Toon posts:

Expert Board 8661

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey mensen,
Ik heb me hier net geregristreert vanwege het feit dat ik nogal problemen met mijn pc heb. ik heb het net een pc gebouwt en ben bang dat ik iets verkeerts gedaan heb.
Waar ik zelf aan denk is aan de volgende dingen:
1) Powerledjes etc... De ledjes kwamen niet helemaal overheen met het moederbord bijv: er stond nergens op het moederbord H.D.D en op een van de ledjes wel. Ik ben bang dat ik dus alles door de war heb aangesloten.
2) Voeding naar het moederbord. Ik had twee stekkers voor het moederbord. maar ze moesten naast elkaar dus volgens mij maakte het weinig uit.

Gevolg: Als ik mijn pc opstart dan hoor je wel geruis van de coolers en heeeel even gekraak dat hij denkt en dan is het klaar (geruis blijft doorgaan) ik blijf ook zwart beeld houden op het beeldscherm gebeurd HELEMAAL niets!

Kan iemand mij misschien helpen of weet iemand vast te stellen wat de mogelijke oorzaak is?

Gegevens:
Fabrikant moederbord: DataExpert
Type moederbord: Expert Board 8661
Processor: intel pentium 1 75 mhz

Als het heel toevallig is.... heeft iemand ook een tekening van dit moederbord hoe alles aangesloten moet worden?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LEZEN eer je hier een topic opent!

Hangen en Opstartproblemen FAQ

Welkom op GoT, overigens :)

Eerste wat in me opkomt is dat je de M8/M9 (AT voedingsstekkers) verkeerd om hebt aangesloten. De zwarte draadjes moeten tegen elkaar zitten. Verkeerd gedaan :? 2 mogelijkheden: 1) mobo is beveiligd, zet ze goed en alles werkt :) 2) mobo is niet beveiligd. RIP :'( - haal uit een grabbelton voor EUR 5 een nieuwe

Oslik blyat! Oslik!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een tekening en informatie over jumper settings vind je hier: DataExpert EXP8661.

Verwijderd

Topicstarter
je bent een schat!!! :P

Verwijderd

Topicstarter
uhm sorry voor de dubbelpost maar cornelisJ zou ik je msn adres heel misschien mogen?? _/-\o_ (mijne is trouwens: Wipkip@Db-Nrg.nl) Want ik kom er niet helemaal uit...Ik zal wel wat vragen stellen:

1) Wat is de IDE Interface LED?
2) Ik heb op de kast een H.D.D Ledje ik weet niet waar ik doe op het moederboard moet aansluiten. En het staat ook niet op die pagina die je net gegeven heb. Maar wel bedankt daarvoor!
Kan iemand me helpen, en ik denk dat over msn de beste manier is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 23:23:
uhm sorry voor de dubbelpost maar cornelisJ zou ik je msn adres heel misschien mogen?? _/-\o_ (mijne is trouwens: Wipkip@Db-Nrg.nl) Want ik kom er niet helemaal uit...Ik zal wel wat vragen stellen:

Dat is waar die HDD led kabel naartoe moet (IDE is een type HDD interface, vandaar :z )
2) Ik heb op de kast een H.D.D Ledje ik weet niet waar ik doe op het moederboard moet aansluiten. En het staat ook niet op die pagina die je net gegeven heb. Maar wel bedankt daarvoor!
Kan iemand me helpen, en ik denk dat over msn de beste manier is.

Hier kan ook, hoor :)

Staan die power connectors goed, trouwens :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik ben nog maar een beginner wat zijn power connectors? power led staat goed reset switch staat gaat en speakers.

edit:
owja wat zijn eigenlijk mobo's?? al harstikke bedankt voor de uitleg;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 23:40 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 23:37:
Sorry ik ben nog maar een beginner wat zijn power connectors? power led staat goed reset switch staat gaat en speakers.

edit:
owja wat zijn eigenlijk mobo's?? al harstikke bedankt voor de uitleg;)

Uit je eigen eerst post:
2) Voeding naar het moederbord. Ik had twee stekkers voor het moederbord. maar ze moesten naast elkaar dus volgens mij maakte het weinig uit.
Dat zijn dus de power connectors :z

Zie hierboven voor hoe ze moeten staan (zwart tegen zwart)... :)

Edit:
Mobo's: MOederBOrden :P

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 01-02-2003 23:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ze staan zwart tegen zwart de zwarte kabels zitten in het midden dus dat is dan ook niet verkeert...hoe kan je weten of je mobo dood is dan?

ik zal wel een foto nemen zometeen dan ken je misschien zien wat er verkeert is.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 00:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb maar foto's genomen om het allemaal voor jullie misschien iets duidelijker te maken wat ik bedoel.

http://www.db-nrg.net/kees/voedingmobo.jpg (die twee stekker die je moet aansluiten op je moederbord voor de voeding. Deze zitten volgens mij goed zwarte draden zitten aan de binnenkant.

http://www.db-nrg.net/kees/ledjes.jpg Waar moet ik de H.D.D ledje aansluiten? en de Turbo led en sw (switch)?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen als je ergens anders een foto van wilt om een nog duidelijker beeld van het probleem te krijgen moet je het maar zeggen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 00:51:
ik heb maar foto's genomen om het allemaal voor jullie misschien iets duidelijker te maken wat ik bedoel.
Je kunt ook hier op GoT foto's posten- dat doe je zo:
code:
1
[img]naamvandefilehier.jpg[/img]

Dat staat overigens ook in de GoT FAQ - het kan geen kwaad die ff door te lezen.

Bij deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.db-nrg.net/kees/voedingmobo.jpg
(die twee stekker die je moet aansluiten op je moederbord voor de voeding. Deze zitten volgens mij goed zwarte draden zitten aan de binnenkant.
Afbeeldingslocatie: http://www.db-nrg.net/kees/ledjes.jpg
Waar moet ik de H.D.D ledje aansluiten? en de Turbo led en sw (switch)?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen als je ergens anders een foto van wilt om een nog duidelijker beeld van het probleem te krijgen moet je het maar zeggen.

OK, de eerste foto word ik helemaal niet wijs uit, maar als de zwarte draden tegen elkaar staan, dan is het goed.

De tweede foto is duidelijker, maar het antwoord heb ik al gegeven:

Dat is waar die HDD led kabel naartoe moet (IDE is een type HDD interface, vandaar)
De HDD LED stekker moet dus op de 'IDE Interface LED' pinnetjes op de mobo :z

Maar ook al zitten deze kabels goed, een garantie op een werkend systeem heb je niet. Allereerst moeten de Jumpers goed zitten. Je hebt dankzij CornelisJ de settings al, dat moet dus lukken. Als je ZEKER weet dat die goed staan, kun je uitspraken beginnen doen over je hardware :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
uhm ik zie nog iets en volgens mij dat de aarde. moet die persee aangesloten zijn?

Afbeeldingslocatie: http://www.db-nrg.net/kees/aarde.jpg

en btw die img tag ken ik ja:P alleen had geen zin om te doen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 01:22:
uhm ik zie nog iets en volgens mij dat de aarde. moet die persee aangesloten zijn?

[afbeelding]

en btw die img tag ken ik ja:P alleen had geen zin om te doen.
Jah, lijkt me soms wel handig :+.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij deze krijg je de prijs voor de brakste PICs van de week :+

Maar als ik het goed interpreteer is het idd zo'n aardedraadje die je ergens aan je case zou moeten bevestigen. Het is aangeraden het te gebruiken, maar muv gekloot met modems en netwerken en gebrom over de speakers bij externe voeding zou het niet teveel moeten uitmaken.

Maareh, misschien zou het handig zijn om ff die links naar FAQs, vooral Technische PMG FAQ door te lezen - het is nl. wel de bedoeling dat je een beetje zelfwerkzaamheid toont. Als je dat doet zijn we meer dan blij de vragen die je dan nog hebt te beantwoorden :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
hij doet het nog steeds niet :( ik ben bang dat het moederbord overleden is :'( maarja ik heb er gelukkig nog een liggen maar ik weet niet of ps/2 op zit maar ik heb ook geen jp tekening van dat moederbord komt het merk Ru jullie bekend voor?

Type: GMB-P54IPS V1
ik ben nu achter het merk en dat is: Gemlight

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 01:58 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoekt en u zult vinden :z

Googlen op 'P54IPS' en 'jumpers' - dan kom je er gelijk achter dat Gemlicht al een tijdje uit de lucht is, maar dat de boel overgenomen is doot 'DKT' en dan vind je dit: http://www.hongfaith.com/p54ipsman.htm

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1