. CD's gebruikt als onderzetter en een andere versie gedownload (een paar maanden later). Toen ineens niet meer die error.

• Ruudjah
En wat voor versie van Mandrake heb je geprobeerd? 6.x??
Een ISO downloaden en branden en 20 minuten later geef ik mijn XP bak (nu nog... ) een reboot.
balou: good guess! Celly's zijn inderdaad overgeklokt, ga ik terugklokken. ACPI staat trouwens in het BIOS uit, misschien helpt het als ik het aan zet.

TweakBlog

Verwijderd

Ik ben nog nooit een optie in het bios tegengekomen om HLT optie aan of uit te zetten.
Ik, bij nader inzien, geloof ik ook niet. :z

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 13:59:
[...]

Centrale verwerkings eenheid :)
offtopic:
Weet ik :)
(zie quotes en waar het achter staat)

Maar het klinkt zo vreselijk dom in het Nederlands..

/me gaat weer snel aan de slag met zijn code omzetter om zo zijn nieuwste versie van de 'Bureaublad Huid Bouwer' te gaan testen 8)7

Verwijderd

/me bekijkt dikkebanaan's ondertitel...

Dan moet je ook 'Tux roeleert!' veranderen in 'Tux rulez!' ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

deadinspace

The what goes where now?

Bij de bootloader prompt moet je die optie direct achter "linux" opgeven. "linux no-hlt" dus. Die constructie met append is voor de configuratie-file van LILO (de default bootloaders van veel distributies) en is bij het booten dus niet van toepassing.
Hij spuugt een bijna beeldvullende lijst met allemaal HEX-codes op m'n scherm, een beetje vergelijkbaar als een windows versie met NT kernel een BSOD krijgt.
Dat is een oops. Stond er iets bij waar je uit op kon maken waarbij het fout ging? Wat waren de laatste regels vlak voor de oops?
Ben ik nu gek aan't worden, of ligt het toch echt aan linux. Of toch mijn werkpaard, met de volgende uitrusting:
Later schreef je dat je een netwerkkaart had toegevoegd tussen deze poging en de vorige poging, waarbij RH7.2 wel werkte. Het is onwaarschijnlijk dat het helpt, maar je zou kunnen proberen die netwerkkaart (tijdelijk) te verwijderen.
Battle_Bunny schreef op 03 februari 2003 @ 14:03:
offtopic:
HLT wordt herkent door Debug, en is idd een "assembleertaal-code" (yikes!). Heeft iemand hier meer info over? (of een boek waar al die troep instaat?)
Google weet er vast wel wat over ;)
En er zijn geavanceerde i386 assembly boeken voor nieuwe CPUs, daar wordt hij ook wel in vermeld lijkt me.

Verwijderd

/me heeft geen boek. Wel een leuke website. :)

• Ruudjah
PC gedownclocked ( :r wat een woord ;) ) en jawel: we komen door de 'hlt' check. Je voelt um al: Maar....

Hij loopt nu random vast. Brak geheugen misschien de oorzaak? Dit zou er misschien in verband mee kunnen staan. Anyway, ik heb net ff RH 8.0 neergeladen (3 ISO's @ 42 minuten :P :9 ) en ik ga kijken wat die ervan bakt.

Bestaat er een geheugencheck proggel ergens op't web? (DOS of windows, linux wordt nog lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruudjah op 03-02-2003 18:03 ]

TweakBlog

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

en om onder b.v. win95 die memtest86 image naar flop te verplaatsen: http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/rawwrite.htm en als het echt brak is zal je b.v. hier naartoe moeten...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 19:51 ]

Pagina: 1