Trillend geluid in speaker bij bepaalde tonen

Pagina: 1
Acties:
  • 9.161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77351

Topicstarter
Sinds kort heb ik eltax symphonie 8.2 speakers. Geen top speakers maar ze voldeden! Nu hoor ik sinds kort bij bepaalde tonen(vooral bij de midden tonen!) een trillend geluid uit de kast komen. Heeft iemand enig idee waar dit vandaan komt? :'(
alvast bedankt!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ik vermoed dat er iets los zit. Filters in je kast worden meestal vastgekit. Het is best mogelijk dat er nu iets loszit.

Schroef de woofer los (grootste gat) en controleer de kast van binnen. Als er iets loszit kun je het even met wat stevige tape of iets anders vastzetten. Daarna controleren of het nu weg is. Als het weg is, nu met een definitieve oplossing vastzetten, lijmen oid.

Het kan ook dat je middentoner is overleden, maar denk niet dat dat het is. Dat controleer je door heel zacht een nummer te spelen waarbij je de trilling hoorde. Hoor je bij een erg laag volume, zonder bas, het trillen dan is waarschijnlijk je middentoner overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry misschien een domme vraag, maar wat is een middentoner? En wat kan de oorzaak zijn van een overleden middentoner? Ik hoor namelijk bij een laag volume ook een trilling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:08
titel ff normaal gemaakt, voortaan zelf ff doen ;)

Is het bij beide speakers? En bij welke tonen is het ongeveer? (misschien ff nalopen met een toon generator: linkje)

[ Voor 14% gewijzigd door ShittyOldMan op 30-01-2003 20:26 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:17

JT

VETAK y0

Woofer = voor de bas
Middentoner = voor de middentonen
Tweeter = voor de hoge tonen

Hard spelen kan o.a. een oorzaak zijn of toevallig de verkeerde meegenomen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het pas sinds kort is, en je hoort het bij een erg laag volume, dan zal waarschijnlijk een speaker zijn overleden. Draai je wel eens heel hard muziek, dat kan daar namelijk een oorzaak van zijn.

Heb je trouwens deze speakers: (de 8.3)

Afbeeldingslocatie: http://www.eltax.com/pics/products/db/products/symphony83-stor.jpg

de 8.2 kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is bij 1 speaker! Ik heb dit probleem al eerder gehad, en toen de speaker omgeruild! De speaker die ik heb is nu veranderd en bij onze dozenschruiver megapool niet meer leverbaar! Bij hun eigen technische dienst zeggen ze niks te kunnen vinden maar ik zit wel duidelijk met een irritante trilling in mijn speaker. Ik denk dat je het probleem niet moet zoeken bij de versterker, omdat het probleem blijft als je beide speakers omdraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, de speakers die jij hebt afgebeeld is het nieuwe type! Ik draai wel redelijk vaak hard muziek, maar met hard bedoel ik niet onbenullig hard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77351 schreef op 30 January 2003 @ 20:32:
Het is bij 1 speaker! Ik heb dit probleem al eerder gehad, en toen de speaker omgeruild! De speaker die ik heb is nu veranderd en bij onze dozenschruiver megapool niet meer leverbaar! Bij hun eigen technische dienst zeggen ze niks te kunnen vinden maar ik zit wel duidelijk met een irritante trilling in mijn speaker. Ik denk dat je het probleem niet moet zoeken bij de versterker, omdat het probleem blijft als je beide speakers omdraaid.
Niemand zegt ook dat aan het de versterker ligt. Sluit de woofers apart aan zodat je weet welke overleden is. Die ga je dan proberen te ruilen. (of gewoon de hele box)
Als Megapool die niet meer heeft, probeer dan of eltax je die woofer apart kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke thanks! Ik denk dat ik morgen dan maar even aan het bellen ga! Denk je trouwens dat het onder de garantie valt of niet? Verder nog 1 vraagje, als je woofer is overleden moet deze dan bij alle frequenties een trillend geluid laten horen? het probleem treedt namelijk alleen op bij bepaalde muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De middentoner werkt alleen bij middentonen, wanneer hij die moet weergeven (niet bij alle muziek) zal hij waarschijnlijk trillen.

Als hij niet trilt terwijl hij wel z'n best moet doen, dan is hij dus niet stuk. Het kan dan bv ook aan een onzuivere tweeter liggen.

Daarom zeg ik, test alleen je middentoner apart, heel simpel. schroef de onderste woofer eraf en haal daar even de draadjes eraf (zijn meestal stekkertjes) doe dat ook met de tweeter, hoor je nu alleen maar dat vervelende geluid, dan weet je dat het zoiezo aan je middentoner ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net weer even geluisterd en gekeken, maar als ik bij een andere soort muziek luister maakt de middentoner het irritante geluidje niet en dat terwijl de middentoner behoorlijk wat werk verricht. Ook als ik 1 van de 2 woofers afkoppel bij deze muziek is de trilling niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Laatst online: 11:54
Is het niet gewoon wat rommel wat je op tafel of in kast hebt liggen die er vlak bij staat? Heb ik ook wel eens gehad.. Dacht ik dat mn speaker aan het trillen was, was het een potje met munt geld dat er niet ver vandaan staat.. (te meer dit probleem al voor de 2e keer zich bij jou voordoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee dit is het jammer genoeg niet! Als ik met mijn oor dicht bij de speaker zit dan hoor je duidelijk dat het uit de klankkast komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou toch wel even controleren of er niks los in je klankast zit. Sommige tonen resoneren veel meer dan andere. Het hoeven dus niet altijd zware bassen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Al geprobeerd om de speakers van plaats om te ruilen?
Blaast de basreflex poort niet tegen je luxaflex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Laatst online: 20-04 11:23
is t niet toevallig een filterprint die niet goed vast zit of iets in die richting, ik neem aan dat je niet heel de speaker inmekaar zet als je wil proberen welke speaker stuk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 844159

ik heb ook een trillend geluid bij mij Jamo Compact 90 set van 2. alleen als ik em heel hard set en bij veel bass hoe harder de bass hoe meer ie trilt. :( :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Anoniem: 844159 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:21:
ik heb ook een trillend geluid bij mij Jamo Compact 90 set van 2. alleen als ik em heel hard set en bij veel bass hoe harder de bass hoe meer ie trilt. :( :( :( :( :( :(
Daarom heeft Jamo dit alweer 40+jaar oud model ook "compact" genoemd, dat formaat moet je niet gaan forceren. :+

Ook in dat kastje kan iets los zitten, of het metalen(??) frontframe dat aan het trillen slaat.
Check ook de ophanging eens van de individuele units, hoe zien die er uit, zijn de randen misschien volledig gaar waardoor de conus niet meer gecentreerd is??

Je kaapt nu overigens wel een topic uit 2003, maak liever een eigen topic aan, want het zit er dik in dat dit alsnog een slotje gaat krijgen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 04-07-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 975207

Waarschijnlijk is in een van de luidsprekers iets los. Mogelijkheden:

- de woofer is niet luchtdicht op de kast gemonteerd.
- de spider van een woofer laat los van het frame.
- er is een probleem met de foamranden.
- en vele andere mogelijkheden.

Fotos uploaden maakt het voor anderen makkelijker om gericht te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 975207

Anoniem: 844159 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:21:
Waarschijnlijk zijn de foamranden van de woofer beschadigd. Om dit te constateren moet de woofer uit de kast. Maar let op: de schroeven aan de voorzijde van het front zijn dummies, de hele 'frontplaat' van de kast moet eruit (zit geklemd / gelijmd), de woofers zitten hierop geschroefd en gelijmd (lijm is te verzwakken met een fohn).
Pagina: 1