Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 15:11:
DTSN, Zwart wit dus... maar ik heb ook nog een 386 liggen, viel dus wel mee hoe het te maken? een kleine howto zou ik wel op prijs stellen, kan niet zo moeilijk zijn volgens mij
maar WREEDE mod
'
Één howto is een beetje moeilijk, want iedere laptop zit weer anders in elkaar. De geschiedenis van dit laptopje gaat trouwens iets verder dan je verwachten zou

1. Het was eens een mooie laptop, tot Cornholio2001 besloot om de zaag in de schanieren van het deksel te zetten. netjes de schanieren doorgezaagd, en het kabeltje naar het scherm vrijgemaakt. Toen kon ik het scherm op de achterkant vastlijmen. Dit ontwerp noemde ik "klaptop" Het was basically een normale laptop met het scherm iets verder dubbelgevouwen dan normaal is

Het toetsenbord zat op de achterkant. Dit ding had ik aan de muur vastgeschroefd als klok. Zelfgeprogd programmatje onder Dos kon de tijd met mooie grote ASCII letters weergeven. Op een gegeven moment zelfs met een servotje de luxaflex laten besturen

S'ochtends om 8 uur dreef een simpel servotje de luxaflex aan, zodat ie open ging. Allemaal heel simpel met een ULN2803 direct op de parallele poort en wat relaistjes.
Dit project begon een beetje te vervelen, omdat ik s'nachts best wel veel last had van het licht van dat ding. Elk LCD, in mindere mate ook de nieuwere TFT's hebben eigenlijk een beroerd contrast. Een volledig zwarte achtergrond is niet helemaal zwart, het blijft altijd wat licht uitstralen. Het kwam eropneer dat mijn kamer niet helemaal donker meer werd s'nachts. Project van de muur gehaald en in een doos gestopt. 2 maanden geleden kwam ik hem weer tegen. Dus ik had zoiets van: het is een 386, waarom zou ik hem niet verder slopen?
And so I did.
Hij ging helemaal open, tot ik een stapeltje losse onderdelen had, en een doos vol overbodig plastic. Dus ook een los panel. De truc was nu om het geheel zo compact mogelijk te krijgen... Dus de overbodige dingen knip je eraf. IDE Controller en PCMCIA/extern mem controller zaten op externe bordjes die met een speciaal stukje plastic flatcable verbonden waren. Ik kon het niet simpelweg loskoppelen, het verbond eigenlijk de printplaatjes direct. Noujah... hup, schaar erin. Een wonder! het blijft gewoon werken. Dit bleek de manier om het lekker compact te houden. Dus ik hield het kleine mobotje en een diskdrive over. De onboard dingen op het mobo zitten er uiteraard nog op, maar de externe dingen zoals VGA/Serieel en Parallele poort zijn eraf geknipt. Het geheel is hierdoor ongeveer ietsje dikker als een Palm. Best redelijk dun dus. Maarjah... wat kun je er nu nog mee? Vrij weinig, maar dat boeit niet zo... Uiteindelijk is het een leuk fotolijstje geworden.
En natuurlijk blijft het tweede plan dat ik het liefst met een groter LCD wil uitvoeren; het LCD gebruiken als super-hip windows in een kees. Ik houd jullie op de hoogte
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 16:16:
[...]
Mooi! Bedankt.
Dit heb ik nou altijd willen weten!
Natuurlijk heb je - net als bij de standaard TL-buisjes - een lichtgeleider/verstrooier/filter achter het scherm nodig om een homogeen verlicht veld te krijgen, maar mijn idee klopt dus:
Als je omgevingslicht of ('s avonds) kunstlicht gebruikt, kun je met een notebook werken zonder dat je de ingebouwde verlichting nodig hebt.
Een deksel met een extra ingebouwde spiegel die het omgevingslicht opvangt zal de gebruikstijd van een notebook kunnen verdubbelen. Het is natuurlijk extra gehannes, maar als er geen stopcontact in de buurt is, is het een mooie oplossing om het accugebruik te beperken. 'In het veld' richt je de spiegel op de zon, en je typt de hele dag lang zonder de accu te moeten verwisselen.
Leuk plan idd... Maar het gaat niet helemaal op. Met Backlight trok het geheel .79A, en zonder .49 Bij nieuwere Li-ion accu's haal je er dus 10 uur uit, maar dan wil je waarschijnlijk ook weer een nieuwere computer die op zijn beurt weer meer stroom gebruikt.
[
Voor 18% gewijzigd door
Corn op 03-02-2003 16:54
]