Schroefdraad tappen in acrylaatglas?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 23:40

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Middag..

Ik ga m'n Q-tec voeding modden, ik wil de achterplaat (dus waar de 230V en de fan zit) vervangen door een acrylplaat die ik nog heb liggen. Op zich best te realiseren, maar om het zaakje enigzins stevig te houden, moet het acrylglas bevestigd worden met schroeven aan de rest van de behuizing.. En dat is nu het probleem. Hoe krijg ik in hemelsnaam die schroefdraad in het acryl??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
gaatje boren dat 0.3 mm kleiner is dan het moet zijn en vervolgens met een gewone draadtap (voor staal) een schroefdraad tappen

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meSmooth
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05-2020
Aangezien je draad wil tappen in acryl voldoet een low-budget tapsetje van de bouwmarkt hiervoor uitstekend, en die zijn nog goedkoop ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Damn, wordt moeilijk om zo'n kleine gaatjes te boren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50792

Jupiler schreef op 30 januari 2003 @ 15:39:
Damn, wordt moeilijk om zo'n kleine gaatjes te boren..
Denk dat je dat verkeerd begrepen hebt. Je moet niet een gaatje van 0,3 mm boren, maar een gaatje dat 0,3 mm kleiner is dan het uiteindelijke tapgaatje! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ja dat heb ik wel begrepen :P maar de schroeven zijn auf sich al erg klein..

En om de acrylplaat aan de rest van de behuizing te bevestigen, moet ik gaten boren in de zijkant (die 5 mm dik is) van de plaat.

Jij ook op GoT trouwens? :P

[ Voor 52% gewijzigd door Steve op 30-01-2003 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68673

Anoniem: 50792 schreef op 30 januari 2003 @ 15:45:
[...]

Denk dat je dat verkeerd begrepen hebt. Je moet niet een gaatje van 0,3 mm boren, maar een gaatje dat 0,3 mm kleiner is dan het uiteindelijke tapgaatje! ;)
doe maar 0,5mm tot 1mm kleiner, hoef je ook geen aparte maten boren te kopen en gaat je schroevdraad wat langer mee als je hem wat strakker aandraait :+

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 68673 op 30-01-2003 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:18

JdM

Humbled

je zou ook popnagels kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Radian schreef op 30 januari 2003 @ 15:56:
je zou ook popnagels kunnen gebruiken.
Ik denk dat niet gaat aangezien dat hij de schoeven op de kopse kant van het plexiglas wil hebben

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik kan het acryl natuurlijk ook met dubbelzijdige kleeftape vastmaken aan de behuizing van de voeding, maar ik denk dat er dan een ongelukje gebeurt als ik de stekker erin duw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42893

Er is een hele eenvoudige manier om uit te rekenen hoe groot je je gat moet boren.
Maat x 0,8 = boordiameter dus: 3 mm x 0,8 = 2,4 mm, 4mm x 0,8 = 3,2 mm en ga zo maar door.
Voor jou is een boutje van 3 mm denk ik het beste, die kan je ook nog wel boren met 2,5. Die maat is vast nog wel te vinden in het borendoosje van je pa ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 42893 op 30-01-2003 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63800

Ow ik wist niet dat daar een berekening voor waas maar wel makkelijk om te weten.

En zo'n boortje kost misschien 1 a 2 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62261

Anoniem: 42893 schreef op 30 januari 2003 @ 17:16:
Er is een hele eenvoudige manier om uit te rekenen hoe groot je je gat moet boren.
Maat x 0,8 = boordiameter dus: 3 mm x 0,8 = 2,4 mm, 4mm x 0,8 = 3,2 mm en ga zo maar door.
Voor jou is een boutje van 3 mm denk ik het beste, die kan je ook nog wel boren met 2,5. Die maat is vast nog wel te vinden in het borendoosje van je pa ;)
Dat is de ik-kan-niet-hoofdrekenen-manier......

officiële regel: Boordiameter, is buitendiameter schroefdraad - spoed. M3 boor je dus voor met 2,5 geen 2,4....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50792

OFFTOPIC:

Jazeker, wie niet :Y)
Had wel een vermoeden dat jij het was trouwens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 50792 op 30-01-2003 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
wat is de maat van het schroefje dat er in gaat? M2,5? M3? de boormaat voor boutjes is standaard diameter min de spoed. M3 is 3mm dik, spoed is 0.5mm (1 omwenteling is 0.5 mm dieper in het gat draaien) dus de boormaat is dan 2,5mm. aangezien acrylglas best breekbaar is, kan je het een 0.1-0.2mm groter boren. maar met zulke kleine maten draad moet standaard ook kunnen.

edit: ow... iemand was me voor :+

[ Voor 5% gewijzigd door FiXeL op 31-01-2003 00:00 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Als ik zo even nameet is het M2.5 of M3. De kleinste boortjes die ik heb zijn 2 en 3.

Maar bestaan er wel zo'n kleine schroefdraad-tappers?

[ Voor 26% gewijzigd door Steve op 31-01-2003 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35965

Jupiler schreef op 31 januari 2003 @ 00:16:
Als ik zo even nameet is het M2.5 of M3. De kleinste boortjes die ik heb zijn 2 en 3.

Maar bestaan er wel zo'n kleine schroefdraad-tappers?
De betere shop heeft boortjes van 0.1 tot grote formaten meestal wel op voorraad... Vanaf 0.5 gaat het geloof ik in stappen van 0.5mm omhoog... Dus 2.5 en 3.5 moet volgens mij geen probleem zijn...

Tapjes zijn al vanaf 1.5 mm te krijgen dacht ik, check voor de zekerheid de site van bijv. Gedore o.i.d. fff als je het zeker wilt weten...

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 35965 op 31-01-2003 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Boortjes zijn geen probleem, maar schoefdraad-tappers..

Edit: morgen gewoon effe langs de bouwmarkt, ik ben een van de weinige Tweakers die ook nog een sociaal leven heeft :P

[ Voor 53% gewijzigd door Steve op 31-01-2003 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

ik heb nog zo'n lijst liggen van welke tapjes je moet gebruiken van de grote van het gat ik zal effe gaan zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 15:32

Freakaz0id

RC Geek

Mischien n idee:
De tap flink opstoken met n aansteker. heet ijzer is voor acryl als n mes door boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44602

Of je hangt gewoon de getapte jongen uit; ik heb het M4 draad in mijn lexaan getapt zonder tap. Gewoon op 3,5 mm voorgeboord en vervolgens het boutje er voorzichtig staps gewijs indraaien. Dus : Boutje er een stukje indraaien en weer terug, dan weer iets verder en weer terug, enz, enz. Werkt perfect. Wellicht eerst even op een proefstukje uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

senater schreef op 31 januari 2003 @ 00:26:
ik heb nog zo'n lijst liggen van welke tapjes je moet gebruiken van de grote van het gat ik zal effe gaan zoeken
M1-->0.8
M1.2-->1.0
M1.6-->1.3
M2-->1.6
M2.5-->2.1
M3-->2.5
M3.5-->2.7
M4-->3.3
M4.5-->3.8
M5-->4.2
M6-->5.0
M7-->6.0
M8-->6.8
M10-->8.5
M12-->10.3
M14-->12.0
M16-->14.0
M18-->15.5
M20-->17.5
Freakaz0id schreef op 31 January 2003 @ 01:51:
Mischien n idee:
De tap flink opstoken met n aansteker. heet ijzer is voor acryl als n mes door boter.
Ja, jij bent lekker jochie, daarna zit alles muurvast, bij het afkoelen zet het weer uit, en is je hele schroefdraad naar zijn maan....

Tap-tips:

-Boor niet meteen de goede diameter, als je 5 moet voorboren eerst 4 doen dan .5 en dan pas 5.
-Tap altijd met snijolie, een goede snijolie is ook afgekoelde koffie!!!
-Tijdens het tappen, 2 slagen intappen, dan weer een slag terug draaien om de spaan te breken, anders loopt je tapje vast.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 62261 op 31-01-2003 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Oké, bedankt voor de tips!!

Wat Bakkei voorstelde had ik ook aan gedacht, maar ik dacht dat het acryl te hard ging zijn.. Maar als het zelfs met lexaan lukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1445

Anoniem: 62261 schreef op 31 January 2003 @ 07:53:
[...]

M1-->0.8
M1.2-->1.0
M1.6-->1.3
M2-->1.6
M2.5-->2.1
M3-->2.5
M3.5-->2.7
M4-->3.3
M4.5-->3.8
M5-->4.2
M6-->5.0
M7-->6.0
M8-->6.8
M10-->8.5
M12-->10.3
M14-->12.0
M16-->14.0
M18-->15.5
M20-->17.5

[...]

Ja, jij bent lekker jochie, daarna zit alles muurvast, bij het afkoelen zet het weer uit, en is je hele schroefdraad naar zijn maan....

Tap-tips:

-Boor niet meteen de goede diameter, als je 5 moet voorboren eerst 4 doen dan .5 en dan pas 5.
-Tap altijd met snijolie, een goede snijolie is ook afgekoelde koffie!!!
-Tijdens het tappen, 2 slagen intappen, dan weer een slag terug draaien om de spaan te breken, anders loopt je tapje vast.
Kijk eindelijk iemand die verstand heeft van tappen :) Wou net een verhaal gaan typen, maar door deze post is het al niet meer nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1445 schreef op 31 januari 2003 @ 11:28:
[...]

Kijk eindelijk iemand die verstand heeft van tappen :) Wou net een verhaal gaan typen, maar door deze post is het al niet meer nodig :D
Ben ook instrumentmaker van beroep (Doe het nu niet meer overigens), half jaar stage gelopen bij het AMC, en een half jaar gewerkt bij ECN (Ja dat is dat bedrijf in Petten waarvan ze zeggen dat de kernreactor kanm ontploffen)

Ik moest nogal lachen toen ik al deze uitermate treurige tips las, als je die opvolgt heb je zeker weten een verknalde schroefdraad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:23
Anoniem: 62261 schreef op 31 January 2003 @ 12:16:
[...]

Ben ook instrumentmaker van beroep (Doe het nu niet meer overigens), half jaar stage gelopen bij het AMC, en een half jaar gewerkt bij ECN (Ja dat is dat bedrijf in Petten waarvan ze zeggen dat de kernreactor kanm ontploffen)

Ik moest nogal lachen toen ik al deze uitermate treurige tips las, als je die opvolgt heb je zeker weten een verknalde schroefdraad :P
*fluit*

Ik had 'n keer met techniek een ding getapt. Wou 'ie niet meer verder, zet ik wat kracht (hij was net een half rondje gedraaid, dus ik dacht dat 't nog wel kon). Kon dus niet. Het handvat ging door midden :o....
Gelukkig had m'n leraar nog meer handvaten en was 't een _heel_ oude set, maar echt geld om nieuw te kopen hebben ze niet (die tapkrengen zijn loeiduur :()...
Maar gelukkig kan ik veel bij die leraar maken. Zo heb ik eens een bijtel ff weer scherpgemaakt, en aan twee (|:() kanten had ik 'm toen op de slijpstenen gedaan. Hij werd niet boos, maar ging ijzig stil m'n fout betermaken. Dat is erger dan boosworden...

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mithrandir schreef op 31 January 2003 @ 20:23:
[...]

*fluit*

Ik had 'n keer met techniek een ding getapt. Wou 'ie niet meer verder, zet ik wat kracht (hij was net een half rondje gedraaid, dus ik dacht dat 't nog wel kon). Kon dus niet. Het handvat ging door midden :o....
Gelukkig had m'n leraar nog meer handvaten en was 't een _heel_ oude set, maar echt geld om nieuw te kopen hebben ze niet (die tapkrengen zijn loeiduur :()...
Maar gelukkig kan ik veel bij die leraar maken. Zo heb ik eens een bijtel ff weer scherpgemaakt, en aan twee (|:() kanten had ik 'm toen op de slijpstenen gedaan. Hij werd niet boos, maar ging ijzig stil m'n fout betermaken. Dat is erger dan boosworden...
Keesjes is bij het AMC eens twee weken bezig geweest met een werkstuk geheel uit 1 onderdeel..... Het laatste was een gat tappen, je raad het misschien al, tapje (M1) brak af, gaatje verneukt, werkstukje verneukt.....
Toen der tijd lag Claus in het AMC, ik kan je bij deze vertellen dat hij een slechte dag heeft gehad, ik heb daarzo echt het hele AMC bij elkaar gescholden.....
Dat ding ligt nu nog in de vijver aan de zijkant (Bij Universtiteit).....
Dat is ook de reden waarom ik niet meer werk als instrumentmaker, ik ben te precies, en zodra iets fout gaat kan ik het totaal niet accepteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
hehehe, ik zit in de matrijzenbouw, maar een gebroken tap is altijd nog uit te vonken, maar dan moet je wel een zinkvonk machine hebben natuurlijk :)
ik pak als ik gereedschapsstaal of R.V.S. moet tappen altijd een nieuwe tap, om zeker te zijn dat ie het overleeft. (een gebruikte tap heeft me al eens laten barsten, LOL) aluminium en kunststof kan wel met een redelijk stompe tap, maar das altijd uitkijken geblazen natuurlijk... vooral als je dat CNC doet :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FiXeL schreef op 31 January 2003 @ 20:41:
hehehe, ik zit in de matrijzenbouw, maar een gebroken tap is altijd nog uit te vonken, maar dan moet je wel een zinkvonk machine hebben natuurlijk :)
ik pak als ik gereedschapsstaal of R.V.S. moet tappen altijd een nieuwe tap, om zeker te zijn dat ie het overleeft. (een gebruikte tap heeft me al eens laten barsten, LOL) aluminium en kunststof kan wel met een redelijk stompe tap, maar das altijd uitkijken geblazen natuurlijk... vooral als je dat CNC doet :P
Instrumentmakers hebben metaaltappen, aluminiumtappen en messingtappen, allemaal anders, en van allen de gehele set in huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
hmm.. dan zijn wij een stelletje boeren :+ wij hebben alleen een enkeltap systeem, en gebruiken dat voor van alles en nog wat.. magoed, M1-M2,5 komt bij ons ook zeer zelden voor.. maar een tapje in stavax gereedschapsstaal draaien is ook niet echt leuk werk :|

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb wat geëxperimenteerd.. Een staalboortje -2 en een elektrische schroevendraaier.

Met die elektrische schroevendraaier gaat dat boortje erg vlot door het acryl.. En met diezelfde schroevendraaier even een schroef erin drukken, en ja, het werkt! B)

Heb nu een perfecte schroefdraad, zonder enige vorm van tap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 31 January 2003 @ 23:24:
Heb wat geëxperimenteerd.. Een staalboortje -2 en een elektrische schroevendraaier.

Met die elektrische schroevendraaier gaat dat boortje erg vlot door het acryl.. En met diezelfde schroevendraaier even een schroef erin drukken, en ja, het werkt! B)

Heb nu een perfecte schroefdraad, zonder enige vorm van tap.
Is je schroefdraad nog doorzichtig, of heb je nu een witte plek? Dan heb je namelijk een verzwakking gemaakt.... En dat hoort dus niet, misschien werkt het wel trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Laten we zeggen half-transparant :Y)

Verzwakking of niet, de schroef zit er lekker hard in vast. En die schoefdraad is enkel zichtbaar als je de voeding uit de kast haalt.

Zit wel een beetje met de 230V-connectors. Deze heeft een bredere buitenkant, maar zo breed kan ik het gat in het acryl niet maken (aangezien ik 'm dan niet meer kan vastschroeven). En als ik het kleiner maak moet ik de draden doorknippen en er achteraf weer op solderen..
Pagina: 1