Toon posts:

[Writer] Rare systemload tijdens branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een raar probleem tijdens het branden.
Wanneer ik een cd on-the-fly kopieer (van mijn Pioneer DVD-ROM 106 naar mijn Plextor 16x ide) begint Winamp de mp3 vertraagd af te spelen.

Ik heb 2 HD's, een Maxtor 40 GB @ 7200 als system disk en een IBM 13 GB @ 7200 enkel als mp3-disk.
De 2 HD's, de brander en de dvd-rom staan allemaal op een apart ide-kanaal als master ingesteld (2 op de gewone IDE en 2 op de IDE-RAID).

Raar detail (alhoewel ik niet denk dat dit iets met het probleem te maken heeft), is dat de IBM HDD en de Pioneer DVD-ROM in Windows als SCSI-drives herkend worden (terwijl het gewoon IDE-devices zijn), waarschijnlijk omdat ze op de RAID zitten.

Vroeger had ik dit probleem niet, en bij mijn weten is dit probleem plots opgekomen, niet na een firmware upgrade of zo.

Oh ja, ik draai een Athlon XP 1800+ (throughbred) met 512 MB DDR-Sdram op Win XP Professional.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Probeer enkel de HDD's op de RAID controller te hangen en de CD/DVD lezer/brander op de gewone IDE aan te sluiten. 3rd party ATA/RAID controllers zijn in principe niet bestemd voor ATAPI apparaten :)

Dat ze als SCSI worden gezien is normaal in Windows 2K/XP.

Kijk ook eens in de FAQ voor meer tips.

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 03-02-2003 09:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 03 februari 2003 @ 09:38:
Probeer enkel de HDD's op de RAID controller te hangen en de CD/DVD lezer/brander op de gewone IDE aan te sluiten. 3rd party ATA/RAID controllers zijn in principe niet bestemd voor ATAPI apparaten :)
Thx voor de tip, maar dat verklaart nog niet hoe het komt dat ik dit probleem tot een maand terug niet had, met exact dezelfde systemsetup.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Staat alles wel op DMA? Dat kan een oorzaak zijn van de abnormale systemload.

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op 03 februari 2003 @ 09:48:
Staat alles wel op DMA? Dat kan een oorzaak zijn van de abnormale systemload.
Ook hier hetzelfde antwoord ... het werkte enige tijd geleden wel normaal ... dus waarom loopt het nu opeens vierkant?

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
DMA: Windows durft daar al wel eens eigenzinnig zijn....

Verwijderd

Topicstarter
Angels2 schreef op 03 februari 2003 @ 19:28:
DMA: Windows durft daar al wel eens eigenzinnig zijn....
Wat bedoel je nu? Dat ik geen DMA moet gebruiken of juist wel?

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
DMA is zeker nodig, anders kan je maximaal op 16x branden en dan slorpt dit al je systeemrescources op (zelfs met zulk een stevige PC). Als je dan sneller probeert te branden zit je plaatje vol met buffer underruns die door de burn proof opgevangen worden, maar er zit dan toch telkens een "gaatje" in het spoor. Om nog maar te zwijgen over de tijd die je nodig hebt om je plaatje te schrijven.

Als vroeger DMA opstond, en je hebt nu zulke problemen, is het mogelijk dat Windows om een of andere reden ("de wind staat verkeerd vandaag" bijvoorbeeld) de DMA plots uitzet. Dus nazien.
Als je het niet vindt en je brandt met Nero, dan staat het ook in die logfile (desnoods posten, zonder naam en serial).
Het infotool van Nero laat dit ook zien.

[ Voor 39% gewijzigd door Angels2 op 04-02-2003 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al mijn drives op andere kanalen gezet. Voor dit stond 1 HD en 1 cd-rom op RAID IDE, en de andere HD en cd-rom op gewoon IDE.
Ik heb de twee HD's op RAID gezet, de writer en dvd-rom op gewoon IDE (alle vier op master).

Hiermee is de abnormale system-load bij het writen opgelost, maar ik heb nu een nieuw, nog irritanter probleem.
Mijn tweede HD, een IBM 13 GB @ 7200 RPM ATA 100, staat nu dus op secondary RAID IDE, op master.
Op deze schijf staan enkel mp3's. Wanneer ik nu een mp3 afspeel (met Media Player of Winamp) komen er duidelijk hoorbare tikjes uit mijn boxen, en dit komt bij alle mp3's voor.
Wanneer ik dezelfde mp3's afspeel vanop mijn systemdisk, zijn er geen tikjes te horen.
Angels2 schreef op 04 februari 2003 @ 16:45:
Als je het niet vindt en je brandt met Nero, dan staat het ook in die logfile (desnoods posten, zonder naam en serial).
Om op jouw opmerking te antwoorden, zowel bij DVD-ROM als CD-writer staat (volgens Nero Infotool) DMA ingeschakeld.

EDIT: ik ga nu eens proberen om de drives terug te plaatsen op de originele kanalen, want dan heb ik, denk ik, geen getik bij mp3's. Ik hoop dat ik dan die abnormale systemload bij het writen niet terug heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 19:09 ]

Pagina: 1