Server voor school

Pagina: 1
Acties:

• Katwijck1
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 19:02

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
wat zijn de mogelijkheden voor een server die op een school moet komen te staan ?

Moet ik dan een merk of een zelfbouw nemen ?

Ik heb al eerdere topics gezien, waar het voornamelijk wordt aangeraden om een merk te nemen. Maar dit was dan meestal omdat het dan ook een bedrijf betrof.

Voor zelfbouw heb ik het volgende globaal in gedachten:

Intel Xeon of Athlon MP
minimaal 512 MB ECC ddr geheugen.
2x IDE 80 gb met 8 mb cache ( + 1 schijf reserv)
raid 1 opstelling, met hotswappable mogelijkheid (complete set bij Promise, raid kaart + brackets)

Redundant voeding

En voor het backuppen een Onstream (IDE) 30 gb fast backup unit.

Er zullen ongeveer 75 pc's op worden aangesloten en een aantal laptops/printers.

De server dient voornamelijk voor gesharede netwerk mappen, opslag van userdata , en als dhcp / domain controller (dus ook groepen en users accounts).

Later komt er eventueel nog exchange en vpn om het hoekje kijken (maar er bestaat de kans dat daarvoor dan een andere server komt)

Gaarne jullie meningen

Exploring the island of Tsushima

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is het niet wat om eens te kijken naar een SCSI RAID opstelling? De access times van SCSI hd's zijn een stuk beter en SCSI hd's zijn over het algemeen wel goed te vertrouwen. Je zou dan makkelijk software RAID1 kunnen gaan draaien.

Als je gaat voor een Athlon MP zou ik gaan voor een Tyan Thunder K7X moederbord, hierop zit direct onboard LAN en een SCSI controller. Tyan heeft ook wel aardig wat ervaring opgebouwd op de wereld van dual (server) plankjes, dus je kan er van uit gaan dat die Tyan bordjes wel goed werken (ik heb dan een TigerMPX, een budget versie). Zie ook http://www.tyan.com/products/html/thunderk7x.html voor overige specs. Op die URL zijn er ook wat linkjes te vinden naar reviews van dit bordje.

Als SCSI HD"s zou ik trouwens gaan voor een tweetal MaXtor Atlas 10kIII HD's, deze hebben 8MB cache en ook nog 5 jaar garantie.

[ Voor 10% gewijzigd door Laurent op 02-02-2003 12:06 ]

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hangt er natuurlijk vanaf wat het hele zootje mag kosten.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor lan-onboard ?! De netwerkkaart zal namelijk één van de belangrijkste onderdelen van de server zijn (eingelijk zijn ze allemaal belangrijk), maar dan zou ik toch niet opteren voor een onboard-je, die meestal toch iets minder zijn van kwaliteit !?

Waarom kies je niet voor raid3 !? Zal uiteraard iets duurder zijn, maar dan heb je al een goede backup. (ok, raid1 ook, maar daar heb je maar 50% van je opslagcapaciteit)

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Zo je dan geen overkill krijgen ?
Scsi kost toch wel aanvankelijk wat meer , maar je hebt zoals je zei wel 5 jaar garantie. (dat lijkt mij dan het enige voordeel...)

• Laurent
  • Niet online
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor lan-onboard ?! De netwerkkaart zal namelijk één van de belangrijkste onderdelen van de server zijn (eingelijk zijn ze allemaal belangrijk), maar dan zou ik toch niet opteren voor een onboard-je, die meestal toch iets minder zijn van kwaliteit !?
Die 3Com controllers (het zijn er 2) die onboard de K7X zitten werken echt goed hoor. Het zou ook een beetje onlogisch zijn van Tyan om een paar rotte onboard LAN controllers op zo'n duur server bordje te zetten. Dit is trouwens ook wel een recent topic over onboard LAN-of-outboard LAN.

Raid0 en RAID1 zijn trouwens makkelijk in software te draaien, bij de andere varianten zul je moeten gaan voor een hardware RAID controller... zo'n SCSI RAID controller is niet erg goedkoop, en al helemaal niet als je U160 of U320 support wilt. En dat is een beetje zonde van de onboard SCSI controller die onboard de Thunder K7X zit.
Katwijck1 schreef op 02 February 2003 @ 12:15:
Zo je dan geen overkill krijgen ?
Scsi kost toch wel aanvankelijk wat meer , maar je hebt zoals je zei wel 5 jaar garantie. (dat lijkt mij dan het enige voordeel...)
De gemiddelde SCSI HD is een stuk betrouwbaarder dan de gemiddelde IDE HD. De Atlas 10K III is trouwens ook een stuk sneller, en dat merk je wel als je met z'n 75'en intensief gebruik gaat maken van de opslagruimte.

[ Voor 25% gewijzigd door Laurent op 02-02-2003 12:24 ]

Verwijderd

Ik zou zeker voor merk gaan. Het is op een school ook belangrijk dat alles werkt, en veel downtime kun je je niet veroorloven. Zeker in voortgezet onderwijs/beroepsonderwijs. Daar is Internet heel erg belangrijk.

Bedrijven als Dell en HP hebben meestal 24/48-uurs service, en ook alle benodigde zooi op voorraad. Anders zou jij namelijk van zo'n beetje alle onderdelen een tweede moeten hebben, voor het geval dat.
Dus ik zou zeker kiezen voor merk.

En het liefst met SCSI, al is het alleen om de betrouwbaarheid. Ik zou op een school 100x liever met een SCSI-array zitten dan met een IDE-array.

Verder idd de normale dingen, maar IMO hoef je niet eens een dual te nemen. Een enkele Xeon 2,4 GHz is al genoeg. Dit soort toepassingen trekken niet veel CPU-tijd. Des te meer geheugen, dus verdubbel dat ev. maar. Hangt verder ook af van hoe intensief de processen gebruikt worden.

Verwijderd

voor een server die echt betrouwbaar moet zijn zal ik als ik jou was echt denken
aan een HP server (of dell) met raid 5.

dat merk je echt wel aan je snelheid

voordeel buiten de garantie is ook dat die bedrijven de configuratie.
meestal volledig getest hebben.

kijk je besteed nu veel maar dat komt in de toekomst terug

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
koop nog liever een 2e hands dikke Compaq server met raid controller, dan prutsen met eigen zelfbouw, je koopt immers dan een moederbord die niet voor een server bedoeld zijn, IDE schijven kunnen het schrijven van al die bestanden tegelijk niet aan., enz...

voor een school is het vaak makkelijk om goedkoop 2e hands servers vanbedrijven te krijgen.

ps denk ook aan een goede DLT backup unit bijvoorbeeld

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 12:28:
Ik zou zeker voor merk gaan. Het is op een school ook belangrijk dat alles werkt, en veel downtime kun je je niet veroorloven. Zeker in voortgezet onderwijs/beroepsonderwijs. Daar is Internet heel erg belangrijk.

Het betreft speciaal onderwijs eigenlijk, het is namelijk een school voor slecht horende / sprekende kinderen.

Het is een combinatie van basis/voortgezet onderwijs.

Ik heb het overigens al erg ruim genomen met 75 computers als workstations.
Maar de meeste applicaties worden gewoon lokaal gedraaid op de workstations zelf.

Er zal in mijn ogen niet zoveel data verkeer plaatsvinden tussen server en workstations...

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
De server zal echt zowat alleen gaan dienen als centraal opslagpunt van documenten en wat software en waarschijnlijk ook leerlinggevens.

• Laurent
  • Niet online
Katwijck1 schreef op 02 February 2003 @ 14:33:

Het betreft speciaal onderwijs eigenlijk, het is namelijk een school voor slecht horende / sprekende kinderen.

Het is een combinatie van basis/voortgezet onderwijs.

Ik heb het overigens al erg ruim genomen met 75 computers als workstations.
Maar de meeste applicaties worden gewoon lokaal gedraaid op de workstations zelf.

Er zal in mijn ogen niet zoveel data verkeer plaatsvinden tussen server en workstations...
Ik begreep eigenlijk uit je begin post eigenlijk dat je het een beetje groot wou aanpakken, blijkbaar heb ik je verkeerd begrepen. :o Met name die specs met die je voorstelde dacht ik dat het de bedoeling was om een high-end server te bouwen.

Als het niet zo'n groot gebeuren is zou ik nog niet eens voor een dual systeem gaan, maar misschien is een simpel single XP 2000+ systeempje, met hierin een reepje 512MB geheugen.
Je kan voor de betrouwbaarheid nog wel een tweepaar SCSI HD's kopen en dan een losse SCSI controller erbij (een Tekram U160 kaartje bv.) nemen, dat werkt ook prima. Je kan dan alsnog software RAID-1 gebruiken, voor de zekerheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Laurent op 02-02-2003 14:44 ]

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Ik gaat het morgen even navragen wat nu eigenlijk precies de bedoeling is... (high end of gewoontjes).

Over de specs, ik d8 dat als je een beetje server wil samenstellen je toch wel minimaal met dit moet beginnen (ook voor de lange termijn)

• Laurent
  • Niet online
Elke PC kan wel als server dienen hoor... voor een simpel fileservertje hoef je geen dual Xeon te hebben. Hier werk ik ook gewoon met een K6/2 450MHz systeempje als fileserver (en router, FTP, HTTP etc.).

Dat je zoiets minimaal moet hebben is dus niet waar, tenzij je echt heftige services gaat draaien (of je erg veel clients hebt enzo). Voor lange termijn is een XP 2000+ servertje ook nog prima te doen hoor.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Dus zeg een p4 met scsi raid zou ook kunnen voldoen bijv. (als ik het goed begrijp)

• Laurent
  • Niet online
Katwijck1 schreef op 02 February 2003 @ 15:05:
Dus zeg een p4 met scsi raid zou ook kunnen voldoen bijv. (als ik het goed begrijp)
Ja hoor :)

En dan is software RAID al voldoende, je hoeft dus geen SCSI RAID controller te kopen (vanaf Win2k kan je een 'software' raid opstelling maken.) maar een gewoon SCSI (U160 of U320) controllertje.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Wat gaat het kosten als die server een dag stilstaat? Ga dat maar eens na en zet die kosten af tegen de initiele hogere investering in bijvoorbeeld een HP Proliant ML350 of ML370 met ondersteuning van een reseller middels bijvoorbeeld een 4 uur response contract. Op het moment dat je zelf een PDC in elkaar gaat sleutelen moet je echt goed weten wat je gaat doen en zorgen voor een stuk redundantie.

Een zelfbouw Athlon XP servertje (gebaseerd op desktopmainboard/SCSI) in combinatie met een goede UPS en dergelijke zal de lading waarschijnlijk wel dekken. Echter, wanneer het apparaat uitvalt en de dealer op de hoek heeft toevallig dat kapotte onderdeel niet liggen en jij hebt het ook niet op de plank, ben je redelijk ver van huis. En hoeveel zin heb je om voor die bedrijfkritische server stad en land af te reizen voor een nieuw onderdeel terwijl je ook (op contractuele basis) kunt vertrouwen op een "merk" wat alle onderdelen van die machine in kaart heeft en binnen een aantal uren die server weer leven inblaast?

[ Voor 3% gewijzigd door HaveBlue op 02-02-2003 15:21 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Ik zit nu even te kijken op de website van Dell , zou de Poweredge 2600 voldoen volgens jullie ?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

NOFI hoor maar waarom moet iemand die zo weinig van PC's af weet een server samenstellen voor een school :?

Alle proemn in n drek

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Bierkameel schreef op 02 februari 2003 @ 17:13:
NOFI hoor maar waarom moet iemand die zo weinig van PC's af weet een server samenstellen voor een school :?
Ey , als je nix nuttigs heb toe te voegen, doe het dan ook niet...

• Longlegg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04-2022

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

het is toch een normale vraag... :)

Specs

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Katwijck1 schreef op 02 februari 2003 @ 17:15:
[...]

Ik vraag alleen waarom je dit doet?
Ben je een leerling van school die dit als opdracht moet doen of ben je zelf systeembeheerder op die school en moet je serieus een server samenstellen?

Alle proemn in n drek

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Katwijck1 schreef op 02 February 2003 @ 17:15:
[...]

Helemaal mee eens.

Alleen was hetgene van Bierkameel wel nuttig :+

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Ik volg momenteel een opleiding systeem/netwerk beheerder. Ik gaat vanaf morgen stage lopen op een onderwijs instelling. Aangezien ik samen met een collega daar een win2k netwerk moet gaan opzetten, en er nog geen server is, bekijk ik gewoon mogelijkheden.

Ze hadden wel een offerte laten opmaken door een bedrijf in de buurt (quibus), maar dat kwam op zo'n 6000 euro voor alleen de server, en dan wilden ze nog een onderhoudscontract voor 200 euro in de maand afsluiten...

Dat moet toch goedkoper kunnen d8 ik zo...

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:28

CTVirus

Dexterslab FAN

Een Dell poweredge, scsi raid, tapestreamer, en een GBits uplink naar de switch (filesharing over 100 mbits,is een beetje zonde met een scsi raid opstelling en als veel workstations tegelijk iets eraf halen (zeg maar 8:30 en allemaal user accounts die eraf moeten worden gehaald is je bandbreedte misschien wel minder dan 5mbits per workstation).

Trouwens een switch met een Gbit's poort is ook niet erg duur meer.

Maar, wat is je budget, want dat is redelijk cruciaal in dergelijke beslissingen.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Nou , ga maar ongeveer uit van die 6000 euro voor de server

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Aha op die fiets.

Voor 6000 euro mag je wel een aardige server verwachten, heb je geen specs van die offerte?
En ik doe zelf ook aan onderhoud van bedrijfservers en 200 euro per maand valt nog best wel mee.
Het ligt er dan natuurlijk aan hoe vaak ze komen en wat ze allemaal gaan doen.
Als ze elke week backups komen maken en je logfiles doorspitten op fouten dan is het geen verkeerde prijs maar backups maken kan je zelf ook wel denk ik :)

Alle proemn in n drek

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
zal ff de specs erbij pakken

- hij is nog van eind vorig jaar... -

[ Voor 43% gewijzigd door Katwijck1 op 02-02-2003 17:41 ]

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

als je gewoon voor 4000 euro en leuke machine in elkaar zet, dan kan je voor 2000 euro belangrijke reserve onderdelen aanschaffen. Naar mijn menig zit je dan redelijk safe voor een leuk bedrag.

Specs

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
kast: eigen merk 2u rack + redundant voeding
cd/fdd: slimline dvd+fdd
proc: 1,8 Ghz Xeon 512 kb
Mobo: Intel SE7500WV2 Westville SCSI
Memo: 256 ECC PC266 ddr x 2
H.D. : 2x fujitsu :? 118 Gb 10 k ultra160 sci
Raid Controller: Adaptec 2110s Raid 32 MB u160-scsi lp
Cherry toetse bord + logitech muis
Exabyte VXA-1 intern scsi backup kit (met extra tapes)

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
ik het et nie zo op merken als fujitsu :p

Edit:
Ik zit nu bij dell ff te kijke maar daar heb ik nu ook al wat aardigs voor 4200 euro ongeveer (ben nog nie helemaal klaar) , maar wel met 3 jaar 24/7 ondersteuning met 4 uur responsetijd....

[ Voor 72% gewijzigd door Katwijck1 op 02-02-2003 17:51 ]

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

Katwijck1 schreef op 02 februari 2003 @ 17:47:
kast: eigen merk 2u rack + redundant voeding
cd/fdd: slimline dvd+fdd
proc: 1,8 Ghz Xeon 512 kb
Mobo: Intel SE7500WV2 Westville SCSI
Memo: 256 ECC PC266 ddr x 2
Raid Controller: Adaptec 2110s Raid 32 MB u160-scsi lp
Cherry toetse bord + logitech muis
Exabyte VXA-1 intern scsi backup kit (met extra tapes)
ik vind dit voor 6000 euro vrij prijzig om eerlijk te zijn.. Denk als je het zelf doet dan het veeeel goedkoper kan, zonder aan de stabieliteit te kort te doen ! :)

Specs

Verwijderd

Katwijck1 schreef op 02 februari 2003 @ 17:47:
....
......
Denk dat dit een typo is, 118Gb schijven scsi bestaan volgens mij niet eens. :Y) Zou wel cool zijn, waarschijnlijk ook heeeeeel duur!!
Maar 2 schijven van 18gb waarschijnlijk dan in Raid 1 vind ik wel een beetje errug weinig voor 75 mensen filesharing, wat proggies, user-accounts en het OS. Neem dan inderdaad 3 of meer van 36Gb in Raid 5 of zo.
Zelfbouw zou in dit geval inderdaad goedkoper zijn.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
het is idd een typo , het moet 18 gb zijn

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is niet mis met die Fujitsu schijven. Die dingen worden ook gebruik in de storage systemen van Fujitsu en de mainframe-achtige Fujitsu PrimePower.

6000 euro voor de configuratie hierboven is wel prijzig. Config uit de pricewatch:

1x 19" CI-Design RS 2100 SCSI € 822,- € 822,-
2x 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered (Kingston) € 158,- € 316,-
1x Adaptec 2110S SCSI RAID € 479,- € 479,-
2x AMD Athlon MP 2000+ (1,67GHz, Boxed) € 194,- € 388,-
1x Exabyte VXA-2, 160 GB € 1314,- € 1314,-
1x Floppy Drive 1,44MB € 9,- € 9,-
1x Plextor UltraPlex 40x (SCSI, Retail) € 96,- € 96,-
2x Seagate Cheetah 10K.6 73,4GB (10.000rpm, SCA) € 650,- € 1300,-
1x Tyan S2469UGN Thunder K7X Pro € 643,- € 643,-
Totaal € 5367,- (4510 excl. BTW)

Deze heeft (twee) snellere processors, viervoudige harddiskruimte, twee keer zoveel geheugen en een betere tapedrive.

Er kan trouwens nog 300 euro van de prijs als je de plank vervangt door de Thunder K7X Pro zonder onboard SCSI en de Adaptec 2110S vervangt door een Adaptec 39320-R met HostRAID (firmware RAID 1 of RAID 0 oplossing).

[ Voor 12% gewijzigd door Femme op 02-02-2003 21:23 ]

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

Femme schreef op 02 February 2003 @ 21:12:
Er is niet mis met die Fujitsu schijven. Die dingen worden ook gebruik in de storage systemen van Fujitsu en de mainframe-achtige Fujitsu PrimePower.

6000 euro voor de configuratie hierboven is wel prijzig. Config uit de pricewatch:

Deze heeft (twee) snellere processors, viervoudige harddiskruimte en twee keer zoveel geheugen.
_/-\o_ nix meer aan toe te voegen !

Specs

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter

Deze heeft (twee) snellere processors, viervoudige harddiskruimte, twee keer zoveel geheugen en een betere tapedrive.

Er kan trouwens nog 300 euro van de prijs als je de plank vervangt door de Thunder K7X Pro zonder onboard SCSI en de Adaptec 2110S vervangt door een Adaptec 39320-R met HostRAID (firmware RAID 1 of RAID 0 oplossing).
Bedankt voor deze uitgebreide toelichting :)

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Alleen wordt het dan wel zelfbouw, wat door de meesten wordt afgeraden

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

HaveBlue schreef op 02 February 2003 @ 15:20:
Wat gaat het kosten als die server een dag stilstaat? Ga dat maar eens na en zet die kosten af tegen de initiele hogere investering in bijvoorbeeld een HP Proliant ML350 of ML370 met ondersteuning van een reseller middels bijvoorbeeld een 4 uur response contract. Op het moment dat je zelf een PDC in elkaar gaat sleutelen moet je echt goed weten wat je gaat doen en zorgen voor een stuk redundantie.

Een zelfbouw Athlon XP servertje (gebaseerd op desktopmainboard/SCSI) in combinatie met een goede UPS en dergelijke zal de lading waarschijnlijk wel dekken. Echter, wanneer het apparaat uitvalt en de dealer op de hoek heeft toevallig dat kapotte onderdeel niet liggen en jij hebt het ook niet op de plank, ben je redelijk ver van huis. En hoeveel zin heb je om voor die bedrijfkritische server stad en land af te reizen voor een nieuw onderdeel terwijl je ook (op contractuele basis) kunt vertrouwen op een "merk" wat alle onderdelen van die machine in kaart heeft en binnen een aantal uren die server weer leven inblaast?
Mja, dit verhaal gaat denk ik bij een bedrijf meer op dan bij een school.
Als het netwerk van een school plat ligt is dat natuurlijk redelijk vervelend, maar er wordt geen verlies gedraait of iets dergelijks (lijkt mij ;))

Daarom denk ik dat zelfbouw in dit geval best een goede oplossing is :)

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Nog een vraag:
Ik zit bij Dell op de website te kijken, bij de configure and buy sectie om precies te zijn.

Maar nu staat er daar tussen:

Hard Drive Backplane

Active (Hot Swap met RAID) SCSI Backplane 1 x 6 (1,0")
Active (Hot-Swap with RAID) SCSI Backplane 2x3 (1,0") (+10.00 EUR)

Wat houdt dit precies in ?
Ik ben niet zo bekend met het fenomeen SCSI...

En in de search kwam niet zo'n soort vraag eerder voor.

Verwijderd

volgens mij kan je bij de eerst 6 scsi schijfjes van 1" hoog aan een scsi bus hangen
en bij de tweede kan je kiezen uit 2 bussen met elk 3 schijfjes of alle zes op een scsi bus

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Ah , dus dan kun je bijv. 2 x een raid 5 array maken (elk 3 schijven).. ?

[ Voor 9% gewijzigd door Katwijck1 op 03-02-2003 22:03 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt de schijven verdelen over meerdere SCSI bussen waardoor er meer bandbreedte beschikbaar is (1x 160MB/s of 2x 320MB/s). Meer arrays maken is ook wel mogelijk als alle schijven aan dezelfde bus hangen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BrZ schreef op 02 February 2003 @ 21:52:
[...]

Mja, dit verhaal gaat denk ik bij een bedrijf meer op dan bij een school.
Als het netwerk van een school plat ligt is dat natuurlijk redelijk vervelend, maar er wordt geen verlies gedraait of iets dergelijks (lijkt mij ;))

Daarom denk ik dat zelfbouw in dit geval best een goede oplossing is :)
Ik neem even aan dat dit voor personeel (administratie ....) is. Dus is wel degelijk een 'verlies' als dit een dag stil staat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51

RammY

Dát!

Ik denk dat je toch beter een zelfbouwservertje dr neer kan zetten. Dan weet je voor je zelf ook hoe de server in elkaar zit. Je hebt je eigen onderhoud e.d. Dus je bespaard ook nog in de kosten.

Als je je goed laat informeren moet dat goed gaan.

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Als je hardware hebt en ook nog moet nadenken over hoe en wat voor de software ga hier eens kijken.

Stichting schoolLAN een Open Source project (vrij van rechten te gebruiken).

http://www.schoollan.nl/

Ben niet met hun verbonden en dus niet als spam bedoeld, just love OpenSource >:)

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Wederom een vraag:

Er staat op de gekregen offerte ook een snapserver vermeldt (snapserver 1000).

Als ik het mij goed herinner is dit om soorte met van snapshots te maken van de server... correct me if i am wrong

Specs zijn: Snapserver 1000 (40 gb harddisk capaciteit) € 1135,00
Inrichting daarvan (standaard inrichting) € 500,00

En dan kan de snapserver ook nog worden aangepast naar specifieke wensen.

Maar is dit niet een beetje overbodig ?

D8 dat dit meer voor bedrijven was.

Edit: specs toegevoegd

[ Voor 30% gewijzigd door Katwijck1 op 05-02-2003 09:38 ]

Verwijderd

Leuk dat er continu naar alleen de hardware wordt gekeken. Je mogelijkheden voor EUR 6000,- worden toch wel sterk beinvloed door de software die erop moet komen. Ga eerst eens een inventaris maken welke serversoftware je precies nodig hebt en wat dat kost. Denk aan voldoende CAL's en dat voor het onderwijs speciale licentievormen bestaan.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Nee , deze kosten zijn los van de kosten voor de server. Dus de € 6000 is echt alleen voor de server. Dus de snapserver staat er volledig los van.

Edit :

De licensie kosten worden ook los hiervan berekend, daar is namelijk een ander budget voor vastgesteld.

[ Voor 29% gewijzigd door Katwijck1 op 05-02-2003 11:44 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Snapserver is een NAS (Network Attached Storage) apparaat. Ik weet niet waar je die voor wilt gaan gebruiken als de server ook als als fileserver moet dienen. Voor backup moet je 'm niet gebruiken, daarvoor heb je je Exabyte tapestreamer.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Femme schreef op 05 februari 2003 @ 15:56:
De Snapserver is een NAS (Network Attached Storage) apparaat. Ik weet niet waar je die voor wilt gaan gebruiken als de server ook als als fileserver moet dienen. Voor backup moet je 'm niet gebruiken, daarvoor heb je je Exabyte tapestreamer.
Ja, dit stond vermeld in de offerte die de school had ontvangen. Ik begreep ook de nuttigheids graad niet..

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Het idee wat heb ik heb doorlaten sluizen, is om een Dell Server te nemen (Power Edge 2600 / 1600sc), met daarbij een backup device van Onstream..

Denk dat het dan wel 1 met SCSI wordt, maar welke grootte zou je dan moeten nemen ? 60 gb/30 gb ? (compressed/uncompressed) of moet het een grotere worden ?

Edit:

Er zit ook software bij (Yosemite Tapeware XE), is dat een goed programma ?

[ Voor 13% gewijzigd door Katwijck1 op 05-02-2003 17:40 ]

Verwijderd

Longlegg schreef op 02 februari 2003 @ 17:20:
het is toch een normale vraag... :)
Klopt, dit snap ik ook niet helemaal waarom hij dat doet :|

Maar wij hebben op school een HP server en dat werkt super :)
Zelf bouw kanwel, maar dan moet jij als verantwoordelijk persoon alle hardware opvoorraad hebben en altijd klaar staan...

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 17:56:
[...]
Zelf bouw kanwel, maar dan moet jij als verantwoordelijk persoon alle hardware opvoorraad hebben en altijd klaar staan...
Daarom is het inmiddels mijn idee om de server bij Dell aan te schaffen..
En dan de inrichting e.d. zelf te doen

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Katwijck1 schreef op 05 februari 2003 @ 17:38:
Het idee wat heb ik heb doorlaten sluizen, is om een Dell Server te nemen (Power Edge 2600 / 1600sc), met daarbij een backup device van Onstream..

In de server komt een raid 5 configuratie die bestaat uit 4 schijven van 18/36 gb.
Waarvan er 3 worden gebruikt en 1 als reserve.

Denk dat het dan wel 1 met SCSI wordt, maar welke grootte zou je dan moeten nemen ? 60 gb/30 gb ? (compressed/uncompressed) of moet het een grotere worden ?

Edit:

Wederom ff deze vraag....

Verwijderd

[-------------------------VIES---------------------------]

brrr AMD`s in servers
* Duinkonijn zit te trillen.. alleen al van de gedachte

en waarom niet 3x cheetah in raid 5
Katwijck1 schreef op 05 februari 2003 @ 17:38:

In de server komt een raid 5 configuratie die bestaat uit 4 schijven van 18/36 gb.
Waarvan er 3 worden gebruikt en 1 als reserve.

Edit:

ik zou eerder vertrouwen op Arcserv
compressed moet je alleen doen als je het amper gebruikt zoals logs
ik zou gewoon dan 3x 36 gb in raid 5 = 72 gb doen. is prachtig als je er geen bezopen acties
mee gaat doen

Verwijderd

Ik zou een compaq/hp ml350 kopen. Die heb je al voor zo'n euro 4000 excl. DLT drive!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 20:36:
[...]

brrr AMD`s in servers
Kom op, ga eens met je tijd mee en zet oude vooroordelen overboord...

code:
1
2
3
4
5
Athena      84 days, 53 min     0.38, 0.38, 0.34    18,0%   93,8 r/s    Athlon XP 2100+, 1GB    
Achelois    124 days, 22:39     0.00, 0.00, 0.00    0,4%    0,7 r/s     2x Athlon MP 1600+, 1GB
Adonis      58 days, 2:42       .28, 0.40, 0.36     20,5%   81,1 r/s    Athlon XP 2100+, 1GB
Artemis     153 days, 5:54      1.17, 1.03, 1.12    35,5%   380,8 q/s   2x Athlon MP 1600+, 2GB     
Apollo      87 days, 5:49       0.59, 0.48, 0.40    17,5%   165,8 q/s   2x Athlon MP 1900+, 3.5GB

Er is niets mis met de processors van AMD en ook niet met de moederborden. Een Tyan Thunder K7 biedt vergelijkbare features als een Xeon plank uit dezelfde prijsklasse.
ik zou eerder vertrouwen op Arcserv
compressed moet je alleen doen als je het amper gebruikt zoals logs
ik zou gewoon dan 3x 36 gb in raid 5 = 72 gb doen. is prachtig als je er geen bezopen acties
mee gaat doen

Kan ook. Voor ongeveer dezelfde prijs van 2x 73GB kun je 4x 36GB doen met drie schijven in RAID 5 en een hotspare ernaast.

Ik heb geen professionele ervaring met tapedrives. Voor zover ik weet staat Exabyte heel wat beter aangeschreven dan Onstream (wellicht geven de nieuwe ADR2 drives wat minder problemen geven dan de oude modellen).

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Femme schreef op 06 February 2003 @ 20:48:

.... kun je 4x 36GB doen met drie schijven in RAID 5 en een hotspare ernaast.

Dit was idd ook mijn idee.

Ik heb geen professionele ervaring met tapedrives. Voor zover ik weet staat Exabyte heel wat beter aangeschreven dan Onstream (wellicht geven de nieuwe ADR2 drives wat minder problemen geven dan de oude modellen).

Ok, ik zal dan ook wel ff op de site van Exabyte rondkijken... en daar zit dan ook software bij ?

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 20:36:
brrr AMD`s in servers
MHAAAAAHAAAA

Ronny ligt nu echt op de grond te rollen van het lachen >:)

Ronny krijgt rillingen van mensen die zulke oog kleppen op hebben hoog van de toren blazen over nieuwe ontwikkelingen maar zelf in een grot wonen.

Ik denk dat jij ook met een stalen gezicht een Itanium 2 server durft te bestellen omdat de Intel proc zo lekker koel blijven (8>

Nee AMD is zo instabiel dat zelfs een b-merk als IBM met AMD servers komt :o

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Voor Intel vs Amd gaarne ander topic voor gebruiken....

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Ok , de enige vraag die mij nu nog resteert is het volgende: stel ik neem een raid 5 array met 4 disks. 4 van 36 gb , waarvan 1 hot spare.

Moet ik dan deze array alleen voor data gebruiken ?
of kan win2k server hier ook op worden geplaatst ?

Het betreft dan een SCSI backplane van 1x6...

[ Voor 10% gewijzigd door Katwijck1 op 09-02-2003 11:53 ]

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Als het budget 6000 euro is kom je heel leuk uit met een Dell 1600SC, inclusief 3 jaar 4-uurs service, w2k server licentie, 40/80gb backup unit incl. software, zit je rond die prijs. Dat is dus al goedkoper dan de 6000 euro voor de server en 200 euro per maand voor een service contract. En omdat het om een onderwijs instelling gaat zal de software goedkoper aan te schaffen zijn via Surfdienst/Slim...

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Zer0 schreef op 09 februari 2003 @ 13:55:
Als het budget 6000 euro is kom je heel leuk uit met een Dell 1600SC, inclusief 3 jaar 4-uurs service, w2k server licentie, 40/80gb backup unit incl. software, zit je rond die prijs. Dat is dus al goedkoper dan de 6000 euro voor de server en 200 euro per maand voor een service contract. En omdat het om een onderwijs instelling gaat zal de software goedkoper aan te schaffen zijn via Surfdienst/Slim...
Ik had zelf aan een Dell Poweredge 2600 ged8 met eenzelfde service contract... win2k server via slim idd. Alleen over de backup unit ben ik er nog niet uit

Pagina: 1