Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Flipflop schema : klopt dit ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou , ik heb weer eens iets geks verzonnen wat rottig uit te voeren is:
Ik wil op 1 USB poort met 1 druk op een knop 2 USB apparaten kunnen schakelen + nog een USBpoort.
Ik heb even een schema ontworpen maar ben niet helemaal zeker of dit zo zou kunnen werken. (met name hoe ik de Clock van de flipflops moet aansluiten)
Hier is het schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/usbswitch.JPG
Ik hoop dat de bedoeling en het schema een beetje duidelijk zijn.
IC7 is een dubbele D-flipflop die schakelt op de opgaande flank.
IC1 t/m IC3 zijn CMOS switches.

Ohja : hoe krijg ik de spanning in het schema bij Eagle ? Lukt me echt niet :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 18:14 ]

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Op de Clock moet je gewoon een HIGH zetten.. met dat ding kan je de data beveiligen die je naar buiten wil sturen, voor als het precies op tijd moet.
Alleen wat doet JP5?

En hoe je spanning krijgt? dat doet hij vanzelf als je een Vss/Vcc en een GND in je schema plaatst.. ff op de datasheet kijken wat er op je Chipjes moet komen. (ik denk VCC) maar die kan je met een 78/7905 (k weet niet meer welke Positief is) wel van de 12 volt van de USB aftappen

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Topicstarter
Looki schreef op 01 February 2003 @ 19:17:
Op de Clock moet je gewoon een HIGH zetten.. met dat ding kan je de data beveiligen die je naar buiten wil sturen, voor als het precies op tijd moet.
Alleen wat doet JP5?

En hoe je spanning krijgt? dat doet hij vanzelf als je een Vss/Vcc en een GND in je schema plaatst.. ff op de datasheet kijken wat er op je Chipjes moet komen. (ik denk VCC) maar die kan je met een 78/7905 (k weet niet meer welke Positief is) wel van de 12 volt van de USB aftappen
Ohja, sorry, vergeten te vertellen dat aan JP5 de Switch komt :)
Overigens kan ik geen 12V van de USB tappen 8)7
Ook heb ik inmiddels gevonden hoe je de power op de chips kan zetten (invoke knopje)
Bedankt voor de aanwijzingen, maareh, gaat deze schakeling ook doen wat ik wil ?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gozer zou je mij een plezier willen doen :?

Lees effe dit topic : (alles erboven aleen mijn posts en de antwoorden van eene gozer !!)

[rml]nero355 in "[ EL] USB probleem"[/rml]

Kun je mij helpen hiermee zou ik echt tof vinden :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Kunnen jouw cmos switches wel 500mA schakelen zonder al te veel verliezen? dat is wel handig, zeker voor de externe poort. Overigens zou ik de massa van de USB poorten gewoon hard maken, dan voorkom je meteen dat de apparaten gaan zweven (bij de 5V zou je er dan 2 parallel kunnen zetten).

Met de schakelaar zou je de klokingangen aan moeten sturen.
Het signaal uit IC5B gaat dan geinverteerd naar de eerste flipflop.
Je hebt dan een state-machine; bij elke druk op de knop ga je naar een nieuwe toestand, die afhankelijk is van de signalen op de D pennen (voordat je op de knop drukte).

De drukknop moet je daarvoor wel ontdenderen, bv met een klein C'tje parallel aan de schakelaar.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Topicstarter
Henk B schreef op 01 februari 2003 @ 19:54:
Je hebt dan een state-machine; bij elke druk op de knop ga je naar een nieuwe toestand, die afhankelijk is van de signalen op de D pennen (voordat je op de knop drukte).
Ik gebruik iig. geen schakelaar maar een drukknopje. En hoe bedoel je het precies met de clock ingangen sturen ?
En er komt toch helemaal geen geinverteerd signaal uit IC5B ? (is gewoon een AND poortje)
Henk B schreef op 01 februari 2003 @ 19:54:
De drukknop moet je daarvoor wel ontdenderen, bv met een klein C'tje parallel aan de schakelaar.
Wat is ontdenderen precies ? En wat is klein, 10nF ?

Nog een vraag : Moet ik met die drukknop nou high of low schakelen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 20:48 ]

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 20:47:
Ik gebruik iig. geen schakelaar maar een drukknopje. En hoe bedoel je het precies met de clock ingangen sturen ?
En er komt toch helemaal geen geinverteerd signaal uit IC5B ? (is gewoon een AND poortje)
[...]
Wat is ontdenderen precies ? En wat is klein, 10nF ?
Nog een vraag : Moet ik met die drukknop nou high of low schakelen ?
Drukknopje/schakelaar is voor mij in dit verband hetzelfde. Officieel zou ik eigenlijk moment-schakelaar moeten zeggen (maar nu 'sw').

Je knoopt de sw aan de clk pinnen van de flipflops. De ff schakelt op de 'rising edge' dus wanneer de clk van 0V naar 5V gaat. Sw tussen clk en 0V => omschakeling bij loslaten, sw tussen clk en 5V => omschakeling bij indrukken.
Overigens moet er nog een weerstandje bij (10k oid) om de rustspanning vast te leggen.

Denderen is een typisch verschijnsel van mechanische schakelaars en zorgt voor meerdere pulsjes wanneer het contact sluit/opent. Daardoor zou je bij 1x indrukken het effect van meerdere keren krijgen. Door de C (10n is wel aardig) wordt het denderen gedempt.

Wat is precies het door jou gewenste schakelgedrag?
Nu lijkt het alsof je de volagende stappen wilt creeren:
>> PORTUIT >> READER >> READER + 1WIRE >> PORTUIT etc. (READER+1WIRE mag natuurlijk niet!)

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Topicstarter
Het gewenste schakelgedrag is :
>>USBpoortuitgaand >> READER >> 1-Wire >> USBpoort uitgaand.
Wat er nu héél even gebeurd is dat na de 1-wire, de cardreader én de 1wire datalijnen krijgen, maar door de AND poort krijg je ook een reset en kom je dus uit bij USB..... (dus gaat alles goed, toch ?)

Dat weerstandje van 10K moet dan tussen IC6A en IC7A ?

Klopt het dat ik dus bij IC7A D(pin 13) en CLK (pin 14) aan elkaar moet knopen ? (ben nog maar een beginner op het gebied van ff's hoor ;) maar er ligt hier al een dik boek van TI naast me :) )

Dan nog een vraag over de spanning bij de 4013 (IC7) en de CMOSschakelaars :
Waar sluit ik VSS en V- op aan ?
even ter verduidelijking :
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/V.JPG

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 21:59 ]

• Henk B

Henk B

te obl

Afbeeldingslocatie: http://www.whitebream.com/homes/henk/got/Clip_4.gif
Uitleg? press F1 :)

Shit, dit is best lastig uitleggen in tekst.
De flipflops lezen bij een klokpuls de 'oude' ingangstoestand van D en zet die op Q.
Nu nog ff doorredeneren...

VSS is gewoon massa. V- in dit geval ook, deze wordt alleen gebruikt bij negatieve signalen.

Er zit nog een foutje in dit schema, hij gaat nu nl van A > B > C > B > C etc (geloof ik) Zou je kunnen oplossen door U1B.Qn aan U1A.R te knopen (wederom, geloof ik). Maar ik 'moet' nu naar de kroeg dus wellicht vannacht of morgen meer :)

[ Voor 58% gewijzigd door Henk B op 01-02-2003 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Henk B schreef op 01 February 2003 @ 22:24:
[afbeelding]

VSS is gewoon massa. V- in dit geval ook, deze wordt alleen gebruikt bij negatieve signalen.
En dit gaat icm met de CMOS switches werken ? Zo ja : hartstikke bedankt !
Zou je misschien ook nog kunnen beschrijven wat er precies gebeurd ? (dan steek ik er ook nog iets van op ondertussen dat ik iets leuks maak ;) )

Verwijderd

Henk B schreef op 01 February 2003 @ 19:54:
Kunnen jouw cmos switches wel 500mA schakelen zonder al te veel verliezen? dat is wel handig, zeker voor de externe poort. Overigens zou ik de massa van de USB poorten gewoon hard maken, dan voorkom je meteen dat de apparaten gaan zweven (bij de 5V zou je er dan 2 parallel kunnen zetten).

De CMOS switches gaan het niet halen:
5 Volt voeding is de weerstand in het gunstigste geval 100 Ohm
12 Volt voeding kom je uit op 80 Ohm

Stel je neemt 100 mA dan heb je al een spanningsval van 10 Volt (bij 5 volt voeding) en 8 Volt (bij 12 Volt) allebei niet werkzaam. Je komt te werken met fets of een paar schakelaars parallel.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, das behoorlijk klote :(
Het schakelen van de datalijnen kan zeker niet met torretjes ? (bijvoorbeeld alleen de 0 schakelen)
Wat zijn fets precies en hoe gebruik je ze ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 01:00 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
de massa moet je NIET schakelen.

en usb poort staat 5V en geen 12, fets zijn een soort transistors de belangrijkste eigenschap voor jouw toepassing is dat ze in geleiding slechts een inwendige weerstand van een paar mOhm hebben.

de data lijnen kun je wel met die cmos swiches doen vermoed ik (4066)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 02 februari 2003 @ 01:30:
de massa moet je NIET schakelen.
Waarom niet ?
en usb poort staat 5V en geen 12
Dat wist ik ook nog wel :P
fets zijn een soort transistors de belangrijkste eigenschap voor jouw toepassing is dat ze in geleiding slechts een inwendige weerstand van een paar mOhm hebben.
Klinkt goed, maar welke moet ik gebruiken, hoe moet ik ze gebruiken etc (ik heb totaal geen ervaring met fets)
de data lijnen kun je wel met die cmos swiches doen vermoed ik (4066)
Is die hoge weerstand dan niet nadelig voor de dataoverdracht ?

Overigens zag ik net in de conrad gids de volgende gates staan (SMD) : TC 4 S 66F
Volgens mij is dit dezelfde als de 4066 alleen dan single en in SMD. Deze zou ik dus ook kunnen gebruiken. Alleen verdere info erover ontbreekt (VCC / GND aansluitingen etc) datasheets zijn niet te vinden........

Voor een single AND gate (SMD) kan ik kiezen uit TC4S 11F ; 81F ; 01F of 71F
Wat is het verschil tussen deze 4 ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 02:00 ]

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Het belangrijkste van een FET is dat hij niet met stroom gestuurd wordt (maar spanning gestuurd) .. dit heeft het voordeel dat je niet de data gaat beinvloeden .. als je een transistor pakt die gaat zijn stroom naar de emmitter sturen.. dit is niet erg als de stroom in een keer naar de GND toe gaat.. maar je data stroom moet nog ontvangen worden ook.. stel dat je Emitter weerstand groot is (ingangsweerstand van je apparaat).. loopt er minder stroom en gaat je Transistor minder open.. met het gevolg dat je schakeling niet werkt..

En er wordt hier gezegt dat VCC Massa is.. maar dit lijkt mij een foutje.. of heb ik dit mis?
VDD en VSS zijn gewoon spanningen toch? .. en GND is massa...

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Pagina: 1