[WC] Dual Xeon: welke setup met waterkoeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Hoe kun je het beste een waterkoeling setje aansluiten voor een dual Xeon systeem? Ik zie grofweg 3 mogelijkheden:

1. Pomp -> CPU1 -> CPU2 -> chipset -> VGA -> radiator -> reservoir -> pomp.
2. Pomp -> CPU1 parrallel aan CPU2 -> rest
3. elke CPU een eigen circuit:
Pomp1 -> CPU1 -> chipset -> radiator1 -> res1 -> pomp1
Pomp2 -> CPU2 -> VGA -> radiator2 -> res2 -> pomp2

Mij lijkt setup 3 wel de beste, maar ook het duurst. Bij setup 1 heb je bij CPU2 last van het opwarmen van het water door CPU1 lijkt me. Optie 2 lijkt me qua kosten het beste.

Waarom de vraag? Ik heb een Tyan i7505 bordje besteld met 2 Xeon CPU's (2.8GHz, ETA 13 februari) en ik wil dit systeem eens een keer _stil_ hebben, dus waterkoeling. Ik ben niet van plan de zooi over te klokken, dat kan niet met het Tyan bord. Er komt ook nog een Radeon R350 in, maar dan moet ie wel eerst uitkomen, tijdelijk draai ik met een Geforce DDR.

Nog een vraag over waterblokken: Ik zie nergens waterblokken voor de Xeon socket 604. Is deze socket zoveel anders dan een socket 478? Er zitten gaten in het plankje, dus ik zou m;n eigen bevestiging kunnen maken en dan bv. een Maze-3 kopen. Heeft iemand hier ervaring mee (ben best handig met ijzerzaag en alu)?

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 31-01-2003 19:14 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Standaard Intel fans niet stil genoeg?

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Een R350? Dan wil je ermee gamen? Waarom koop je dan in godsnaam Xeon's? Als je er profi mee aan de slag wil, moet je toch echt een andere videokaart hebben. Xeon's is nix voor een thuisgebruiker (althans niet voor 99.99%)

Maar goed, optie 1 wordt te heet en optie 2 gaat niet goed werken (parallel met waterkoeling wil niet ivm verschillende weerstand etc) dus het wordt optie 3.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat je nog mekkert dat optie 3 te duur is als je een Tyan koopt met twee Xeon's (aan de andere kant ook weer wel, je beurs zal wel leeg zijn nu :P)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

http://www.swiftnets.com/products/mcw5000.asp
Deze is er ook voor de Xeon en wordt m.b.v. de gaten aan het mobo bevestigd.
Bij de oc-shop gaan ze die blokken voor AMD s462 Intel s478 bestellen.
Misschien als je ze mailt dat ze ook de Xeon versie meebestellen.

Verwijderd

sorry hoor, maar uit jou verhaal kan ik opmaken dat je wilt gaan gamen met een server/DTP machine??? niet echt slim als je alleen spellen draait

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 07:45
Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 19:33:
sorry hoor, maar uit jou verhaal kan ik opmaken dat je wilt gaan gamen met een server/DTP machine??? niet echt slim als je alleen spellen draait
euhm..in de meeste workstations zit nu ook al een gf4 ti 4400..dat zegt nog niet dat i wil gamen toch? :?
een R350 is gewoon heel netjes in zo'n duur systeem :)
en af en toe ff gamen is hartstikke best...lijkt me zo..
verder wil hij waterkoeling, en zijn vraag is hoe hij het moet aanleggen zegmaar..

zelf heb ik btw geen idee, maar om nou 2 verschillende pompjes te hebben per cpu is dat niet wat vol in je kast?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 14:26

BaRF

bijna kerst

Captain Pervert schreef op 31 januari 2003 @ 19:20:

Maar goed, optie 1 wordt te heet en optie 2 gaat niet goed werken (parallel met waterkoeling wil niet ivm verschillende weerstand etc) dus het wordt optie 3.
mmm, als je twee dezelfde blokken parallel zet, is de weerstand dan eigenlijk niet gelijk? (give or take een beetje, maar toch nooit veel?) gewoon pomp , '-<' stukje met aan beide kanten een cpu, en dan weer een '>-' stukje (jaja, twee keer Y :P) en geen T's, maar een Y's. (smaak van het Y's maakt niet uit ;))

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

optie 1 werkt toch het gemakkelijkst, water wordt niet direkt heet als het terug gaat naar de pomp ( =water heeft een groot warmte capaciteit ) . Zorgt wel voor een voldoende water flow en radiator.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Met een Xeon 2.8 GHz kun je best aardig gamen hoor, vergelijkbaar met P4 :) Maareh, waarom mag ik geen Xeon kopen? Ik doe veel video bewerking, dus die extra power kan ik best gebruiken. Het Tyan bord heeft AGP8x, 5.1channel geluid onboard, etc en de i7505 chipset (grote broer van i7205). Dit is echt geen server-only bordje.

Maar goed. 2 pompen vind ik ook veel, maar je kunt wel volstaan met 2 kleinere.
Leg eens uit over die weerstanden bij optie 2? Ik begrijp dat niet goed. Bedoel je weerstand tegen de doorstroming? Die zou toch gelijk moeten zijn, aangezien je 2 dezelfde koelblokken gebruikt (+/- een paar procent). Of zie ik dat verkeerd?

Ene, of de standaard koelers teveel herrie maken weet ik nog niet, de CPU's zijn pas 13 feb leverbaar :(

/edit: ik heb ff naar die swiftech blokken gekeken en die zien er best mooi uit. Nou die site van oc-shop nog, werkt niet met Opera 6.11 :(

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 31-01-2003 21:38 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Flow maakt bijna niks uit, dus oplossing 2 zou geen probleem zijn.. Maar oplossing 1 ook niet, het water wordt ongeveer een halve graad warmer als het door het waterblok gaat.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Scheelt dat echt maar zo weinig? Dan ga ik niet moeilijk doen met 2 pompen en 2 radiatoren.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Nee, dat is helemaal overkill.

Water kan echt veel warmte opnemen, het warmt maar 0.5 of 1 graadje op als het door een CPU-blmok gaat.

Verwijderd

Voor deze vragen heeft DaBit een speciaal topic gemaakt:
[rml][ WC] Het grote waterkoelingvragen topic.[/rml]

Maareh, als ik je een tip mag geven. Als je niet overklokt, gewoon lekker in serie zetten. Optie 1 dus. De 2e cpu zal misschien 1 graad warmer zijn..misschien 2 graden. Wat maakt dat uit dan? ;)
Deze moet helaas wel dicht :o Ten eerste omdat het wel te vinden zal zijn met de search, ten tweede omdat dit in het waterkoelings topic moet (daar is hij voor namelijk) :)

Maar je hebt ondertussen al aardig wat info zo ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.