Ideeën voor netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 14:59
Hallo,

Ik ben dus op kamers gegaan in Maastricht. Leuk huis, mooie dames en gave gasten om mee te stappen. Het enige probleem is het netwerk, ofja.. nietwerk dat er ligt. Ik heb me dus voorgenomen dit maar eens te verbeteren. Met goede moraal gestart, alleen het wil niet zo vlotten. Ik weet niet precies wat de beste oplossing is. Hoop nu dat iemand me kan helpen

Doelstellingen
-internet voor alle gebruikers
-kunnen game/files uitwisselen/etc over het netwerk

Situatie
Internet komt via een modem binnen. Dit wordt aangeboden door de universiteit Maastricht. Deze kabelmodem staat in direct verbinding met onze 4 poorts hub. Nu wil het toch zo zijn dat we met 6 mensen aan het internet verbonden willen zijn, maarja.. maar 4 poorten he. Ik heb gedacht aan het doorlussen. Dus een crosslink (ofzoiets he!! leek aan het praten) maken. Dus 2 keer een pc (die aan de hub zit) door te lussen naar een andere pc.

Nou als iemand een goed idee heeft..... moeten we een hub/switch aanschaffen, uitbreiden..

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
Routertje inc 6 poorts switch..Als je met zn alleen wat geld bij elkaar neerlegt dan is dat niet zo duur..

offtopic:
Dit is niet ech teen 'tweaker' opmerking

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
extra hubje erbij:

server (adsl) naar hub, hub naar hub en dan naar 2

(gebruik de search eens, dit is zeker al vaker voorbij gekomen)

edit: die link is niet volledig topic related maar hubs zijn gewoon makkelijk te koppelen dmv een cross cable. dus kan je het verder delen.

[ Voor 31% gewijzigd door jevn op 30-01-2003 15:28 ]

• Crashman
Ik moet er even bijzeggen dat we 4 IP adressen krijgen toegewezen, dus via een hub alleen gaat 't niet werken geloof ik.

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:38

Exterazzo

Qeasy

Daarom moet je ook een router kopen, of een router bouwen.

Zoek eens op router, FreeSCO, IPCop, Smoothwall e.d.

Audentia

Verwijderd

Dus je wil via de kabelmodem direct 6 mensen het internet op zetten, maar je hebt maar 4 IP adressen?

Dan is het slimste om een Router te nemen (een pc of kastje, in pc kan gelijk firewall) en daarachter een 8P Switch 10/100 mbit. Kom denk uit op zo'n 80 euro denk ik. Delen door 6 is volgens mij relatief goedkoop :?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Of je koopt een 8-poorts switch ( € 35,- ), óf je koopt een router (Sweex router: € 60,- en die lus je door middel van een uplink-poort met een crosskabel door naar het hubje dat je al hebt.

En aangezien ik eens niet goed lees :P vervalt de eerste optie dus vanwege gebrek aan IP-adressen en is alleen optie 2 over.

* Morax neemt zich bij deze voor te lezen voor te reageren ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Morax op 30-01-2003 15:44 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

hub is langzaam als ze ook met zijn 6en bestanden over willen zetten, en internetten...

Verwijderd

Met crossed cabels doorlussen is geen optie. Je kunt 2 dingen doen:

1. router kopen
============

(logisch)

internet
|
router
|--------- PC1
|----------PC2
|----------PC3
|----------PC4
|----------PC5
|----------PC6

(dit kan ook, maar heb je niet iedereen achter een firwall )

internet
|
hub
| |
| router
| |---------PC1
| |---------PC2
| |---------PC3
|
|-------PC4
|-------PC5
|-------PC6

2. server neerplanten.
================

(Met hubjes kun je vrij spelen, als je er toch 1 moet kopen en het is mogelijk koop dan gelijk een 8-poorts, dan heb je weer een beetje snelheid gewonnen)

Internet
|
server
|
hub
| |-------PC1
| |-------PC2
| |-------PC3
| |-------PC4
|
hub
|------PC5
|------PC6

Het voordeel van een router is dat deze minder plat ligt, minder stroom verbruikt en kleiner is.

Het voordeel van een server is dat je een eigen fileserver (FTP) en andere services kunt gaan draaien.

• GraasGast
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

je vergeet deze mogelijkheid, wat denk k het meest voor de hand liggend is:

Internet
|
router
|
hub
| |-------PC1
| |-------PC2
| |-------PC3
| |-------PC4
|
hub
|------PC5
|------PC6

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36

rammes

koekebakker 1e klas

ik zou de eerste hub een switch van maken van van hub naar hub dat is niet lekker voor je snelheid!!!

Ik zou het doen!

Verwijderd

Gelukkig dat GraasGast wakker is ;)

Verwijderd

internet => router => 8 poort switch => pc 1 tm 6 zo moethet helemaal werken en nog een dikke stapel utp derbij uiteraard :P

Verwijderd

Internet
|
Server/Router
|
Switch
|-------PC1
|-------PC2
|-------PC3
|-------PC4
|-------PC5
|-------PC6

Da lijkt mij de beste optie nog steeds :D.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 16:27:
Internet
|
Server/Router
|
Switch
|-------PC1
|-------PC2
|-------PC3
|-------PC4
|-------PC5
|-------PC6

Da lijkt mij de beste optie nog steeds :D.
Dat zei ik ook :P

Verwijderd

oiooh jah :P... duidelijker door tekening :P

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Neem gewoon allemaal netjes een eigen aansluiting.

Vraag je het volgende af:

Heb ik verstand van server osen ? Nee dan breedband router
Heb ik zin om een server te draaien ? Nee dan breedband router
Heb ik zin in herrie van m`n server ? Nee dan breedband router
Wie krijgt de schuld als de server niet werkt ? JIJ ? dan breedband router

Wel zin in server dan kan je varieren van freesco tot Win2k ADV Server of zelfs Bordermanager maar dan moet je wel beetje goeroe zijn.

Koop in iedergeval wel een 8 poorts switch of een 8 poortswitch /router combo.

HUBS moet je niet meer hebben tegenwoordig. Switch is waarschijnlijk nog goedkoper dan een hub ook.

Kan je eventuul nog een server achter de router hangen en daarmee je files sharen.

Verwijderd

da zijn natuurlijk 4 perfecte antwoorden :D

• Crashman
Bedankt mensen voor jullie reacties :) We gaan het nu allemaal uitzoeken...moet wel lukken :) Thnx again!

Pagina: 1