[3d] welk programma is het best voor hoogtekaarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Hallo, ik heb een hoogtekaart op papier, die ik uiteindelijk in 3d max wil hebben... Welk programma kan ik daarvoor het best gebruiken.. Ik heb al vernomen dat terragen daarvoor is bedoeld, maar dan moet je dus met wit en grijswaarden tekenen om de hoogte te realiseren, toch?

Maar goed, welk programma is daarvoor het best bedoeld..

Mvg. wilco de Kreij

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
Als je kaart grijswaarden heeft kan je het perfect in Terragen doen, 'k heb het ooit gedaan met een kaart van de Grand Canyon (was al wel overgezet :+) maar het was errug realistisch.

Skat! Skat! Skat!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
dit is gewoon wit met zwarte lijnen, hij is HEEL erg onduidelijk... dus het zijn niet standaard grijswaarden zodat ik het alleen ff hoef in te scannen...

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
Je moet het inscannen, in zwart wit, ieder wit vlak de juiste grijswaarde geven, en des te hoger des te witten, dan moet je iig wel al iets hebben.

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

gewoon in max laden, splines overtrekken, vervolgens ze op de juiste hoogte zetten en dan een cage van maken?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
jah das iid een goed idee, dat splines overtrekken!

maarre... cage van maken, hoe doe je dat dan pcies? en was een cage (jah kooi duh)?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
als ik het plaatje laad in max dan zie ik het blokkerig, bij het renderen zie ik het wel goed... waar kan ik de kwaliteit instellen in de viewports?

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:41

Tim Schuhmacher

abasios

Even rustig aan hoor, binnen iets meer dan een uur 2 keer omhoog schoppen hoeft niet.

Je kan je afbeelding scannen en bv in photoshop of paint shop pro zelf de hoogtes aangeven door die tinten van wit naar zwart,

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 21:56
Met splines overtrekken en op de juiste hoogte zetten. Vervolgens uit de voorraad 3ds max compound objecten "Terrain" gebruiken. Dit is hier speciaal voor bedoeld. De rest is te vinden onder de F1 toets.

ISS Detector en meer voor Android

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ik heb zon hoogtekaart gemaakt met grijswaarden, maar, zoals ik eerder al vroeg, in welk programma kan ik deze omzetten in een 3d formaat?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Lightwave kan het met displacement mapping...

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

wdekreij schreef op 02 February 2003 @ 21:01:
ik heb zon hoogtekaart gemaakt met grijswaarden, maar, zoals ik eerder al vroeg, in welk programma kan ik deze omzetten in een 3d formaat?
http://www.moser-reisen.a...io_max/valley/valley.html
http://interneteye3d.com/.../Max_DispMaps/default.asp

[ Voor 11% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 02-02-2003 21:16 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
bedankt!!

het werkt!!

die mannier van die splines snap k nog nie helemaal, dus als iemand mij een goede, zelfs voor mij begrijpende (:p) tutorial heeft, is dat zeer fijn!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
nee.. heb ff verder "getoold" met die grijswaarden map, maar is niet de kwaliteit wat ik ervan verwachte...

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 13:56
wdekreij schreef op 02 February 2003 @ 22:47:
nee.. heb ff verder "getoold" met die grijswaarden map, maar is niet de kwaliteit wat ik ervan verwachte...
- gebruik een grote map
- gebruik een platte NURBS-plane als object

zou moeten werken :)

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
en op die andere manier?

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

wdekreij schreef op 02 February 2003 @ 22:47:
Alles kan niet voorgekauwd worden, maar leg dan uit wat je verwacht had en laat een render zien en wijs aan wat je niet zint.

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

komop zeg doe eens zelf wat moeite oid :S

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
mijn probleem is dus met dat kaartje dat:

Ik het kaartje niet mooi kan krijgen zodat al die hoogtes mooi overlopen en ook nog kloppen, dus ook kwa steil-heid enzo..

Ik zie nu ook gewoon een plate plane in mijn viewports, en aangezien er heel wat op wordt gebouwd is dit niet makkelijk... ook wordt er later nog boolean toegepast ed, dus het zou makkelijk zijn als ik met die curves zou werken...

K ga nu ff verder zoeken, heb net een boek binenn dus daar staat vast wel wat in..

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Ik heb dus een probleem.. Als ik een plane pak en daar een texture op plak, met de hoogtekaart, zodat ik daarvan de splines kan "overtrekken" zie ik die in de viewports met erg lage reso...

Hoe los ik dat op??

Ik kan dat niet vinden.

• LiToKi
wdekreij schreef op 04 February 2003 @ 18:54:
Ik heb dus een probleem.. Als ik een plane pak en daar een texture op plak, met de hoogtekaart, zodat ik daarvan de splines kan "overtrekken" zie ik die in de viewports met erg lage reso...

Hoe los ik dat op??

Ik kan dat niet vinden.
Doe es rustig.

Er is nu al een paar in deze topic iets gezegd over displacementmaps, probeer dat dan eens, je hebt die grijswaarden map nu toch al. Het is veel werk dat over te trekken met splines.

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
maar dan zie ik toch alleen een plane in de viewports?

Dus graag toch op die andere manier.. Het kan dan wel veel werk zijn maar dit moet dus goed zijn, want dit wordt als het waren de fundering van alles wat er op komt..

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

die plane moet wel genoeg ****** hebben. Moet jij eens raden wat.

• LiToKi
wdekreij schreef op 04 February 2003 @ 19:50:
maar dan zie ik toch alleen een plane in de viewports?

Dus graag toch op die andere manier.. Het kan dan wel veel werk zijn maar dit moet dus goed zijn, want dit wordt als het waren de fundering van alles wat er op komt..
F1 zoek dan naar displace of displacement. De 1e treffer, daar moet je dan op dubbelklikken, dan krijg je uitleg. En ik weet ook zeker dat je 't dan vind gezien de 1e regels uit die uitleg;

The Displace modifier acts as a force field to push and reshape an object's geometry. You can apply its variable force directly from the modifier gizmo, or from a bitmapped image. There are two basic ways to use this modifier:

• Apply displacement effects directly by setting Strength and Decay values.

• Apply the grayscale component of a bitmapped image to generate the displacement. Lighter colors in the 2D image push outward more strongly than darker colors, resulting in a 3D displacement of the geometry.

Wat dikgedrukt is lezen...

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ok... in die tutor stond dat ik andere displace moest doen (stonden er 2) en dan zag je het dus niet in de viewports...

Maar als ik zon tekening heb gemaatk in photoshop, waarin elke rand een andere kleur heeft, hoe kan ik dat dan in dat kleurverloop mooi overlaten lopen zodat het in max een berg wordt en niet een trap?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
?

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 21:56
Of een hele zware gaussian blur er over heen. Of de delen vullen met een of andere gradient.

Wat betreft de displacement:
-Gebruik de displacement modifier voor in de viewport. Maar zet hem met een rechter muisklik uit voor rendering.
-Gebruik de displacement material property voor je render, deze zie je niet in de viewport. Dankzij het sub-division gedoe krijg je een veel hogere kwaliteit oppervlakte.
De hoogte van beide moet je even op de gok instellen dmv een paar test renders.

ISS Detector en meer voor Android

• LiToKi
wdekreij schreef op 05 February 2003 @ 21:10:
ok... in die tutor stond dat ik andere displace moest doen (stonden er 2) en dan zag je het dus niet in de viewports...

Maar als ik zon tekening heb gemaatk in photoshop, waarin elke rand een andere kleur heeft, hoe kan ik dat dan in dat kleurverloop mooi overlaten lopen zodat het in max een berg wordt en niet een trap?
Het is dus niet de bedoeling van W&G dat we je aan een handje meenemen om iets in elkaar te zetten.

Maar teken eens een mooie hoogtemap zelf ofzo, wit = hoog, zwart = laag, succes met brushen OF op zoek naar een hoogtemap van je berg OF vul die randen oplopend van zwart naar wit, blur 't en voeg details toe OF scan wat in van de bosatlas, daar staan ook van die mooie hoogtekaartjes in.

Wees een creatief :p

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ok ik ga weer een x verder "rommelen"

allemaal bedankt! k kan weer ff uit de voeten

en over die bosatlas.. dat gaat nie gaat over een specifiek deel en zo specifiek geeft atas het nie weer.. is namelijk een klein heuveltje in frankrijk..
Pagina: 1